Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IC Berlin

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: IC Berlin door AlexNL » wo 17 aug 2016 23:03

Chrisdb schreef:Het zou een goede zet KUNNEN zijn, maar alleen als je een locomotieftype pakt dat zowel in Nederland als Duitsland mag rijden want een locwissel kost tijd, en tijd is geld.

Klopt, dus dan kom je uit bij een Vectron of een Traxx die 200 mag.
Daarvoor heb je (gezien we met een samenwerkingsverband zitten) NS nodig, want die verzorgen de tractie tot de grens (en wellicht later tot Berlijn). Alleen wil diezelfde NS op lange termijn treindiensten rijden zonder loc's (want efficiënter), dus ik vraag me dan toch af hoe NS en DB nog kunnen samenwerken als de één IC-rijtuigen wil aanschaffen en de ander alleen nog met treinstellen wil werken.

Misschien kiest men wel voor full-service lease van locomotieven, dan hoeft NS niet meer zelf voor het onderhoud te zorgen en hoeft NedTrain dus ook niet opgeleid te worden. Dat is dan allemaal de verantwoordelijkheid van de verhuurder.

Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan, maar het is niet onmogelijk dat lease voor NS voordeliger is dan zelf instaan voor aanschaf + onderhoud. Zeker als het de enige locomotieven zijn die NS nog gebruikt...

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: IC Berlin door brun » do 18 aug 2016 15:37

AlexNL schreef:Er kan ook overgestapt worden op ICE in Hannover als die reistijd korter moet.


Klopt, doe ik ook vaak, al was 't alleen al vanwege het betere restaurant aan boord. :-)

brun
Berichten: 17
Geregistreerd: do 13 jan 2011 01:04
Bericht Re: IC Berlin door Harm » do 18 aug 2016 22:32

Chrisdb schreef:
Het zou een goede zet KUNNEN zijn, maar alleen als je een locomotieftype pakt dat zowel in Nederland als Duitsland mag rijden want een locwissel kost tijd, en tijd is geld.

Alex schreef:

Klopt, dus dan kom je uit bij een Vectron of een Traxx die 200 mag.


Zal me dan niet verbazen dat het station Bad Bentheim kan overslaan. Zie dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=OOxgVserSXQ

Bij 10:36 is te zien dat een Traxx locomotief van een goederenspoorvervoerder de pantograaf omlaag heeft staan. Het rijdt richting Hengelo. Vermoed dat hier de omschakeling van 15 KV naar 1500 volt en van PZB naar ATB plaats vindt. Bij Emmerich rijden de ICE zoal door. Weet niet hoe dat gaat met de serie 189 van DB Schenker en andere serie 189/Traxx serie 186 goederenspoorvoerders.

Een Traxx kan volgens Bombardier wel 200 km p/u. Maar er is nooit vraag naar geweest. Dat zal het waarschijnlijk nog weer andere draaistellen moeten hebben dan de huidige Traxx serie 186 van NS. Een 200 km p/u variant van de Traxx serie 187?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC Berlin door AlexNL » za 20 aug 2016 02:14

Harm schreef:Zal me dan niet verbazen dat het station Bad Bentheim kan overslaan.

Bad Bentheim zal alleen worden overgeslagen als het commercieel geen zinnige stop is.
Bij 10:36 is te zien dat een Traxx locomotief van een goederenspoorvervoerder de pantograaf omlaag heeft staan. Het rijdt richting Hengelo. Vermoed dat hier de omschakeling van 15 KV naar 1500 volt en van PZB naar ATB plaats vindt. Bij Emmerich rijden de ICE zoal door. Weet niet hoe dat gaat met de serie 189 van DB Schenker en andere serie 189/Traxx serie 186 goederenspoorvoerders.

De omschakeling vindt inderdaad plaats in de stations van Emmerich en Bad Bentheim. Bij deze omschakeling moet de stroomafnemer wel zakken, om in het andere land te rijden is een andere stroomafnemer nodig.

Een Traxx kan volgens Bombardier wel 200 km p/u. Maar er is nooit vraag naar geweest. Dat zal het waarschijnlijk nog weer andere draaistellen moeten hebben dan de huidige Traxx serie 186 van NS. Een 200 km p/u variant van de Traxx serie 187?

Een 200 km/u-variant van de Traxx 3 zou er best eens kunnen komen, als er een klant is die dat bestelt.

DB Regio en DB Fernverkehr hebben al Traxx 3-locs besteld voor de reizigersdienst (BR 147), maar dat is nog niet voor 200 km/u.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: IC Berlin door R-K » za 20 aug 2016 19:38

Bad Bentheim is waarschijnlijk geen commercieel zinnige stop. Ongeveer vergelijkbaar met Emmerich en daar stoppen ook geen ICE's.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IC Berlin door en-es » za 20 aug 2016 20:23

Bad Bentheim is toch een kuuroord waar toeristen op af komen. Al stoppen er genoeg treinen zodra de Westfalen Bahn op Hengelo gaat rijden.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: IC Berlin door eelkevd » zo 21 aug 2016 09:32

En er stopt nu een IC, die stoppen ook op kleinere stations dan ICE's. Dus denk dat met nieuwe locs ook deze stop zal blijven

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: IC Berlin door R-K » zo 21 aug 2016 14:03

Doorgaans stoppen Duitse IC's niet in dorpen met 15.000. De enige reden dat er gestopt wordt in Bad Bentheim is vanwege de lokwissel. Als er met meerspanningsloks wordt gereden en de RB61 rijdt door naar Hengelo zie ik geen enkele reden waarom Bad Bentheim nog bedient moet worden met IC's.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IC Berlin door brun » zo 21 aug 2016 17:00

Op de aller- allerbeste dagen stappen er in Bad Bentheim hooguit 30 mensen uit of in de IC. Onder wie veel Nederlanders die voor hun weekendje Berlijn liever in BB instappen dan in Hengelo of elders, omdat je in BB de auto heel goedkoop (tot voor kort zelfs gratis) bij het station kunt parkeren.

Op tamme dagen stapt er niemand in of uit.

Het enige winkeltje in het station is een jaar of twee, drie geleden gesloten omdat er bijna niemand kwam. Het voormalige café in 't station staat al een jaar of tien leeg.

brun
Berichten: 17
Geregistreerd: do 13 jan 2011 01:04
Bericht Re: IC Berlin door AlexNL » zo 21 aug 2016 23:34

Okay, duidelijk. Als er zo weinig animo is voor de enige intercity die er stopt hoeft die er niet meer te stoppen wanneer er een meerspanningslocomotief wordt ingezet. Dat kan zo 20 minuten besparen.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: IC Berlin door Harm » ma 22 aug 2016 10:43

De toekomstige IR Bielefeld - Hengelo van Eurobahn kan dan moeiteloos Bad Bentheim bedienen. Maar voorlopig zal de locomotieven serie 1700 en DB serie 101 bij station Bad Bentheim af - en aangekoppeld worden.

De DB en NS rijden al vele jaren de verbinding Berlijn - Bad Bentheim/Amsterdam. Zal DB de stamlijn inkorten tot Berlijn - Rheine/Osnabrück? Als daar net zo goede mogelijkheden zijn om af - en aan te koppelen als bij Bad Bentheim.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC Berlin door R-K » ma 22 aug 2016 10:59

Volgens mij is er in zowel Rheine als Osnabrück niet voldoende ruimte voor een lokwissel, dus voorlopig zou die lokwissel in Bad Bentheim nog wel blijven. En ik denk ook niet dat, zolang de RB61 nog niet doorrijdt naar Hengelo de IC Berlin Bad Bentheim gaat overslaan. Ze willen waarschijnlijk niet zo'n situatie creëren als nu Emmerich-Arnhem waarbij je lange omwegen met de bus moet maken.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IC Berlin door brun » di 23 aug 2016 12:36

De komende dagen wordt 't snikheet. Benieuwd of ze de verbinding weer gaan splitsen.

brun
Berichten: 17
Geregistreerd: do 13 jan 2011 01:04
Bericht Re: IC Berlin door Daan » di 23 aug 2016 12:46

NS ziet de bui :D al hangen. DDM-1 functioneert niet, SLT-4 grotendeels aan de kant en dan ook nog ICM moeten vrijspelen.

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IC Berlin door John » di 23 aug 2016 20:49

Tja, terwijl de IC Berlin treinen al uitpuilen tussen Amsterdam en Amersfoort deze week door de werkzaamheden bij Muiderberg.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs en 1 gast


cron