Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Intercity Eindhoven-Düsseldorf

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Nieuws » do 30 jun 2011 11:51

Betere treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf

30 juni 2011

EINDHOVEN - De steden Eindhoven, Venlo, Mönchengladbach en Düsseldorf werken al enige tijd samen om de treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf te verbeteren...

De bedoelde samenwerking heeft vorm gekregen in het project RoCK (‘Regions of Connected Knowledge - Regio’s van Verbonden Kennis’), dat mede mogelijk wordt gemaakt door EU-subsidie. Vrijdag 1 juli aanstaande organiseert RoCK op de luchthaven van Düsseldorf een conferentie die moet onderstrepen hoe belangrijk de verbetering van deze treinverbinding is. Joost Helms, wethouder Mobiliteit, Milieu, Sport en Evenementen, zal namens Eindhoven op deze conferentie spreken en deelnemen aan een discussie.

De RoCK-Roundtable
De conferentie moet het belang aantonen van een hoogwaardige passagiersverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. De gerenommeerde spoordeskundigen van SMA und Partner AG uit Zürich presenteren de oplossingen die zij in opdracht van RoCK hebben uitgewerkt. Deze zijn op bepaalde punten zeer verrassend. De Consul-Generaal van Nederland, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, wethouders uit de 4 steden, politici uit beide landen en verkeerskundigen zullen zich buigen over de vraag hoe de noodzakelijke maatregelen zo snel mogelijk gezamenlijk kunnen worden geïmplementeerd. Gedacht moet dan worden aan de uitbreiding van de infrastructuur in Duitsland met enkele spoorkilometers en de verlenging van een Nederlandse intercitylijn.

Verbetering nodig
Het wegverkeer tussen de zuidelijke provincies van Nederland en NRW loopt via een uitstekend netwerk, maar het treinverkeer behoeft op verschillende punten verbetering. Wat echt ontbreekt, is een doorgaande snelle treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf, die bij Venlo de grens overgaat. Nu is het nog zo dat reizigers minimaal 1x moeten overstappen, rekening moeten houden met 2 dienstregelingen en soms 3 verschillende treinkaartjes moeten kopen, met 4 verschillende tariefsoorten. Een hoop rompslomp voor een reis die ruim 2 uur duurt voor een afstand die hemelsbreed slechts 100 kilometer bedraagt. Het doel van RoCK is ervoor te zorgen dat reizigers op een even snelle en eenvoudige manier tussen Eindhoven en Düsseldorf kunnen reizen als bij vergelijkbare binnenlandse treinverbindingen.

Wat moet er gebeuren?
De 4 steden werken samen met de provincies Noord-Brabant en Limburg en de deelstaat Nordrhein-Westfalen aan een oplossing. Daarbij is duidelijk geworden dat voor het oplossen van het knelpunt tussen Kaldenkirchen en Dülken de verdubbeling van het spoor aldaar noodzakelijk is. Hiervoor is de medewerking van de Duitse bondsregering nodig. De Nederlandse regering zou er op haar beurt voor moeten zorgen dat de intercity’s vanuit Den Haag via Rotterdam en Eindhoven over de grens verder naar Düsseldorf door kunnen rijden. Daarmee zou de Brainport-regio rondom Eindhoven de beschikking krijgen over een goede aansluiting op het Europese hogesnelheidsnetwerk en de internationale luchthaven Düsseldorf.

Bron: Dé Weekkrant

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door SuperGhost » do 30 jun 2011 12:36

Ze willen dus een snelle IC, dus dan zou men Deurne, Horst-Sevenum en Blerick willen overslaan?
Dan krijg je een dienstregeling naar voorbeeld van de huidige Groninger-lijn?
Dus dat de IC 1x per uur als stoptrein rijdt op Deurne en Venlo en 1x als IC en dat de sprinter Nijmegen-Deurne 1x per uur door gaat rijden naar Venlo?
(leuk voor in Nijmegen, dan vertrekken er 2-3 verschillende treinen van 2 verschillende vervoerders naar Venlo, waarvan één gigantisch om rijdt en aan het eind van de spits 2 treinen ook tegelijk ri. Venlo vertrekken)

Moet Venlo dan ook niet een extra perronspoor krijgen?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door eelkevd » do 30 jun 2011 13:20

Venlo heeft natuurlijk nog altijd dat kopspoortje aan de kant van Blerick zitten bij spoor 1. Is het niet makkelijker om de 1900 zo te houden als stoptrein, en er 1 IC bij te voegen die doorrijdt naar Duitsland?

ik zie dit wel zitten, weer een echte verbinding vanuit Eindhoven zoals vroeger met de IC naar Keulen via Venlo. Alleen nu naar Düsseldorf.

Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door en-es » do 30 jun 2011 16:46

De reizigers-aantallen in de vroegere IC Den Haag-Eindhoven-Keulen waren nogal laag.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door RoelZ1 » do 30 jun 2011 17:01

De Berlijn-trein heeft wel aangetoond dat het integreren van internationale treinen in de nationale IC-netwerken wonderen kan doen voor de reizigersaantallen en de rendabiliteit van dit soort verbindingen. Als het onderdeel wordt van de Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo ben je sowieso tussen Den Haag en Venlo verzekerd van genoeg reizigers en ook tussen Mönchengladbach en Düsseldorf heb je al de huidige reizigers. Zeker aan het begin zal de trein tussen Venlo en Mönchengladbach niet zo vol zitten, maar door de functie binnen Nederland zal het nooit een nutteloze trein worden.

Daarnaast is de IC Den Haag - Koln opgeheven toen de Europese eenwording nog een stuk minder ver was en de frequentie ook al flink naar beneden was geschroefd. Een internationale trein, geintegreerd in de Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo lijkt me dan ook zeker wel kans maken.

RoelZ1
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door pe_pe » do 30 jun 2011 17:12

Dat er geen binnenlandse IC meer achter de Berlijn-trein aanrijdt, heeft ook wel een groot nadeel: De robuustheid van de dienstregeling gaat er nogal van achteruit. Voor de Berlijn-trein is een +45 in Hengelo richting schiphol niet heel ongewoon. Verder ben ik wel een voorstander van het verbeteren van de internationale verbindingen.

pe_pe
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door SuperGhost » do 30 jun 2011 17:15

Die Berlijn-trein is volgens mijn eigen ervaringen een stuk punctueler dan de ICE die bij Arnhem de grens over komt.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door pe_pe » do 30 jun 2011 17:56

Het maakt niet uit welke punctueler is, het gaat om de doorwerking die het heeft op de binnenlandse verbindingen als er binnenlandse IC's door vervangen worden.

Ik reis regelmatig heen en weer tussen Hengelo en Groningen en probeer daarbij de Berlijntrein zoveel mogelijk te mijden.. Als de Berlijntrein ergens tussen Berlijn en Hengelo al een kwartiertje vertraagd is geraakt, levert dat ongeveer drie kwartier vertraging op tot Groningen. De verbindingen van een half uur eerder en later duren sowieso een kwartier langer, dus eigenlijk is die verbinding maar eens in de twee uur optimaal sinds de Berlijntrein niet meer "apart" rijdt (en er niet meer door Nijverdal gereden kan worden).

De vertraging van de treinen uit Duitsland heeft er (naar ik begrepen heb) ook mee te maken, dat het rekenmodel waarmee DB bepaalt of IC's en ICE's op verbindingen moeten wachten, niet verder doorrekenen dan de grens. De Berlijntrein moet daardoor bijvoorbeeld in Osnabrück vrijwel altijd wachten als een van de treinen waar hij op aan moet sluiten vertraagd is, omdat de Berlijntrein zelf in Duitsland geen aansluitingen meer heeft die gehaald moeten worden.

Het zou dus ook een nadeel kunnen hebben voor reizigers tussen Venlo en 's-Gravenhage als die IC voortaan vanuit Düsseldorf komt.

pe_pe
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door Playertwo » do 30 jun 2011 18:10

Je kan de 1900 (IC Den Haag - Venlo) ook knippen in Eindhoven met een deel Den Haag - Eindhoven. Vanaf Eindhoven kan je dan 2x per uur een doorgaande stoptrein Eindhoven - Venlo inleggen (naast de huidige stoptreinen 's-Hertogenbosch - Deurne). Verder kan er dan 1x per uur een IC Eindhoven - Venlo - Düsseldorf gaan rijden. Deze trein kan dan binnen Nederland nog stoppen in Helmond en in Duitsland in Mönchengladbach.

Een andere optie is de bestaande IC, 1x per uur of 1x per 2 uur ná Venlo doorsturen naar Mönchengladbach en Düsseldorf.

Playertwo
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door SuperGhost » do 30 jun 2011 18:40

pe_pe schreef:Het maakt niet uit welke punctueler is, het gaat om de doorwerking die het heeft op de binnenlandse verbindingen als er binnenlandse IC's door vervangen worden.

Ik reis regelmatig heen en weer tussen Hengelo en Groningen en probeer daarbij de Berlijntrein zoveel mogelijk te mijden.. Als de Berlijntrein ergens tussen Berlijn en Hengelo al een kwartiertje vertraagd is geraakt, levert dat ongeveer drie kwartier vertraging op tot Groningen.
Ik heb werkelijk nog nooit vertraging gehad met de IC uit Berlijn (wel met een IC naar Berlijn, maar een binnenlandse IC zou dan dezelfde vertraging hebben gehad). Met de binnenlandse treinen ri. Enschede heb ik veel vaker vertraging gehad.

Maar je argument dat dat tot 45 minuten vertraging leidt richting Groningen slaat volgens mij helemaal nergens op. De trein naar Groningen heeft immers weinig te maken met de trein uit Berlijn. De trein naar Groningen heeft alleen te maken met de trein richting Berlijn (knoop Amersfoort), maar aangezien die dan alleen nog Schiphol-Amersfoort heeft gereden, zou een binnenlandse trein dezelfde vertraging hebben gehad en zou je dezelfde gevolgen hebben gehad.

En voor een 15 minuten vertraagde trein vanuit Berlijn die een vertraging van 45 minuten zou leiden voor Groningers kan ik ook niet snappen. Zelfs als die achter de sprinter aan moet hobbelen op Hengelo-Apeldoorn (al kan die natuurlijk in Wierden en Rijssen nog ingehaald worden en evt. ook buiten de spits in Deventer), heb je maximaal 30 minuten vertraging. En voor Groningers bestaat in Amersfoort altijd nog de mogelijkheid om via de IC naar Amsterdam Centraal naar Schiphol te reizen (hetzij door over te stappen op Amsterdam Centraal op een van de vele treinen naar Schiphol, hetzij door in Hilversum over te stappen op een sprinter ri. Weesp-Schiphol).
Ik denk dat je nu dus behoorlijk loopt te overdrijven met de gevolgen die aan een buitenlandse trein toe te schrijven zijn die een NL-trein niet had gehad.

SuperGhost
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door pe_pe » do 30 jun 2011 19:35

De IC Zwolle-Groningen rijdt het ene halfuur als IC en het andere halfuur als stoptrein die er ongeveer een kwartier langer over doet. Als je de aansluiting op de echte IC mist, moet je dus met de stop-IC en doe je er meteen drie kwartier langer over. Ik had het over een vertraging op een verbinding, niet over de treinen zelf.

De vertraging die een internationale IC aan andere treinen oplevert doordat hij andere paden in de weg gaat zitten bij een vertraging, laat ik buiten beschouwing, want die vertraging zou hij die andere treinen ook opleveren als de internationale IC niet als substituut voor een binnenlandse IC zou rijden, maar er vlak voor uit.

De kans dat een trein vertraging oploopt in de ~500 km tussen Berlijn en Hengelo is gewoon groter dan de kans dat een trein vertraging oploopt in de 8 km tussen Enschede en Hengelo. Die van 19:06 vandaag, komt zo ook met +36 in Hengelo aan. Wel is er zo te zien vandaag een extra trein voor ingezet duim omhoog. Misschien zijn jouw ervaringen beter omdat je 's morgens richting het westen met deze trein gaat, als ze nog van minder ver dan Berlijn hoeven te komen?

pe_pe
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door Nielske1990 » do 30 jun 2011 22:06

Playertwo schreef:Je kan de 1900 (IC Den Haag - Venlo) ook knippen in Eindhoven met een deel Den Haag - Eindhoven. Vanaf Eindhoven kan je dan 2x per uur een doorgaande stoptrein Eindhoven - Venlo inleggen (naast de huidige stoptreinen 's-Hertogenbosch - Deurne). Verder kan er dan 1x per uur een IC Eindhoven - Venlo - Düsseldorf gaan rijden.
Vanwaar dan die knip in Eindhoven? Als je de Venlo-stoptrein dan gewoon doorkoppelt aan de 1900 blijft die verbinding gewoon behouden. Dan is misschien ICRm-materieel niet zo handig meer, maar met bijvoorbeeld ICMm moet dat makkelijk kunnen.
Verder volgens mij wel een win-win-situatie waarbij de SRE-wens van 4x per uur stoptrein Eindhoven-Deurne ook gelijk in vervulling gaat.

Overigens lijkt me Neuss ook een mooie stop voor een dergelijke internationale IC en wellicht zelfs nog wel een snelle stop te Viersen vanwege op de lijn richting Krefeld/Duisburg. Verhoogt vast ook de bezettingsgraad...

Nielske1990
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door en-es » vr 01 jul 2011 05:17

Ik denk dat er weinig ruimte is tussen Mönchengladbach en Düsseldorf is voor een extra trein. Ook vraag ik me af wat voor materiaal er gaat rijden voor die nieuwe trein.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door Nielske1990 » vr 01 jul 2011 08:13

Zo druk is het geloof ik ook weer niet daar. Iets van 3 per uur een S-bahn, een uurlijkse RE en de Eurobahn 1x p/u. Vanaf Neuss is dat ongetwijfeld meer, maar daar heeft men dan weer vier sporen liggen.
Het onderzoek gaf dan ook als belangrijkste knelpunt het enkelsporige traject Kaldenkirchen-Dülken aan. knipoog

Nielske1990
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door Nieuws » vr 01 jul 2011 12:09

Snelle trein Eindhoven-Venlo-Düsseldorf ver weg

1 juli 2011

Een snelle intercityverbinding tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf komt er voorlopig niet. Voor zo'n snelle verbinding is namelijk nodig dat het enkel spoor op Duits grondgebied tussen Venlo en Mönchengladbach wordt verdubbeld.

Dat blijkt uit de bevindingen van een Zwitsers onderzoeksbureau, ingeschakeld door de gemeente Eindhoven. De resultaten worden vrijdag gepresenteerd tijdens een conferentie in Düsseldorf.

De vereiste verdubbeling van het stukje spoorlijn tussen Kaldenkirchen en Dülken zit er echter niet in. Verdubbeling kost ongeveer 50 miljoen euro. De Duitse bondsregering heeft eind vorig jaar echter besloten geen cent te besteden aan de lijn tussen Venlo en Düsseldorf. Ook de rood-groene coalitie van de deelstaatregering in Düsseldorf is niet enthousiast over investeringen in deze spoorlijn. 'Düsseldorf' zet in op het doortrekken van de Betuwelijn en de opwaardering van de IJzeren Rijn.

Desalniettemin blijft verkeerswethouder Jos Teeuwen van Venlo (CDA) in een reactie op het rapport optimistisch over de kansen van verdubbeling van de spoorlijn. De goederenstroom vanuit de havens in Nederland en België nemen enrom toe en de Betuwelijn is op Duits grondgebied beneden de maat. De heropening van de IJzeren Rijn is volgens Teeuwen onrealistisch. Teeuwen: "Ik denk dat het kwartje in Duitsland ook gaat vallen. Ze zullen inzien dat het ook in hun belang is dat er een goede spoorverbinding is met Nederland."

Bron: Dagblad de Limburger

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door llama » vr 01 jul 2011 12:13

Het was al eerder bekend dat men in Duitsland liever in de IJzeren Rijn dan de verbinding naar Venlo wou investeren. Of die er echter ook nog komt is een tweede..

llama
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door SuperGhost » vr 01 jul 2011 12:38

Nieuws schreef:Een snelle intercityverbinding tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf komt er voorlopig niet. Voor zo'n snelle verbinding is namelijk nodig dat het enkel spoor op Duits grondgebied tussen Venlo en Mönchengladbach wordt verdubbeld.
Vroeger reed er al zo'n snelle intercityverbinding en kon het wel. Tegenwoordig rijdt er soms ook nog een snelle trein, namelijk de ICE (komende zomer weer geloof ik) en kan het ook.

Dus waarom kan het vroeger wel met een IC, kan het nu wel prima met de ICE, maar kan het met een IC niet (meer)? zich iets afvragen

SuperGhost
Bericht Re: RoCK: Treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf door pe_pe » vr 01 jul 2011 12:44

Misschien moet er een stoptrein minder frequent rijden voor het omleiden van de ICE, maar is dat geen optie meer voor een permanente oplossing.

pe_pe

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland