Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Intercity Eindhoven-Düsseldorf

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door eelkevd » do 26 mei 2016 09:59

Nou nou, dat is nu ook echt anders geworden.... Die mcn's uit Luik spreken nog steeds niet allemaal Nederlands.

De IC Brussel rijdt nu tot Wezet, 10 km onder Maastricht en wacht hier op de treugweg. Enig voordeel voor de NMBS is dat de kering nu wel robuust is. Die trein Luik - Maastricht is nu 3 rijtuigen, was eerder 2 maar is aardig gevuld.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door R-K » vr 27 mei 2016 09:22

John schreef:
en-es schreef:Diezelfde argumenten die gebruikt werden om een snelle trein Maastricht-Brussel in te zetten. Zie me nog zitten in die lege rijtuig.

Natuurlijk zat er ook potentie in die verbinding alleen had het even de tijd moeten krijgen. En een station zoals Eijsden had gewoon open moeten blijven. Speelde er ook niet een probleem dat veel NMBS machinisten niet met de Nederlandstalige verkeersleiding van Pro-Rail konden communiceren

En hij stopte niet in Leuven, waardoor je wel veel reizigers mee kon winnen. Ook het omdraaien van de IC Maastricht en de IC Eupen (dus Oostende-Maastricht en Brussel-Eupen zonder stop i Leuven) kon voor veel meer reizigers zorgen vanwege de directe verbinding met Gent en Brugge.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door SuperGhost » vr 27 mei 2016 18:03

Wellicht mis ik iets, maar sinds wanneer liggen Maastricht en Brussel op de route Eindhoven-Düsseldorf?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door en-es » vr 27 mei 2016 20:17

Mijn punt is dat argumenten van vooral locale politici om een bepaalde treindienst op te starten vaak niet erg sterk zijn. En dat probeerde ik aan te tonen met een ander voorbeeld. In dit geval Maastricht-Brussel.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door eelkevd » vr 17 jun 2016 09:00

Volgens dit artikel van de Limburger is er een overeenkomst over verdubbeling tussen Landgraaf en Aken van het spoor.

En ziet de Duitse minister van I&M geen noodzaak om de spoorlijn Venlo - Viersen te verdubbelen. Dit zou tot in ieder geval 2030 blijven liggen.

eelkevd
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door R-K » vr 17 jun 2016 21:37

Er zijn ook belangrijkere spoorlijnen in Duitsland die verdubbeld kunnen worden, zoals Dortmund-Münster.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door eelkevd » vr 17 jun 2016 21:48

Apart dan eigenlijk dat in een West-Europees land er toch nog veel hoofdlijnen zijn die enkelsporig zijn en toch redelijk wat treinverkeer te verwerken hebben.

Maar als straks de lijn naar Aken helemaal dubbelsporig is, hoeveel om is het in minuten ten opzichte van de lijn over Venlo naar Keulen? Als er een ICE omgeleid moet worden kan het zijn dat deze dan eerder over Aken zullen gaan?

eelkevd
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Harm » za 18 jun 2016 00:04

Zal het niet een aantal afwegingen zijn geweest tussen Venlo - Mönchengladbach - Düsseldorf en Heerlen - Aachen? De Duitse verkeersminister vindt het niet belangrijk om het spoortraject Kaldenkirchen - Dülken te verdubbelen. Het zal blijkbaar niet rendabel zijn om in dit dunbevolktere gebied te investeren om een aantal IC van/naar Eindhoven te laten rijden naar Düsseldorf/Köln.

Tijdswinst is een factor. Maar waarschijnlijk niet het enigste in dit geval. Het gebied tussen Heerlen - Kerkrade - Aachen - Köln is dichtbevolkter. Er is meer reizigerspotentieel en vervoersaanbod. Het spoor tussen Aachen - Düren is gemoderniseerd en aangepast voor hogere snelheden vanwege de Thalys/ICE. En tussen Düren - Köln is het traject viersporig. 2 sporen zijn voor de S Bahn. Thalys/ICE kan op de nieuwe sporen maximaal 250 km p/u rijden.

Zal me niet verbazen dat een ICE dan omgeleid wordt via Aachen Hbf. Dat is toch al een ICE station.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door en-es » za 18 jun 2016 08:12

Lijkt me wel geinig een omgeleide ICE Amsterdam-Keulen via Heerlen-Aken. Waar zou zo'n ICE stoppen? Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen-Aken-Keulen? Zou best wel in zo'n ICE naar Duitsland willen reizen.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Nieuws » di 22 nov 2016 18:10

Hoop op intercity tussen Eindhoven en Dusseldorf groeit

22 november 2016

EINDHOVEN - De hoop groeit dat Duitsland mee gaat werken aan de nodige spoorverbreding voor een snelle intercity tussen Eindhoven en Dusseldorf. Maar het kan nog wel even duren voordat het echt zover is.

Lees verder via Eindhovens Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland