Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Intercity Eindhoven-Düsseldorf

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door R-K » do 21 jan 2016 00:56

Dat weet ik, het Flughafen Bahnhof is net als bijvoorbeeld Köln Messe/Deutz een belangrijk knooppunt voor het regionale vervoer. Ik gaf alleen maar aan wat er wel en niet stopt op Düsseldorf Flughafen.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door eelkevd » do 21 jan 2016 09:29

bobo90 schreef:Er gaat elke tien minuten toch een trein rijden tussen duisburg, dusseldorf luchthaven en dusseldorf met gelijkvloerse dubbeldekker. Dus de overstap is sowieso wel goed.

Die halte aan de doorgaande baan ligt 'in de buurt' van het vliegveld. Als je echt bij de luchthaven wilt geraken moet je nog een shuttletrein pakken die ook over de langparkeren parkeerplaatsen gaat. Het handigst is om de S bahn te pakken die bij Terminal stopt, recht onder het vliegveld.

@R-K: de ICE rijdt naar Noord-West Nederland en in dit topic kijken we naar Zuid-Oost. Dus dat de ICE er wel of niet stopt is niet zo relevant. ;)

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door John » vr 22 jan 2016 00:58

Voor elke forumbezoeker toch een aanrader, die Skytrain :p

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door AlexNL » vr 22 jan 2016 01:20

Ik heb 'm wel eens gebruikt tussen de parkeerplaats en de terminal. Best een leuk ding!

Pas maanden later kwam ik erachter dat je een kaartje moet kopen, dat was me niet echt opgevallen toen ik er was. Ik dacht dat dat ding gratis was. :-|

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door John » vr 22 jan 2016 01:32

Verbaasd mij eigenlijk ook wel, meestal zijn dit soort shuttles op grotere luchthavens wel gratis.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Roberta » vr 22 jan 2016 19:31

Dat is gewoon een hangende tram ;)

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door PvdO » di 02 feb 2016 18:07

Euh wat? Ook geen idee dat er betaald moest worden, doet echt niemand volgens mij!

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door en-es » di 02 feb 2016 18:14

Heb twee jaar geleden eens de vliegtuig genomen naar/van Düsseldorf. Heb ik dus via het voormalige NSHispeed een retoer naar Düsseldorf Flughafen besteld. Kreeg echter een retoer Baarn-Düsseldorf plus reserveringen naar/van Duisburg Hbf. Geen idee of die monorail inbegrepen was maar ik heb niet betaald en er was geen controle. Er hangen wel overal borden dat je moet betalen. Volgens mij valt die monorail onder het VRR tarief.

en-es
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door eelkevd » wo 03 feb 2016 09:34

Klopt. Die Skytrain valt onder het VRR: https://www.dus.com/nl-nl/heen-en-terugreis/skytrain

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Harm » za 14 mei 2016 15:28

Indien de plannen van Rotterdam steun krijgt zal er een IC rijden tussen Rotterdam - Düsseldorf:

http://www.metronieuws.nl/nieuws/rotter ... dusseldorf

De gemeente Rotterdam gaat zich hard maken voor een treinverbinding met Düsseldorf. Dat schrijft het stadsbestuur aan de gemeenteraad. Die had onder aanvoering van D66 vragen gesteld over een verbinding naar het Duitse achterland.

Waarom vraagt de gemeente Rotterdam niet de steun van de gemeente Den Haag erbij?. Staat Rotterdam C samen met de gemeente Den Haag, provincie Noord Brabant en provincie Limburg nog sterker. Als deelstaat Nordrhein - Westfalen aan Duitse zijde meedoet heb je een groot consortium.

Volgens de partijen is een dergelijke snelle verbinding nodig omdat er tussen de twee steden veel zakelijk verkeer is. Die moeten nu nog reizen via Utrecht en Arnhem. Met een route langs Eindhoven en Venlo zou die reis met een half uur worden ingekort.

De IC (200) Den Haag - Eindhoven kan een aantal keren per dag doorgetrokken worden naar Düsseldorf. Een geintegreerde treinverbinding zoals IC Berlijn - Amsterdam is de beste oplossing. De IC Den Haag - Eindhoven kan dan als stamlijn dienen. Zoals DB als stamlijn Berlijn - Bad Bentheim heeft.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door en-es » za 14 mei 2016 17:28

ICE Den Haag-Düsseldorf Flughafen?

en-es
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Harm » za 14 mei 2016 18:25

ICE 3 International? Is dat niet te duur voor dit spoortraject? Alleen op het kleine stukje tussen Barendrecht - Zevenbergse Hoek komt het tot zijn recht.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door LOF » za 14 mei 2016 19:54

Rotterdam - Düsseldorf met overstap op Utrecht lijkt mij sneller, zeker als er (op delen) tussen Emmerich en Düsseldorf 200 km/u gereden kan worden.

Ook is Rotterdam - Düsseldorf via Eindhoven complementair aan de binnenlandse Intercity, die in de toekomst vier keer per uur gaat rijden.

Nee, ik zie dit project niet van de grond komen.

Zeker niet voor de afronding van de werkzaamheden aan de Duitse kant van de Betuweroute zijn afgerond, want tot die tijd is de capaciteit op het enkelsporige lijntje Venlo - Viersen meer dan nodig.

Is sowieso een IC Antwerpen - Breda - Eindhoven - Venlo - Düsseldorf niet een beter idee? Dan hoeft de vermaledijde Beneluxtrein niet meer via Breda.

LOF
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door R-K » zo 15 mei 2016 12:34

Je zit met een capaciteitsprobleem op Breda-Tilburg. Ik weet of daar in de toekomst 4 sprinters moeten rijden, maar internationale treinen laten rijden op trajecten waar al 6 IC's en 2 tot 4 Sprinters rijden is wel aardig lastig. Zeker met een stuk enkelspoor tussen Kaldenkirchen en Dülken.

R-K
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door LOF » zo 15 mei 2016 16:48

Ook dat, maar zodra het derde spoor gereed is zullen er nauwelijks nog goederentreinen over de Brabantroute rijden. Het plan is volgens mij 6 IC + 4 Sp, dat moet prima lukken op het spoor. Een extra internationaal trein erbij prikken moet ook nog wel gaan. Ik maak me alleen meer zorgen over de capaciteit op station Tilburg en de kruising, daar zit een flink knelpunt, maar dat is op zich redelijk eenvoudig en snel op te lossen.

LOF
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door en-es » zo 15 mei 2016 16:54

Er is al een comfortabele snelle IC bus Antwerpen-Düsseldorf, dus eventuele plannen over treinen Antwerpen-Düsseldorf, Eindhoven-Düsseldorf en Rotterdam-Düsseldorf zullen wel niet van de grond komen.

en-es
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door John » ma 16 mei 2016 22:06

Ik zie dit juist wel van de grond komen omdat het vrij makkelijk te realiseren is aan Nederlandse zijde door gewoon de binnenlandse IC Den Haag - Venlo door te trekken naar Dusseldorf. Dat Venlo straks aan de A2-corridor wordt gehangen is denk ik vooral tijdelijk ingegeven door te weinig geschikt materieel van de HSL. Nu de handen in Duitsland nog op elkaar zien te krijgen.

LOF schreef:Rotterdam - Düsseldorf met overstap op Utrecht lijkt mij sneller, zeker als er (op delen) tussen Emmerich en Düsseldorf 200 km/u gereden kan worden.

In de huidige dienstregeling is de route via Utrecht een half uur sneller dan via Venlo. Via Venlo is natuurlijk een hoop winst te boeken: Via de HSL tussen Rotterdam en Breda, de lange overstap in Venlo en het schrappen van stops tussen Helmond en Venlo en tussen Venlo en Monchengladbach. Het zal zeker niet langer duren.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Chrisdb » di 17 mei 2016 16:51

en-es schreef:Er is al een comfortabele snelle IC bus Antwerpen-Düsseldorf, dus eventuele plannen over treinen Antwerpen-Düsseldorf, Eindhoven-Düsseldorf en Rotterdam-Düsseldorf zullen wel niet van de grond komen.

John schreef:Ik zie dit juist wel van de grond komen omdat het vrij makkelijk te realiseren is aan Nederlandse zijde door gewoon de binnenlandse IC Den Haag - Venlo door te trekken naar Dusseldorf. Dat Venlo straks aan de A2-corridor wordt gehangen is denk ik vooral tijdelijk ingegeven door te weinig geschikt materieel van de HSL. Nu de handen in Duitsland nog op elkaar zien te krijgen. In de huidige dienstregeling is de route via Utrecht een half uur sneller dan via Venlo. Via Venlo is natuurlijk een hoop winst te boeken: Via de HSL tussen Rotterdam en Breda, de lange overstap in Venlo en het schrappen van stops tussen Helmond en Venlo en tussen Venlo en Monchengladbach. Het zal zeker niet langer duren.

Belangrijkste vraag in deze is dan, waar kunnen DB (en Arriva of NS) het meeste rendement uithalen? Dat zal in grote mate meespelen of er nog een IC komt of dat het bij een IC-bus blijft.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland