Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Intercity Eindhoven-Düsseldorf

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door en-es » di 17 mei 2016 16:52

Dit draadje loopt al 5 jaar maar ik heb niet de indruk dat er in die 5 jaar veel vooruitgang is gemaakt in de plannen.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door John » di 17 mei 2016 18:36

De voortuigang is dat per december de aansluiting in Venlo aanmerkelijk beter is tussen de trein uit Eindhoven en die naar Dusseldorf.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Chrisdb » di 17 mei 2016 20:56

en-es schreef:Dit draadje loopt al 5 jaar maar ik heb niet de indruk dat er in die 5 jaar veel vooruitgang is gemaakt in de plannen.

Als ik het zo lees, dan is dit het spreekwoordelijke warmhoudertje van NS om geen gelazer te krijgen met de politiek.
Ach ja, het zou eens niet zo zijn. Ik vraag me ook af of zo'n treinverbinding wel nodig is. Waarom niet wat geld voor nieuwe treindiensten overhevelen naar sociale veiligheid op binnenlandse routes, om eens een idee te opperen? Van geld voor een nieuwe treindienst (als dat er is) kunnen we beter eerst de bestaande binnenlandse treinen veiliger maken (heb vandaag weer eens een akkefietje op de trein gehad, zodoende mijn idee).
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door en-es » di 17 mei 2016 21:48

Het is eigenlijk toch wat hobbyen door lokale politici die hun stad even op de kaart willen zetten als het hart van Europa. Ze waren toch ook bezig met een IC Eindhoven-Aken?

en-es
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Chrisdb » wo 18 mei 2016 08:29

en-es schreef:Het is eigenlijk toch wat hobbyen door lokale politici die hun stad even op de kaart willen zetten als het hart van Europa. Ze waren toch ook bezig met een IC Eindhoven-Aken?

Tsja, zo kun je ook je boterham verdienen. Dan doe ik toch liever echt werk :)

Ze waren ook bezig met een IC Eindhoven - Aken. Maar dat is leuk voor Zuid-Limburg, dus dat is een feestje waar de Provincie Limburg de lead in moet nemen vind ik. Mede omdat die route voornamelijk door Limburg loopt. Ik zie niet in ieder geval niet in wat Eindhoven d'r aan heeft.
Volgens mij is het ze gewoon in de bol geslagen en willen ze in Eindhoven doen alsof ze een wereldstad zijn.

Eindhoven heeft last van het Calimerosyndroom.

Chrisdb
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door eelkevd » wo 18 mei 2016 09:25

De regio Eindhoven is economisch de belangrijkste regio buiten de randstad van Nederland. En apart genoeg is deze regio vrij belabberd aangesloten op het spoor, vooral richting België (bijna niet) of Duitsland (enkelsporige lijn na overstappen op sprinter). Daardoor pakt bijna iedereen hier de auto, gewoon sneller en comfortabeler. Het scheelt bijvoorbeeld de helft in reistijd...

Dat is geen calimero effect, maar een feit. Als die trein uit Duitsland weer naar Eindhoven toe komt zoals vroeger de IC Eindhoven - Keulen CS dan heb je veel reistijdwinst, en na verloop van jaren zullen veel mensen de trein weten te waarderen hier. De A67 is ook niet geweldig met al het vrachtverkeer.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Daan » wo 18 mei 2016 09:26

Of deze verbindingen zijn een methode om calimero te ontgroeien.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door en-es » wo 18 mei 2016 16:15

Diezelfde argumenten die gebruikt werden om een snelle trein Maastricht-Brussel in te zetten. Zie me nog zitten in die lege rijtuig.

en-es
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Harm » wo 18 mei 2016 17:32

en-es schreef:
Diezelfde argumenten die gebruikt werden om een snelle trein Maastricht-Brussel in te zetten. Zie me nog zitten in die lege rijtuig.

Heb er ook in gezeten. Hetzelfde verhaal. Vooral tussen Maastricht - Luik. Is er wel genoeg vervoersaanbod tussen Maastricht - Luik voor een IC? Het is niet zo dichtbevolkt als tussen Luik - Leuven - Brussel.

eelkevd schreef:
De regio Eindhoven is economisch de belangrijkste regio buiten de randstad van Nederland. En apart genoeg is deze regio vrij belabberd aangesloten op het spoor, vooral richting België (bijna niet) of Duitsland (enkelsporige lijn na overstappen op sprinter). Daardoor pakt bijna iedereen hier de auto, gewoon sneller en comfortabeler. Het scheelt bijvoorbeeld de helft in reistijd...

Ken de spoorgeschiedenis tussen Noord Brabant - Noord België (Antwerpen) niet. Maar waarom is er nooit een spoorlijn aangelegd tussen Eindhoven - Turnhout? Wij hebben op onze site wel eens over Utrecht - Breda. Maar daar kun je tenminste via een overstap via Den Bosch of Rotterdam er komen.

Er is wel een snelweg tussen Antwerpen - Turnhout - Eindhoven - Venlo. Geen wonder dat de Flexibus hier prima kan concurreren met de trein. Lijk me niet verkeerd op werkdagen een IC in de spitsuren te laten rijden tussen Düsseldorf - Eindhoven - Breda - Antwerpen. Want dan kan een trein enigszins concurreren met de auto's op dichtgeslibde wegen rondom Antwerpen. Niet voor niets heeft station Noorderkempen een grote parkeerplaats.
En daar wordt ook door Nederlanders van gebruik gemaakt.

Vergelijk het met automobilisten die hun auto parkeren in een parkeergarage aan de rand van Amsterdam. Om dan vervolgens met de metro of trein naar hartje centrum te gaan.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Moshi » wo 18 mei 2016 18:30

en-es schreef:Het is eigenlijk toch wat hobbyen door lokale politici die hun stad even op de kaart willen zetten als het hart van Europa. Ze waren toch ook bezig met een IC Eindhoven-Aken?

Van alle lokale politici die pleiten voor nieuwe verbindingen met het buitenland heeft Eindhoven toch wel de beste papieren als je kijkt naar het huidige aanbod, omvang van de economie en internationale bedrijvigheid. Een Intercity Eindhoven-Duitsland heeft veel meer potentieel dan plannen van bijvoorbeeld Groningen of Maastricht.

Moshi
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Daan » wo 18 mei 2016 18:44

Zou er dan een losse verbinding Maastricht-Luik komen? De 800 doortrekken 1/uur lijkt me kansrijker, omdat er dan veel meer grote steden verbonden zijn met Luik.

Zelfde geldt overigens voor andere Internationale verbindingen denk ik.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door AlexNL » wo 18 mei 2016 18:49

Harm schreef:Ken de spoorgeschiedenis tussen Noord Brabant - Noord België (Antwerpen) niet. Maar waarom is er nooit een spoorlijn aangelegd tussen Eindhoven - Turnhout?

Ik denk omdat er al een lijn was tussen Tilburg en Turnhout.

AlexNL
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door eelkevd » wo 18 mei 2016 19:43

Harm schreef:Ken de spoorgeschiedenis tussen Noord Brabant - Noord België (Antwerpen) niet. Maar waarom is er nooit een spoorlijn aangelegd tussen Eindhoven - Turnhout? Wij hebben op onze site wel eens over Utrecht - Breda. Maar daar kun je tenminste via een overstap via Den Bosch of Rotterdam er komen.

Er is wel een snelweg tussen Antwerpen - Turnhout - Eindhoven - Venlo. Geen wonder dat de Flexibus hier prima kan concurreren met de trein. Lijk me niet verkeerd op werkdagen een IC in de spitsuren te laten rijden tussen Düsseldorf - Eindhoven - Breda - Antwerpen. Want dan kan een trein enigszins concurreren met de auto's op dichtgeslibde wegen rondom Antwerpen. Niet voor niets heeft station Noorderkempen een grote parkeerplaats.
En daar wordt ook door Nederlanders van gebruik gemaakt.

Vergelijk het met automobilisten die hun auto parkeren in een parkeergarage aan de rand van Amsterdam. Om dan vervolgens met de metro of trein naar hartje centrum te gaan.

Die spoorgeschiedenis is een beetje karig hier in Brabant. Inderdaad, Eindhoven heeft nooit een aansluiting richting Turnhout gehad, wel liep er 1 naar Neerpeld (zeg maar middle of nowhere) maar die is ter ziele gegaan. Ik denk dat een groot deel van het probleem hem zit in dat Brabant een straatarme provincie was tot in halverwege de vorige eeuw. Dus de tijd dat de spoorwegen hoogtijdagen vierde met veel extra spoorlijnen waren hier gewoon te weinig fortuinlijke mensen die ook op reis gingen. Voor Philips stelde Eindhoven ook niets voor bijvoorbeeld.

Ik ben ook voorstander van die trein die jij noemt, mogelijk zelfs vanuit Duitsland te laten komen en helemaal naar Antwerpen te laten verkeren echter past het niet binnen het Nederlandse corridor denken. Daarbinnen lijkt het zelfs moeilijk om Breda aan te sluiten op een trein naar België terwijl die er nota bene nog langs rijdt! Maar een treinserie die can concurreren met de E34/A67 zou best waardevol zijn. te meer met de hoeveelheid files in Belgie (voor Antwerpen) en de vele aanrijdingen in Brabant en Limburg.

eelkevd
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Chrisdb » wo 18 mei 2016 20:46

eelkevd schreef:Ik ben ook voorstander van die trein die jij noemt, mogelijk zelfs vanuit Duitsland te laten komen en helemaal naar Antwerpen te laten verkeren echter past het niet binnen het Nederlandse corridor denken. Daarbinnen lijkt het zelfs moeilijk om Breda aan te sluiten op een trein naar België terwijl die er nota bene nog langs rijdt! Maar een treinserie die can concurreren met de E34/A67 zou best waardevol zijn. te meer met de hoeveelheid files in Belgie (voor Antwerpen) en de vele aanrijdingen in Brabant en Limburg.

Oh, het kan best hoor. Het hangt er alleen net van af welke spoorpatjepejer op het betreffende spoor rondhuppelt.
Een NS zie ik het (in z'n eentje) niet doen (want krimpstrategie). Wellicht in samenwerking met DB (je zou dat dan onder de joint-venture ICE International kunnen hangen - zoals met CNL, ICE en de IC Berlijn ook het geval is) en zonder NMBS.

Chrisdb
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door eelkevd » vr 20 mei 2016 11:21

Dat zou mooi zijn. Hoe zit dat eigenlijk met de ICE in België? Hij wordt door de NS/DB geëxploiteerd, de NMBS is daar dacht ik geen partner in, toch? Krijgt men wel subsidie op deze trein of moet de exploitant zichzelf zien te bedruipen?

eelkevd
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door AlexNL » vr 20 mei 2016 12:20

Niet helemaal.

"ICE International" is de samenwerkingsovereenkomst tussen Deutsche Bahn en NS. De ICE-treinen tussen Amsterdam en Keulen/Frankfurt/Basel worden onder deze naam geëxploiteerd. NS bezit ook een aantal ICE-treinen, maar deze zijn opgenomen in de gezamenlijke pool. DB heeft in deze pool meer treinen dan NS.

De treinen tussen Brussel en Frankfurt worden gereden door Deutsche Bahn, in België onder de vlag van de NMBS. NMBS levert de treinpaden, doet aan promoties, enzovoorts. Tussen Brussel en Aken zit er naar mijn weten ook Belgisch personeel op (maar dat weet ik niet zeker). NMBS heeft geen treinen.

Tussen Frankrijk en Duitsland rijden zowel ICE- als TGV-treinen. Deze worden gezamenlijk door SNCF en DB geëxploiteerd onder de naam 'Alleo'.

AlexNL
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door Chrisdb » vr 20 mei 2016 12:50

AlexNL schreef:Niet helemaal.

"ICE International" is de samenwerkingsovereenkomst tussen Deutsche Bahn en NS. De ICE-treinen tussen Amsterdam en Keulen/Frankfurt/Basel worden onder deze naam geëxploiteerd. NS bezit ook een aantal ICE-treinen, maar deze zijn opgenomen in de gezamenlijke pool. DB heeft in deze pool meer treinen dan NS.

De treinen tussen Brussel en Frankfurt worden gereden door Deutsche Bahn, in België onder de vlag van de NMBS. NMBS levert de treinpaden, doet aan promoties, enzovoorts. Tussen Brussel en Aken zit er naar mijn weten ook Belgisch personeel op (maar dat weet ik niet zeker). NMBS heeft geen treinen.

Tussen Frankrijk en Duitsland rijden zowel ICE- als TGV-treinen. Deze worden gezamenlijk door SNCF en DB geëxploiteerd onder de naam 'Alleo'.

NMBS heeft inderdaad geen treinen en er zit geen NMBS-personeel op treinen van ICE.

Chrisdb
Bericht Re: Intercity Eindhoven-Düsseldorf door John » wo 25 mei 2016 23:43

en-es schreef:Diezelfde argumenten die gebruikt werden om een snelle trein Maastricht-Brussel in te zetten. Zie me nog zitten in die lege rijtuig.

Natuurlijk zat er ook potentie in die verbinding alleen had het even de tijd moeten krijgen. En een station zoals Eijsden had gewoon open moeten blijven. Speelde er ook niet een probleem dat veel NMBS machinisten niet met de Nederlandstalige verkeersleiding van Pro-Rail konden communiceren :p

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland