Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[DK] Deense spoornet

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht [DK] Deense spoornet door Harm » vr 12 apr 2013 19:23

NS dochter Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoor

NS dochter Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoor

Arriva, het Zweedse spoorbedrijf SJ en NS-dochter Abellio willen samen de railmarkt in Denemarken gaan opbreken. Daartoe hebben ze deze week een gezamenlijke brancheorganisatie opgericht onder de naam Deense Trein. Dat meldt OV-Magazine vrijdag in een wekelijkse nieuwsbrief aan abonnees van het vakblad.

Arriva is in Denemarken al actief in Midden- en West-Jutland, maar de dochter van de Duitse spoorwegen hoopt op meer concessies. De afgelopen vijf jaar zijn er in Denemarken geen aanbesteding meer geweest. Deense Trein is in de eerste plaats bedoeld om weer beweging te krijgen op de Deense spoormarkt. Een vijfde deel van het Deense spoor is momenteel aanbesteed. DSB hoopt de concessie voor het hoofdrailnet volgend jaar met zeven jaar verlengd te krijgen.

Jesper Lok, algemeen directeur van de Deense spoorwegen DSB, waarschuwt voor pseudo-concurrentie op het spoor. Hij stelt dat nu Europese staatsbedrijven van verschillende grootte elkaar beconcurreren op het spoor. Daarbij zouden ze forse verliezen op de koop toenemen. Zelf heeft DSB 695 miljoen dollar verloren op de exploitatie van treindiensten in Zweden. De meeste van die activiteiten zijn al verkocht.

Bron: Treinreiziger.nl

Deense Trein is in de eerste plaats bedoeld om weer beweging te krijgen op de Deense spoormarkt. Een vijfde deel van het Deense spoor is momenteel aanbesteed. DSB hoopt de concessie voor het hoofdrailnet volgend jaar met zeven jaar verlengd te krijgen.


Een vijfde deel van het Deense spoor is aanbesteed. En DSB heeft de concessie voor de hoofdrailnet maar zal "slechts" zeven jaar verlengd krijgen als. Een heel verschil met de situatie in Nederland.

Jesper Lok, algemeen directeur van de Deense spoorwegen DSB, waarschuwt voor pseudo-concurrentie op het spoor. Hij stelt dat nu Europese staatsbedrijven van verschillende grootte elkaar beconcurreren op het spoor. Daarbij zouden ze forse verliezen op de koop toenemen. Zelf heeft DSB 695 miljoen dollar verloren op de exploitatie van treindiensten in Zweden. De meeste van die activiteiten zijn al verkocht.


Kunnen ze in Nederland lessen uit leren. Denemarken is qua grootte te vergelijken met Nederland alleen is het minder dicht bevolkt. Maar verschillende bedrijven op één spoornet werkt in Denemarken ook niet goed. Kortom in Nederland moeten ze de NS gewoon de concessie voor het hoofdrailnet met Intercity's/HST geven en andere vervoerders mogen andere (onrendabele) spoortrajecten doen en een aantal stoptreinverbindingen op het HRN.

De liberalisering van het Europese spoornet zorgt voor nieuwe interessante ontwikkelingen. Treinverbinding Kopenhagen - Amsterdam via de nieuwe Fehmarnbelttunnel in een zomerperiode (1 keer per week) door Abellio, Arriva en eventueel DB-AG? (mm)

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » vr 12 apr 2013 20:13

Dat het mis ging in Zweden komt doordat ze er simpelweg niks van bakten overigens... ze hadden nogal moeite met het samenwerken rond het over de Sontbrug rijden met verschillende systemen enzo. (Tegenwoordig rijdt volgens mij DSBFirst het Deense deel Helsingør - Kopenhagen Airport en ik meen Arriva of Veolia de rest in Zweden) Dat het misging kwam niet door het aanbesteden, de rest van de treinen in Zweden werken vrij goed (tenzij het sneeuwt...) is mijn ervaring. Dit terwijl Zweden het meest open spoornet van Europa heeft als ik het niet verkeerd heb. Dus dat DSB er geen zak van bakte heeft met liberalisering weinig te maken.

Originele Deense tekst trouwens hier, voor diegenen die de taal machtig zijn: http://www.business.dk/transport/nordeuropaeisk-frontalangreb-paa-dsb

Blijkt dat het Zweedse avontuur ze 695 miljoen DKK heeft gekost, dat is net ietsje minder dan 695 miljoen dollar... het is ongeveer 100 miljoen euro in elk geval.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » vr 12 apr 2013 20:24

Pvdo schreef:
Dat het mis ging in Zweden komt doordat ze er simpelweg niks van bakten overigens... ze hadden nogal moeite met het samenwerken rond het over de Sontbrug rijden met verschillende systemen enzo. (Tegenwoordig rijdt volgens


Bedoel je met verschillende systemen het rijden onder 25 KV (Denemarken) en 15 KV (Zweden) of iets anders?

de rest van de treinen in Zweden werken vrij goed (tenzij het sneeuwt...) is mijn ervaring.


Huh! Je zou verwachten dat die treinen in Zweden wel tegen sneeuw kunnen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door pe_pe » vr 12 apr 2013 21:00

Alle staatsspoorwegbedrijven hebben boter op hun hoofd: op de thuismarkt beschermd worden door de overheid en in het buitenland de onderhandse gunning aan het lokale staatsspoorwegbedrijf hekelen. Dat toont aan dat het belangrijk is om de beslissing de spoormarkten volledig te openen op Europees niveau moet worden afgedwongen.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Vinny » vr 12 apr 2013 21:11

Huh! Je zou verwachten dat die treinen in Zweden wel tegen sneeuw kunnen.
Uh het is een grote mythe dat treinen in Zweden, Zwitserland, Sneeuwerije wel tegen het witte spul kunnen. Het enige is dat in dat soort landen zowel de reiziger als de vervoerders beter tegen verstoringen a.g.v. overmatige sneeuwval kunnen, waardoor één sneeuwvlok niet de inéénstorting van het netwerk tot gevolg heeft..., maar slechts tot hinderlijke vertragingen en incidentele uitval van verbindingen.

Een blizzard zoals afgelopen maart in Noord-Frankrijk heeft plaatsgevonden, met plaatselijk meer dan een halve meter sneeuw op het spoor - daar valt niet tegen op te boxen.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Deense spoornet door werchter » vr 12 apr 2013 21:55

Het lijkt me in elk geval geen mythe dat nieuw NS materieel slecht is voorbereid op winterweer. Denk aan het SLT debacle en natuurlijk recentelijk de bodemplaat van de Fyra.

Uiteraard kan je moeilijk tegen écht extreem winterweer, zoals een sneeuwstorm op. Maar zelfs als daar geen sprake van is gaat het hier fout.
Het lijkt er toch sterk op dat men in de alpenlanden en scandinavië serieuzer omgaat dan in Nederland met testen van specificaties rondom sneeuwbestendigheid van het materieel.

Avatar gebruiker
werchter
Berichten: 453
Geregistreerd: zo 03 jun 2007 22:24
Woonplaats: Scherpenzeel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » za 13 apr 2013 00:26

Zou wel eens willen weten welke eisen ze stellen aan Nederlandse treinen als om koude temperaturen gaat. In Nederland vriest natuurlijk zelden 20 graden of meer. De Zweedse treinen (X 2000, X 55 e.a.)/Deense treinen (IC 4) zullen wel aan hogere eisen moeten voldoen. Abellio & Arriva zou in Denemarken een Deense variant van de SLT/GTW kunnen laten rijden maar die zal wel tegen lagere temperaturen kunnen dan de Nederlandse SLT/GTW.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Vinny » za 13 apr 2013 08:53

In die landen kunnen ze makkelijker prototypes naar buiten sturen en in het "eggie" treinen laten rondrijden. Daar krijg je betrouwbaardere terugkoppeling van dan iets in de klimaatkamer doen. Dat is SLT en V250 voornamelijk fataal geworden.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » za 13 apr 2013 11:07

Dat zou je zeggen, maar ze hebben een paar maanden geleden een zooi oude, robuuste stoptreinen van Malmö naar het hele hoge noorden (Umeå) gestuurd omdat de nieuwe treinen het dus niet deden... ook de treinen die DSB reed in Zweden in de Öresundståg (dit zijn de treinen die in België ook rondrijden als Deense Neus) konden er eerst slecht tegen. De SJ tuft altijd vrolijk door, het hele internet staat vol met prachtige foto's van X2000's in de sneeuw.

Met verschillende systemen bedoelde ik onder andere de spanningen ja, maar ook verschillende manieren van dingen uitvoeren, taal, verantwoordelijkheden en dat soort dingen.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Gereke » za 13 apr 2013 11:47

Je moet ook niet vergeten dat ondanks er in dergelijke landen (en de alpenlanden) er de hele winter sneeuw ligt, dat niet wilt zeggen dat het ook altijd sneeuwt. Na een forse bui ligt gaat het daar ook gewoon moeizaam.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » za 13 apr 2013 12:50

Als het eenmaal ligt en er komt niks meer bij is er ook niks meer aan de hand inderdaad.

Overigens sneeuwt het in Denemarken en zuid-Zweden doorgaans nauwelijks meer dan in Nederland, dus erg veel winterharder hoeft het niet te zijn.
Terug naar het aanbestedingsverhaal in plaats van winterellende misschien?

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » za 13 apr 2013 18:53

Nou naar het aanbestedingsverhaal dan. Abellio en Arriva willen zoals in de artikel van treinreiziger.nl te lezen valt de Deense railmarkt gaan opbreken. Is er concreet al bekend welke treinverbindingen ze willen verzorgen? Er zijn een aantal dingen te lezen zoals dat Arriva al een aantal treinverbindingen verzorgd in Midden - en West Jutland en dat DSB de concessie heeft voor het hoofdrailnet. Zijn het net als in Nederland vooral gebieden die minder druk wordt bereden? Waarschijnlijk zal Abellio & Arriva niet gaan rijden tussen Kopenhagen - Ringsted. Dat is de belangrijkste spoorlijn van Denemarken en die zal wel door DSB bereden worden. Maar er blijven nog andere belangrijke steden/gebieden over zoals Frederica, Flensburg, Aarhus. Abellio & Arriva zullen in hun nieuwe treinen waarschijnlijk ook ERTMS moeten laten inbouwen samen met de klassieke Deense beveiligingssystemen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door R-K » za 13 apr 2013 20:14

Ik ken Denemarken verder niet, maar volgens mij hebben sommige spoorlijnen nog steeds een onregelmatige dienstregeling, andere spoorlijnen (Tinglev-Soenderborg/Padborg) is worden slechts met een tweeuursdienst bereden. Misschien dat daar naar gekeken kan worden.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Deense spoornet door SvMp » zo 21 apr 2013 23:42

Het is inderdaad schijnconcurrentie. Staatsbedrijven die elkaar in het buitenland beconcurreren maar in het thuis land bescherming verlangen. Als ieder staatsbedrijf gewoon in eigen land alle spoorlijnen doet, is er niets aan de hand.

@R-K: Ik vind de prijzen een veel groter bezwaar. De trein is onbetaalbaar in Denemarken. Geen wonder dat je dan geen reizigers krijgt en lage frequenties moet rijden.

SvMp
Berichten: 700
Geregistreerd: zo 27 jul 2008 12:38
Woonplaats: Frieslân
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Deense spoornet door groningen » ma 22 apr 2013 07:10

De maximale prijs is grofweg 70 euro en dat is dan van Kopenhagen naar Frederikshavn enkele reis.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Gereke » ma 22 apr 2013 09:09

Dat vind ik dan niet echt in de categorie onbetaalbaar vallen.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Deense spoornet door mijack1985 » ma 22 apr 2013 13:46

R-K schreef:Ik ken Denemarken verder niet, maar volgens mij hebben sommige spoorlijnen nog steeds een onregelmatige dienstregeling, andere spoorlijnen (Tinglev-Soenderborg/Padborg) is worden slechts met een tweeuursdienst bereden. Misschien dat daar naar gekeken kan worden.


Ik ken het Deense net ook niet goed. Maar heb wel een PDFje gevonden met de InterCity Lyn dienstregeling voor dit jaar. Let op, wel in het Deens, maar er staat ook een plaatje met het IC net in en dergelijke.
Het lot van een rij instructeur: "hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Avatar gebruiker
mijack1985
Berichten: 254
Geregistreerd: zo 30 jan 2011 02:10
Woonplaats: Den Haag
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » ma 22 apr 2013 18:30

Tweesporig tussen Roskilde en Ringsted en viersporig tussen Roskilde en Kopenhagen.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron