Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[DK] Deense spoornet

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Deense spoornet door Bloemkooltje-Waldo » vr 31 jan 2014 14:15

Voordat je vanuit Basel bij de LGV Est bent heb je al een eind over regulier spoor gereden knipoog
Weekendreiziger :)"

Avatar gebruiker
Bloemkooltje-Waldo
Berichten: 3971
Geregistreerd: di 18 nov 2003 18:33
Woonplaats: Tiel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » zo 06 apr 2014 10:28

Installeren van ERTMS in Denemarken kan een voorbeeld voor Nederland zijn:

http://www.unife.org/uploads/120614_UNI ... tation.pdf

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » vr 09 mei 2014 22:04

DSB heeft vanwege voortdurende problemen met de IC 4 dubbeldeksrijtuigen gehuurd:

http://www.railjournal.com/index.php/ro ... aches.html

NS en NMBS hebben blijkbaar een goed besluit genomen door met Ansaldobreda een financiële schikking te regelen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » wo 27 aug 2014 17:16

DSB (Deense Staatsspoorwegen) gaat tot 2030 275 nieuwe treinen bestellen:

http://www.globalrailnews.com/2014/08/2 ... s-by-2030/

De treinen zullen ontwikkeld worden op basis van een beproefde trein. Bij DSB hebben ze ook hun lesje geleerd. Begin dit jaar werd de Zweedse X 55 als een van de kanshebbers genoemd in Spoorwegen 2014.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » wo 27 aug 2014 18:50

Dat zijn echt schitterende treinen. Zou leuk zijn voor Denemarken.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » vr 29 aug 2014 17:05

Pvdo schreef:
Dat zijn echt schitterende treinen. Zou leuk zijn voor Denemarken.


Heeft de X 55 een maximumsnelheid van 200 km p/u of 250 km p/u? Dat vraag ik naar aanleiding van een ander artikel die ik overgenomen heb:

http://www.railjournal.com/index.php/ro ... hannel=529

DSB wil drie categorie treinen aanschaffen:

Regiotreinen (160 km p/u)
Intercity (200 km p/u)
HST (250 km p/u)

Indien de X 55 een maximumsnelheid heeft van 250 km p/u is een Deense variant van de X 55 mogelijk een kandidaat. Maar het kan ook andere treinen zijn zoals Pendolino (met of zonder kantelbakmechanisme) van Alstom.

NS wil mogelijk 300 IC-NG en nog een aantal Sprinter NG tot 2030 aanschaffen. DSB wil tot 2030 totaal 275 nieuwe treinen hebben. Heeft DSB nog vele oude treinen? Of hebben ze vooral een tekort aan treinen?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door AlexNL » vr 29 aug 2014 19:30

De X55 heeft een maximumsnelheid van 200 km/u.

DSB had meer dan 80 diesel-HSTs besteld bij een niet nader te noemen leverancier uit Italië, maar die zijn niet het gehoopte succes geworden. Met de IC4 hoopte DSB een oudere vloot te vervangen, dat vangt men momenteel op met levensverlengingsmaatregelen voor de oude vloot en het huren van dubbeldeksrijtuigen bij Railpool.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » zo 31 aug 2014 23:57

De huidige X55'en rijden maximaal 200 per uur, maar er komt een upgrade aan waardoor ze 250 moeten gaan kunnen. Bij een test heeft de X55 al eens 303 km/u gehaald.

Denemarken zit niet heel ruim in de treinen en zit met een hele berg dieseltreinen waar ze nog wel eens van af zouden moeten kunnen raken als de elektrificatieplannen doorgaan. Ook wel eens gezien: een gekoppelde diesel - IC3 met een elektrische IC3. Kan me zo voorstellen dat dat op de dieselbaanvakken niet heel hard gaat.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » zo 21 dec 2014 17:54

ICE-TD-treinstel 605 006/506, eigendom van Deutsche Bahn, doet sinds 18 maart 2014 dienst in de DSB-huisstijlkleuren lichtgrijs/donkerblauw. 13 van de 19 ICE-TD treinstellen (5503 - 5507, 5510 - 5511, 5514 en 5516 - 5520) zijn aangepast voor de dienst in Denemarken.

Behalve het hiervoor genoemde stel, worden nog eens zes ICE-TD stellen van folie in de DSB-huisstijlkleuren voorzien. Sinds 2007 zijn ICE-TD-stellen in Denemarken aan te treffen. Eén treinpaar per dag rijdt van/naar Berlin Hbf. Deze trein bestaat uit twee treinstellen, waarvan één naar/van Kopenhagen rijdt en het andere naar/van Arhus. Daarnaast is er een tweede ICE-treinpaar per dag Hamburg - Arhus en zes treinparen Hamburg - Kopenhagen.

De inzet van de ICE-TD zal voortduren tot 2021, wanneer de vaste (geëlektrificeerde) oeververbinding via de Fehmarnsund in gebruik wordt genomen, en er geen behoefte meer bestaat aan dieselmaterieel. De overeenkomst tussen DSB en DB voor de inzet van ICE-TD materieel in Denemarken werd in 2014 tot 2021 verlengd.

Bron: Spoorwegen 2015

Zal me niet verbazen dat het spoortraject Hamburg - Fehmarnbelttunnel - Ringsted - Kopenhagen vanaf 2022 deels geïntegreerd wordt in het ICE netwerk. Waarom alleen aparte ICE Hamburg - Kopenhagen laten rijden?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door en-es » zo 21 dec 2014 18:10

Om vertragingen in de rest van het ICE-netwerk te voorkomen?

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » zo 21 dec 2014 21:16

Zijn er veel vertragingen in het ICE netwerk? Wat natuurlijk mogelijk is bij de zeer lange ICE verbindingen (vanaf 1991) tussen Basel/München/Stuttgart - Hamburg. Maar hoeveel minuten bedragen de vertragingen? En heeft DB-AG geen marge ingebouwd met lange stops bij bepaalde stations?

En wie zegt dat er meer vertragingen zullen komen in het ICE netwerk als de NBS/ABS Kopenhagen - Hamburg in gebruik gaat? In Nederland rijdt de IC Groningen/Leeuwarden - Vlissingen waarschijnlijk ook niet altijd op tijd. Maar ze hebben wel marges ingebouwd om te voorkomen dat het zo min mogelijk gebeurt. En als er vertragingen zijn vanaf/naar Hamburg met de ICE kunnen ze dat niet opvangen met een behoorlijke marge in de dienstregeling bij station Hamburg Hbf?

Een aantal rechtstreekse ICE Kopenhagen - Hamburg - Duitsland biedt voor de Deense/(Zuid) Zweedse treinreizigers voordelen vanwege het ontbreken van een overstap bij Hamburg Hbf. Daardoor is de ICE t.o.v. de auto aanzienlijk sneller tussen Kopenhagen - Hamburg - Hannover/Berlijn/Köln. Waardoor mogelijk meer automobilisten tussen Kopenhagen - Hamburg overstappen op een ICE. Zeker als ze een flinke tol moeten betalen voor het rijden in de Fehmarnbelttunnel. Tussen Kopenhagen - Hamburg zal de HST in ieder geval met een reistijd van 2 uur en 50 minuten een geduchte concurrent worden van de vliegtuig.

Eventueel kan DB samen met DSB het huidige ICE netwerk heel anders inrichten.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door en-es » zo 21 dec 2014 21:23

Heb meerdere keren in flink vertraagde ICE's gezeten. En ik denk dat men voor een reis tussen Scandinavie en Zuid Duitsland liever de vliegtuig neemt.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » zo 21 dec 2014 22:52

Tussen Zuid Duitsland (München) - Scandinavië (Kopenhagen/Mälmo) zal zeker het grootste deel de vliegtuig nemen. Qua reistijd is de vliegtuig superieur. Maar de ICE Kopenhagen - München zal door de meeste treinreizigers dan wel niet gebruikt worden om te reizen tussen Kopenhagen - München maar meer tussen Kopenhagen - Hamburg - Berlijn/Hannover/Köln. Als de reistijd maar binnen de 'heilige' drie uur blijft voor de HST zodat het kan concurreren met de vliegtuig.

Tussen Kopenhagen - Hamburg hoeft de HST/ICE met minder treinen het spoor te delen dan de ICE in Duitsland op bepaalde delen. Lijk me dat een ICE tussen Kopenhagen - Hamburg minder kans heeft op vertragingen dan een ICE in Duitsland. Tenzij de frequentie van het aantal goederentreinen van/naar Scandinavië op het tweesporig spoortraject tussen Hamburg - Ringsted erg hoog is.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door AlexNL » ma 22 dec 2014 03:49

Het Fernverkehr binnen Duitsland kan soms erg grote vertragingen hebben (meer dan 1 uur), de oorzaken hiervoor zijn redelijk divers. Kijk maar eens op http://www.zugfinder.de/ ;)

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » vr 26 dec 2014 12:13

We draaien het nu maar om in de goede volgorde: ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/High-speed ... nd_project

In order to allow modernization of the Danish railway network, Banedanmark are rolling out European Rail Traffic Management System (ERTMS) Level 2 on all national rail lines between 2018 and 2021, a project called the Signalling Programme.[7] The project was tendered out in four contracts:
##National rail lines east of Little Belt Bridge, won by Alstom[8]
##National rail lines west of Little Belt Bridge, won by Thales-BBR consortium[8]
##S-train signalling system (CBTC), won by Siemens[9]
##On-board equipment, won by Alstom[10]


In Nederland wordt ERTMS uitgerold tot 2028. Pro Rail, NS en de Ministerie van I & M kan alvast in Denemarken naar de ontwikkelingen met ERTMS kijken. Er zijn een aantal raakvlakken zoals installeren van ERTMS in oude en nieuwe treinen, het uitrollen van ERTMS op bestaand spoor en deels nieuw spoor.

Heeft Badedanmark een Europese aanbesteding moeten doen? Of mocht Badedanmark zelf bepalen wie ERTMS mocht aanleggen op de baan? En mocht DSB zelf bepalen wie ERTMS aanbracht in de treinen?

Stel me Nederlandse variant voor tot 2028:

- ERTMS tussen Lelystad - Weesp - Hoofddorp - Leiden - Den Haag - Rotterdam - Breda/Roosendaal. Leverancier ERTMS Alstom
- ERTMS tussen Utrecht - Eindhoven. Leverancier Siemens/Thales
- ERTMS tussen Amsterdam/Schiphol - Amersfoort - Deventer - Hengelo. Leverancier Siemens
- Alstom levert ERTMS voor oude en nieuwe treinen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door AlexNL » vr 26 dec 2014 15:53

Er zijn 4 aanbestedingen geweest:
- ETCS infra Denemarken-west
- ETCS infra Denemarken-oost
- ETCS voertuigen
- CBTC S-Tog Kopenhagen

De tenders voor Denemarken-oost en voertuigen zijn door Alstom gewonnen, het derde ETCS-contract is naar Thales gegaan. Siemens ging aan de haal met het CBTC-contract.

Bron: Banedanmark

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [DK] Deense spoornet door Harm » vr 13 maart 2015 08:02

Pvdo schreef:
Denemarken zit niet heel ruim in de treinen en zit met een hele berg dieseltreinen waar ze nog wel eens van af zouden moeten kunnen raken als de elektrificatieplannen doorgaan


Dat wordt de komende 10 jaar anders:

http://www.globalrailnews.com/blog/2015 ... -contract/

DSB has agreed a new 10-year traffic contract with the Danish government which includes plans to begin the procurement of new electric trains.


DSB heeft een aantal overeenkomsten met NS. Het heeft dringend nieuwe snellere treinen nodig om de oude treinen te vervangen. Het zit in de maag met de Ansaldobreda treinen. NS is van dit probleem af. Maar zit nog wel met de nasleep van de Fyra debacle. ERTMS zal ingevoerd worden in de treinen en op de spoorbaan.

DSB heeft nieuwe treinen nodig die o.a

- een maximumsnelheid hebben van 200 km p/u
- onder 25 KV 50 HZ rijden
- beschikken over ERTMS en de Deense beveiligingssysteem
- waarschijnlijk enkeldeks zullen zijn

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [DK] Deense spoornet door eelkevd » vr 13 maart 2015 11:45

Zouden ze niet een gezamelijke aanbesteding kunnen doen? NS heeft ook deze eisen ongeveer, met dan ATB + 1500V erbij.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron