Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Reactivering Weert - Neerpelt

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Reactivering Weert - Neerpelt door Nieuws » do 18 jul 2013 18:17

Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België

18 juli 2013

Meer dan 3700 mensen hebben hun handtekening gezet voor een treinverbinding tussen het Nederlandse Weert en het Belgische Hamont. Dit station ligt op slechts 700 meter van de Nederlandse grens en zo’n 9 km kilometer van het station in Weert. Het doortrekken van de lijn kan eenvoudig omdat er al een niet-gebruikte spoorverbinding ligt. Op vrijdag 19 juli a.s. wordt de petitie Trein Weert-België aangeboden aan de Belgische en Nederlandse Spoorwegen. Dit gebeurt op Perron 3 van het treinstation van Weert om 10.00 uur.

Eind 2012 startte Eindhovenaar Tom Brouwers als burgerinitiatief een petitie voor de treinverbinding Weert-België. Deze petitie wordt gesteund door diverse reizigersorganisaties uit Nederland en België, waaronder Rover. De petitie wordt aangeboden aan mevrouw van Balen, regiodirecteur Antwerpen van de NMBS en de heer Alting von Geusau, regiodirecteur Zuid van de Nederlandse Spoorwegen. Bij het aanbieden zijn wethouder Frans van Eersel (Weert), wethouder Frans Strik (Cranendonck) en burgemeester Theo Schuurmans (Hamont-Achel) aanwezig. Hiermee laten ze zien dat ook de gemeenten dit initiatief ondersteunen. Ook de Nederlandse Provincie Limburg ondersteunt het initiatief. Anton Kirkels is namens de Provinciale Staten aanwezig. De Provincie heeft uitgesproken om samen met de Nederlandse en Belgische autoriteiten er alles aan te doen om de lijn Weert–Hamont–Antwerpen tot stand te laten komen.

Extra treinverbinding impuls voor economie
In de petitie worden de Nederlandse en Belgische Spoorwegen opgeroepen werk te maken van de verbinding. In december 2013 wordt de lijn in België vanuit Antwerpen naar Neerpelt, doorgetrokken tot aan Hamont. Daarmee komt de trein weer een stuk dichter bij Nederland. De infrastructuur om door te rijden naar het Nederlandse Weert is grotendeels aanwezig via spoortraject de IJzeren Rijn, een traject dat niet in gebruik is. De gemeente Weert is al jarenlang groot voorstander van een personentrein verbinding met België. Wethouder Van Eersel: “Je kunt nu op slechts twee plaatsen via het spoor de grens over: in het Roosendaal en in Maastricht. Het is toch een buitenkans om de lijn die er al ligt tussen Weert en België, ook te gaan gebruiken? Er zijn geen torenhoge kosten en langdurige procedures nodig om de lijn te activeren. Alleen de wil en bereidheid van alle betrokken partijen. De verbinding is goed voor de economie, het bedrijfsleven en de bereikbaarheid.” De potentie voor deze personentreinverbinding is recentelijk aangetoond in een onderzoek door MOVARES.

Bron: Rover

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door Jonathan » wo 24 jul 2013 10:22

Hoe zit het met de beveiliging/bovenleiding in Weert? Ze hebben er maar twee perrons, dus lijkt me niet dat die geschikt is voor Belgische treinen. Misschien toch iets duurder dan hier geschetst wordt?

Neemt niet weg dat deze verbinding er gewoon moet komen. Voor de liefhebbers een leuk kaartje met alle spoorwegen. Aan de rechterkant de "layer" even op "transport map" zetten. En als je naar die kaart kijkt even bedenken dat de lijn Weert-Grens nu dus niet gebruikt wordt. Je ziet meteen wat voor gapend gat er tussen Nederland en België zit. Gezien het hoge aantal treinen op station Weert is er ook nog eens bijna vanzelf een goede overstap richting Eindhoven en richting Roermond.

Jonathan
Berichten: 182
Geregistreerd: di 02 dec 2008 18:35
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door John » do 25 jul 2013 00:39

Jonathan schreef:Hoe zit het met de beveiliging/bovenleiding in Weert?

De trein naar Neerpelt is toch een diesel?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door Roberta » do 25 jul 2013 05:54

Men is de bovenleiding tussen Neerpelt en Hamont in België aan het doortrekken. Zodoende blijft er tussen Hamont en Weert nog een stukje van 9 km over zonder bovenleiding. Bij hervatting van de personendienst gaat men er van uit dat de bovenleiding doorgetrokken wordt, omdat het een beetje absurd is om voor de laatste 9 km een dieseltrein in te zetten.
Op het ogenblik rijden er inderdaad diesels tussen Weert en Neerpelt.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door groningen » do 25 jul 2013 07:15

Ik zou haast zeggen ga van Eindhoven of Weert naar Antwerpen via Neerpelt. Reistijd vanaf Weert is 1 uur en 25 minuten. Met een verbindingsboog ten westen van Eindhoven zou het op 1 uur en 35 minuten komen vanaf Eindhoven. Snelste tijd van Eindhoven - Antwerpen staat nu op 1 uur en 48 minuten met een krappe overstap in Tilburg. Een reisadvies van Bahn geeft Eindhoven - Antwerpen via Tilburg, Breda (Fyra) en Rotterdam (Thalys).
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door eelkevd » do 25 jul 2013 09:12

Jonathan schreef: En als je naar die kaart kijkt even bedenken dat de lijn Weert-Grens nu dus niet gebruikt wordt. Je ziet meteen wat voor gapend gat er tussen Nederland en België zit. Gezien het hoge aantal treinen op station Weert is er ook nog eens bijna vanzelf een goede overstap richting Eindhoven en richting Roermond.

Misschien een zakspoor (of 2 naast elkaar) waar de Sprinter naar Tilburg en de internationale diesel naar Antwerpen vertrekken en de IC's het hele perron laten gebruiken.

Dat gat is inderdaad indrukwekkend groot voor een regio die veel op elkaar aangewezen is. Eigenlijk zou er iets moeten komen tussen Eindhoven en Turnhout of Eindhoven en Mol.

Roberta schreef:Men is de bovenleiding tussen Neerpelt en Hamont in België aan het doortrekken. Zodoende blijft er tussen Hamont en Weert nog een stukje van 9 km over zonder bovenleiding. Bij hervatting van de personendienst gaat men er van uit dat de bovenleiding doorgetrokken wordt, omdat het een beetje absurd is om voor de laatste 9 km een dieseltrein in te zetten.
Op het ogenblik rijden er inderdaad diesels tussen Weert en Neerpelt.

Met Hamond - Neerpelt schiet men niet zoveel op, ik denk dat je bedoelt (Herentals -) Mol - Neerpelt?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door Jonathan » do 25 jul 2013 11:22

groningen schreef:Ik zou haast zeggen ga van Eindhoven of Weert naar Antwerpen via Neerpelt. Reistijd vanaf Weert is 1 uur en 25 minuten. Met een verbindingsboog ten westen van Eindhoven zou het op 1 uur en 35 minuten komen vanaf Eindhoven.

Hoe zie je dat voor je? Als je al iets ten westen van Eindhoven zou doen, kun je het beter meteen doortrekken naar Turnhout.

Voor de korte termijn zou je eventueel een boog kunnen maken ten westen van Weert, zodat de treinen naar Eindhoven kunnen ipv Weert. Dit lijkt me echter weinig toevoegen. De tijdswinst Eindhoven-Antwerpen zal er niet of nauwelijks zijn en je moet met Belgische treinen een flink stuk door Nederland gaan rijden. Nee, dan lijkt Weert me sowieso de beste en ook nog eens goedkoopste oplossing.

Jonathan
Berichten: 182
Geregistreerd: di 02 dec 2008 18:35
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door Gereke » do 25 jul 2013 11:42

Een handtekening is makkelijk gezet als je geen enkel benul hebt van wat het de gemeenschap en dus jou gaat kosten.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door llama » do 25 jul 2013 12:42

Nu de treindienst verlengt wordt naar Hamont, blijkt uit de quickscan van Movares dat de verdere verlenging een kostendekkingsgraad voor de exploitatie heeft van tussen de 60% en 90%. Kortom, stukken meer dan het gemiddelde lokale OV. Daarbij wordt (zoals gebruikelijk bij dit soort studies) niet gekeken naar de opbrengsten van reizigers die verder door reizen, en elders de bezettingsgraad van bestaande treinen verhogen.

Het is meer de verlening naar Hamont (verwachte aantal reizigers zo'n 100 per dag) die nogal prijzig is, maar die komt er al.

Eenmalige investeringen (ca 7 miljoen) bestaan vooral uit beveiligen van overwegen en aanbrengen van ATB, voor de aansluitingen maakt het weinig uit om op zicht te rijden (40 km/h). Op Weert kan men uit de voeten met het bestaande perron.

Die laatste zaken zorgen er natuurlijk ook voor dat het goederenvervoer veiliger wordt.

llama
Berichten: 1086
Geregistreerd: za 02 okt 2010 23:06
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door Gereke » do 25 jul 2013 22:44

Ja dat snap ik best wel allemaal. Maar doel meer op het feit dat een hoeveelheid handtekeningen mij weinig zegt.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door John » do 25 jul 2013 22:59

groningen schreef:Ik zou haast zeggen ga van Eindhoven of Weert naar Antwerpen via Neerpelt. Reistijd vanaf Weert is 1 uur en 25 minuten. Met een verbindingsboog ten westen van Eindhoven zou het op 1 uur en 35 minuten komen vanaf Eindhoven.
Wellicht zijn er ook wel duizenden mensen te vinden die een handtekening willen zetten voor een verbindingsboog bij Weert maar dan is het alsnog een kansloos project. Zo'n treinverbinding moet het met name hebben van de regionale reizigers, dan is het niet slim om Weert links te laten liggen. Daarnaast is een verbinding Eindhoven - Antwerpen via Breda zo een half uur sneller dan de 1.35 waar jij op uit komt via Neerpelt.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door aswnl » do 25 jul 2013 23:10

llama schreef:Nu de treindienst verlengt wordt naar Hamont, blijkt uit de quickscan van Movares dat de verdere verlenging een kostendekkingsgraad voor de exploitatie heeft van tussen de 60% en 90%.
Wij van wc-eend adviseren wc-eend.

Kijk eens voor de lol naar de hoeveelheid treinreizigers die vanaf Antwerpen via Breda en Roosendaal de grens overkomen, en zet dat af tegen de grensovergang Hazeldonk in de A16/E19.
Kijk dan naar de hoeveelheid personenverkeer op de A67/E34. Oef, dat valt even vies tegen. De A67 is wel druk, maar vooral met vrachtverkeer. Een zware regionale belasting van die verbinding is er niet, en die ligt dan ook nog eens in rechte lijn tussen Antwerpen en Eindhoven. Dus wie roept dat reizigerstreinen tussen Weert en Antwerpen goed gevuld zullen zijn, doet volgens mij aan het klassieke omhoogrekenen van de maatschappelijke baten, zonder dat daar een echt goede basis onder zit.

Hoe leuk het ook zou zijn, zo'n derde lijntje op de grensoverschnrijdende reizigersspoorwegkaart, ik geloof er niet in dat het mogelijk is zonder dat er jaarlijks echt fors veel meer bakken met belastinggeld bij moeten dan dat men ons nu wil voorspiegelen.

aswnl
Berichten: 30
Geregistreerd: do 08 maart 2007 23:01
Woonplaats: Purmerend
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door llama » vr 26 jul 2013 12:42

aswnl schreef:Wij van wc-eend adviseren wc-eend.


Movares is een gerenommeerd onderzoeks bureau, dat heeft er geen belang bij studies te maken die achteraf onzin blijken te zijn.

Als je de tijd had genomen de studie te lezen, dan wist je ook dat de situatie geheel anders is dan bij Roosendaal of Maastricht.

Momenteel staat er een trein 40 minuten te niksen vlak over de grens, die in diezelfde tijd even op een neer kan naar Weert over bestaande infrastructuur (alleen ATB is nodig, het baanvak hoeft verder niets aan de te veranderen).

Voor het berekenen van het aantal reizigers gaat men juist uit van het bestaande grensoverschrijdende verkeer in de regio, waar men aan de hand daarvan berekend hoeveel er met het OV zouden kunnen gaan (omdat het grensoverschrijdend verkeer betreft pakt men ook nog eens een veel conservatiever model). Dat zijn er meer enkele honderden per dag, maar de kosten zijn ook laag.

Stel je voor dat je in Nederland zo'n gat op het laatste stukje in je netwerk had, met hetzelfde verkeer (al het verkeer dus) tussen de 2 regios. Dan zou die trein al jaren geleden zijn doorgetrokken. Het is puur het grensoverschrijdende aspect (wat ook de initiële kosten vergroot) wat dit tegenhoud, niet het reizigers potentieel.

llama
Berichten: 1086
Geregistreerd: za 02 okt 2010 23:06
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door ReisThijs » vr 26 jul 2013 14:51

eelkevd schreef:Misschien een zakspoor (of 2 naast elkaar) waar de Sprinter naar Tilburg en de internationale diesel naar Antwerpen vertrekken en de IC's het hele perron laten gebruiken.
Station Weert aanpassen kan denk ik simpeler: met een nieuw paar wissels tussen de sporen 1 en 2 ben je er ook. Dan kan je 2a en 3a gebruiken voor de Sprinter en de Belgische trein, de b-zijde is dan voor IC's. Dan moet het perron misschien nog wel een stukje verlengd worden maar dat is veel eenvoudiger te doen dan nieuwe sporen aanleggen.

eelkevd schreef:
Roberta schreef:Men is de bovenleiding tussen Neerpelt en Hamont in België aan het doortrekken. Zodoende blijft er tussen Hamont en Weert nog een stukje van 9 km over zonder bovenleiding. Bij hervatting van de personendienst gaat men er van uit dat de bovenleiding doorgetrokken wordt, omdat het een beetje absurd is om voor de laatste 9 km een dieseltrein in te zetten.
Op het ogenblik rijden er inderdaad diesels tussen Weert en Neerpelt.

Met Hamond - Neerpelt schiet men niet zoveel op, ik denk dat je bedoelt (Herentals -) Mol - Neerpelt?
Infrabel is momenteel bezig met elektrificatie van Herentals-Mol. Dan blijft er nog steeds ruim 40 km bovenleidingloos spoor over tot Weert. Dus voorlopig zullen ze nog wel even blijven dieselen naar Neerpelt/Hamont.

In eerdere berichten over de heropening van Hamont was er sprake van een nieuwe zijspoor en een nieuwe perron maar werd niets gezegd over bovenleiding.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door eelkevd » vr 26 jul 2013 15:02

Wordt dat nu niet al gedaan met de stoptrein? dacht dat die helemaal vooraan het perron staat en de IC naar Schiphol er achter staat.

Dat is interessant, betekent dit dat de dienst naar Hasselt ook los komt van die naar Neerpelt? of gaan ze naar Hasselt toe nog niet elektrificeren?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door flv-fgsp » vr 16 aug 2013 12:04

Herentals - Mol wordt momenteel geëlektrificeerd; Infrabel hoopt in december 2014 klaar te zijn.
Algemeen wordt verwacht dat de L-trein Antwerpen - Herentals op dat moment wordt doorgetrokken naar Mol.
In het kader van de onderhandelingen over het investeringsplan 2013-2025 heeft Vlaanderen middelen gevraagd voor de elektrifikatie tot Hamont; ik weet niet of dat iets heeft opgeleverd.

Vanaf april 2014 gaan er enkele dieseltreinen per dag doorrijden naar Hamont, de uurdienst komt in december 2014.

flv-fgsp
Berichten: 268
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door R-K » ma 19 aug 2013 13:41

Als er MS80 wordt ingezet kan er ter hoogte van de Weerterbergen een spanningssluis gecreeerd worden, want MS80 kan een klein stukje onder 1,5kV rijden.

Verder zal ik het erg aanmoedigen om de Schwalm-Nette-Bahn (Moenchengladbach-Dalheim) te verlengen naar Roermond. Roermond is vanwege het grote winkelcentrum en de Outlet-Shopping erg populair bij de Duitsers. Tevens komt dat de rendabiliteit van de Schwalm-Nette-Bahn ten goede, want Dalheim is een nietszeggend eindpunt.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door SuperGhost » ma 19 aug 2013 16:38

R-K schreef:want Dalheim is een nietszeggend eindpunt.
Je zou haast ook al kunnen zeggen dat de naam het al aangeeft tevreden zon
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron