Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Reactivering Weert - Neerpelt

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door Roberta » zo 21 sep 2014 11:10

R-K schreef:
John schreef:
Nederland wil geen dieseltreinen omdat de sporen tussen Hamont en Weert deels door natuurgebied lopen.

Serieus? Is dit niet ietwat overdreven?

Soms kan men ook zo zeiken.

Afbeelding

:D

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door PvdO » zo 21 sep 2014 12:21

80000 vliegbewegingen per jaar? Dat lijkt me een foutje op de wiki... dat is gemiddeld elke 5 minuten een vlucht het hele jaar door. Drukker dan Eindhoven en Rotterdam bij elkaar.

Ik zie ook het probleem niet van 2 dieseltjes per uur die er doorheen tuffen vergeleken met een elektrische trein. Dat er een trein rijdt is eigenlijk al de hele verstoring.

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door mat_64 » ma 22 sep 2014 16:30

Reken het nog maar eens na, 80000 vluchtbewegingen per jaar zijn gemiddeld 9,13 vluchtbewegingen per uur. Het aantal vluchtbewegingen licht vooral zo hoog door de vliegschool.
De overheid maakt gebruik van de luchthaven als basis voor politie-, brandweer- en milieuvluchten.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door PvdO » ma 22 sep 2014 16:43

Ik ging uit van 16 uur opening per dag , niet 24. In de praktijk is het waarschijnlijk nog een stukje korter omdat het me niet lijkt dat er 's nachts gevlogen kan/mag worden. Had ik er even bij moeten vermelden. Dan kom je op ongeveer 13,5 vluchten per uur uit ofwel een vlucht per 4,5 minuut. Vliegschool of niet, dat is heel erg veel. Bij 8000 vluchten per jaar kom je op 1,35 vlucht per uur uit en dat lijkt me een stuk beter kloppen.

EDIT: volgens de website is het vliegveld open van 6 tot 22 (5 tot 21 in wintertijd) dus inderdaad 16 uur per dag.

PvdO
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door mat_64 » ma 22 sep 2014 18:15

Dan lees je het niet goed je kan een ILS-landing in die uren maken.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door PvdO » za 27 sep 2014 13:13

IFR

Only outside daylight periode between 0600-2200 utc winter time and 0500-2100 utc summer time.

Dus binnen die tijden ILS als het dan al/nog donker is. In december kan je om 1800 al niet meer op zicht vliegen lijkt me.

PvdO
Bericht Re: Duizenden handtekeningen voor trein Weert-België door en-es » za 25 okt 2014 15:16

groningen schreef:Ik zou haast zeggen ga van Eindhoven of Weert naar Antwerpen via Neerpelt. Reistijd vanaf Weert is 1 uur en 25 minuten. Met een verbindingsboog ten westen van Eindhoven zou het op 1 uur en 35 minuten komen vanaf Eindhoven. Snelste tijd van Eindhoven - Antwerpen staat nu op 1 uur en 48 minuten met een krappe overstap in Tilburg. Een reisadvies van Bahn geeft Eindhoven - Antwerpen via Tilburg, Breda (Fyra) en Rotterdam (Thalys).

Deutsche Bahn heeft inmiddels een IC-bus ingezet op Düsseldorf-Eindhoven-Antwerpen. Gaat 4 keer per dag en je doet 1u 15m over van Eindhoven naar Antwerpen. Bussen hebben wifi aan boord en er zijn dranken en snacks te koop. Tarieven vanaf 9 euro enkele reis.

en-es
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door groentje » zo 02 nov 2014 20:14

Het beste bewijs dat er vraag is naar een verbinding tussen Antwerpen, Eindhoven en het noordelijke Roergebied, me dunkt.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door John » di 04 nov 2014 00:35

Ik betwijfel of je met een uurlijks boemeltje Antwerpen - Weert in die vervoersbehoefte voldoet. Voor de regio lijkt het mij wel aantrekkelijk om deze lijn weer in dienst te nemen. Qua treinexploitatie is een doodlopend eindpunt zoals Hamont nu sowieso niet aantrekkelijk.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door flv-fgsp » do 10 nov 2016 13:58

Antwerpen - Weert weer een stukje dichterbij:
https://www.ovmagazine.nl/2016/11/spoor ... rbij-0054/

flv-fgsp
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door John » do 10 nov 2016 18:03

Ik neem aan dat er ook geld uitgegeven moet worden voor een extra perron in Weert? Die NMBS-trein staat anders al snel in de weg.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door eelkevd » do 10 nov 2016 21:46

Ook direct elektrificatie? Dat is wel voortvarend!

Mogelijk in Weert een zakspoor in het perron bouwen?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door Tita_NL » do 10 nov 2016 21:51

Kan je dan niet gewoon een extra wissel met extra seinen plaatsen om spoor 3 helemaal op te delen? Spoor 1 plaatsen zou krap worden en dan ben je de inhaal mogelijkheid richting Ehv kwijt.

Afbeelding

Of helemaal out of the box. Antwerpen <=> Ehv of nog beter als je niet met kopemaken te maken wil hebben Antwerpen <=> Rm daar heb je ook nog mooie overstappen naar NM. Zit je alleen met toelatingen en spanning, maar dat moet te overzien zijn.

Tita_NL
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door Roberta » vr 11 nov 2016 07:13

Tita_NL schreef:Of helemaal out of the box. Antwerpen <=> Ehv of nog beter als je niet met kopemaken te maken wil hebben Antwerpen <=> Rm daar heb je ook nog mooie overstappen naar NM. Zit je alleen met toelatingen en spanning, maar dat moet te overzien zijn.

Dan heb je meteen aansluiting op de Meinlijn.

Roberta
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door Roberta » di 15 nov 2016 12:22

Groen licht voor elektrificatie spoorverbinding Weert-Mol

14 november 2016

De spoorverbinding tussen het Belgische Mol, Neerpelt en de Nederlandse plaats Weert zal worden geëlektrificeerd. Die elektrificatie moet een directe en snelle grensoverschrijdende treinverbinding tussen Antwerpen en Weert in de hand werken. Nederlandse en Vlaamse bewindslieden hebben dit besloten op een Vlaamse-Nederlandse top in Gent.

Afbeelding

De elektrificatie van de spoorlijn is een Vlaamse spoorprioriteit geworden in het kader van de opmaak van het nieuwe meerjareninvesteringsplan 2016-2020. “Het is goed dat er nu overeenstemming is tussen beide landen over een dossier dat essentieel is voor het personenverkeer tussen Nederland en België”, stelt de Limburgse gedeputeerde voor openbaar vervoer, Patrick van der Broeck.

Grensoverschrijdende treinverbindingen
De provincie Limburg ziet enkele bottlenecks bestaan in het grensoverschrijdende treinverbindingen en wil die oplossen. Van der Broeck: “Met relatief simpele ingrepen kan dit probleem worden opgelost. Met alle voordelen van dien voor de reiziger. Maar ook voor de economische ontwikkeling, de werkgelegenheid en kennisuitwisseling in het euregio-gebied. Limburg heeft hier jaren voor gepleit. Dit is een erkenning vanuit Vlaanderen en Nederland.”
Ook de gemeente Weert is heel blij met de afgesproken elektrificatie. De wethouder van de gemeente Weert, Frans van Eersel, noemde het een doorbraak en een beloning voor hard werk en een lobby achter de schermen. “Het Belgische achterland wordt bereikbaar voor inwoners van Weert, Midden-Limburg, Zuidoost-Brabant en vice versa.”

Elektrificatie
De gemeente heeft zelf voor deze verbinding al twee miljoen op de begroting gereserveerd en de Nederlandse provincie Limburg heeft ook toegezegd een bijdrage te leveren. Nederland zal beroep doen op Europese fondsen om de spoorlijn op Nederlands grondgebied te elektrificeren.

Bron: Spoorpro

Roberta
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door LOF » do 17 nov 2016 11:30

Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van de Belgen, Vlamingen in het bijzonder, en hun alsmaar veranderende zwabberbeleid bij de spoorwegen. Ik zou daar een heel topic aan kunnen wijden, maar dat terzijde.

Het punt hier is dat de Belgen altijd hebben gezegd dat ze de IJzeren Rijn willen reactiveren voor het goederenvervoer, personenvervoer was een bijzaak. Men keek naar verluidt met een jaloers oog naar de Nederlandse Betuwelijn (waarom eigenlijk?) en de Antwerpse haven moest natuurlijk ook een eigen spoorverbinding met het Duitse achterland hebben. Ze vergaten echter dat ze die al voor een groot deel hadden: in Antwerpen wordt het netwerk rond de oude ringlijn gebruikt en vanaf Limburg heeft men de Montzenroute. Het traject Boechout - Glons is niet bepaald druk, behalve tussen Aarschot en Hasselt. Uiteindelijk heeft men in België ook begrepen dat de heractivering van de IJzeren Rijn een te dure zaak zou worden. In plaats van het project echter af te blazen, bleef het jaren stil. Nederland is echter wel meegegaan in het verhaal van België en heeft allerlei plannen gemaakt voor de reactivering van het omstreden deel door de Meinweg, waar men een peperdure tunnel zou gaan aanleggen.

Toch heeft de reactivering van de IJzeren Rijn nog wel iets gebracht: de Noord-Limburgse spoorlijnen worden wel langzaamaan verbeterd. De elektrificatie is inmiddels gereed tot Mol, de spoorlijn is grotendeels vernieuwd en er rijden weer treinen tot aan Hamont. Het aantal reizigers neemt weer toe. En nu speelt België plots de personenvervoerkaart: ze willen het resterende deel elektrificeren tot aan Weert. Vanzelfsprekend moeten er (ook?) passagierstreinen gaan rijden. En ook nu gaat Nederland weer mee in het verhaal. Ik zie echter nog heel wat beren op de weg:
  • Financiering. In België is de heropening van de lijn een "Vlaamse spoorprioriteit", maar daarmee zijn nog geen fondsen toegezegd. Er wordt momenteel overigens keihard bezuinigd in België, want de begrotingen zijn daar nog lang niet op orde. Nederland reserveert geen geld en wil het financieren met Europese fondsen. Deze laatste zijn echter recentelijk vastgesteld voor de langere termijn, dus ik verwacht hier op korte termijn geen subsidies voor.
  • Exploitatie. Er zijn nog geen afspraken gemaakt over een evt. toekomstige exploitatie. Ook hier speelt geld natuurlijk een rol, maar ook Europese aanbestedingseisen zijn van toepassing. Zomaar de trein uit Antwerpen doortrekken naar Weert is niet zonder meer toegestaan.
  • Bestuurlijke steun. De provincie Limburg is enthousiast, maar vergeet niet dat de spoorlijn ook door de provincie Noord-Brabant loopt. Daarnaast moeten ProRail en Infrabel ook gaan meewerken.
  • Milieu. De spoorlijn gaat dwars door de Weerter- en Budelerbergen, beschermd natuurgebied. Altijd leuk voor een MER.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland