Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Reactivering Weert - Neerpelt

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door John » zo 06 apr 2014 20:48

Op welke moderne reizigersvoorzieningen op het perron doelt de woordvoerder van Infrabel? Ik zie alleen een paar typische Belgische gele Abri's.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door Reiziger47 » zo 06 apr 2014 22:39

groningen schreef:Fiets ja; auto nee. Anders hoef je niet voor de trein te kiezen als je al een auto hebt.

Het een (per auto naar het station) impliceert het ander (een auto hebben) toch niet? Er is ook nog zoiets als een lift krijgen of per deeltaxi o.i.d. het station bereiken.

Reiziger47
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door bob » ma 07 apr 2014 11:08

PvdO schreef: Vraag me af of het mogelijk zou zijn om het spoor en bovenleiding gewoon Belgische stijl (3 kV, TBL+) door te trekken naar Weert (dus dan zou je 3 sporen Weert - Weert aansl krijgen), of ligt de aansluiting daarvoor te ver weg van het station?

alles kan, alleen, wie gaat dat betalen?

ondanks de kleine afstand zal zo'n 3de spoor toch nogal prijzig zijn: extra brug over kanaal, verbreden van het talud,...

als men dan toch een grote investering zou overwegen, dan denk ik dat men beter een "bocht"/fly-over zou bouwen zodat treinen vanuit Hamont rechtstreeks door kunnen naar Eindhoven...

bob
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door PvdO » ma 07 apr 2014 13:01

Als je dat allemaal moet gaan bouwen lijkt het me weinig zin hebben inderdaad. Dankjewel!

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door Roberta » vr 12 sep 2014 20:30

Ik heb vandaag de IJzeren Rijn bezocht, namelijk het gedeelte tussen Budel en Hamont. In tegenstelling tot Roermond — Vlodrop ziet de lijn er goed onderhouden uit. Zo aan de borden en de biels te zien zelfs heel recent nog. De halte bij Hamont vond ik heel opmerkelijk. Ik had verwacht dat daar minstens elk uur een trein zou rijden, maar dat viel tegen. 's Morgens en 's avonds rijden er een paar treinen. Wat dat betreft is de situatie in Dalheim beter. Maar het vreemde is dat de halte Hamont betere voorzieningen heeft dan Dalheim.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door mat_64 » vr 12 sep 2014 21:32

Heb je foto's?

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door John » vr 12 sep 2014 21:43

Ik had verwacht dat daar minstens elk uur een trein zou rijden, maar dat viel tegen. 's Morgens en 's avonds rijden er een paar treinen.

Met ingang van de nieuwe dienstregeling rijdt de trein vanuit Neerpelt elk uur door naar Hamont. Tot die tijd inderdaad alleen een paar in de spits.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door Roberta » vr 12 sep 2014 23:29

mat_64 schreef:Heb je foto's?

Vooruit dan maar :) —>

Afbeelding

Station Budel heeft een Stationsplein, doch elk spoor van een gebouw ontbreekt. Bij reactivering van de lijn zou dit mijn inziens zeker een halte moeten worden.

Afbeelding

De grootste sensatie in Budel is de spoorwegovergang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grens is interessant omdat er van seinstelsel gewisseld wordt. Dat levert een leuke collectie borden op.

Afbeelding

Opmerkelijk is het betere baanonderhoud in België.

Afbeelding

Gloednieuwe regelkasten bij de eerste spoorwegovergang in Hamont.

Afbeelding

Afbeelding

Station Hamont.

Afbeelding

Terug wandelend naar Nederland kwam een Reeks 77 mij tegemoet.

Roberta
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door Roberta » zo 14 sep 2014 08:57

Bedankt alle gebruikers die me een bedankje gaven, en mat_64 die mij attendeerde op dit systeem (mat_64, ik heb je een PB gestuurd, maar ik denk dat Safari niet goed overweg kan met het versturen van PB'tjes).

Roberta
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door mat_64 » ma 15 sep 2014 11:21

PB'tje aangekomen en beantwoord, had er alleen geen notificatie van ontvangen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door Nieuws » wo 17 sep 2014 23:25

“Trein Hamont-Weert heeft potentieel van 1.200 reizigers”

17 september 2014

Hamont-Achel - Als de treinverbinding tussen Hamont en het Nederlandse Weert er komt, zullen er dagelijks gemiddeld 1.200 mensen gebruik maken van dit traject. Dat moet blijken uit een behoeftestudie die de provincie Nederlands-Limburg liet uitvoeren. Volgens de Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broeck is de behoefte veel groter dan aanvankelijk gedacht.

Sinds begin april rijdt er opnieuw een trein tussen Neerpelt en Hamont. Negen kilometer verderop ligt het Nederlandse Weert, waar elk half uur treinen vertrekken naar interessante bestemmingen als Schiphol, Utrecht en Sittard. Zowel vanuit Nederlands-Limburg als onze kant van de grens wordt geijverd om de trein die nu tot in Hamont rijdt, te laten doorsporen naar Weert. Dat zou een rechtstreekse verbinding tussen Weert en Antwerpen of Weert en Brussel mogelijk maken.

Tegengesproken
De NMBS was echter lange tijd geen vragende partij voor de heractivering van het stukje IJzeren Rijn tussen Hamont en Weert. Te weinig potentieel, zo moest blijken uit eerdere NMBS-studies. Het cijfer van 25 reizigers per uur werd genoemd, te weinig om de trein vanuit Hamont door te laten rijden tot Weert.

Die cijfers worden nu tegengesproken door een nieuwe behoeftestudie die de provincie Nederlands-Limburg liet maken, nadat Nederlandse pendelaars 4.000 handtekeningen hadden verzameld. Gedeputeerde Patrick van der Broeck zegt in de Nederlandse krant Dagblad De Limburger dat de behoefte beduidend hoger ligt dan aanvankelijk gedacht. Op het traject Hamont-Weert zouden elke dag gemiddeld 1.200 reizigers de trein nemen, zo becijferden de Nederlanders, die 16 miljoen euro gereed hebben om de Nederlandse kant van het traject te moderniseren.

Geen dieseltreinen
Ondanks die Nederlandse wil tot slagen, is de ingebruikname van de negen kilometer lange spoorweg nog niet voor meteen, zo weet burgemeester Theo Schuurmans (CD&V) van Hamont-Achel. ‘Eerst moet de lijn Mol-Hamont geëlektrificeerd worden’, zegt Schuurmans. ‘Dat kan technisch gezien ten vroegste vanaf eind 2016, begin 2017.’

Mocht de bovenleiding tussen Mol en Hamont er niet komen, lijkt ook een verdere verbinding met Weert uitgesloten. ‘Doorrijden kan nu eigenlijk al’, zegt Frédéric Petit van infrastructuurbeheerder Infrabel, ‘maar wel alleen met dieseltreinen.’ En laat net dat een probleem zijn. Nederland wil geen dieseltreinen omdat de sporen tussen Hamont en Weert deels door natuurgebied lopen. Zonder elektrificatie tussen Hamont en Mol zullen reizigers die vanuit Noord-Limburg of Weert naar Brussel sporen vanaf eind 2015 (als de elektrificatie Herentals-Mol klaar is) twee keer moeten overstappen. Een eerste keer in Mol van een dieseltrein op een elektrische trein, en een tweede keer in Herentals om over te stappen op de lijn naar Brussel.

Bron: Het belang van Limburg

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door John » do 18 sep 2014 00:55

Nederland wil geen dieseltreinen omdat de sporen tussen Hamont en Weert deels door natuurgebied lopen.

Serieus? Is dit niet ietwat overdreven?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door R-K » do 18 sep 2014 15:17

John schreef:
Nederland wil geen dieseltreinen omdat de sporen tussen Hamont en Weert deels door natuurgebied lopen.

Serieus? Is dit niet ietwat overdreven?

Soms kan men ook zo zeiken.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door eelkevd » vr 19 sep 2014 10:06

Gaan ze dan ook de reeks 77 verbannen of mag die weer wel?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door Jonathan » za 20 sep 2014 09:34

Kwam die trein op de foto niet van het industrieterrein ten zuiden van Budel? (En dus niet vanuit Weert).

Die spoorwegovergang (slagbomen) op de foto ziet er trouwens anders uit dan de meeste in Nederland. Worden alle nieuwe/vernieuwde spoorwegovergangen zo?

Jonathan
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door Roberta » za 20 sep 2014 23:29

Ik liep net de grens over toen ik bij Budel de trein zag aankomen. De trein kwam uit Budel en reed naar Hamont. Het industrieterrein heb ik niet bezocht.

Wat ik begrijp uit de rapportage over de heractivering van de lijn is dat de spoorwegovergang in Budel een soort "light" versie is, en vervangen moet worden door een gewone spoorwegovergang.

Roberta
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door groningen » za 20 sep 2014 23:50

Gelukkig mag je van Weert naar Budel en v.v. wel met de auto en motor over de Geuzendijk door het natuurgebied gaan. Wat het nog leuker maakt; is dat van de grens naar Weert door 2 provincies gaat. Oh ja; ten westen van het natuurgebied ligt Kempen Airport. Gelukkig vliegen ze op stroom. Volgens Wiki zijn er circa 80.000 vliegbewegingen (start of landing) per jaar. Wij (Nederlanders) hebben er helemaal geen zin in.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Reactivering Weert - Neerpelt door groningen » zo 21 sep 2014 06:10

Over Weert gesproken.

Weert uitgeroepen tot Groenste regio van de wereld!

21 september 2014

Weert is zaterdag 20 september uitgeroepen tot ‘Groenste regio van de wereld’. Burgemeester Jos Heijmans en wethouder Harrie Litjens hebben in Charlottetown in Canada de titel ‘Winner International Competition Communities in Bloom’ in ontvangst mogen nemen. Daarnaast behaalde Weert een tweede plaats in het thema Cultureel Erfgoed. Het winnen van de titel bij dit wereldkampioenschap is een geweldige kans om Weert als groenste regio van de wereld op de kaart te zetten!

De mondiale competitie Communities in Bloom is een competitie waarbij de maatschappelijke betrokkenheid en het meedoen van inwoners bedrijven en verenigingen een zeer belangrijke rol speelt. Weert is in 2012 al uitgeroepen tot Groenste stad van Nederland, in 2013 tot Groenste stad van Europa en mag daar nu dus ‘Groenste regio van de wereld’ aan toevoegen. Het meedoen was al minstens zo belangrijk als het winnen: Ondernemers, belangengroeperingen en inwoners grepen deze competitie aan om er actief mee aan de slag te gaan en zelf initiatieven opstarten. Voorbeelden hiervan zijn het vergroenen van de binnenstad door ondernemers, biodiversiteitsprojecten in buurten, vergroenen van schoolpleinen etc. En op toeristisch-recreatief vlak zijn er diverse arrangementen uitgewerkt om het prachtige Weert en haar groene regio te tonen aan bezoekers.

Door de jury van de competitie Communities in Bloom is Weert beoordeeld op thema’s zoals netheid, milieubeleid, cultureel erfgoed, groenbeleid en de inrichting van het openbare en buitengebied. Voor elk thema is bekeken welke rol en verantwoordelijkheid de gemeente hierin heeft maar ook welke rol, verantwoordelijkheid en invloed bedrijven, instellingen en particulieren hebben op het thema. Weert nam het in de finale op tegen: The London Borough of Richmond Upon Thames (Engeland), Makinohara (Japan), Moynalty Village (Ierland), Prestatyn Denbighshire (Wales), Seongbuk-gu (Zuid Korea).

Weert had zondag 13 en maandag 14 juli de jury van de competitie Groenste regio van de wereld op bezoek. De jury van organisatie ‘Communities in Bloom’ was erg onder de indruk van Weert en haar omgeving. Vooral het hoge aantal vrijwilligers in de maatschappij noemt men zeer bijzonder. Ook het grenspark Kempen~Broek kreeg veel lof. De jury let niet alleen op het aanwezige groen maar ook op zaken als netheid, cultureel erfgoed, milieu en duurzaamheid, de aankleding van de stad en de betrokkenheid van de inwoners. Het groen in de wijken en de ambitie om in Kampershoek 2.0 op termijn voor elke medewerker een boom te planten werd door de jury zeer gewaardeerd.

Met het winnen van de competitie wordt een belangrijk impuls gegeven aan de provinciale en gemeentelijke ambitie om Midden-Limburg als groene recreatieve omgeving grote bekendheid te geven. Daarmee wil Weert meer bezoekers naar de regio trekken. Met het grenspark Kempen~Broek, een grensoverschrijdend natuurgebied, met een oppervlakte van ruim 25.000ha, vier keer groter dan de Veluwe, bezit de regio een heel bijzondere parel. De enorme soortenrijkdom, de grote verscheidenheid aan landschappen en de grensoverschrijdende samenwerking maakt dit gebied een uniek stukje Europa binnen Nederland.

Burgemeester Jos Heijmans: "Of het nu gaat om stedelijk groen, ons prachtige landschap of onze natuur, het groen in Weert staat hoog in het vaandel. Als burgemeester van Weert heb ik zelf ook deze bijzondere kwaliteit van Weert mogen ontdekken. Ik ben blij dat de jury dit heeft weten te waarderen en super trots op het behaalde resultaat: groenste regio van de wereld!”

Bron: Gemeente Weert
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland