Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door pe_pe » vr 07 jun 2013 16:04

NS krijgt tot 1 oktober de tijd om een plan uit te werken waar ze al sinds februari op kunnen broeden. Zien we hier soms een vertragingstactiek, zodat er pas over de HSL besloten wordt nadat de volgende HRN-concessie vastligt? De inhoud daarvan wordt dit najaar door de Tweede Kamer behandeld. Daarna is er geen andere mogelijkheid meer dan de NS tot 2025 haar gang te laten gaan op de HSL.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door John » vr 07 jun 2013 16:23

Is het toeval dat die datum gelijk is aan Bert "mijn vertrek-heeft-niks-met-het-Fyra-dossier-te-maken" Meerstadt?

De staatssecretaris herhaalde dat ze hoopt dat er als tijdelijke oplossing snel 16 treinen per dag naar Brussel gaan rijden.
Waarom eist de Staatssecretaris niet gewoon garanties van NS over de tijdelijke verbinding? Het inleggen van een pendeltrein Roosendaal - Antwerpen is bijvoorbeeld alles behalve complex.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door flv-fgsp » vr 07 jun 2013 16:32


flv-fgsp
Berichten: 268
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door John » vr 07 jun 2013 16:37

Brief van de NS aan Mansveld over het stoppen met de V250 en voostellen voor alternatieven: Klik! (PDF, directe downlaod)
Brief van Mansveld aan de Tweede Kamer over het kabinetsbesluit te stoppen met de V250: Klik! (PDF, directe downlaod)
Rapport van Arcadis over de V250: Klik! (PDF, directe download)

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door John » vr 07 jun 2013 17:15

Samengevat is het alternatieve plan van NS als volgt:

Internationaal via HSL:
  • Thalys: Van 9 naar 11 ritten per dag. De 2 extra ritten gaan naar Lille i.p.v. Paris. Kan vanaf december 2013 al gerealiseerd worden.
  • Eurostar: 2 ritten per dag Amsterdam - London. Aanhakend op de bestaande plannen van Eurostar: Realisatie vanaf 2015-2016.
  • HST (Fyra) Amsterdam - Brussel: 9 ritten per dag. Realisatie afhankelijk van beschikbaarheid materieel. NS is bezig bestaand materieel te verkrijgen. Lukt dat niet dan is er pas vanaf 2020 nieuw materieel voor beschikbaar. Het back-up scenario is dan om bestaande rijtuigen en locomotieven geschikt te maken voor de HSL naar België. Dat kost 18 á 24 maanden.
  • HST (Eindhoven -) Breda - Antwerpen: 8 ritten per dag. Ik maak uit het document op dat men (voorlopig?) uitgaat van bestaande rijtuigen en locomotieven. realisatie vanaf 2015.

Internationaal via Roosendaal:
  • IC Den Haag - Brussel: 8-12x per dag, bestaande verbinding. Tijdelijke uitbreiding naar 10 per dag vanaf oktober en snel daarna 16x per dag om dat andere verbindingen nog even op zich laten wachten. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om (tijdelijk?) vanaf Amsterdam te rijden, maar daarvoor zijn aanpassingen in het nationale spoorboekje nodig.
  • L Antwerpen - Roosendaal: 16x per dag, de bestaande stoptreinverbinding

Nationaal via HSL:
  • HST (Fyra) Amsterdam - Breda: 32x per dag, huidige Fyra verbinding.
  • HST (Fyra) Amsterdam - Rotterdam: 32x per dag. Waarschijnlijk vanaf oktober 2013 start met enkele treinen in de spits met huidig materieel, uit te breiden tot 32 treinen vanaf 2015/2016.
Vanaf 2022 zullen bovenstaande verbindingen sneller worden door de instroom van nieuw IC-materieel met een snelheid van 200-250 km/h. Daarnaast gaat dan de treindienst Den Haag - Eindhoven over de HSL rijden en worden de mogelijkheden onderzocht om met snelle treinen door te rijden over de Hanzelijn.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door pe_pe » vr 07 jun 2013 17:18

Brief van de NS aan Mansveld over het stoppen met de V250 en voostellen voor alternatieven schreef:De frequentie van de Thalys wordt eind 2013 verder opgevoerd van 9 naar 11 keer per dag.

Was de frequentie van de Thalys niet juist sinds vorig jaar tijdelijk verlaagd vanwege materieeltekort? Dan zat deze verbetering er sowieso al aan te komen.

Brief van de NS aan Mansveld over het stoppen met de V250 en voostellen voor alternatieven schreef:Voor de verbinding Amsterdam - Brussel is NS momenteel in gesprek over het verwerven van een aantal bestaande hogesnelheidstreinen. NS verwacht deze gesprekken op korte termijn af te ronden.

Wie heeft er hogesnelheidstreinen in de verkoop die in 2015 al inzetbaar zijn tussen Amsterdam en Brussel?
edit: Later schrijven ze "hogesnelheidsmaterieel dat 200 km per uur (of sneller) kan rijden". Ze hebben het dus niet over echt hogesnelheidsmaterieel.

Brief van de NS aan Mansveld over het stoppen met de V250 en voostellen voor alternatieven schreef:Het aanbod aan de klant zal in de laatste stap verder verbeteren doordat we de binnenlandse treindiensten die tot dan worden gereden met conventionele locomotieven en rijtuigen gaan rijden met nieuw en sneller materieel. Het gaat dan om de instroom van nieuw intercity-materieel met een snelheid van 200 tot 250 kilometer per uur vanaf 2022.

Ze gaan dus nieuw materieel in laten stromen drie jaar voor het aflopen van de HSL+HRN-concessie...

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door Nieuws » vr 07 jun 2013 17:21

Steun en kritiek Fyra-plan kabinet

7 juni 2013

Regeringspartijen PvdA en VVD steunen het plan van het kabinet om de NS de vervanging van de Fyra te laten regelen. Oppositiepartij CDA vindt het "onverstandig en risicovol" dat de NS opnieuw de kans krijgt om te zorgen dat er hogesnelheidstreinen van Amsterdam naar Brussel gaan rijden. CDA-Kamerlid De Rouwe wil dat het kabinet nu al met andere aanbieders gaat praten.

De NS krijgt van het kabinet tot 1 oktober de tijd met een alternatief te komen. Volgens regeringspartij VVD is dit verstandig, omdat de NS de concessie heeft. "De NS is contractpartner en het is verstandig vanwege de juridische positie en de mogelijke financiële consequenties," aldus VVD-Kamerlid De Boer.

De PvdA vindt niet dat de termijn tot 1 oktober te lang is, omdat de NS met een goed en zorgvuldig plan moet komen. "De termijn moet redelijk zijn. Zorgvuldigheid is belangrijker dan snelheid," zegt PvdA-Kamerlid Hoogland. Hij wijst erop dat de NS het nu wel moet waarmaken.

Oppositiepartij GroenLinks wil dat het de Algemene Rekenkamer en het Belgische Rekenhof onderzoek doen naar de kosten van verschillende alternatieven voor een treinverbinding tussen Nederland en België. "De reiziger mag niet opdraaien voor de kosten van het Fyra-debacle."

Bron: NOS

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door Fabian-uit-DE » vr 07 jun 2013 17:25

Wie heeft er hogesnelheidstreinen in de verkoop die in 2015 al inzetbaar zijn tussen Amsterdam en Brussel?
edit: Later schrijven ze "hogesnelheidsmaterieel dat 200 km per uur (of sneller) kan rijden". Ze hebben het dus niet over echt hogesnelheidsmaterieel.

De RENFE heeft ca. 80 stellen aan de kant staan. Voor 3 kV DC en 25 kV AC zijn die in ieder geval geschikt?

Avatar gebruiker
Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Berichten: 1922
Geregistreerd: ma 29 maart 2010 05:09
Woonplaats: Münster (Westf.)
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door pe_pe » vr 07 jun 2013 17:45

Dan hebben ze maar anderhalf jaar om om te bouwen en te certificeren.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door John » vr 07 jun 2013 18:28

Eigenlijk is het plan van de NS in essentie alleen om minder vaak een eigen HST Amsterdam - Brussel te laden rijden. In plaats daarvan blijven er ook Intercity's Den Haag - Brussel. Hiermee wordt heel slim het initiatief - en dus concurrentie voor de NS - van de gemeente Den Haag buitenspel gezet en aan het ministerie wordt het verkocht als verbetering om dat in z'n totaliteit een handvol meer treinen per dag de grens oversteken.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door Harm » vr 07 jun 2013 19:06

John schreef:
HST (Fyra) Amsterdam - Brussel: 9 ritten per dag. Realisatie afhankelijk van beschikbaarheid materieel. NS is bezig bestaand materieel te verkrijgen. Lukt dat niet dan is er pas vanaf 2020 nieuw materieel voor beschikbaar. Het back-up scenario is dan om bestaande rijtuigen en locomotieven geschikt te maken voor de HSL naar België. Dat kost 18 á 24 maanden.


Op korte termijn de Traxx locomotieven met goede software. Op lange termijn een nieuwe Intercity op basis van

- AGV (Duplex)
- Zwitserse Twindexx
- Javelin
- Vectron met ICR

Vanaf 2022 zullen bovenstaande verbindingen sneller worden door de instroom van nieuw IC-materieel met een snelheid van 200-250 km/h. Daarnaast gaat dan de treindienst Den Haag - Eindhoven over de HSL rijden en worden de mogelijkheden onderzocht om met snelle treinen door te rijden over de Hanzelijn.


Dit is natuurlijk mooi nieuws. Ben ervan overtuigd dat ze de snelle treinen over de Hanzelijn laten rijden want de overheid was/is niet echt tevreden dat op de Hanzelijn niet met volle snelheid gereden worden. En een spoorlijn aanleggen van 200 km p/u en niet gebruiken voor volle snelheid is natuurlijk krom.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door groningen » vr 07 jun 2013 19:16

Eurostar: 2 ritten per dag Amsterdam - London. Aanhakend op de bestaande plannen van Eurostar: Realisatie vanaf 2015-2016.


Met een rond de 1 uur britse grenscontrole in Lille natuurlijk.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door John » vr 07 jun 2013 19:28

pe_pe schreef:Was de frequentie van de Thalys niet juist sinds vorig jaar tijdelijk verlaagd vanwege materieeltekort? Dan zat deze verbetering er sowieso al aan te komen.
Vanavond in het VRT-Journaal werd gesuggereerd dat het materieel van de Thalys verbinding naar Oostende wel overgeheveld kon worden naar de verbinding met Amsterdam. Vanochtend zijn er drie reizigers opgestapt bijvoorbeeld. De verbinding levert een verlies op van 1,8 miljoen per jaar, maar NMBS is verplicht deze verbinding aan te bieden conform de beheersovereenkomst met de Belgische staat. Reportage van de VRT.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door groentje » vr 07 jun 2013 19:39

Daarmee heb je wel maar 1 stel 's ochtends en 's avonds. Niet meteen heel erg veel, dus. Ik ben het met je eens dat de Oostende-Thalys beter wordt afgeschaft. Er is bijna geen tijdswinst (alleen maar doordat de aansluitingen in Brussel-Zuid niet zijn zoals zou moeten), en er zijn geen klanten voor. Wat de Thalys via de Waalse as betreft, die zie ik liever wel blijven. Voor Luik is het een omweg, natuurlijk, maar voor Namen (kwartiertje tijdswinst en geen overstap), Charleroi (twintig minuten tijdswinst) en vooral Bergen (drie kwartier tot een uur tijdswinst) is de afschaffing een serieuze achteruitgang van de dienstverlening, bovendien is er vraag naar. Gemiddeld 75% bezetting (gehoord van enkele treinbegeleiders) is toch al behoorlijk.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door Nieuws » vr 07 jun 2013 22:47

Rover: het gaat eindelijk de goede kant op

7 juni 2013

RIJSWIJK - Reizigerskoepels reageren wisselend op het plan van de NS om de geflopte Fyra te vervangen. Rover-voorzitter Arriën Kruyt is in zijn nopjes, terwijl de Maatschappij Voor Beter OV het plan „volstrekt beneden de maat” noemt.

„Het gaat eindelijk de goede kant op. De Benelux-trein was erg populair, dus het is goed dat er meer treinen tussen Den Haag en Brussel gaan rijden. En het is cruciaal dat die naar Amsterdam doorrijden”, aldus Kruyt. „De Eurostar naar Londen wordt een commercieel succes, ik ben heel blij dat het gaat gebeuren. In het begin zijn het er twee, maar ik ben ervan overtuigd dat dat er veel meer worden.”

Verder is hij blij dat er uiteindelijk elk kwartier een trein gaat rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. „De reiziger is gebaat bij een hoge frequentie op die korte afstand. De snelle treinen bedienen een ander marktsegment en ook dat gaat iets vooruit, doordat de Thalys wat meer gaat rijden.”

De Maatschappij Voor Beter OV is echter kritisch. „De komende jaren zal de treinverbinding tussen Nederland en België in de verste verte niet lijken op hetgeen in de concessie was afgesproken. Het aantal hogesnelheidstreinen blijft ver achter bij wat was afgesproken.” Het opnieuw van stal halen van de Benelux-lijn noemt de organisatie „armoedig en opportunistisch”.

FNV Spoor noemt het voorstel van de NS „de best haalbare oplossing voor Nederland en de reizigers”. De vakbond „roept alle verantwoordelijke partijen op aan dit alternatieve aanbod mee te werken. Dat is in het belang van de reizigers én van het personeel, dat niets liever wil dan zijn werk blijven doen.”

Bron: Telegraaf

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door AlexNL » vr 07 jun 2013 22:55

Het is "de best haalbare oplossing voor de reizger" als je niet verder kijkt dan je neus lang is en blind de ideeën van NS volgt. Er is -wederom- niet gevraagd naar wat de andere vervoerders willen of kunnen bieden, en vooral: op welke termijn.

De plannen van NS gaan over de lange termijn ("in 2022 zouden we dit kunnen bieden"), zitten vol met open eindes en afhankelijkheden, en zijn op sommige dingen juist weer te optimistisch. De kans dat NS al deze plannen tijdig gerealiseerd krijgt is nihil.

Ook het vierde spoorwegpakket is van belang, als de NS-concessies verplicht opgeknipt en aanbesteed gaan worden (omdat het 4e spoorwegpakket dat vereist) zie ik het niet gebeuren dat NS ook maar één cent investeert in intercity-/HST-materieel dat 200 km/h rijdt. Een snelheid die sowieso al lager is dan de uitgangspunten in de huidige HSL-concessie voor het bepalen van de rijtijden.

Het is geen mooi plan. NS draait de reiziger én de belastingbetaler een rad voor ogen en het lijkt erop dat ze er -wederom!- mee weg gaan komen ook.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door John » vr 07 jun 2013 23:11

Er liggen nog twee andere opties op tafel naast dit alternatieve "palet van mogelijkehden" plan van NS. De eerste optie zijn de eerdere concessieafspraken. Dus 1x per uur een HST Amsterdam - Brussel over de HSL en geen IC via Roosendaal. De andere optie is 1x per 2 uur een HST Amsterdam - Brussel en 1x per 2 uur een HST Den Haag - Brussel. Het vreemde is dat deze opties in de brief zeer karig worden behandeld en niet aangegeven is hoe en wanneer NS dat wil realiseren.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door pe_pe » vr 07 jun 2013 23:33

Het is het best haalbare voor de reiziger tot ongeveer 2020. Wat andere vervoerders voor die tijd kunnen bieden is niet (veel) meer dan NS biedt. Daarna is de reiziger beter af met een vervoerder die een frisse start kan maken met een concessie van 2020 tot 2030 en nieuw materieel dan met een NS die tot 2025 probeert uit te zingen en inderdaad alleen nieuw materieel gaat aanschaffen als ze uitzicht hebben op verlenging van hun concessie na 2025.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron