Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door John » wo 22 jun 2016 00:43

Misschien moeten NS, het ministerie en de reizigersverenigingen eens om de tafel gaan zitten om eens een visie te ontwikkelen op fietsen in de trein, niet alleen specifiek voor treinen over de HSL. Neem op een zonnige zaterdagochtend eens een Intercity van Amsterdam naar Maastricht: Lijkt toch nergens naar.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Harm » wo 22 jun 2016 09:07

Graag voor 2025 dan een besluit nemen! ;) Of nog liever een besluit nemen als de IC-NG worden aangeschaft.

Vandaag een plenair debet vanaf 16.00 na.v. parlementaire enquête Fyra :

https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebatten

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Daan » wo 22 jun 2016 09:57

Vanaf 10 uur toch al vragen?

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Harm » wo 29 jun 2016 17:27

Mogelijk tweede stoptrein tussen Roosendaal - Antwerpen:

http://www.ovpro.nl/trein/2016/06/29/mo ... oosendaal/

Is een redelijk alsde Benelux + vanaf december 2017 gaat rijden. Lijk me voor NMBS niet teveel gevraagd. Gaat NMBS nog steeds 'Varkensneuzen' inzetten? Met alle respect. Maar die is echt niet meer van deze tijd. Waarom geen Break treinen?

Tevens hadden de consumentenorganisaties het fijn gevonden als er ander materieel voor de intercityverbinding ingezet zou kunnen worden, maar ook dit noemde de Belgische vervoerder geen optie vanwege de benodigde capaciteit tussen Brussel en Antwerpen. Overigens benadrukt NS dat de inzet van ander materieel wel de wens blijft van NS op dit traject.


Tot 2025 de Traxx + ICR. En dan de IC-NG. Die kan flexibel geïntegreerd in de IC 200 Amsterdam - Breda. Tevens kunnen deze treinstellen in tegenstelling tot de Traxx + ICR flexibel verkort of verlengd worden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Daan » wo 29 jun 2016 17:49

Harm schreef:Tot 2025 de Traxx + ICR. En dan de IC-NG. Die kan flexibel geïntegreerd in de IC 200 Amsterdam - Breda. Tevens kunnen deze treinstellen in tegenstelling tot de Traxx + ICR flexibel verkort of verlengd worden.


Het gaat om de Belgische intercitydienst, niet de beneluxtrein.
En iedereen weet al dat de ICNG kunnen koppelen hoor en daardoor flexibel zijn. Dat behoeft geen vermelding.

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Harm » vr 12 aug 2016 22:02

Volgens Belgische spoorblad wordt de NS Traxx 186 111 gehuurd door NMBS omdat Bombardier bij de NMBS & NS software 9 gaat installeren. Dit is begonnen vanaf 4 juli 2016. Daarom wordt gefaseerd een Traxx weggehaald:

https://www.youtube.com/watch?v=2gdahPPNVI8

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door en-es » za 13 aug 2016 09:19

Gisteren 1u 15m later thuis gekomen uit Engeland dankzij een uitgevallen Beneluxtrein in Brussel Zuid. De trein van 16.45 viel uit en de trein van 17.45 kwam met vertraging aan in Rotterdam omdat er langzaam gereden werd tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht. Een NMBS medewerkster in Brussel Zuid wist me te vertellen dat er continu problemen zijn met de verbinding naar Amsterdam.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Chrisdb » za 13 aug 2016 22:46

Harm schreef:Volgens Belgische spoorblad wordt de NS Traxx 186 111 gehuurd door NMBS omdat Bombardier bij de NMBS & NS software 9 gaat installeren. Dit is begonnen vanaf 4 juli 2016. Daarom wordt gefaseerd een Traxx weggehaald:

https://www.youtube.com/watch?v=2gdahPPNVI8


Vraag me dan alleen af waarom NMBS een Traxx van NS moet huren...
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Harm » zo 14 aug 2016 11:17

Heeft NMBS zelfs nu niet genoeg Traxx? 43 reeks 28, 5 reeks 29 en onlangs 20 Railpool. Goede vraag.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door AlexNL » di 16 aug 2016 21:26

NMBS Mobility heeft slechts zoveel Traxx-locomotieven als er nodig zijn voor de Beneluxtrein. De andere Traxxen zijn van NMBS Logistics, maar dat is tegenwoordig een privaat bedrijf waarvan een deel van de aandelen in private handen zijn.

B-MOB kan niet zomaar productiemiddelen onttrekken aan B-LOG, dan wordt de mede-aandeelhouder boos.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Harm » do 18 aug 2016 18:41

AlexNL schreef:
B-MOB kan niet zomaar productiemiddelen onttrekken aan B-LOG, dan wordt de mede-aandeelhouder boos.


Tsjonge. Hoeveel (vervoerders) eilandjes zijn er wel niet? Als ze alleen aan hun eigen belangen denken wordt het behoorlijk ingewikkeld. En soms behoorlijk stroperig voordat ze iets kunnen regelen.

Dat zie je nu tussen Amsterdam - Brussel. Moet NMBS Mobility een Traxx van NS huren omdat het niet kan huren van NMBS Logistics.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Chrisdb » do 18 aug 2016 20:32

Harm schreef:
AlexNL schreef:
B-MOB kan niet zomaar productiemiddelen onttrekken aan B-LOG, dan wordt de mede-aandeelhouder boos.


Tsjonge. Hoeveel (vervoerders) eilandjes zijn er wel niet? Als ze alleen aan hun eigen belangen denken wordt het behoorlijk ingewikkeld. En soms behoorlijk stroperig voordat ze iets kunnen regelen.

Dat zie je nu tussen Amsterdam - Brussel. Moet NMBS Mobility een Traxx van NS huren omdat het niet kan huren van NMBS Logistics.


Mijn verbazing ging niet zozeer over het feit dat er een loc van NS gehuurd wordt, maar dat NMBS ervoor moet betalen.
Qua verhuurder (of leverancier) vind ik NS een logischere keuze dan de rest.
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door eelkevd » vr 19 aug 2016 11:06

Hoezo? NS voorziet in rijtuigen, de NMBS in tractie. In de Berlijn IC voorziet de DB in rijtuigen gedurende de hele rit, aangezien de NS geen locs heeft om ook in Duitsland te kunnen rijden met 200, betaald heb ik begrepen, de NS huur voor die rijtuigen aan de DB voor het Nederlandse deel van de rit.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Chrisdb » vr 19 aug 2016 20:39

eelkevd schreef:Hoezo? NS voorziet in rijtuigen, de NMBS in tractie. In de Berlijn IC voorziet de DB in rijtuigen gedurende de hele rit, aangezien de NS geen locs heeft om ook in Duitsland te kunnen rijden met 200, betaald heb ik begrepen, de NS huur voor die rijtuigen aan de DB voor het Nederlandse deel van de rit.


Ligt m.i. heel anders, mede het boek van Descheemaecker in het achterhoofd houdend

NS/DB hadden een prima samenwerking en geen debacle.
NS/NMBS hadden een niet-prima samenwerking en wel debacle met als eis dat NMBS geen verlies zou leiden
Daarbij mag opgeteld worden een ereschuld NS.

Daarom dat ik het onlogisch vind dat NMBS m0et betalen.
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door AlexNL » za 20 aug 2016 02:25

Chrisdb schreef:Mijn verbazing ging niet zozeer over het feit dat er een loc van NS gehuurd wordt, maar dat NMBS ervoor moet betalen.
Qua verhuurder (of leverancier) vind ik NS een logischere keuze dan de rest.

Chrisdb schreef:Daarom dat ik het onlogisch vind dat NMBS m0et betalen.

Al sinds de eerste rit van de Beneluxtrein is de afspraak tussen NS en NMBS dat beide partijen een evenredige hoeveelheid rollend materieel inbrengen om de trein te laten rijden.

Dat was goed te zien met de Benelux-Hondekoppen: er waren 12 treinstellen gebouwd, 4 voor NMBS en 8 voor NS. Deze verhouding kwam min of meer overeen met de afstanden die in Nederland en België worden afgelegd. Later, toen de Hondekoppen werden vervangen door getrokken materieel, werd de overeenkomst dat NS voor de rijtuigen zorgt en NMBS voor de tractie. Die afspraak geldt vandaag de dag nog steeds.

Als NMBS niet voldoende Traxxen heeft moeten ze er eentje bij huren. Nou zijn er best wel veel Traxxen die geschikt zijn voor D-A-B-NL, maar er zijn er niet heel veel meer beschikbaar. Echter, NS heeft nu een flinke vloot Traxx-locs die ze op dit moment nog niet allemaal nodig hebben. NS kan zo'n locomotief dus beschikbaar stellen aan NMBS, zodat de trein kan rijden. Zo'n locomotief moet echter ook gewoon onderhouden worden, kent een afschrijving, enzovoorts.

Het is niet meer dan redelijk dat NMBS voor die kosten opdraait, volgens de oorspronkelijke overeenkomst.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door Harm » za 20 aug 2016 09:45

AlexNL schreef:
Later, toen de Hondekoppen werden vervangen door getrokken materieel, werd de overeenkomst dat NS voor de rijtuigen zorgt en NMBS voor de tractie. Die afspraak geldt vandaag de dag nog steeds.


Zien hoe het na 2025 gaat. De tijden zijn natuurlijk veranderd. Eerst de Thalys die vanaf 1996 tussen Parijs - Amsterdam reed. Vanaf 2009 (dienstregeling 2010) rijdt de Thalys via de HSL Zuid. En de Benelux + wordt als aanvulling van de Thalys gezien. En de liberalisering van de HSL zorgt voor nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden.

Lijk me logisch dat de NS Coradia vanaf december 2025 gaat rijden tussen Amsterdam - Brussel. NS en NMBS kunnen niet blijven aanrommelen met de Traxx + ICR die niet echt gebouwd zijn voor de HSL. De belangen van de treinreizigers moeten echt op de eerste plaats staan. Anders zoeken een deel van de reizigers alternatieven via snelle comfortabele bussen.

Dat betreft de reizigers die goedkopere, flexibele te boeken treinen willen. En voor wie tijd wel degelijk een rol spelen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door MichaBen » za 20 aug 2016 10:07

Ik blijf zelf de voorkeur geven aan internationale intercity's voor dat soort verbindingen. Dus geen losse trein die vervolgens vrijwel net zo snel als de normale intercity is, maar een echte integratie in het binnenlandse net. Bijvoorbeeld een van de geplande extra intercity's Eindhoven - Breda via de HSL verlengen naar Antwerpen en daar als intercity door naar Brussel, en de intercity die nu naar Essen rijdt verlengen naar Roosendaal en vervolgens doorkoppelen aan de intercity naar Amsterdam. Hetzij alternerend met de intercity uit Vlissingen (hele uur naar Vlissingen, halve uur naar Antwerpen met cross-platformoverstap voor de trein uit Vlissingen) of combinerend (als beide treinen met ICNG zouden rijden).

Grootste knelpunt hiervoor is de onzekerheid, zonder zekerheid over de toekomst zullen spoorbedrijven niet zo snel investeren in treinstellen die internationaal inzetbaar zijn. En het vereist vergaande samenwerking tussen zowel vervoerders onderling maar ook de concessieverleners onderling. Kortom, het vereist dat men gaat denken vanuit het belang van de reiziger....

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra-alternatieven: Benelux, Thalys en Eurostar door eelkevd » za 20 aug 2016 14:42

Die kant gaan we al hard op in Nederland. Vroeger had je extra treinen bijvoorbeeld naar keulen of Berlijn die weliswaar toegankelijk waren voor binnenlandse reizigers maar extra reden (zoals de IR), nu is dit een binnenlandse IC geworden die geintegreerd is in de binnenlandse dienstregeling, of een toeslagtrein (ICE) die erbovenop gepland is. Ik kan me niet voorstellen dat ze een goedkoper alternatief tov de Thalys gaan bedenken die nog wel een toeslagtrein wordt. En de ruimte op het spoor in de randstad is ook ver te zoeken voor nog een trein die niet een gewone IC vervangt.

Het zou mooi zijn als er ook vanuit verschillende windrichtingen naar Brussel gereisd kan worden maar laten we eerst eens zorgen dat de NS uberhaupt een betrouwbaar en snel product op de rails krijgt, die ICR's zullen in 2024 een lachertje neigen te worden in mijn optiek.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron