Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Snellere verbinding Groningen — Bremen

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Snellere verbinding Groningen — Bremen door Roberta » vr 30 aug 2013 08:17

Ambassadeurs voor spoorlijn Groningen — Bremen

28 augustus 2013

Ongeveer veertig bedrijven en instellingen uit Noord-Duitsland en Groningen zijn sinds dinsdag ambassadeur voor de spoorlijn Groningen-Bremen.

Wie nu per trein vanuit Groningen naar de Duitse stad wil, doet er bijna drie uur over. De provincie Groningen heeft 85 miljoen uitgetrokken om die reistijd te verkorten naar een uur en twintig minuten. Maar er is nog veel meer geld nodig van het rijk, de Duitse overheid of uit Brussel.

De ambassadeurs moeten daar duidelijk maken dat een snelle verbinding belangrijk is voor het gebied. Er worden jaarlijks drie bijeenkomsten gehouden voor de ambasadeurs, elke keer in een andere plaats langs de spoorlijn.

Bron: RTV Noord

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door Roberta » vr 30 aug 2013 08:20

In 83 minuten per trein van Groningen naar Bremen

28 augustus 2013

GRONINGEN/BAD NIEUWESCHANS – Gedeputeerde Staten trekken tientallen miljoenen uit voor bereikbaarheid van de stad Groningen, verbinding Energy Port en de internationale treinverbinding met Duitsland.

Wat betreft de internationale treinverbinding met Bremen is het doel om de reistijd Amsterdam-Bremen terug te brengen tot drieënhalf uur. Dat betekent voor het stuk tussen Groningen en Bremen een halvering van de huidige reistijd van 163 minuten naar 83 minuten. Dit kan alleen als het treinvak tussen Groningen-Bremen een IC+-status krijgt.

Om de ambitie kracht bij te zetten, trekt Provincie Groningen 85 miljoen euro uit voor investeringen op dit stuk spoor.
Verder is besloten een aantal knelpunten duurzaam op te lossen. Zo komt er een fietsbrug bij de Blauwe Stad om daar als landmark een meerwaarde aan de entree van het gebied te geven.

Bron: Het Streekblad

Roberta
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door groningen » vr 30 aug 2013 08:29

Hoe moet ik dit zeggen. Luchtkastelen. Als het geen nieuwe spoorlijn wordt, dan moet de gemiddelde snelheid boven de 120 kilometer per uur worden. Zolang Groningen - Ihrhove geen bovenleiding heeft; kansloos.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door Harm » vr 30 aug 2013 10:16

En dan te bedenken dat er een ooit een vage wilde plan was om een magneetzweefbaan aan te leggen tussen Hamburg - Bremen - Groningen - Amsterdam.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door Klaasje » vr 30 aug 2013 10:26

Amsterdam-Bremen kan ook prima snel via Onsabrück als ik mij niet vergis. Een rechtstreekse trein zou het nu al in vier uur moeten kunnen. Dat het kennelijk zo nodig via Groningen moet zegt meer over Groningen dan over de verbinding.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door Harm » vr 30 aug 2013 10:31

Ach laten we speculeren. Stel dat de Fehmarnbelttunnel (Puttgarden - Rödby) is aangelegd en straks een snellere verbinding Amsterdam - Kopenhagen (in zomerperiode) is dan kan er een snellere verbinding naar Bremen, Hamburg en Kopenhagen zijn.

Harm
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door SuperGhost » vr 30 aug 2013 13:01

En stel dat er onder Den Haag Centraal nog twee a vier doorgaande sporen (zoals in Antwerpen) komen met een tunnel naar Ipswich....

Natuurlijk is dat een kansloos project (onbetaalbaar natuurlijk), maar een hele spoorlijn aanleggen voor alleen een snellere verbinding in de zomerperiode lijkt me ook vrij kansloos (en de magneetzweefbaan Amsterdam-Hamburg ook)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door Klaasje » vr 30 aug 2013 13:02

Die tunnel wordt anders wel aangelegd als ik mij niet vergis.

Klaasje
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door PvdO » vr 30 aug 2013 13:45

Zijn ze inderdaad mee bezig, een doorgaande dienst Amsterdam - Kopenhagen lijkt me wel wat overdreven. Aansluiting in Hamburg tussen beide diensten lijkt me al leuk.

PvdO
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door en-es » vr 30 aug 2013 16:16

Verder is de spoorlijn tussen Leer en Oldenburg voor een deel enkelspoor als ik het goed heb. Als Arriva om te beginnen nou eens een snellere dienst Groningen-Leer gaat beginnen? Lijkt me dat het sneller kan dan die stoptreintjes.

en-es
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door R-K » vr 30 aug 2013 17:20

Eerst zorgen voor het volgende:
-Bunde en Ihrhove een station geven, deze dorpen hebben daar voldoende reputatie voor.
-Zuidbroek viersporig maken, waarbij er een cross-over overstap tussen stoptrein en sneltrein mogelijk wordt. Het ene halfuur een sneltrein Groningen-Leer en een stoptrein Groningen-Veendam(-Stadskanaal), het andere halfuur een sneltrein Groningen-Veendam(-Stadskanaal) en een stoptrein Groningen-Winschoten. Sneltreinen rijden non-stop tussen Groningen en Zuidbroek.
-Dienstregeling in Ostfriesland verstarren. Dit betekent het volgende: 1x/2 uur IC Emden (Aussenhafen)-Duesseldorf e.v. + 1x/uur Norddeich Mole-Emden-Hannover + 1x/uur Muenster-Emden(-Aurich).

Dit zorgt al voor een flinke verbetering.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door Roberta » vr 30 aug 2013 19:33

groningen schreef:Hoe moet ik dit zeggen. Luchtkastelen. Als het geen nieuwe spoorlijn wordt, dan moet de gemiddelde snelheid boven de 120 kilometer per uur worden. Zolang Groningen - Ihrhove geen bovenleiding heeft; kansloos.

Hoezo? Omdat een regio buiten de Randstad zich ook economisch wil ontwikkelen?

Roberta
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door groningen » vr 30 aug 2013 21:07

Dit is van november 2010. Weet niet of het nu wel of niet 2-sporig wordt. In het artikel hieronder in ieder geval niet.

Ausbau-Aus stößt auf Kritik

Bahnstrecke Leer-Oldenburg sei "eine wichtige Verbindungsachse". Die Entscheidung des Verkehrsministeriums könne nicht akzeptiert werden, findet der VEJ-Vorsitzende Walter Theuerkauf.

Leer - Die Verkehrsregion Nahverkehr Ems-Jade (VEJ) hat die Entscheidung des Bundesverkehrsministeriums kritisiert, den zweigleisigen Ausbau der Bahnstrecke Leer-Oldenburg ganz aus dem Bundesverkehrswegeplan zu streichen. Wie berichtet, hält Minister Peter Ramsauer (CSU) den Ausbau, für den es allerdings keine konkreten Pläne gab, für unwirtschaftlich. Laut Bedarfsplan würde das Vorhaben 337 Millionen Euro kosten.

Nach Auffassung der VEJ, zu der sich die ostfriesischen Landkreise, das Emsland, der Landkreis Friesland und die kreisfreien Städte Emden und Wilhelmshaven zusammengeschlossen haben, gehört Leer-Oldenburg zu den Hauptverkehrsstrecken in Nordwest-Niedersachsen. Sie diene der Erschließung Ostfrieslands und stelle eine wichtige Verbindungsachse in die Niederlande und nach Nordrhein-Westfalen dar.

Die Leistungsfähigkeit der eingleisigen Strecke sei schon heute häufig erreicht, so Geschäftsführer Tilli Rachner. Zahlreiche Bahnfahrer erlebten täglich - meistens in Augustfehn - ärgerliche Standzeiten, weil wegen der Eingleisigkeit regelmäßig Züge aus der Gegenrichtung abgewartet werden müssten. Zudem erhöhe das Warten die Betriebskosten, wodurch wiederum die Wirtschaftlichkeit der Strecke sinke.

Es sei allen klar gewesen, dass der Ausbau der Strecke "nicht zeitnah" erfolgen werde, weil die Strecke im Bundesverkehrswegeplan nur als "weiterer Bedarf" geführt worden sei, so Walter Theuerkauf. Der Auricher Landrat ist Vorsitzender der VEJ. Dass der Ausbau jetzt aber ganz gestrichen werden solle, könne nicht akzeptiert werden.

Der Fahrgastverband Pro Bahn nimmt das Gutachten zur Kosten-Nutzen-Analyse über die Wirtschaftlichkeit der Strecke aufs Korn: Die Gutachter hätten lediglich den Güterverkehr einbezogen, der Personenverkehr sei völlig unberücksichtigt geblieben, so Regionalvorsitzender Manfred Terhardt (Jever). Bei einem zweigleisigen Ausbau der Strecke könnten die dort verkehrenden Intercity- und Regionalexpresszüge "derart beschleunigt werden, dass in Leer ein Taktknoten entsteht, der Anschlüsse in alle Richtungen sicherstellt".

Auch der Grünen-Bundestagsabgeordnete Thilo Hoppe (Aurich) kritisierte die Ankündigung von Ramsauer. Die Streichung sei "bitter", schreibt er in einer Pressemitteilung. Damit werde auch eine Forderung des Regionalrats ignoriert, der kürzlich in einer Resolution gefordert habe, die Bahnverbindung in Richtung Oldenburg endlich dem heutigen Standard anzupassen. "Dass es in Augustfehn oft zum Stillstand kommt, weil auf den Gegenzug gewartet werden muss, ist doch ein Trauerspiel", erklärt Hoppe.

GA Online
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door Harm » vr 30 aug 2013 21:39

Als ik het goed begrijp is Minister Peter Ramsauer (CSU) tegen het tweesporig maken van het spoortraject Oldenburg - Leer. Andere genoemde personen zijn er voor. Maar de situatie zou nu wel anders kunnen zijn want maar liefst 40 bedrijven en instellingen uit Noord Duitsland en Groningen willen de spoorlijn Groningen - Oldenburg - Bremen moderniseren. Dan kan niet zo maar genegeerd worden.

super ghost schreef:
Natuurlijk is dat een kansloos project (onbetaalbaar natuurlijk), maar een hele spoorlijn aanleggen voor alleen een snellere verbinding in de zomerperiode lijkt me ook vrij kansloos (en de magneetzweefbaan Amsterdam-Hamburg ook)

Zo bedoelde ik het niet helemaal. Het was ironisch bedoeld. Ik bedoelde mee te zeggen dat dankzij de aanleg van de HSL Kopenhagen - Ringsted, de modernisering van de spoorlijn Ringsted - Rödby, de aanleg van Fehmarnbelttunnel en de modernisering en elektrificeren van de spoorlijn Bremen - Groningen een treinverbinding Amsterdam - Kopenhagen via Zwolle, Groningen, Oldenburg, Bremen Hbf, Hamburg Hbf, Lübeck en Ringsted mogelijk zou zijn.

Maar waarschijnlijk is dat ook wel een luchtkasteel. knipoog Als was het alleen maar omdat je dan ook treinmaterieel moet hebben die onder 1500 volt, 15 KV en 25 KV moet hebben en die is voorzien is van alle Deense, Duitse en Nederlandse beveiligingssystemen. Klein detail: De treinmachinisten kunnen op het hele traject wel rechts blijven rijden.

Zoals PvdO al aangeeft zou een treinverbinding Amsterdam - Hamburg ook leuk zijn.

Harm
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door pe_pe » vr 30 aug 2013 22:30

en-es schreef:Verder is de spoorlijn tussen Leer en Oldenburg voor een deel enkelspoor als ik het goed heb. Als Arriva om te beginnen nou eens een snellere dienst Groningen-Leer gaat beginnen? Lijkt me dat het sneller kan dan die stoptreintjes.
Dat is precies wat ze willen en waar de nieuwsberichten over gaan. Om dat te bereiken moeten er ondermeer stukken enkelspoor verdubbeld worden.

Klaasje schreef:Amsterdam-Bremen kan ook prima snel via Onsabrück als ik mij niet vergis. Een rechtstreekse trein zou het nu al in vier uur moeten kunnen. Dat het kennelijk zo nodig via Groningen moet zegt meer over Groningen dan over de verbinding.
De huidige verbinding via Osnabrück duurt exclusief overstaptijd 5 uur en daarop valt met de bestaande infrastructuur niet heel veel tijd te winnen. De echte reden is natuurlijk dat Groningen in afstand dichter bij Bremen dan bij Amsterdam ligt en zich meer en meer richt op economische samenwerking met noordwest Duitsland. Een halvering van de reistijd per trein is daarvoor een goede investering.

groningen schreef:Hoe moet ik dit zeggen. Luchtkastelen. Als het geen nieuwe spoorlijn wordt, dan moet de gemiddelde snelheid boven de 120 kilometer per uur worden. Zolang Groningen - Ihrhove geen bovenleiding heeft; kansloos.
Zonder tussenstops (zoals gesuggereerd door "IC+") kan het best.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door Klaasje » za 31 aug 2013 10:08

Klaasje schreef:Amsterdam-Bremen kan ook prima snel via Onsabrück als ik mij niet vergis. Een rechtstreekse trein zou het nu al in vier uur moeten kunnen. Dat het kennelijk zo nodig via Groningen moet zegt meer over Groningen dan over de verbinding.
De huidige verbinding via Osnabrück duurt exclusief overstaptijd 5 uur en daarop valt met de bestaande infrastructuur niet heel veel tijd te winnen.[/quote]
4:17 kan je uit HAFAS halen inclusief overstap.

De echte reden is natuurlijk dat Groningen in afstand dichter bij Bremen dan bij Amsterdam ligt en zich meer en meer richt op economische samenwerking met noordwest Duitsland. Een halvering van de reistijd per trein is daarvoor een goede investering.

Uiteraard is dat het doel maar noordwest Duitsland is wel erg dunbevolkt waardoor er vraagtekens geplaatst kunnen worden bij de daadwerkelijke kans van slagen van die opzet. Er is gewoon niet zoveel daar.

Klaasje
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door ICB140 » za 31 aug 2013 11:13

Harm schreef:Zoals PvdO al aangeeft zou een treinverbinding Amsterdam - Hamburg ook leuk zijn.

Met enkel een 'Hemboog' bij Station Osnabrück kun je een prachtige verbinding Amsterdam - Hamburg maken:

Amsterdam - Hilversum - Amersfoort - Apeldoorn - Deventer - Almelo - Hengelo - Bad Bentheim - Rheine - Osnabrück - Bremen - Hamburg.

5 uur per enkele reis. Veel sneller zal via Groningen niet snel worden.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Snellere verbinding Groningen — Bremen door Anton » za 31 aug 2013 16:00

Je kunt ook kopmaken in Osnabruck. Je hebt geen Hemboog nodig voor een dienstregeling.

Van Groningen naar Bremen wordt afgeraden via Hengelo en Osnabruck te reizen omdat dat het aantal reizigers tussen Groningen en Oldenburg vermindert en dus averechts werkt op de doelstelling.

Anton

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland