Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

België: Diabolo

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht België: Diabolo door Nieuws » do 28 nov 2013 12:28

Na het Fyra-debacle, nu de Diabolo-flop?

28 november

De dure Diabolo-verbinding, die de luchthaven van Zaventem beter moest ontsluiten via het spoor, is voorlopig geen groot succes. Het aantal reizigers dat met de trein naar Brussels Airport komt, is al jaren stabiel, terwijl het zou moeten stijgen. Dat schrijft zakenkrant De Tijd.

Volgens de krant stabiliseert het aantal reizigers dat naar de luchthaven spoort op 3,6 miljoen per jaar, of 19 procent van alle passagiers, "terwijl het toch fors zou moeten groeien". Dat zegt de private concessiehouder Northern Diabolo, dat de gelijknamige verbinding uitbaat.

De Diabolo-lijn moet Brussels Airport sinds vorig jaar vlotter bereikbaar maken vanuit de stations van Antwerpen, Brussel en Leuven. Om de infrastructuur te bekostigen - Diabolo kostte 678 miljoen euro - betalen reizigers naar de luchthaven een toeslag van 4,4 euro per rit. Mogelijk ligt daar meteen een reden voor de stabilisatie van het reizigersaantal, al wordt volgens De Tijd ook gesproken over een "krakkemikkig treinaanbod". Er is bij aankomst op de luchthaven evenmin controle op de toeslag. De NMBS wil die controle graag bij Brussels Airport leggen, maar die houdt de boot af.

Geen commentaar
De partners van het Diabolo-project blijven karig met commentaar. Infrabel - dat 388 miljoen euro investeerde in de publiek-private samenwerking - verwijst naar de NMBS. Maar ook daar worden de lippen op elkaar gehouden, de cijfers heten "confidentieel" te zijn.

Privépartner Northern Diabolo, die 290 miljoen euro investeerde, zegt dat de "vooropgestelde reizigersvolumes vooralsnog niet worden gehaald", maar dat de rentabiliteit over de volledige concessieperiode bekeken moet worden - 35 jaar. Topman Bert Hofstee heeft er vertrouwen in dat Brussels Airport nog zal groeien en het aantal reizigers dat met de trein naar de luchthaven trekt dan ook mee zal toenemen.

Bron: Het Laatste Nieuws

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: Diabolo door PvdO » do 28 nov 2013 13:02

Twee treinen per uur vanuit Antwerpen en vier vanuit Brussel-Zuid, en ook nog eens niet echt mooi over het uur verdeeld (33/27 resp. 12/18/18/12). Vind het niet heel raar dat het niet bizar druk is aangezien de toeslag ook nog eens vrij fors is.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: België: Diabolo door John » do 28 nov 2013 14:54

Is het ook niet wat vroeg om nu al conclusies te trekken? De directe verbinding vanaf Antwerpen en Mechelen is nu ruim een jaar in gebruik. Het duurt altijd wel even voordat reizigers een nieuwe reismogelijkheid echt ontdekken en hun reispatroon daarop aanpassen.

Verder is die toeslag natuurlijk erg prijzig, zeker voor een ritje vanaf Brussel is de toeslag relatief zeer hoog.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: België: Diabolo door groningen » do 28 nov 2013 21:20

Volgens Google Maps is het 11 kilometer van Brussel Noord naar Zaventem Luchthaven. Ik zie een lijn 12 naar Brussel en een 21 naar Brussel Luxemburg (reistijd 30 minuten). Verder zie ik een tramlijn 55 van Brussel Noord naar Da Vinci om daar de bus 12 te nemen naar de luchthaven; reistijd 43 minuten.

Afbeelding
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: België: Diabolo door Harm » do 28 nov 2013 23:41

Reken maar dat reizigers alternatieven gaan zoeken voor de dure Diabolo treinen. Dan gaan ze o.a. ook via Google Maps kijken.

En dan krijg je hetzelfde wat begin dit jaar gebeurde met de Ansaldobreda V 250. Vele treinreizigers kiezen voor de bus, auto of iets anders.

NS vroeg 4 jaar geleden ook een hoge toeslag omdat ze hoge concessierechten moesten betalen. Inmiddels hoeft alleen toeslag betaald te worden op de HSL Schiphol - Rotterdam met de IC Direct/Fyra en zal de infraheffingen vanaf december 2014 verlaagd worden.

Hoe werkt dat bij de private Diabolospoorlijn? Zie ervan komen dat de toeslag fors verlaagd wordt of geheel afgeschaft gaat worden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: België: Diabolo door Vinny » do 28 nov 2013 23:45

In het buitenland is een forse luchthaventoeslag al langer de gewoonste zaak ter wereld. Feitelijk betaal je dan als reiziger de echte kosten van de verplaatsing: het vervoer + de infrastructuur, terwijl de rest van het netwerk zwaar gesubsidieerd wordt. instemmen

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: Diabolo door mat_64 » vr 29 nov 2013 06:08

Kan je serieuze voorbeelden noemen op een doorgaande lijn?
Voor o.a. Charles de Gaulle (Parijs), Schiphol, Frankfurt am Main en Düsseldorf International geld dat niet. Misschien straks voor de nieuwe luchthaven van Berlijn.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: Diabolo door groningen » vr 29 nov 2013 09:04

Stel je voor; een toeslag als je op Schiphol in- of uitstapt.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: België: Diabolo door Nieuws » vr 29 nov 2013 15:19

NMBS kaalgeplukt door wurgcontract Diabolo

29 november 2013

De NMBS stuurt steeds meer treinen door de Diaboloverbinding naar de luchthaven. Niet omdat daar veel reizigers moeten zijn, wel omdat het spoor zich heeft laten vangen aan een wurgcontract met privépartner Northern Diabolo. Dat schrijft De Morgen. Experts ramen de mogelijke schade op 1 miljard euro.

Het contract voor de Diabolo bevat strenge doelstellingen qua reizigersaantallen. Als die niet worden gehaald, is privépartner Northern Diabolo ingedekt door een aantal corrigerende mechanismen. Als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven, kan de privépartner de NMBS verplichten om de reizigerstol te verhogen. Vandaag is dat 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf 2014 5 euro per persoon. De verschillende partners, inclusief de regering, bediscussiëren momenteel die mogelijke verhoging.

De NMBS blijft ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent. Als de situatie in de tweede helft van 2013 niet drastisch verbetert, kan de privépartner de concessie opzeggen op het einde van dit jaar. In dat geval zou Infrabel de hele investeringskost moeten overnemen, net als de verwachte inkomsten van de komende 35 jaar. Een expert van het Rekenhof raamt de schade op 1 miljard euro. Dat zou volgens Infrabel evenwel niet aan de orde zijn. Welingelichte bronnen spreken over een "theoretisch risico".

Daarom stuurt de NMBS nu zoveel mogelijk treinen door de Diaboloverbinding. Zo rijden sommige treinen van Mechelen naar Leuven via de luchthaven.

'Prima samenwerking'
In een reactie zegt Infrabel dat de samenwerking tussen de verschillende partners in de Diabolo-spoorverbinding prima verloopt prima. Maar de spoorinfrastructuurbeheerder wil evenwel niet ingaan op de clausules van het contract. Volgens Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit is er veel vertrouwen tussen de partijen in het Diabolo-spoorproject, met name Infrabel, de NMBS en privé-investeerder Northern Diabolo. 'De samenwerking verloopt goed', luidt het.

Infrabel wenst niet in te gaan op de voorwaarden van het contract, maar verdedigt het reizigerssupplement. 'Wil men dan het enige land zijn met een nationale luchthaven die niet bediend wordt door de trein?" vraagt men zich af bij de infrastructuurbeheerder.

Fyra
Infrabel is niet te spreken over de vergelijking tussen de hogesnelheidstrein Fyra en het Diabolo-project. 'De Fyra is een product, de Diabolo-verbinding is een gigantisch infrastructuurproject, met de bedoeling de luchthaven beter te ontsluiten via het spoor', aldus Petit, die benadrukt dat het de goede kant uitgaat met de reizigerscijfers van de verbinding.

Het pps-project (publieke-private samenwerking) is er gekomen op vraag van en in afstemming met de regering, luidt het nog bij Infrabel, dat ook wijst op positieve effecten van de verbinding, bijvoorbeeld minder files.

Bron: Nieuwsblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: België: Diabolo door flv-fgsp » vr 29 nov 2013 15:33

groningen schreef:Stel je voor; een toeslag als je op Schiphol in- of uitstapt.

Reizend Nederland zou ontploffen!

flv-fgsp
Berichten: 268
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: België: Diabolo door John » vr 29 nov 2013 19:04

Vinny schreef:In het buitenland is een forse luchthaventoeslag al langer de gewoonste zaak ter wereld. Feitelijk betaal je dan als reiziger de echte kosten van de verplaatsing: het vervoer + de infrastructuur, terwijl de rest van het netwerk zwaar gesubsidieerd wordt. instemmen

Dat komt waarschijnlijk omdat de luchthavens nog niet bestonden toen het spoorwegnetwerk werd uitgebouwd. Dat is in veel landen al voor 1900 gebeurd. De forse investeringen die nodig waren om de luchthaven per railvervoer alsnog te ontsluiten zijn in een aantal steden vooral bij de reiziger neergelegd. Dat is een keuze.

Nieuws schreef:Infrabel wenst niet in te gaan op de voorwaarden van het contract, maar verdedigt het reizigerssupplement. 'Wil men dan het enige land zijn met een nationale luchthaven die niet bediend wordt door de trein?" vraagt men zich af bij de infrastructuurbeheerder.

Natuurlijk is het een goede zaak dat ook in België de belangrijkste Luchthaven wordt aangesloten op het railnet, dat zal niemand betwisten. Het gaat om de manier waarop. Blijkbaar zijn Infrabel / NMBS een overeenkomst aangegaan waarin zij volledig risicodragend zijn voor de opbrengsten. Dat is of heel naïef, of een kwestie van onervarenheid.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: België: Diabolo door Fabian-uit-DE » vr 29 nov 2013 20:22

Alleen naar de luchthaven van Frankfurt betaal je iets meer vanuit Frankfurt (Hbf b.v.) dan naar het "overige Frankfurt" omdat er binnen de tariefzone Frankfurt een extra-zone Frankfurt Flughafen bestaat.

Naar de luchthaven Berlin-Schönefeld was het tot enkele jaar geleden zelfs te goedkoop.

Avatar gebruiker
Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Berichten: 1922
Geregistreerd: ma 29 maart 2010 05:09
Woonplaats: Münster (Westf.)
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: België: Diabolo door rww » vr 29 nov 2013 23:56

John schreef: Het gaat om de manier waarop. Blijkbaar zijn Infrabel / NMBS een overeenkomst aangegaan waarin zij volledig risicodragend zijn voor de opbrengsten. Dat is of heel naief, of een kwestie van onervarenheid.

Niet helemaal, de overheid wilde een project maar had daar geen geld voor en de nmbs ook niet, oplossing hebben ze gevonden in northen die bereid was om het voor te financieren uiteraard was dat geen gift en willen ze hun geld terug, iets waar nmbs verantwoordelijk voor is.

Om het heel simpel te zeggen hebben ze geld geleend en belooft dat met een toeslag terug te betalen wat nu dus niet uit komt.

Wij hebben trouwens hetzelfde gedaan met de wijkertunnel en westerschelde tunnel.

rww
Berichten: 221
Geregistreerd: di 15 maart 2011 22:22
Woonplaats: Verwegistan
Bericht Re: België: Diabolo door John » za 30 nov 2013 02:10

Er zijn echt wel andere constructies mogelijk om dit soort infrastructuurprojecten (deels) met privaat geld te financieren. Infrabel / NMBS hadden op z'n minst een deel van dit risico ook bij Northern neer moeten leggen.

Alhoewel de situatie bij de Wijkertunnel omgekeerd is, heeft de Nederlandse staat genoeg leergeld betaald en zal dit soort contracten in de toekomst nooit meer afsluiten. Item Nieuwsuur en en artikel NOS van eerder dit jaar.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: België: Diabolo door pe_pe » za 30 nov 2013 02:16

Er is vast wel een private investeerder te vinden die meer risico wil ragen, maar dan moet het te verwachten rendement wel hoger zijn.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: België: Diabolo door groningen » za 30 nov 2013 02:24

Van Wiki: De Wijkertunnel was het eerste (grote) PPS-project in Nederland. Een consortium van banken en verzekeraars (onder andere ING en de Commerzbank) heeft driekwart van de totale bouwkosten van 600 miljoen gulden (272 miljoen euro) betaald. In ruil daarvoor betaalt de Nederlandse overheid 30 jaar lang tol voor elk voertuig door de tunnel. Dit principe wordt schaduwtol genoemd. Het gebruik van de tunnel is hoger dan de eerste prognoses uitwezen, zodat de overheid hoogstwaarschijnlijk voor de complete 30 jaar een kleine 1 miljard euro aan tol kwijt zal zijn.

Als ik Wiki goed lees is die Liefkenshoektunnel ook geen fijn financieel verhaal voor de Belgen.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: België: Diabolo door John » za 30 nov 2013 02:30

pe_pe schreef:Er is vast wel een private investeerder te vinden die meer risico wil ragen, maar dan moet het te verwachten rendement wel hoger zijn.

Uiteraard zal de investeerder daar iets tegenover willen zien. Dat is natuurlijk een afweging maar ik vind dat een overheid(sbedrijf) vooral moet gaan voor zekerheid, ook al kost dat in eerste instantie wat meer. Het voorkomt later dit soort problemen.

Maargoed, het artikel suggereert dat de NMBS zoveel mogelijk treinen naar de Luchthaven stuurt om zoveel mogelijk reizigers te trekken zodat het niet te ver onder de afgesproken reizigersaantallen komt. Zou dit verhaal ook meespelen om de Beneluxplus om te laten rijden via de Luchthaven om ook de Nederlandse markt aan te boren?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: België: Diabolo door Vinny » za 30 nov 2013 11:05

mat_64 schreef:Kan je serieuze voorbeelden noemen op een doorgaande lijn?
Voor o.a. Charles de Gaulle (Parijs), Schiphol, Frankfurt am Main en Düsseldorf International geld dat niet. Misschien straks voor de nieuwe luchthaven van Berlijn.

Op een doorgaande lijn geldt dat in Londen en Wenen, in het laatste geval niet voor al het treinmaterieel.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron