Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

België: Diabolo

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groningen » za 09 jun 2012 01:38

Tja; als ik Diablo en niet Diabolo invoer, dan krijg ik natuurlijk verkeerde resultaten. En weet je wat nu het mooie is; die toeslag zal 35 jaar betaald moeten worden door de reiziger naar de nationale luchthaven van Brussel. Ik denk dat dit een goudmijntje gaat worden voor de bouwer. Stel 10.000 reizigers per dag * 2 euro toeslag * 365 dagen * 35 jaar = 255.500.000 euro oftewel 255 miljoen euro. Die Belgen zijn toch zo briljant.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groentje » za 09 jun 2012 01:43

Ah, ik had er ook overgekeken :idee:

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Kars » zo 10 jun 2012 13:47

groningen schreef:Stel 10.000 reizigers per dag * 2 euro toeslag * 365 dagen * 35 jaar = 255.500.000 euro oftewel 255 miljoen euro..
Vanaf 1 juli is de toeslag 4,30 euro.

Kars
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door en-es » zo 10 jun 2012 14:28

In New York betaal je ook een toeslag als je per trein naar Newark Airport gaat of per metro naar JFK.

en-es
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groningen » zo 10 jun 2012 15:33

Ga je van Mechelen dan betaal je meer toeslag dan het werkelijk treinkaartje. Nu is de prijs 5,10 voor een enkele reis met een teoslag van 2.16 is de ritprijs iets onder de 3 euro. Vanaf 1 juli wordt de toeslag 4,33 met een enkele ritprijs van 2,94 wordt een enkele reis 7,27 euro voor een reis van 11 minuten. Met andere woorden de toeslag is hoger dan de prijs voor de werkelijk afgelegde afstand. Laten we de vergelijking met New York en Newark er buiten houden , want in Belgie ga je niet op een ander transportmiddel overstappen om de luchthaven te bereiken en in de VS wel.

En weet je wat nog leuker is. Die toeslag gaat in de toekomst alleen maar omhoog (denk je echt dat het goedkoper wordt). De toeslag is namelijk gekoppeld aan de gemiddelde gezondheisindex. Lekker vaag dus en hoe ze met elkaar vergelijkbaar zijn; ik weet het niet. Hier onder de tekst met de uitzonderingen voor mensen die de toeslag niet hoeven te betalen. Gelijke monnikken, gelijke kappen geldt dus duidelijk niet in Belgie.

NMBS is bij wet verplicht vanaf 1 november 2009 de Diabolo-toeslag van 2,16 EUR per rit te innen en aan Northern Diabolo door te storten. Het bedrag van deze Diabolo-toeslag wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de gemiddelde gezondheidsindex. Voor reizen vanaf 1 juli bedraagt de toeslag 4,33 EUR.

Wie gratis reist of een abonnement woon-werkverkeer heeft naar de nationale luchthaven is vrijgesteld van de Diabolo-toeslag. Vrijgesteld zijn:
Kinderen onder de 12 jaar die voldoen aan de Free 4 Kids voorwaarden > 2de klas
Personen met het statuut journalist (code 043) > 2de klas
Vrijkaarten BIAC & Belgocontrol
Kaart vaderlandslievende redenen
Blinden > 2de klas
Gratis begeleiders
Ambtenaren en bedienden FOD Mobiliteit en Vervoer
Kamer en Senaat
Federale en lokale politie in uniform
Spoorwegpolitie
Trajecttreinkaart
Halftijdse Treinkaart

Kaart vaderlandslievende redenen (wat mag dit nu weer voorstellen?)

groningen
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door RoelZ1 » zo 10 jun 2012 17:50

Vaderlandslievende redenen zijn onder andere veteranen uit WOI, WOII en Congo (hier de hele lijst), die mogen in België gratis reizen. Overigens is het voorbeeld van een reis Mechelen - Luchthaven een beetje scheef. Vorige week kostte een enkeltje Mechelen - Luchthaven namelijk nog E7,90. Het is wat dat betreft eigenlijk vooral scheef dat de reizigers uit Brussel en Leuven betalen voor de ontsluiting naar Mechelen en Antwerpen en de reizigers uit Mechelen gewoon evenveel betalen als vroeger.

RoelZ1
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door en-es » zo 10 jun 2012 18:25

Met een internationaal biljet vanuit Nederland naar Brussel Luchthaven via Roosendaal zul je ook moeten bijbetalen neem ik aan? Tenzij je via Brussel Centraal reist?

en-es
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groentje » ma 11 jun 2012 00:34

Het maakt niet uit langs waar je komt, het is de bestemming (of het vertrek) dat bepaalt of je de toeslag moet betalen of niet.
Hoe het echter georganiseerd is voor buitenlandse kaartjes durf ik niet zeggen. Ik neem aan dat die ook in het verkoopssysteem zitten...
De gezondheidsindex is heel belangrijk in België, niet alleen deze toeslag, maar bijvoorbeeld ook belastingen, boetes en lonen worden automatisch geïndexeerd, wat dus wil zeggen dat ze de evolutie volgen van de levensduurte (welke wordt bepaald door een bepaalde korf aan producten, als de prijs daarvan meer dan x % stijgt, dan stijgen de lonen automatisch mee,) 1x per jaar (of meer bij ambtenaren). In theorie kan dat ook een loonsdaling inhouden, maar ik heb het nog maar 1x meegemaakt (daling van 0,5% in 2010).
Overigens, sinds vorig jaar zijn ook mensen met een NMBS-vrijkaart ervan vrijgesteld (in ruil voor een compensatie voor Northern Diabolo, dat spreekt).

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Playertwo » ma 11 jun 2012 18:54

Website NMBS schreef:Indien je reist met een Seniorenbiljet, een Pass (Go Pass 10, Rail Pass, Key card), Eurostar-, Thalys-, of HST-biljet met aanvullend binnenlands vervoer, moet je aan onze loketten, automaten of online nog een Diabolo-toeslag aankopen.
Wellicht dat men dat op termijn wel in de prijs van een internationaal treinkaartje kan verdisconteren, maar voor alsnog mag je dus een los kaartje kopen op Brussel Zuid resp. Antwerpen CS

Playertwo
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Bloemkooltje-Waldo » ma 11 jun 2012 19:18

groentje schreef:De gezondheidsindex is heel belangrijk in België, niet alleen deze toeslag, maar bijvoorbeeld ook belastingen, boetes en lonen worden automatisch geïndexeerd, wat dus wil zeggen dat ze de evolutie volgen van de levensduurte (welke wordt bepaald door een bepaalde korf aan producten, als de prijs daarvan meer dan x % stijgt, dan stijgen de lonen automatisch mee,) 1x per jaar (of meer bij ambtenaren). In theorie kan dat ook een loonsdaling inhouden, maar ik heb het nog maar 1x meegemaakt (daling van 0,5% in 2010).
Overigens, sinds vorig jaar zijn ook mensen met een NMBS-vrijkaart ervan vrijgesteld (in ruil voor een compensatie voor Northern Diabolo, dat spreekt).

In Nederland heet de gezondheidsindex: de consumentenprijsindex.
Ik vind wel dat je in België wel heel makkelijk in aanmerking komt om tegen sterk gereduceerd tarief - of "gratis" - te reizen. Dat mag best een beetje minder :idee:
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groentje » ma 11 jun 2012 19:53

Het is een politieke keuze om bepaalde groepen te steunen, deels ook ter compensatie van de hoge belastingvoeten in België. Het zorgt ook voor het hele systeem van maaltijdcheques, bedrijfswagens, GSM's, computeraansluitingen... die door de werkgever kunnen worden gegeven en fiscaal een pak interessanter zijn dan een loonsverhoging.
De redenen om bepaalde categorieën te bevoordelen zijn wel vaak lovenswaardig. Een journalist mag gratis reizen in tweede klasse (en met een serieuze korting in eerste), omdat hij in staat moet zijn om van overal te lande te kunnen berichten, als sociale en democratische controle. Een oudstrijder heeft gevochten voor zijn leven, dit is een vorm van dankbaarheid. En politie, controleurs van de FOD Mobiliteit, moeten ten allen tijde overal kunnen controleren. de vrijkaart van BIAC (vandaag Brussels Airport) is eigenlijk ter vervanging van een abonnement, en krijgt daarom hetzelfde regime. Gratis begeleiders van gehandicapten zijn geen reizigers in de strikte zin van het woord, zij begeleiden de gehandicapte, zonder dewelke die persoon onmogelijk zou kunnen reizen, en parlementairen worden geacht overal hun lokale constituenten te kunnen bezoeken.
Nu zou er wellicht wel eens grote kuis mogen gehouden worden in al die statuten, maar wees gerust, heel erg veel oudstrijders leven er niet meer, ook niet in België. En wellicht zal er ooit wel iets gebeuren aan die belastingvoeten, waardoor heel wat fiscale constructies kunnen sneuvelen zonder al te veel protest.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Bloemkooltje-Waldo » ma 11 jun 2012 21:37

Hopeloos ingewikkeld als je het mij vraagt zich iets afvragen
Maar goed: ieder zijn ding.

Wat mij meer interesseert is dat de Luchthaven binnen een relatieve korte tijdspanne wordt bediend. Schiphol is 24 uur per dag bereikbaar vanuit de Randstad en vanuit de rest van Nederland kun je er ook met weinig overstappen komen (geloof nooit meer dan 2 keer overstappen).
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groningen » ma 11 jun 2012 22:29

Ik vind het belachelijk dat luchthaven nummer 1 in Belgie in de nacht geen verbinding heeft met Brussel. De laatste en de eerste van de dag naar de luchthaven vanaf Brussel Zuid zijn om 23.12 en 4.48, Leuven 0.07 en 5.29 en Antwerpen 23.07 (overstap Mechelen) en 6.07. Bij Antwerpen zijn er wel 2 eerdere treinen in de ochtend, maar dan moet je in Brussel overstappen. Mijn vraag is: heeft deze luchthaven geen charters (naar vakantiebestemmingen) die 's-nachts aankomen en vertrekken?

groningen
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door John » ma 11 jun 2012 23:16

groningen schreef:Ik vind het belachelijk dat luchthaven nummer 1 in Belgie in de nacht geen verbinding heeft met Brussel.

Ik neem aan dat er toch wel iets van een busservice is 's nachts? Zo zijn er vanaf Schiphol ook twee nachtbuslijnen naar Amsterdam zeven dagen per week.

Wat me verder nog opvalt:
Afbeelding
Er is blijkbaar ook een spoorlijn aangelegd vanaf Schaarbeek naar de middenberm van de E19 zonder dat je langs de luchthaven komt. Voor welke treinen is dat gebouwd? Wellicht als nieuwe route voor Thalys/Fyra/IC treinen Brussel - Antwerpen? Het lijkt me qua afstand ietsje langer dan de huidge route maar dat kan gecompenseerd worden door een hogere snelheid natuurlijk. Verder ligt er nog een boogje vanaf deze nieuwe lijn vanaf Brussel naar de Luchthaven. Wat is daar de bedoeling van?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door llama » di 12 jun 2012 10:44

Die lijn wordt her en der aangeduid als "HST" lijn, en heeft ook TEN-T gelden ontvangen vanuit Europa in kader van het PBKA HSL net, dus ja, je mag hopen dat de Thalys daar straks overheen vliegt in plaats van dat geboemel nu tussen Mechelen en Brussel.

Maar ik heb ook nergens kunnen lezen of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren, vanaf wanneer, en of dat op termijn nog invloed op de reistijd gaat hebben.

Het gaat hoe dan ook gebruikt worden voor GEN om vanuit de richting Josaphat naar de luchthaven te kunnen rijden. Op dit kaartje lijkt het haast of daar geen verbinding is, maar die komt er toch echt, hier is ie bv wel te zien:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RER-2009v2.png

llama
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door RoelZ1 » di 12 jun 2012 20:56

Sinds zondag rijdt Thalys daar inderdaad over de middenberm en is 5 minuten sneller tussen Antwerpen en Brussel. Voorlopig gaat dat alleen in een extra lang stationnement in Brussel en Antwerpen en 2 minuten extra speling tussen Antwerpen en Rotterdam zitten.

RoelZ1
Bericht België: NMBS en Infrabel door Harm » do 19 sep 2013 21:28

Hoge toeslagen vragen aan treinreizigers in Nederland werkt niet maar ook in België zijn ze niet dol op hoge toeslagen:

http://www.treintrambus.be/actueel/pers ... t-weg.html

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Vinny » do 19 sep 2013 22:26

De oplossing die wordt voorgesteld gaat alle perken te buiten. Ik vind het een volkomen begrijpelijke en logische overeenkomst. Infrastructuur is niet gratis, daar mag best wel wat van de gebruiker tegen over staan. Wat mij betreft zouden ook reizigers op de doorgaande verbindingen meer moeten betalen zodat de toeslag per rit iets omlaag kan.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 3 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland