Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Gotthard basistunnel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Gotthard basistunnel door Harm » di 31 dec 2013 22:04

Het begint nu interessant te worden met de Gotthard basistunnel. Er zijn nog 885 dagen te gaan voordat de tunnel voltooid is en officieel ingehuldigd wordt. Op 16 december is een 13 km lange testbaan in de westelijke buis van de Gotthardbasistunnel in gebruik genomen. Het ligt tussen Boido - Faido. Daar zal een proefoperatie plaatsvinden met treinpersoneel, locomotieven en rollend materieel van SBB. Doel hiervan is om te zien of het hele tunnelsysteem voldoet aan de eisen.

Vanaf juni 2016 zal een testperiode plaatsvinden van 6 maanden in de hele tunnel voordat het echt in gebruik gaat. Welke treinverbindingen er via de 57 km lange spoortunnel zullen komen is nu nog niet definitief bekend. Maar de HST Milaan - Zürich zal dankzij de superlange tunnel in combinatie met nog twee andere tunnels 60 minuten tijdswinst boeken.

http://www.alptransit.ch/de/medien/medi ... 15e973d714

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door groningen » wo 01 jan 2014 01:01

Vroeger was Milano naar Basel zo'n 5,5 uur met locomotiefwissel in Chiasso. Tegenwoordig kun je in iets meer dan 4 uur naar Basel. Ik verwacht dat de route via Lugano dan ongeveer dezelfde tijd zal worden als via Brig. 30 jaar geleden vertrok je met de IC om 9.25 uit Milano en kwam (rechtsstreeks) om 23 uur in Hamburg aan. Nu heb je naar Basel (via de oude lijn) al 1 uur tijdwinst, maar door slechte aansluitingen en 4 keer overstappen (in Zwitserland en Duitsland) komt er nog maar 30 minuten aan tijdwinst bij in Duitsland. Vertrek je om 8.25 en ga je via (en overstap) in Brig, Bern en Basel dan komt er nog 1 uur tijdwinst bij (8.25 - 19.35).
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » wo 01 jan 2014 11:38

Wat is nu de totale reistijd met de ICE Hamburg - Basel in combinatie met de Cisalpino Basel - Milaan? Ze zijn al bezig met het aanleggen van de ABS/NBS Basel - Karlsruhe waardoor de reistijd tussen Basel - Frankfurt nog meer omlaag gaat. En als de NBS Mannheim - Frankfurt zal worden aangelegd zal er nog eens 30 minuten tijdswinst bij op komen. Lees niks meer over de NBS Mannheim - Frankfurt. Gaat het nog wel door.

De eerste plannen voor de bouw van de Gotthard basistunnel begon al in 1947. En 69 jaar later zal de tunnel aangelegd zijn. De plannen voor deze tunnel zijn er dus al heel lang en goed uitgewerkt. Hadden ze in Nederland bij de aanleg van de HSL nog van kunnen leren.

Ook staat de Zwitserse bevolking achter de aanleg van de Gotthard basistunnel. De Zwitserse regering vroeg de Zwitserse bevolking in een referendum of ze de peperdure Gotthard basistunnel wilden financieren. De grootste deel van de Zwitserse bevolking wilde dat. De Zwitserse regering luisterde naar zijn hun bevolking.

Hoe anders ging het bij de aanleg van de HSL Zuid. De kabinet Kok drukte hun plannen voor de aanleg van de HSL zonder de bevolking erbij te betrekken en de oppositie aan de kant te schuiven. Dat is ook een van de redenen geweest waarom de aanleg van de HSL niet veel draagkracht heeft bij het grootste deel van de Nederlandse bevolking.

Hier een filmpje waarin te zien hoe het verder gaat tot 2016:

http://www.youtube.com/watch?v=JHyd997fdH4

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door groningen » wo 01 jan 2014 20:24

Ik meende dat Frankfurt naar Karlsruhe gaat en Mannheim overslaat. 30 minuten tijdwinst op een rit van 40 minuten (Frankfurt - Mannheim) gaat natuurlijk niet.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » wo 01 jan 2014 22:49

Euh nee zich iets afvragen Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat de reistijd tussen Mannheim - Frankfurt 30 minuten wordt met de ICE als de NBS Mannheim - Frankfurt is aangelegd. Op de Wikipedia NBS Rhein/Main - Rhein/Neckar is te lezen dat er vanaf 2007 650 treinen per dag reed en dat er op lange termijn 900 treinen per dag gaan rijden! Zal me niet verbazen dat er een aantal goederentreinen uit Zwitserland bij zitten. Dat is een nieuwe NBS naast de huidige vier sporen wel nodig.

http://de.wikipedia.org/wiki/Gotthard-Basistunnel

Kies voor Duitse versie i.p.v. Nederlandse Wikipedia versie omdat die meer informatie geeft dan de beknopte Nederlandse versie.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door groningen » wo 01 jan 2014 23:34

Ik meende echt dat Mannheim wordt overgeslagen en dat de ICE die plaats kan overslaan.

http://de.wikipedia.org/wiki/Neubaustre ... ein/Neckar
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » do 02 jan 2014 07:07

Ah juist. De treinen kunnen van Frankfurt direct naar Karlsruhe rijden i.p.v via Mannheim. Dat scheelt alweer.

Zal me benieuwen hoe de ontwikkelingen gaat lopen als deze nieuwe tunnel in gebruik gaat. Verwacht vooral dat het aantal (inter) nationale goederentreinen via deze nieuwe tunnel zullen rijden zodat het milieu in de Alpen minder belast worden. Pendeltreinen met auto's zoals je ziet in de Eurotunnel tussen Calais - Dover en op andere delen plaatsen in Zwitserland zijn hier ook goed mogelijk. Het aantal HST zal toenemen. Vooral tussen Zürich - Lugano zal flinke tijdswinst geboekt worden. Lugano zal belangrijker worden. De oude Gotthardtunnel (20 km) zal meer gebruikt worden door lokale en regionale passagierstreinen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door en-es » do 02 jan 2014 07:30

Zelfde verhaal als met de nieuwe Lötschberg spoorlijn. Op de oude lijn via Kandersteg rijden alleen nog maar regionale treinen ipv IC's.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door mat_64 » do 02 jan 2014 14:20

groningen schreef:Ik meende echt dat Mannheim wordt overgeslagen en dat de ICE die plaats kan overslaan.

http://de.wikipedia.org/wiki/Neubaustre ... ein/Neckar

Lees de laatste alinea's over de "bypass" Mannheim nog maar eens goed.
De bypass komt er niet.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » do 02 jan 2014 17:59

Als ik die laatste alinea lees en het goed begrijp maak ik er uit op dat ze de goederentreinen via de bypass willen laten rijden en de passagierstreinen naar Mannheim Hbf rijden en daar stoppen/vertrekken.

Weet niet hoeveel passagierstreinen er nu al op station Mannheim Hbf stoppen afkomstig uit Stuttgart, Karlsruhe, Frankfurt en Mainz. Maar als dan ook nog (vele) extra goederentreinen afkomstig uit Zwitserland ook nog eens bij opkomen.

Ken de Gotthardlijn niet echt goed tussen Lugano - Zürich. Maar waar kunnen internationale goederentreinen getrokken door elektrische locomotieven/diesellocomotieven de grens passeren richting Duitsland en Oostenrijk
als ze afkomen van de Gotthardlijn en de Gotthard basistunnel?

Tussen Zwitserland - Duitsland v.v. ken ik alleen de spoortrajecten Basel - Karlsruhe en Zürich - Schaffhausen -
Stuttgart. En tussen Zwitserland - Oostenrijk ken ik alleen het spoortraject St. Gallen - Bregenz.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door mat_64 » do 02 jan 2014 18:26

Zoals ik het lees was dat het plan, maar is de aanbesteding van de kunstwerken die er voor nodig zijn opgeschort.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door groningen » do 02 jan 2014 20:27

Volgens mij zit er meer vaart in werkzaamheden tussen Karlsruhe en Basel dan Karlsruhe en Frankfurt.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » do 02 jan 2014 20:32

Dat is wel zeker. Zoals je zelf al weet zijn ze bezig met de aanleg van een lange tunnel tussen Freiburg - Basel. De rest van de ABS/NBS Basel - Karlsruhe zal daarna wel volgen. De NBS Mannheim - Frankfurt (99 km) is zelfs nog niet eens een besluit overgenomen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door groningen » do 02 jan 2014 20:35

Die tunnel is al klaar. Het is de Katzenbergtunnel en zorgt ervoor dat treinen niet met 70 door Istein hoeven te rijden.

http://de.wikipedia.org/wiki/Katzenbergtunnel
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » do 02 jan 2014 21:02

De rest van de ABS/NBS Basel - Karlsruhe zal snel volgen want er wordt op meerdere plekken gewerkt aan de aanleg en uitbreiding van het spoortraject:

http://www.karlsruhe-basel.de/

Er zullen niet alleen meer goederentreinen en passagierstreinen uit Zwitserland op deze spoortraject gaan rijden. Ook de Betuweroute heeft invloed op dit spoortraject. Basel - Karlsruhe is een onderdeel van de goederenspoorcorridor Rotterdam - Köln - Basel - Genua.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » za 04 jan 2014 13:41

De Gotthard basistunnel zal niet alleen een belangrijke schakel zijn tussen Rotterdam - Köln - Brig - Basel maar zelfs tussen China - Rotterdam:

http://www.verkeerskunde.nl/nieuwe-gott ... 0463.lynkx

ERS heeft al eens een testrit tussen Duitsland - China met goederentreinen gedaan. Het duurde zestien dagen. Sneller dan vrachtschepen.

Zien wat het effect is het van de Gotthard basistunnel is voor DB Schenker. Zal het aantal goederentreinen naar Zwitserland/Italië gaan toenemen via de Betuweroute dankzij deze tunnel?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Vinny » zo 05 jan 2014 00:55

In Duitsland ontbreekt nog wat infrastructuur, vooral tussen Arnheim en de Rhein/Rhur agglomeratie.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » zo 05 jan 2014 10:45

Ook hier heeft DB Netz een mooie site van:

http://www.emmerich-oberhausen.de/home.html

Weet niet wanneer de derde spoor tussen Emmerich - Oberhausen in gebruik gaat.

Lees dat ze op de Nederlandse grens van stroomsysteem willen wisselen. Nu wordt al gewisseld bij station Emmerich. Er was al discussie of de stroomsysteem 25 KV 50 HZ wordt of 1500 volt blijft. De nieuwe treinen Düsseldorf - Arnhem zullen aangepast zijn voor het rijden onder 15 KV en 1500 volt en voorzien zijn van ATB en Indusi en/of LZB. Of worden ze ook nog eens aangepast voor het rijden onder 25 KV?

De Nederlandse treinen zoals ICM-M zullen straks niet meer naar Emmerich kunnen rijden. Wat te doen als vanaf Emmerich niet verder gereden kan worden richting Arnhem/Amsterdam?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


cron