Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Gotthard basistunnel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » ma 23 mei 2016 18:09

Waar haalde de Thalys je in op de HSL Rotterdam - Breda? Neem aan dat het via wisselspoor daarna op de normale spoor reed.

De Gotthard & Ceneri basistunnel zal voor meer capaciteit zorgen op de Gotthard spoorlijn. De verwachtingen zijn dat er meer goederentreinen zal gaan rijden op de Gotthard spoorlijn. Worden er dan meer goederentreinen gepasseerd door passagierstreinen op tegenspoor?

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door AlexNL » ma 23 mei 2016 19:13

Het is mij (als reiziger) ook wel eens gebeurd dat een Thalys mijn trein via het andere spoor inhaalde. Dit terwijl mijn trein van stopmerkbord naar stopmerkbord aan het kruipen was, omdat hij geen verbinding kreeg met het RBC.

En ik ben een keertje linkerspoor vanaf de HSL-tunnel bij Zwijndrecht tot aan Rotterdam Centraal gegaan. Linkerspoor door de Willemsspoortunnel (via spoor 4), dát is pas raar. :)

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » ma 30 mei 2016 12:54

Nog 2 dagen.

http://www.z24.nl/ondernemen/gotthard-t ... dam-642392

De spoortunnel moet een groot deel van het goederenvervoer door de Alpen voor zijn rekening nemen, en zo Noord- en Zuid-Europa beter met elkaar verbinden. De reistijd is met een uur verkort en de transportcapaciteit bedraagt ongeveer het dubbele van het oude traject.

Voeg daar de NBS/ABS Basel - Karlsruhe bij. De goederentreinen kunnen waarschijnlijk beter doorrijden tussen Frankfurt - Köln dankzij de NBS/ABS vliegveld Frankfurt - Siegburg - Köln. Daar komt het derde spoor tussen Oberhausen - Emmerich bij. En de Betuweroute is de HSL voor goederentreinen. Qua reistijd tussen Maasvlakte - Gotthardbasistunnel - Genua op de Europese spoorcorridor aanzienlijk sneller kunnen rijden.

De hellingen zijn minder steil, waardoor een tweede locomotief niet meer nodig is en de treinen een zwaardere lading kunnen vervoeren.

Aanzienlijke besparing voor de goederenspoorvervoerders. Maar op de Betuweroute rijden standaard 2 gekoppelde serie 189 voor een zeer lange en zware kolentrein. De meeste goederentreinen het met één locomotief af.

Wil Rotterdam echt kunnen profiteren van de snellere spoorroute door de Alpen, dan zal Zuid-Duitsland per spoor eerst beter ontsloten moeten worden

Daar wordt aan gewerkt:

http://www.karlsruhe-basel.de/

En als de NBS Frankfurt - Mannheim wordt aangelegd zal de goederentreinen op de huidige viersporig spoortraject beter kunnen doorrijden. Maar het is wel de vraag wanneer de NBS Frankfurt - Mannheim wordt aangelegd. Het werd genoemd als een van de HSL projecten in Duitsland.

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » di 21 jun 2016 15:27

Promotiefilmpje EC 250 trein:

https://www.youtube.com/watch?v=UggRQeypim8

Tussen Frankfurt - Milaan zal de ETR 610 vanaf december 2016 gaan rijden. Op den duur neemt de Giruno (Zwitserse HST) het over.

Harm

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland