Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Gotthard basistunnel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » vr 11 sep 2015 06:09

http://www.railjournal.com/index.php/eu ... hannel=537

A GROUP of independent engineers and transport experts in Switzerland has carried out a study in the possibility of setting up a car shuttle service on the Gotthard route as an alternative to building a second road tunnel.

Zwitserse variant van de Euroshuttle tussen Calais - Dover?

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door groningen » vr 11 sep 2015 20:14

Ik denk aan veel natuurschade en als je als eerste komt, dan vertrek je terwijl je via de autosnelwegtunnel al aan de andere kant van de bergen bent. Over de prijs zullen we het maar niet hebben. De Lötschberg shuttle van Kandersteg naar Goppenstein of v.v. is 27 zwitserse Franken enkele reis. Denk dat die van Gotthard wel iets duurder zal wezen; fors duurder.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » vr 11 sep 2015 21:06

groningen schreef:
Over de prijs zullen we het maar niet hebben. De Lötschberg shuttle van Kandersteg naar Goppenstein of v.v. is 27 zwitserse Franken enkele reis. Denk dat die van Gotthard wel iets duurder zal wezen; fors duurder.

Een van de belangrijke redenen om de enorme Gotthard basistunnel aan te leggen was om het milieu van de kwetsbare Alpen landschap te ontlasten. Maar stel indien je zoals je al aangeeft de reizigers van pendeltreinen forse tarieven moeten gaan betalen zou het ook nog averechts kunnen gaan werken. Je ziet toch vaak dat mensen alternatieven gaan zoeken.

Maar als goed is regelt de markt zichzelf. Zie je bijvoorbeeld aan de Fyra/Intercity Direct. Ook veel te hoge tarieven in het begin. Nu betaal je gewoon redelijke tarieven.

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door groningen » vr 11 sep 2015 21:36

Ik heb Google Maps geraadpleegd. Erstfeld - Biasca is met de nieuwe tunnel 57 kilometer; met de auto is het 80 kilometer. Ik denk dat de tijdwinst met de trein plusminus 30 minuten is. Maar dat is alleen bij direct vertrekken van de eventuele shuttle trein als je met de auto aankomt.

groningen
Bericht Re: Gotthard basistunnel door LOF » za 12 sep 2015 07:34

Wat ik mis in de redeneringen is dat men in Zwitserland de Gotthard wegtunnel wil gaan vernieuwen (en daarvoor moet de tunnel dicht). De Gotthardpas is totaal ongeschikt voor de grote hoeveelheden (vracht)verkeer op deze as. Daarom overweegt men om eerst een nieuwe tunnel te bouwen en pas daarna de huidige tunnel te renoveren. Dit project kost dan extra veel geld en tijd, terwijl als je een shuttle invoert je de huidige tunnel binnen tien jaar weer in gebruik kan nemen.

Harm schreef:Nu betaal je gewoon redelijke tarieven.

Het is maar wat je redelijk noemt - het blijft gewoonweg absurd dat je twee keer een toeslag moet betalen: je betaalt evenveel tariefeenheden als de route via Haarlem en bovendien kan je ook de toeslag à € 2,30 dokken. Ik zou een redelijke prijs € 12,20 (inc. toeslag) vinden, dat is het equivalent van 69 tariefeenheden, je legt immers ook 69 kilometer af per trein.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » vr 16 okt 2015 15:53

Testing begins in Gotthard Base Tunnel

ALPTRANSIT Gotthard confirmed on October 16 that test trains have begun operating through the entire 57km Gotthard Base Tunnel as the project enters its final phase before opening to traffic in December 2016.

After receiving approval from the Swiss Federal Office of Transport trial operation began in the tunnel on October 1, and the first test run with ETCS Level 2 took place a few days later.

Testing of GSM-R radio is currently being carried out using a measuring coach provided by Swiss Federal Railways (SBB) and monitoring of the rail-wheel interface and interaction between pantograph and catenary contact wire will begin soon.
The speed of test trains will be incrementally increased and Alptransit expects to carry out testing at up to 275km/h during November and December. Freight train testing is due to start in February. German Rail's (DB) ICE S test train will be used to conduct high-speed testing in the tunnel.

Around 5000 test runs will take place by the end of May under the supervision of AlpTransit, with SBB providing locomotives, rolling stock, and train crew.

Following the completion of the test campaign, control of the tunnel will be transferred to SBB in time for the opening ceremony on June 1 2016. There will then be a period of driver familiarisation before the start of commercial services in December 2016.

Bron: International Railway News

Ben benieuwd welke treinverbindingen via de nieuwe Gotthardbasistunnel gaan. En welke treinverbindingen via de oude 20 km lange Gotthardspoortunnel.

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » ma 23 nov 2015 10:30

ALPTRANSIT Gotthard says more than 500 test runs have been successfully carried out in the 57km Gotthard Base Tunnel during the first 50 days of trial operations as final preparations are made for the handover of the tunnel to Swiss Federal Railways (SBB).

Test runs started at the beginning of October with trains operating under ETCS Level 2. High-speed trials started at the beginning of November using German Rail's ICE-S test train and the first high-speed trial was carried out on November 8 at the maximum permitted speed of 275 km/h.

Around 3000 more test runs are planned by the end of May 2016. Rolling stock and traincrew for the test programme are being provided by AlpTransit Gotthard's parent company SBB, which will formally take over the tunnel in time for the opening ceremony on June 1 2016. There will then be a period of driver familiarisation before the start of commercial services in December 2016.

Bron: International Railway Journal

https://www.youtube.com/watch?v=mkk9fgCJsSw
https://www.youtube.com/watch?v=cj9V2zG36ig

Vanaf juni 2016 is de Gotthard Basis Tunnel de langste en de grootste tunnel ter wereld. Maar de opvolger komt er al aan:

https://www.youtube.com/watch?v=XFhJIdC8HdU

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door groningen » wo 25 nov 2015 04:51

En die Brennertunnel gaat in 2026 aan het spoorwegnet (als alles mee zit). De tijdwinst schijnt 55 minuten te zijn.

groningen
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » ma 18 jan 2016 23:37

Weer een stap verder met de ingebruikname van de Gotthard basistunnel:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... nel-147401

Want alhoewel het Zwitserse volk in 1992 bij een referendum instemde met de bouw van de tunnel, stuitte men echter op problemen

Daar had de kabinet Kok in 1996 van kunnen leren. Zo kun je draagvlak creëren bij de bevolking. Niet door de plannen voor de HSL en Betuweroute door te drukken.

Goederentreinen
De eerste goederentrein reed zaterdag door de tunnel, maar dat moet zeker niet de laatste goederentrein zijn. Het is de bedoeling dat in de toekomst goederentreinen met 160 kilometer per uur door de tunnel rijden.

De goederenlocomotieven kunnen wel 160 km p/u. Maar zijn alle goederenwagons berekend op 160 km p/u? De goederentreinen moeten de tunnel delen met de HST en de IC/EC. Dan moet er in de dienstregeling van de Gotthard basis tunnel wel een marge zijn tussen de goederentreinen en de passagierstreinen.

SBB heeft Stadler de order gegeven voor 29 HST. Die zullen waarschijnlijk vanaf 2019 rijden. 1 keer p/u Zürich - Milaan en 1 keer p/u Basel - Chiasso?

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door eelkevd » di 19 jan 2016 15:03

Volgens mij konden er toen in Nederland nog geen referenda georganiseerd worden, dat is pas later mogelijk gemaakt. Daarnaast zijn ze hier raadgevend en dacht in Zwitserland bindend?

Dat zat ik me ook af te vragen, die goederenwagons zijn meestal geen 160km/h wagons?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door groningen » wo 20 jan 2016 05:12

Er rijden al HSL-treinen in de EC-verbinding Basel - Milano via Brig. Weet niet hoe het met Zurich staat.

https://www.youtube.com/watch?v=rH1Z04lyz1U

groningen
Bericht Re: Gotthard basistunnel door en-es » wo 20 jan 2016 20:10

IC treinen tussen Bern en Brig gebruiken de nieuwe route die landschappelijk gezien behoorlijk onaantrekkelijk is. De mooie en oorspronkelijke route via Kandersteg wordt alleen nog door regionale treinen gebruikt.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door groentje » wo 20 jan 2016 23:52

Tja, via Kandersteg doe je er een uur langer over, en je zit heel regelmatig ook in een lange tunnel. Tijd is natuurlijk niet het enige argument voor de reiziger, maar een uur is toch al vrij veel. Gelukkig rijdt de IR wel nog steeds elk uur, de dienstregeling is nog behoorlijk uitgebreid.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » zo 08 mei 2016 21:59

Cijfers en feiten over de Gotthard basistunnel:

http://www.swissinfo.ch/eng/business/ra ... s/42124876

Alp Transit Gotthard vermeldt dat de tunnel over 24 dagen in gebruik genomen wordt. En vanaf december 2016 zal het in de dienstregeling van het Zwitserse spoornet worden opgenomen.

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Roberta » zo 08 mei 2016 22:23

eelkevd schreef:Dat zat ik me ook af te vragen, die goederenwagons zijn meestal geen 160km/h wagons?

De meeste niet. Ik ken wel enkele uitzonderingen: b.v. de goederentreinen die met fruit tussen Spanje en Frankrijk rijden. Maar dat zijn speciaal gebouwde wagens voor dat doel. Ook in Amerika rijdt er een soortgelijke trein, de Super C goederentrein. Zoals de naam een beetje verraad rijdt deze trein voornamelijk fruit naar de grote Amerikaanse steden.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » vr 13 mei 2016 09:34

Treinreizigers kunnen al boeken voor de eerste passagierstrein in Gotthardbasistunnel:

https://www.sbb.ch/en/leisure-holidays/ ... train.html

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » ma 23 mei 2016 11:00

Nog 9 dagen. Een van de nieuwste filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=cFiz1Pcbmg4

Vanaf december 2016 zal duidelijk worden welke treinen via de Gotthardbasistunnel zal rijden. Waarschijnlijk ETR610, EC 16 Monza - Zürich HB en
RABDe 500 019, ICN 680 Lugano - Basel SBB.

Opmerkelijk om te zien hoe een ICN met flinke snelheid een goederentreinen rechts inhaalt. In Zwitserland is dat tegenspoor. In Nederland ondenkbaar met ATB.

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Jultar » ma 23 mei 2016 15:15

Ondenkbaar? Nee hoor. Het Nederlandse spoor is daar prima geschikt voor. Sterker nog, vorige week zaterdag heb ik het zelf nog gewoon gedaan om een rijdende goederentrein over het linker spoor in te halen.
Het gebeurd niet vaak, omdat het betekent dat het linker spoor niet gebruikt kan worden voor de tegenovergestelde richting.
Een aantal maanden terug heb ik het ook de HSL gehad. Ik kwam door een noodremtrekking even stil te staan. Na het oplossen van het probleem kon ik na een aantal minuten weer mijn weg richting Breda vervolgen. Terwijl ik met 160 over het linker (normale) spoor reed, haalde een al vertraagde Thalys mij rechts in met 300. Ook wel even een rare gewaarwording.

Jultar
Ontvangen Bedankjes: 7 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland