Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Gotthard basistunnel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Gotthard basistunnel door mat_64 » zo 05 jan 2014 11:53

Ruhr-Rein-Express, van Abellio?

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » zo 05 jan 2014 12:36

Die bedoel ik. Is het voordeel dat Abellio een dochteronderneming is van NS? Stel dat DB de ICE vanwege werkzaamheden of andere redenen de ICE vanaf Emmerich niet verder laat rijden. Kan NS dan via Abellio regelen of ze een trein tijdelijk tussen Emmerich - Amsterdam laat rijden? Zoals NS soms een ICM-M naar Emmerich laat rijden. Nu kan dat nog maar als vanaf de Duitse grens het spoortraject naar Emmerich met 15 KV geëlektrificeerd is gaat dat niet meer lukken.

Het derde spoor zal vooral door de ICE gebruikt gaan worden. Kan al het overige treinverkeer van/naar Emmerich/Nederland - Duitsland/Zwitserland via de overige sporen afgehandeld worden.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Gereke » zo 05 jan 2014 12:43

Harm schreef:De Gotthard basistunnel zal niet alleen een belangrijke schakel zijn tussen Rotterdam - Köln - Brig - Basel maar zelfs tussen China - Rotterdam:

http://www.verkeerskunde.nl/nieuwe-gott ... 0463.lynkx

ERS heeft al eens een testrit tussen Duitsland - China met goederentreinen gedaan. Het duurde zestien dagen. Sneller dan vrachtschepen.

Zien wat het effect is het van de Gotthard basistunnel is voor DB Schenker. Zal het aantal goederentreinen naar Zwitserland/Italië gaan toenemen via de Betuweroute dankzij deze tunnel?

Harm, ik merk dat je voortdurend in je eigen bijdragen loopt te knippen en te plakken of ze zelfs helemaal verwijdert. Gisteren las ik bijvoorbeeld iets heel anders over het 'Chinaverhaal' dan nu. Het is erg vervelend lezen als je je eigen bijdragen voortdurend aanpast. Denk dan beter na als je iets schrijft en zie een bericht niet als een kladje waar je in blijft aanpassen. Dit is overigens lang niet de eerste keer dat mij dit opvalt.

Inhoudelijk: Ik denk dat het met de kansen voor het spoorvervoer naar China wel mee valt. Het is te langzaam voor goederen die snel moeten zijn en te duur voor goederen waarvoor snelheid niet uitmaakt.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » zo 05 jan 2014 13:50

Het goederenvervoer tussen China - Zwitserland - Europa is slechts een heel klein deel van het goederenvervoer via de Gotthard basistunnel. De meeste (goederen) treinen via deze tunnel komen uit Zwitserland zelf. En daarna komen de internationale treinen uit andere delen van Europa zoals Duitsland, Oostenrijk en Italië.

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Gereke » zo 05 jan 2014 14:21

Bedankt voor het intrappen van die open deur... Maar ik zie niet echt wat het met mijn bericht van doen heeft.

Ik ging in op je relaas over spoorvervoer naar China (waar je het overgrote deel dus al weer van verwijderd hebt, hoezo verwarrend?), niet op de oorsprong van treinen door die tunnel.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door SuperGhost » zo 05 jan 2014 14:30

Harm schreef:Die bedoel ik. Is het voordeel dat Abellio een dochteronderneming is van NS? Stel dat DB de ICE vanwege werkzaamheden of andere redenen de ICE vanaf Emmerich niet verder laat rijden. Kan NS dan via Abellio regelen of ze een trein tijdelijk tussen Emmerich - Amsterdam laat rijden? Zoals NS soms een ICM-M naar Emmerich laat rijden. Nu kan dat nog maar als vanaf de Duitse grens het spoortraject naar Emmerich met 15 KV geëlektrificeerd is gaat dat niet meer lukken.
Die 15 kV zou toch naar Zevenaar doorgetrokken worden? Dus als DB dan alleen ICE's beschikbaar heeft die niet onder de Nederlandse spanning kunnen rijden, dan kan die toch in Zevenaar eindigen en kan NS gewoon een trein Zevenaar-Amsterdam inzetten?

Het lijkt me namelijk niet dat Abellio voor de dienst Arnhem-Düsseldorf genoeg treinen heeft om ook nog een vervangende dienst Amsterdam-Emmerich te kunnen rijden.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » zo 05 jan 2014 16:15

Vaak genoeg gelezen dat 15 KV doorgetrokken zou worden naar Zevenaar tot en met aansluiting Betuweroute. Maar op de site van DB Netz lees je dat de omschakeling van het stroomsysteem op de grens zal plaatsvinden. Welke informatie is nu juist?

De ICE 3 International kan prima met de Nederlandse stroomsysteem overweg. Maar als de 15 KV wordt doorgetrokken t/m station Zevenaar krijg je een zelfde situatie als in Venlo. Dat zou een prima oplossing zijn. Dan kunnen andere ICE zoals ICE 1, ICE 2 en ICE - T hier eventueel ook stoppen en hoeven vervangende NS treinen niet naar Emmerich te rijden maar tot Zevenaar. glimlach

Dan hoeft Abellio helemaal geen eventuele vervangende trein te regelen tussen Emmerich - Arnhem. Wat ook niet logisch is want Abellio schaft alleen treinen voor een treindienst Arnhem - Düsseldorf.

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Jultar » zo 05 jan 2014 20:02

Volgens de netverklaring van ProRail van 2015 (http://www.prorail.nl/sites/default/fil ... ec2013.pdf) wordt de 25 kV van de Betuweroute doorgetrokken naar Duitsland. Dit blijkt uit bijvoorbeeld:

Zevenaar: vervanging van 1500 V naar 25kV (ERTMS gereed)

Pagina 149.

Ook interessant:
Op het baanvak Zevenaar Oost – Zevenaar grens is ERTMS level 2 aanwezig in plaats van ATB-EG (§ 3.3.3.4).

Maar goed, dit gaat natuurlijk totaal niet meer over de Gotthard Basistunnel.

Jultar
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » zo 05 jan 2014 21:16

Ach ja. Ik begon er zelf over. knipoog Maar laten we weer off topic blijven.

Las op de Engelstalige Wikipedia versie van Gotthard basistunnel dat de prognose is dat er 200 - 250 treinen per dag gaan rijden. Als je dat door 24 uur zou delen kom je uit op 8 - 10 treinen per uur in beide richtingen. Verdeeld over beide sporen kom je uit op 4 - 5 treinen per uur. Niet verwonderlijk dat op de Gotthardlijn ook de http://nl.wikipedia.org/wiki/Ceneri-Basistunnel en de Zimmerbergtunnel wordt aangelegd.

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » di 28 jan 2014 23:01

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » zo 16 feb 2014 10:11

Eerste aanbesteding van SBB voor nieuwe treinen via Gotthard basistunnel is niet gelukt:

http://www.bzbasel.ch/schweiz/peinlich- ... -127575073

Lees in dit artikel dat kantelbaktreinen dankzij de Gotthard basistunnel + 2 andere tunnels weinig rendement hebben. Hoeveel (scherpe) bochten moeten kantelbaktreinen dan wel nemen voordat ze wel rendement hebben? De ICE - T wordt bijvoorbeeld ingezet op de superlange tracé München - Nürnberg - Leipzig - Berlijn/Hamburg. Op deze zeer lange tracé met veel klassieke spoorlijnen is een kantelbaktrein t.o.v. treinen zonder kantelbakmechanisme aanzienlijk sneller.

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Jultar » zo 16 feb 2014 10:59

Het gaat er uiteraard niet om hoeveel bogen er gekanteld moeten worden, maar wat de gemiddelde snelheid zou zijn met en zonder kantelbakinstallatie. Blijkbaar is het verschil dusdanig klein dat de kosten niet opwegen tegen de baten.

Jultar
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » ma 12 mei 2014 08:07

Stadler mag de HST leveren die via de Gotthardbasistunnel tussen Italië - Zwitserland gaat rijden:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... nen-146209

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Vinny » zo 18 mei 2014 10:26

Hmm maximumsnelheid 249 km/h. Bestelling van 29 treinen. Toelating in het buitenland, en een lage vloersinstap.

Hopelijk heeft er iemand opgelet, en het Fyra-evaluatierapport doorgefaxt aan de Zwitsers. Kunnen ze veel van leren... engel

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Gotthard basistunnel door groningen » zo 18 mei 2014 13:11

Het ene kilometertje verschil van 249 en 250 kilometer per uur is volgens mij zeer optisch (en dan weet ik niet of ik het goede woord bedoel) bedoeld. Volgens Wiki waren de kosten voor 1 Fyra 20 miljoen; die voor Zwitserland dus 33. Weet echt niet of Nederland en Belgie voor Stadler had gekozen gezien de prijs. Is Stadler altijd al een bouwer van HSL treinen geweest? Dacht het niet.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » zo 18 mei 2014 16:04

groningen schreef:
Is Stadler altijd al een bouwer van HSL treinen geweest?

http://www.stadlerrail.com/de/medien/20 ... neat-zuge/

Nee het is de eerste HST die Stadler mag leveren. Wel op een mooi en goed moment als de Gotthardbasistunnel (57km) , Ceneri - basistunnel en Zimmerberg basistunnel in gebruik zijn. Maar wie weet is dit een begin van een concurrentiestrijd met Alstom, Hitachi, Bombardier en een aantal Aziatische bedrijven uit China en Zuid Korea.

Bewährte Züge und Innovation
Der neu entwickelte EC250 ist ein 200m langer 11-teiliger Gliederzug. Die Wagen sind mit sogenannten Jakobsdrehgestellen verbunden.

Dacht dat Alstom met hun TGV daar patent op hadden.

Harm
Bericht Re: Gotthard basistunnel door PvdO » ma 19 mei 2014 10:57

Jakobsdraaistellen? SLT heeft die ook om maar een voorbeeld te noemen, en een deel van de treinen die hier in Zweden rondrijden ook.

PvdO
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Vinny » di 20 mei 2014 07:45

groningen schreef:Het ene kilometertje verschil van 249 en 250 kilometer per uur is volgens mij zeer optisch (en dan weet ik niet of ik het goede woord bedoel) bedoeld. Volgens Wiki waren de kosten voor 1 Fyra 20 miljoen; die voor Zwitserland dus 33. Weet echt niet of Nederland en Belgie voor Stadler had gekozen gezien de prijs. Is Stadler altijd al een bouwer van HSL treinen geweest? Dacht het niet.

Kortom, het is een vrijwel vergelijkbare bestelling. Als het bij Stadler wel een succes wordt, dan weet de NS waar het voortaan de mosterd moet halen roffel

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland