Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Gotthard basistunnel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Gotthard basistunnel door renevisscher » wo 21 mei 2014 10:09

groningen schreef:Het ene kilometertje verschil van 249 en 250 kilometer per uur is volgens mij zeer optisch (en dan weet ik niet of ik het goede woord bedoel) bedoeld.

Dat ene kilometertje maakt toch een flink verschil geloof ik. 250 km/h is namelijk een grens in treincategorie, waarbij 249 km/h aan een lager niveau dienen te voldoen wat betreft veiligheid dan treinen welke 250 km/h kunnen rijden.

renevisscher
Berichten: 662
Geregistreerd: ma 10 maart 2008 10:25
Woonplaats: Enkhuizen
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » wo 04 jun 2014 17:25

De Zwitserse ETR 610 vervangt de ETR 470. En de 8 ETR 610 zullen op hun beurt weer vervangen worden door de nieuwe snelle treinen van Stadler tussen Zürich - Lugano/Milaan:

http://www.globalrailnews.com/2014/06/0 ... w-etr-610/

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » di 04 nov 2014 18:29

De aanleg van de Gotthardbasistunnel is weer een belangrijke stap verder:

http://www.europeanrailwayreview.com/21 ... se-tunnel/

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » wo 05 nov 2014 18:37

Voor 1 miljard Zwitserse franken levert Stadler Rail 29 dubbeldekstreinen:

http://www.stadlerrail.com/de/medien/20 ... schrieben/
http://www.globalrailnews.com/2014/11/0 ... ain-order/

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » za 29 nov 2014 17:05

Interessante brochure over Gotthard basistunnel. Wel van december 2011:

http://www.alptransit.ch/fileadmin/date ... e_d_lq.pdf

pagina 6

Die nordwärtsfahrenden Güterzüge verkehren zu rund einen Drittel über Basel nach Antwerpen. Die andere zwei Drittel fahren via Basel nach Deutschland in die grossen Industriegebiet in den Seehafen Rotterdam oder Skandinavien.


Zal op de Betuweroute ook drukker worden. Wat het indirecte/directe effect van de Gotthard basis tunnel is nu moeilijk te zeggen. In ieder geval wordt op de ABS/NBS Basel - Karlsruhe drukker.

pagina 12

Der Gotthard-Basistunnel besicht aus zwei 57 km langen Einspurröhren. Diese sind alle 325 meter durch Querschläge miteinander verbunden. Zählt man auch sämtliche Verbindungs - und Zugangsstollen sowie Schächte hinzu misst das gesamte Tunnelsystem über 152 km.


Om de 325 meter een tussenverbinding. Ze bezuinigen bepaald op niet veiligheid.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door mat_64 » zo 30 nov 2014 11:00

Dat betekent dat je van uit willekeurig punt maar twee minuten hoeft te lopen naar een doorsteek, eigenlijk best ver dus.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Bloemkooltje-Waldo » wo 03 dec 2014 16:19

Harm schreef:Wat het indirecte/directe effect van de Gotthard basis tunnel is nu moeilijk te zeggen. In ieder geval wordt op de ABS/NBS Basel - Karlsruhe drukker.
Ik heb de indruk dat je het Duitstalige artikel niet goed begrijpt. De ABS/NBS dienen reizigerstreinen op hogere snelheid binnen Duitsland. Ik mis de relatie met de Gotthard Basistunnel aangezien daar nog geen grootschalig internationaal reizigersvervoer wordt gepland.
Weekendreiziger :)"

Avatar gebruiker
Bloemkooltje-Waldo
Berichten: 3971
Geregistreerd: di 18 nov 2003 18:33
Woonplaats: Tiel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » wo 03 dec 2014 19:43

Eigenlijk had ik moeten zeggen dat over een aantal jaren tussen Basel - Karlsruhe drukker wordt. Het spoortraject zal dan viersporig zijn. Twee nieuwe spoorlijnen zijn dan bedoeld voor de ICE en andere (EC/IC/Regio) treinen. En de oude huidige spoorlijn zal dan bedoeld zijn voor goederentreinen en langzamere lokale treinen.

Door de Gotthardbasistunnel zal het aantal treinen tussen Basel - Karlsruhe in ieder geval toenemen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door MichaBen » wo 03 dec 2014 21:10

Wat is de maximale frequentie van deze tunnel eigenlijk? Vanwege veiligheidseisen zal dit niet al te hoog zijn, bij tunnels wordt er normaliter volgens 'safe haven' gereden, dus bij incidenten doorrijden naar de uitgang of een evacuatieperron. De tunnel is zo te zien verdeeld in segmenten van zo'n 20 kilometer (tussen in/uitgang en noodperron), dus dat zou dan je interval zijn tussen twee treinen.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » wo 03 dec 2014 21:46

Michaben schreef:
Wat is de maximale frequentie van deze tunnel eigenlijk?


Kan daar geen goede informatie over vinden. Wel vond ik dit stukje op de site van Alptransit. Dit is het consortium dat de Gotthardbasistunnel bouwt:

http://www.alptransit.ch/de/medien/medi ... 45d78b1967

Das konkrete Angebot (Fahrplan) wird zwei Jahre vor der Inbetriebnahme im Rahmen der üblichen zweijährigen Fahrplangestaltung 2014 festgelegt. Erst dann wird auch eine definitive Bestätigung des Inbetriebnahmetermins möglich sein.


Dit jaar al mogelijk de dienstregeling via de tunnel?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » ma 15 dec 2014 22:38

MichaBen schreef:
Wat is de maximale frequentie van deze tunnel eigenlijk?


Echt antwoord is hier nog niet op. Wel wordt de dienstregeling via Gotthard basistunnel al concreter:

http://www.globalrailnews.com/blog/2014 ... -services/

SBB has said that up to five freight services and two passenger trains will operate through the tunnel per hour in each direction


Stel dat vanaf dienstregeling 2017 dit de volgende dienstregeling via de Gotthardbasistunnel wordt:

1 keer p/u internationale HST (250 km p/u)
1 keer p/u Zwitserse IC (200 km p/u) van/naar Chiasso
5 keer p/u goederentreinen die maximaal 160 km p/u rijden in de tunnel

De HST moet in de tunnel nog optrekken naar 250 km p/u. En voor het einde van de tunnel weer de baanvaksnelheid rijden van het spoor na de Gotthardbasistunnel. De HST kan dan in 15 - 16 minuten door de hele tunnel rijden.
De IC kan in 18 - 19 minuten door de tunnel rijden
De goederentreinen kunnen in minimaal 23 minuten door de hele tunnel rijden.

Tussen de HST en de goederentreinen moet minimaal een marge zijn van 10 - 12 minuten indien de HST in de tunnel met volle snelheid door de tunnel kan rijden. Zouden ze dan eerst een aantal goederentreinen achter mekaar door de tunnel laten rijden en dan pas 15 - 20 minuten later een HST/IC?

En zijn vlak voor en na de Gotthard basistunnel inhaal - en passeerspoorlijnen zodat de goederentreinen kunnen uitwijken voor de snelle IC/HST?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door rww » di 16 dec 2014 00:22

Is alleen de tunnel geschikt voor 250km/h? Of het hele traject milaan-zurich?

rww
Berichten: 221
Geregistreerd: di 15 maart 2011 22:22
Woonplaats: Verwegistan
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » di 16 dec 2014 01:08

De Gotthard basistunnel is geschikt voor maximaal 250 km p/u. Maar heb informatie gelezen dat de dienstsnelheid 220 km p/u gaat worden. Tevens komen de Ceneri basistunnel en de tweede deel van de Zimmerbergtunnel bij:

http://www.drvollenweiderag.ch/pdf/refe ... erberg.pdf

Weet niet welke snelheden er gereden kan worden op de klassieke spoorlijnen tussen Zürich - Milaan. Waarschijnlijk 160 km /u.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Harm » ma 19 jan 2015 14:38

Vanaf juni 2016 zal de Gotthard basistunnel in gebruik genomen worden. Het zal dan de grootste tunnel ter wereld zijn. De opvolger zal de Brenner basistunnel zijn:

https://www.youtube.com/watch?v=fsbVQFREyvg

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » vr 01 mei 2015 20:56

Een deel van de SBB treinmaterieel zal aangepast worden aan de eisen voor het rijden in de Gotthard basistunnel:

http://www.railwaygazette.com/news/trac ... ening.html

De 29 nieuwe Stadler hogesnelheidstreinen komen daar nog bij.

Het zal nog 398 dagen duren voordat de Gothard basistunnel officieel in gebruik gaat.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Roberta » wo 06 mei 2015 07:47

De nieuwe afleveringen van Rail Away zullen wel een stuk saaier worden :( .

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door Harm » za 01 aug 2015 17:11

Dit wordt de nieuwste Stadler HST voor de Gotthard basistunnel:

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview

Een 200 km p/u variant zou ook een kandidaat zijn voor de toekomstige ICNG. Is deze HST ook een variant de Stadler KISS? Of is een totaal nieuwe trein?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Gotthard basistunnel door AlexNL » di 04 aug 2015 23:02

De FLIRT dient als basis voor de EC250, maar daar zijn natuurlijk wel veel dingen aan aangepast om te voldoen aan eisen die gelden voor een HST.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast