Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Ouigo

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Ouigo door AlexNL » do 16 jan 2014 01:19

De CEO van SNCF heeft zich in een interview al eens laten ontvallen dat internationale uitbreiding van de Ouigo tot de mogelijkheden behoort, maar dat het afhankelijk is van het succes van de binnenlandse Ouigo. Die doet het best wel goed, dus ik denk dat het vooral een kwestie is van "wanneer"

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » do 16 jan 2014 10:11

Voor mensen met een laag inkomen is zo'n Ouigo een uitkomst. Op hogesnelheidsverbindingen tussen Amsterdam - Brussel - Marne la Vallee Chessy (reistijd kleine drie uur) zal een Ouigo als het om de prijs gaat minder een drempel zijn.

Tussen Amsterdam - Lyon lijk me een Ouigo minder geschikt. Veel Nederlanders zullen dan toch liever kiezen voor een (budget) lijnvlucht of een zeer comfortabele bus. Maar in de zomerperiode lijk me hier wel een markt voor omdat veel meer Nederlanders naar Frankrijk gaan.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door Klaasje » do 16 jan 2014 16:04

Je moet toch ietsje verder kijken dan je neus lang is. Zo'n trein kan prima gevuld worden met reizigers Amsterdam-Parijs en Parijs-Lyon. Er hoeft niet zoveel doorgaand vervoer te zijn om het toch interessant te laten zijn om de verbinding te rijden. Hoe komt dat?
1. Iedere doorgaande reiziger is er eentje waar je geld aan kan verdienen.
2. Op het moment dat je twee korte verbindingen aan elkaar knoopt spaar je per slag twee keringen uit, dan kan het materieel dus meer kilometers per dag rijden wat goedkoper is.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Ouigo door AlexNL » do 16 jan 2014 19:51

3: Ten gevolge van 2: het personeel aan boord van je trein maakt meer productieve uren en werkt dus efficiënter.

Ook op Amsterdam - Lyon zul je reizigers treffen die de gehele rit uitzitten, en waarom? Omdat het lang niet iedereen uitmaakt hoe ze vervoerd worden, studenten bijvoorbeeld. Als de ticketprijzen omlaag kunnen door het ontbreken van een bar en eerste klasse, dan zijn zij daar alleen maar blij mee.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Ouigo door TGVgek » do 16 jan 2014 20:07

Hoe zit nou met wat barrijtuig was. daar kan je niet leuk naar buiten kijken. of heb ik nou mis?

TGVgek
Berichten: 926
Geregistreerd: di 06 nov 2007 21:36
Woonplaats: Breda
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » do 16 jan 2014 20:50

Je moet toch ietsje verder kijken dan je neus lang is. Zo'n trein kan prima gevuld worden met reizigers Amsterdam-Parijs en Parijs-Lyon. Er hoeft niet zoveel doorgaand vervoer te zijn om het toch interessant te laten zijn om de verbinding te rijden. Hoe komt dat?
1. Iedere doorgaande reiziger is er eentje waar je geld aan kan verdienen.
2. Op het moment dat je twee korte verbindingen aan elkaar knoopt spaar je per slag twee keringen uit, dan kan het materieel dus meer kilometers per dag rijden wat goedkoper is.
3: Ten gevolge van 2: het personeel aan boord van je trein maakt meer productieve uren en werkt dus efficiënter.


SNCF en NMBS zetten de TGV Reseau in tussen Frankrijk - Brussel. Zou voor SNCF rendabel zijn om de Ouigo/TGV (Duplex) te verlengen naar Amsterdam? Nu zijn het nog aparte diensten tussen Amsterdam - Parijs en Brussel - Frankrijk.

Wie weet als de exclusieve concessie van NS vanaf 2025 verlopen is? Of als de infraheffingen vanaf 2015 lager wordt?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door AlexNL » do 16 jan 2014 21:49

NS heeft geen exclusieve concessie meer per 1-1-2015 omdat de HSA-concessie per dan beëindigd wordt en dan de nieuwe Hoofdrailnetconcessie (waar de HSL vanaf dan onder valt) van kracht wordt.

Het Besluit HSL-heffing bepaalt wettelijk hoeveel de concessiehouder (HSA) jaarlijks moet betalen voor de HSL en hoe dit verrekend wordt (via de prijs van de treinpaden), maar dit is gebaseerd op de HSA-concessie. Als die straks niet meer bestaat kan de HSL-heffing niet zonder meer worden overgezet op de nieuwe HRN-concessie.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » do 16 jan 2014 23:24

En wat houdt dat concreet in? Je had al eens aangegeven dat de infraheffing E 69,-- per km wordt vanaf 2015.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door AlexNL » vr 17 jan 2014 00:09

Harm schreef:En wat houdt dat concreet in?

Op dit moment is het zo dat HSA een exclusieve concessie heeft om gebruik te mogen maken van de HSL. Het overeengekomen concessiebedrag (min de compensatie die HSA heeft gekregen) is ingevuld in een formule. Aan deze formule wordt vervolgens het aantal aangevraagde treinpaden en kilometers toegevoegd. De korting die HSA heeft gekregen voor de eerste 4 jaar wordt ook nog in deze formule verrekend.

Uit deze formule komt vervolgens een getal rollen, en dat getal is de prijs per treinkilometer. Als er in een bepaald dienstregelingsjaar meer treinen over de HSL gaan rijden betekent dit dat de uitkomst van de formule zal dalen, wat gunstig is voor HSA als deze treinen van een andere vervoerder zijn. Die andere vervoerder betaalt dan dus mee aan de kosten die HSA moet maken om de concessie te betalen.

Omdat HSA een exclusieve onderhandelingspositie heeft kan HSA hier nog eens een bedrag bovenop zetten waardoor de vervoerder die van de HSL gebruik wil maken eigenlijk geen kans maakt: niet alleen betalen ze mee aan de concessie van HSA, ze zorgen ook nog eens voor inkomsten vóór HSA terwijl die partij er verder geen enkele inspanning voor hoeft te verrichten.

Je kunt dit allemaal nalezen in het besluit HSL-heffing.

Je had al eens aangegeven dat de infraheffing E 69,-- per km wordt vanaf 2015.
Volgens de netverklaring van ProRail bedraagt de HSL-heffing € 65,22 (prijspeil 2013) per treinkilometer, daar komen de normale kosten voor een treinpad en voor energiegebruik nog bij.

Wat de infraheffing per 1-1-2015 zal zijn is op dit moment niet bekend, omdat vanaf dan een nieuwe concessie ingaat en het Besluit HSL-heffing hierop niet van toepassing is. Ik zie de overheid er wel voor aan om de HSA-concessie te laten bestaan om zo de HSL-heffing niet te hoeven schrappen...

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » wo 22 jan 2014 23:27

In deze filmpje van CNN is de Ouigo te zien vanaf 4:40:

http://edition.cnn.com/video/#/video/in ... rail-a.cnn

De president - directeur van SNCF noemt Brussel en Amsterdam als een van de plaatsen waar de Ouigo zal stoppen over een aantal jaren.

Wat ook opvalt is de bekleding van de stoelen in de Ouigo. Heel sober.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door Chrisdb » do 23 jan 2014 00:29

SNCF zou er goed aan doen om niet alleen op Internationale HST's naar NL in te zetten, maar op termijn OOK op binnenlandse HST's in Nederland. Zwolle - Rotterdam via de Hanzelijn / HSL-Zuid komt m.i. in aanmerking, evenals Den Haag - Maastricht/Heerlen, en uiteraard Amsterdam - Rotterdam/Breda.

Ouigo zou een goede concurrent zijn voor de IC Direct en de gewone IC's van NS.
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Ouigo door TGVgek » do 23 jan 2014 00:55

Harm schreef:In deze filmpje van CNN is de Ouigo te zien vanaf 4:40:

Bij mij duurt het filmpje 3.36 min.

TGVgek
Berichten: 926
Geregistreerd: di 06 nov 2007 21:36
Woonplaats: Breda
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » do 23 jan 2014 09:47

Chrisdb schreef:
SNCF zou er goed aan doen om niet alleen op Internationale HST's naar NL in te zetten, maar op termijn OOK op binnenlandse HST's in Nederland. Zwolle - Rotterdam via de Hanzelijn / HSL-Zuid komt m.i. in aanmerking, evenals Den Haag - Maastricht/Heerlen, en uiteraard Amsterdam - Rotterdam/Breda.

Ouigo zou een goede concurrent zijn voor de IC Direct en de gewone IC's van NS.


Nou nou gun NS ook eens wat. knipoog Maar even serieus. Zou graag zien dat SNCF de internationale treinverbindingen op de HSL Zuid onderhoudt en exploiteert. En de baas van SNCF geeft aan dat het met de Ouigo plannen heeft om het in te zetten in België, Nederland, Spanje en Engeland. Vermoedt dat de bestaande Thalys, TGV Reseau, Eurostar blijven bestaan maar dat SNCF daarnaast een nieuwe doelgroep in andere delen van Europa wil bereiken nl. de mensen met een minder groot inkomen.

In principe zijn de internationale HST van Nederland naar België, Frankrijk, Duitsland en Engeland voor iedereen toegangelijk. Maar in de praktijk zitten er vooral reizigers uit een hoge(re) segment van de samenleving in de huidige HST van/naar Nederland. Vermoed dat daarom CNN ook aandacht besteed aan de low budget HST Ouigo omdat deze HST een voorbeeld kan zijn voor de HST in de USA. Waar vooral gepraat wordt over aanleg van HSL maar zelden of nooit uitgevoerd wordt. Maar dat terzijde.

Wat me wel reeël lijkt is dat een Nederlandse variant van de Ouigo straks als nieuwe Intercity gaat rijden op de HSL Zuid en HRN. Natuurlijk niet met 300 km p/u maar met 200/220 km p/u. En dan ontworpen op basis van de Coradia (Alstom), OMNEO/Twindexx (Bombardier) of Kiss (Stadler) Het interieur van de Ouigo is heel basic en te vergelijken met de V-IRM. Die zou kunnen rijden tussen Zwolle - Rotterdam (Hanzelijn/OV SAAL/HSL Zuid), Alkmaar - Maastricht, HSL Amsterdam - Breda enz.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door Chrisdb » do 23 jan 2014 11:18

Ach, ik gun NS ook wel wat: ze mogen natuurlijk met hun treinen gewoon blijven rijden waar ze rijden.
De reiziger mag in mijn optiek straks gewoon kiezen: ofwel reizen met IC200 en andere treinen van NS, ofwel met de Ouigo van SNCF. Wie weet is Ouigo dadelijk wel goedkoper dan IC200 knipoog
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » do 23 jan 2014 20:47

De internationale Ouigo goedkoper dan de nationale IC 200? Een Ouigo tussen Frankrijk - Nederland zal in ieder geval onder 1500 en 3000 volt gelijkstroom en 25 KV 50 HZ moeten kunnen rijden. Wie weet kan Ouigo vanaf 2025 wel alleen af met ERTMS tenzij een eis is dat KVB, TBL, TVM 430 en ATB toch geinstalleerd moet worden.

De IC 200 hoeft alleen voorzien te worden van ATB en ERTMS. En hoeft alleen standaard te kunnen rijden onder 1500 volt. En op de HSL tussen Hoofddorp - tunnel Rotterdam Noord en Barendrecht - Zevenbergse Hoek moet het onder 25 KV kunnen rijden.

Het interieur van de Ouigo is mogelijk niet comfortabeler dan die van IC 200. De IC 200 zal waarschijnlijk aan de eisen van de klanten van de NS aangepast worden zoals bijv. WIFI of stopcontacten zodat treinreizigers kunnen internetten.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door TGVgek » do 23 jan 2014 20:57

Bij Quigo kan je extra bijbetalen voor extra bagage, Elektriciteit is ook alleen beschikbaar tegen bijbetaling. Bij vertraging wordt er alleen vergoed als dat wettelijk verplicht is. Bij de normale TGV zijn de bepalingen ruimer dan de wettelijke normen. Wat wel beter is, is de tafels bij club 2, 4 of 6.

TGVgek
Berichten: 926
Geregistreerd: di 06 nov 2007 21:36
Woonplaats: Breda
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » za 25 jan 2014 23:54

http://www.sncf.com/en/trains/ouigo

Leuke site van SNCF over Ouigo. Zoals TGV gek al aangeeft kun je naar wens bepaalde extra services boeken tegen extra kosten zoals bijv.aansluiting van laptop. Treinreizigers kunnen flexibel verschillende (goedkope) tarieven boeken.

Ik mis bij de bestemmingen waar de Ouigo nu stopt Aeroport Charles de Gaulle TGV.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door mat_64 » zo 26 jan 2014 00:17

Maar in Frankrijk rijden alle treinen toch naar Parijs, zoals als in België alle treinen naar Brussel rijden? knipoog
Dat weet iedereen toch?

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron