Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Ouigo

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Ouigo door TGVgek » zo 26 jan 2014 01:01

Ik geloof dat je mis heb. Er zijn treinen die om Parijs gaan. Oftewel niet in Parijs stopt.

TGVgek
Berichten: 926
Geregistreerd: di 06 nov 2007 21:36
Woonplaats: Breda
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Ouigo door AlexNL » zo 26 jan 2014 01:04

Harm schreef:Ik mis bij de bestemmingen waar de Ouigo nu stopt Aeroport Charles de Gaulle TGV.

Daar stopt die trein ook helemaal niet. Hij begint in Marne-la-Vallée - Chessy (ofwel Disney) en gaat vanuit daar naar Marseille met stops in Lyon en Valence.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Ouigo door mat_64 » zo 26 jan 2014 01:11

TGVgek schreef:Ik geloof dat je mis heb. Er zijn treinen die om Parijs gaan. Oftewel niet in Parijs stopt.

Maar dan stoppen ze altijd nog in de voorsteden van Parijs.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » zo 26 jan 2014 10:58

Harm schreef:

Ik mis bij de bestemmingen waar de Ouigo nu stopt Aeroport Charles de Gaulle TGV.

Alex.nl schreef:

Daar stopt die trein ook helemaal niet. Hij begint in Marne-la-Vallée - Chessy (ofwel Disney) en gaat vanuit daar naar Marseille met stops in Lyon en Valence.


Marne- la - Vallée - Chessy is dus het begin/eindpunt. Zien hoe dat verder gaat. Als het een succes wordt zal SNCF het geleidelijk verder uitbouwen richting Zwitserland, België, Nederland, Spanje, Italië. Zoals ze ook gedaan hebben met de TGV. Er zijn genoeg reizigers die willen reizen met een budget TGV. Daar is markt voor. Zie de low cost luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair/Easyjet.

Zie Ouigo vanaf Amsterdam (vanaf 2025) niet naar Parijs rijden maar verlengd naar Marne-la-Vallée-Chessy/Marseille.

TGVgek schreef:

Ik geloof dat je mis heb. Er zijn treinen die om Parijs gaan. Oftewel niet in Parijs stopt.

Mat_64 schreef:

Maar dan stoppen ze altijd nog in de voorsteden van Parijs.


Hoe vaak stoppen de TGV op Aeroport Charles de Gaulle TGV en Marne-la-Vallée- Chessy? Weet dat de TGV Brussel/Lille - Frankrijk (deels) op deze stations stoppen. Ook rijden er TGV via de LGV Est van Straatsburg naar Nantes.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door groentje » zo 26 jan 2014 14:53

Er wordt geen kopgemaakt in Parijs door verbindingen die verder gaan. Al die treinen gaan via Charles-de-Gaulle-TGV en eventueel Marne-la-Vallée-Chessy, dus treinen van Brussel en Rijsel naar Zuid-Frankrijk of Straatsburg nemen de Interconnexion iets voor Parijs in Vémars, alsook de seizoenstreinen naar Côte d'Azur en Alpen van Thalys en Eurostar. Idem voor de speciale Europarlementstrein Brussel-Straatsburg vv.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » zo 26 jan 2014 15:32

http://nl.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9mars

Volgens mij geven de blauwe lijnen de LGV Interconnexxion aan bij Vémars.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door groentje » zo 26 jan 2014 22:34

Ik vermoed het, ja. Vémars heeft een spoordriehoek, maar voor zover ik mij herinner wordt de zuidelijke bocht niet voor commerciële treinen ingezet.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » do 19 maart 2015 22:30

http://www.railwaygazette.com/news/pass ... anned.html

Picard told business paper Les Echos that a major element of this strategy would be to combat the perception that TGV fares were now too expensive. SNCF is therefore planning to introduce low-cost Ouigo services from the Paris region to Nantes in September 2016, followed by Rennes and Bordeaux in 2017.


Een uitbreiding van het Ouigo netwerk. Niet verassend want niet iedereen kan of wil de duurdere TGV tickets betalen. Daarom is er ook markt voor budget TGV.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » vr 04 sep 2015 07:17

Uitbreiding van Ouigo netwerk:

http://www.railwaygazette.com/news/pass ... vices.html

Faced with increasing competition from the liberalisation of long-distance bus services and the growth of ride-sharing, the SNCF has unveiled a new commercial offer intended to ‘consolidate its leading position’ as a multi-modal operator.


Er zijn steeds meer mensen die minder te besteden hebben. Dan is een budget trein een uitkomst. Zie op lange termijn van komen dat de Ouigo naast de Thalys tussen Amsterdam - Parijs gaat rijden. Er zullen in Nederland genoeg mensen zijn voor wie de Thalys een te hoge drempel is qua prijs.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door AlexNL » vr 04 sep 2015 13:22

Het begin is er al: één van de nieuwe bestemmingen is Tourcoing, dat nét over de Belgisch-Franse grens ligt.

Vanuit Nederland wordt het voor jongerne zo ook wel interessant om de Ougio te pakken: je reist van Roosendaal naar Tourcoing (overstap in Antwerpen) en daar kun je op de Ouigo stappen.

Kaartjes voor een jongere (<26):
- <iets naar Roosendaal, zoals een studenten-OV, Weekend Vrij of Blokkerkaartje>
- Go Pass 1 voor Roosendaal - Moeskroen (€ 7,50)
- Een ticketje voor Moeskroen - Tourcoing (€ 3,60)
- Ouigo-ticket Tourcoing - Marne-la-Vallée (€ 10)

Dan zit je als jongere voor € 21,10 in de regio Parijs. Dat is maar 2 euro duurder dan Flixbus.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Ouigo door R-K » vr 04 sep 2015 13:36

Harm schreef:Uitbreiding van Ouigo netwerk:

http://www.railwaygazette.com/news/pass ... vices.html

Faced with increasing competition from the liberalisation of long-distance bus services and the growth of ride-sharing, the SNCF has unveiled a new commercial offer intended to ‘consolidate its leading position’ as a multi-modal operator.


Er zijn steeds meer mensen die minder te besteden hebben. Dan is een budget trein een uitkomst. Zie op lange termijn van komen dat de Ouigo naast de Thalys tussen Amsterdam - Parijs gaat rijden. Er zullen in Nederland genoeg mensen zijn voor wie de Thalys een te hoge drempel is qua prijs.

Nee de Ouigo rijdt naar Almere ipv Amsterdam. De Thalys moet toch op een bepaald vlak concurreren met de Ouigo

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » vr 04 sep 2015 17:58

AlexNL schreef:
Het begin is er al: één van de nieuwe bestemmingen is Tourcoing, dat nét over de Belgisch-Franse grens ligt.


SNCF had eerst grote successen met de TGV. SNCF is over een periode van meer dan 30 jaar gefaseerd in verschillende landen gaan rijden met de TGV. Hoef niet uit te leggen welke landen dat inmiddels zijn.

Verwacht dat SNCF dezelfde werkwijze gaat gebruiken met de Ouigo om het netwerk uit te bouwen. Zowel in Frankrijk zelf maar ook in andere (buur) landen.

R-K schreef:
Nee de Ouigo rijdt naar Almere ipv Amsterdam. De Thalys moet toch op een bepaald vlak concurreren met de Ouigo


Laten ze dan de Ouigo doortrekken naar Zwolle. ;) Kan het op de Hanzelijn ook met 200 km p/u onder 1500 volt rijden. Maar je hebt wel een punt met de (eind) bestemmingen. De bestemmingen van de Ouigo zijn enigszins anders als die van de TGV. Sommige Ouigo beginnen in Marne la Valle Chessy i.p.v Paris (Gare de Lyon/Nord). Om maar een voorbeeld te noemen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door Moshi » vr 04 sep 2015 19:07

Harm schreef:Er zijn steeds meer mensen die minder te besteden hebben.


Bron? Of gewoon SP gewauwel?

Moshi
Berichten: 121
Geregistreerd: vr 12 okt 2012 00:03
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Ouigo door en-es » vr 04 sep 2015 20:22

Feit is wel dat de low budget vervoerders zeer succesvol zijn. Of dat nou treinen, bussen of vliegtuigen zijn. Maar aan de andere kant zie ik bijv. wel veel gezinnen in de eerste klasse van de zomerthalys. Of onlangs in de ICE.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » vr 04 sep 2015 20:49

Moshi schreef:
Bron? Of gewoon SP gewauwel?


Nee gewoon feiten. Geen gewauwel van een linkse politieke partij die vooral kiezers bij de armste Nederlanders heeft.

Je ziet het bijvoorbeeld aan de lange afstandsbussen die steeds populairder worden. Niet voor niets wordt deze voorbeeld genoemd in het artikel van Railway Gazette.

Hoeveel reizigers nemen de (hogesnelheids) trein, (low cost) vliegtuig en langeafstandsbussen tussen Nederland - Frankrijk? En wat kost het? En wat zijn de reistijden? Dat zijn een aantal afwegingen voor reizigers. De rijke reizigers maakt het niks uit. Maar het grootste deel van de reizigers moeten ook bij een vakantie kijken naar hoeveel reisgeld ze kwijt zijn.

Er zijn low cost luchtvaartmaatschappijen. De reden is simpel. Er is markt voor omdat er reizigers zijn die zo goedkoop mogelijk willen vliegen. Dan kan er ook een markt zijn voor low cost hogesnelheidstreinen. Waarom zou de Ouigo anders zo'n succes zijn in Frankrijk?

Reizigers zoeken rechtsom of linksom naar alternatieven.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door TGVgek » vr 04 sep 2015 21:03

Low cost vliegtuig of de bus maakt wel uit voor gezinnen, vanwege de reistijd. Mensen die werkloos zijn merken pas van crisis. Of mensen met lage inkomen hebben en gezin hebben.

TGVgek
Berichten: 926
Geregistreerd: di 06 nov 2007 21:36
Woonplaats: Breda
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Ouigo door Moshi » vr 04 sep 2015 22:22

Harm schreef:
Nee gewoon feiten. Geen gewauwel van een linkse politieke partij die vooral kiezers bij de armste Nederlanders heeft.

Je ziet het bijvoorbeeld aan de lange afstandsbussen die steeds populairder worden. Niet voor niets wordt deze voorbeeld genoemd in het artikel van Railway Gazette.

Hoeveel reizigers nemen de (hogesnelheids) trein, (low cost) vliegtuig en langeafstandsbussen tussen Nederland - Frankrijk? En wat kost het? En wat zijn de reistijden? Dat zijn een aantal afwegingen voor reizigers. De rijke reizigers maakt het niks uit. Maar het grootste deel van de reizigers moeten ook bij een vakantie kijken naar hoeveel reisgeld ze kwijt zijn.

Er zijn low cost luchtvaartmaatschappijen. De reden is simpel. Er is markt voor omdat er reizigers zijn die zo goedkoop mogelijk willen vliegen. Dan kan er ook een markt zijn voor low cost hogesnelheidstreinen. Waarom zou de Ouigo anders zo'n succes zijn in Frankrijk?

Reizigers zoeken rechtsom of linksom naar alternatieven.


Nu zeg je iets totaal anders :^) Dat veel mensen op zoek zijn naar goedkope reismogelijkheden klopt natuurlijk wel, maar dat heeft niks te maken met steeds meer mensen die minder te besteden hebben. Jouw voorbeeld van low cost luchtmaatschappijen maakt dat ook duidelijk; die trekken vooral passagiers die eerder niet vlogen in plaats van mensen die nu low cost zouden moeten vliegen omdat ze 'minder te besteden hebben'. Sinds de opkomst van de low-costmaatschappijen zijn de full-service maatschappijen ook nog altijd gegroeid.

Om het bij de feiten te houden: het aantal vakanties naar het buitenland...

1990 11 miljoen
1995 12 miljoen
2000 14 miljoen
2005 17 miljoen
2010 18 miljoen
2014 18 miljoen

Wat dan die 'gewoon feiten' zijn die onderbouwen dat 'steeds meer mensen minder te besteden hebben' is mij een raadsel. Lijkt niet meer dan socialistische zwetserij.

Moshi
Berichten: 121
Geregistreerd: vr 12 okt 2012 00:03
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Ouigo door R-K » vr 04 sep 2015 23:00

Harm schreef:
AlexNL schreef:
Het begin is er al: één van de nieuwe bestemmingen is Tourcoing, dat nét over de Belgisch-Franse grens ligt.


SNCF had eerst grote successen met de TGV. SNCF is over een periode van meer dan 30 jaar gefaseerd in verschillende landen gaan rijden met de TGV. Hoef niet uit te leggen welke landen dat inmiddels zijn.

Verwacht dat SNCF dezelfde werkwijze gaat gebruiken met de Ouigo om het netwerk uit te bouwen. Zowel in Frankrijk zelf maar ook in andere (buur) landen.

R-K schreef:
Nee de Ouigo rijdt naar Almere ipv Amsterdam. De Thalys moet toch op een bepaald vlak concurreren met de Ouigo


Laten ze dan de Ouigo doortrekken naar Zwolle. ;) Kan het op de Hanzelijn ook met 200 km p/u onder 1500 volt rijden. Maar je hebt wel een punt met de (eind) bestemmingen. De bestemmingen van de Ouigo zijn enigszins anders als die van de TGV. Sommige Ouigo beginnen in Marne la Valle Chessy i.p.v Paris (Gare de Lyon/Nord). Om maar een voorbeeld te noemen.

Zwolle lijkt me niet nuttig, Almere, Amsterdam Zuid (ipv Centraal), Schiphol en Rotterdam kunnen de Nederlandse bestemmingen zijn. Antwerpen-Berchem en Brussel West de Belgische. Er moet toch nog wel een verschil zijn tussen TGV en Ouigo

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs en 1 gast


cron