Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Ouigo

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Ouigo door AlexNL » za 05 sep 2015 01:16

Harm schreef:SNCF had eerst grote successen met de TGV. SNCF is over een periode van meer dan 30 jaar gefaseerd in verschillende landen gaan rijden met de TGV. Hoef niet uit te leggen welke landen dat inmiddels zijn.

Verwacht dat SNCF dezelfde werkwijze gaat gebruiken met de Ouigo om het netwerk uit te bouwen. Zowel in Frankrijk zelf maar ook in andere (buur) landen.

Guillaume Pépy (de CEO van SNCF) heeft zich al eens laten ontvallen dat Londen en Amsterdam op de kaart staan als mogelijke nieuwe Ouigo-bestemmingen, maar niet voor 2020.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » za 05 sep 2015 08:59

Krijg je in de toekomst een Thalys en Ouigo tussen Amsterdam - Parijs/Frankrijk. En een (nieuwe) Benelux tussen Amsterdam - Brussel. Het is voor SNCF dan wachten op het goede moment op de geliberaliseerde vervoersmarkt tussen Amsterdam - Brussel- Parijs/Frankrijk/Londen. SNCF kan samen met NMBS een aantal TGV Brussel - Frankrijk doortrekken naar Amsterdam met een Ouigo.

Moeten de nationale vervoerders/overheid wel met SNCF meewerken. Als de vervoerders krampachtig hun spoormarkt proberen te beschermen zal het lastig worden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door Chrisdb » za 05 sep 2015 10:25

Waarom per se met de NMBS? Misschien kan SNCF eens in z'n eentje de ritjes doen.
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Ouigo door groentje » zo 01 nov 2015 02:12

Tegen dan zou dat misschien wel kunnen. Vandaag is SNCF geen personenvervoerder in België, ondanks de TGV's die tot Brussel-Zuid rijden.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Ouigo door Harm » zo 01 nov 2015 10:41

De Europese HSL spoornet is geliberaliseerd. Vervoerders zoals DB, NTV, MTR (Stockholm - Göteborg) krijgen concessie om een HSL verbinding te mogen uitvoeren.

Kan SNCF dan op het Belgische (HSL) spoornet dan geen concessie krijgen? Een ander probleem zijn die hoge heffingen van Infrabel.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ouigo door groentje » zo 01 nov 2015 13:58

Uiteraard mogen ze dat, maar je moet wel eerst een erkende spoorwegonderneming zijn in België. Op dit moment zijn er 3 erkende SO's voor reizigersvervoer in België, naast de NMBS heb je Eurostar en Thalys. Zowel de TGV's als de ICE rijden onder NMBS-licentie. Omgekeerd is NMBS ook geen vervoerder in Nederland, Frankrijk of Duitsland.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Ouigo door mat_64 » zo 01 nov 2015 20:54

Sterker er is geen concessie nodig om een internationale (hoge snelheids-) trein te rijden in de EU. Alleen is het vervoer van binnenlandse reizigers met deze treinen aan banden gelegd, maar dat houd niet altijd stand (kijk naar de LLL-zaak (gem. Den Haag en Arriva) tegen NS bij de NMA).

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Ouigo door eelkevd » ma 02 nov 2015 11:57

Nee je mag best een internationale trein binnenlandse passagiers mee laten nemen maar het doel van de trein moet zijn internationaal vervoer en het gros van de passagiers moeten ook ermee de grens over gaan. Anders gaat de NS zeuren dat haar binnenlandse passagiers afgepakt worden.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Ouigo door mat_64 » ma 02 nov 2015 12:41

Daar over heeft de NMA (nu ACM) al gezegd dat op het traject Den Haag - Roosendaal/Breda geen maximum aantal/percentage genoemd kan worden, waar de NS vond dat er geen of in het beste geval 20% binnenlandse reizigers mochten zijn.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Ouigo door eelkevd » ma 02 nov 2015 13:21

Zou ik als ik de NS was ook zeggen. Daarmee verlies je praktisch geen reizigers...

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Ouigo door AlexNL » ma 02 nov 2015 20:04

De regels zijn verschillend per lidstaat. In onder andere Duitsland en Zweden is ook binnenlands langeafstandsvervoer volledig geliberaliseerd, daardoor kunnen vervoerders zoals MTR Express en HKX rijden.

Nederland, België en Frankrijk doen hun best om de deur gesloten te houden.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Ouigo door groentje » di 03 nov 2015 15:40

Maar internationaal verkeer is overal geliberaliseerd, je hebt slecths een licentie nodig, en gehomologeerd materieel en personeel. En de prijs voor de rijpaden betalen, natuurlijk. Vooral dat laatste speelt nieuwkomers hel wat parten, wie in open access rijdt, kan geen aanspraak maken op subsidies voor de openbare dienst.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast