Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Abellio groeit en bloeit

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Abellio groeit en bloeit door Nieuws » di 18 feb 2014 19:32

Abellio groeit en bloeit: evenveel passagiers als NS Reizigers

18 februari 2014

Abellio is de afgelopen jaren stevig gegroeid. Inmiddels werken bij de buitenlandse NS dochter evenveel medewerkers als bij NS Reizigers. Ook het aantal reizigers dat Abellio vervoert is vergelijkbaar met dat van NS Reizigers. Alleen de omzet is nog wat lager. Maar wellicht komt daar de komende jaren verandering in, want Abellio hoopt te groeien.

De Nederlandse Spoorwegen is al lang niet meer het bedrijf dat alleen treinen laat rijden in Nederland. In 2001 werd het huidige Abellio onder de naam Nedrailways opgericht met als doel ervaring op te doen in het buitenland. In 2003 werd de eerste concessie gewonnen. Nu ruim tien jaar later zijn er diverse andere concessies bijgekomen. Niet alleen op het spoor, maar ook als busvervoerder.

Verder uitbouwen
Topman Timo Huges gaf tijdens de presentatie van de jaarcijfers aan de focus weer meer op Nederland te willen richten. Maar dat betekent niet dat Abellio niet verder zal groeien. "Het is de ambitie van Abellio om verder te bouwen aan duurzame portfolio van OV businesses in Europa door te groeien in onze bestaande markten en nieuwe markten te verkennen" legt Abellio zegsvrouw Rose Teunissen uit.

Tsjechië
Met nieuwe markten doelt Teunissen op Zweden, waar Abellio een development kantoor heeft geopend. Dat kantoor moet de kansen voor Abellio onderzoeken. De bestaande markten zijn Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Uit de Tsjechische markt heeft de NS dochter zich inmiddels terug getrokken. "We hadden een winstgevend Tsjechisch busbedrijf, maar dat hebben we verkocht. De busmarkt in Tsjechie bleek door beperkt groeipotentieel niet meer aantrekkelijk te zijn omdat de liberalisatie van het OV minder snel verliep dan bij aankoop werd verwacht" zegt Abellio.

Duitsland: MDSB concessie
In Duitsland richt Abellio zich op spoorconcessies. Ook in Duitsland had Abellio een busbedrijf, maar die was verliesgevend. Die busconcessie heeft NS daarom in 2013 verkocht. Op het Duitse spoor boekte Abellio succes door rond Leipzig de concessie MDSB II te winnen. Toch heeft Abellio die concessie weer teruggegeven omdat de huidige contractant en enig tegenbieder DB Regio deze beslissing aanvocht. Die procedure sleepte zich voort. "Daardoor zouden we onze nieuwe treinen niet tijdig kunnen bestellen, waardoor wij onoverzienbare financiële risico's zouden lopen" legt het bedrijf uit.

Duitsland: Niederrhein
Teunissen: "Abellio heeft daarom besloten haar bod in te trekken en zal zich concentreren op de uitrol van de Saale - Thüringen - Zuid Hars netwerk." Ook sleepte Abellio de concessie Niederrhein binnen, waar ook de grensoverschrijdende trein Arnhem - Düsseldorf onder valt. Vanaf eind 2016 moeten hier de eerste treinen gaan rijden. Op dit moment vervoert Abellio in Duitsland dagelijks 63.500 reizigers.

Verenigd Koninkrijk
Abellio begon tien jaar geleden in Groot-Britannië met Merseyrail (2003) en Northern Rail (2004), beide concessies worden gerealiseerd in een 50/50 joint venture met Serco. Merseyrail is goed voor dagelijks 110.000 reizigers, en Northern Rail voor 263.000 reizigers. In 2011 kwam Abellio Greater Anglia erbij (354.000 reizigers per dag). Verder rijden er tegenwordig ook bussen in Londen van de NS dochter (Abellio London & Surrey, 354.000 reizigers).

Nieuwe biedingen
Ondanks de focus van NS meer op Nederland komt te liggen, is de kans aanwezig dat Abellio verder groeit. Zo zijn er twee biedingen in het Verenigd Koninkrijk gedaan: (Essex Thameside en Southern and Great Northern). Dit voor jaar wordt duidelijk wie deze biedingen heeft gewonnen. Daarnaast is Abellio van plan mee te bieden op Scotrail. "Een eer en een kans voor Abellio om mogelijk een concessie te verkrijgen die belangrijk is voor de Schotse economie" schrijft NS in het jaarverslag.

Stiptheid
NS wijst binnen Nederland regelmatig op de hoge stiptheid in internationaal perspectief. Hoe doet NS het buiten Nederland? Teunissen: "De punctualiteit van Merseyrail ligt boven het NS cijfer. Voor Northern Rail en Abellio Greater Anglia geldt dat zij door hun ligging extreem gevoelig zijn voor de weersinvloeden die zowel in het voorjaar en najaar van 2013 extreem zijn geweest waardoor we daar lager hebben gescoord". In die regio's is ook de klanttevredenheid gedaald. Bij Merserail is deze juist iets toegenomen.

Bron: Treinreiziger.nl

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door R-K » di 18 feb 2014 20:47

Hagen-Siegen is echt geen moeilijke lijn om op tijd te rijden. Traject volledig dubbelsporig, slechts ieder half uur een trein en weinig kruisingen. Essen-Hagen is wel wat moeilijker, maar nog altijd minder complex dan het spoornet in de Nederlandse Randstad. Tja, dan scoor je internationaal beter dan in je eigen thuisland.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door Stootblok » di 18 feb 2014 23:22

Goed bericht en ik begrjp tussen de regels door dat Abellio vooral winst moet maken. Ergens merkwaardig dat de Britse forensen meehelpen om de Fyra-verliezen te compenseren. Niet te lang over nadenken...
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door Chrisdb » wo 19 feb 2014 20:38

Vraag me vooral af of Abellio in de toekomst ook niet het Internationale HSL-vervoer kan overnemen.
Zij hebben ervaring met rijden in het buitenland, iets dat de leiding van NSH ontbrak.
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door groningen » za 03 jan 2015 09:40

Britse treinreiziger woest op NS

3 januari 2015

Britse treinreizigers zijn woest op de nieuwe torenhoge prijzen. De Nederlandse Spoorwegen (NS) rekenen via dochterbedrijf Abellio in hun ogen topprijzen, waarmee de Britten de lagere tarieven van staatsgesteunde spoorwegen in Nederland zouden subsidiëren. De Britten betalen het meest in heel Europa. Voor dezelfde afstand, tussen Leiden en Amsterdam wordt, omgerekend, £2100 per jaar gevraagd. De Britten betalen voor een 24-mijls kaart in de regio Londen per jaar £3052. Ook Franse en Duitse treinbedrijven op het geprivatiseerde netwerk sluizen geld terug naar het thuisland, aldus spoorweghistoricus Christian Wolmar in de Daily Mail. Daarover is onder Britten op sociale media grote onvrede te zien, hoewel treinbedrijven ontkenden dat dividend zo direct wordt opgevoerd. Voor een rit tussen Peterborough en Londen betalen Britten ruim £7200 voor een jaarkaart. Een toename van 2,5%. Vooral door inflatie en piektijdtoeslagen worden de prijzen al jaren opgestuwd. Volgens de toezichthouder zou slechts 3% van de prijzen naar de winst gaan. De Britse overheid steekt zelf ook nog eens £3 miljard in het systeem. Bijna 60% van de inkomsten van de spoorwegen op het eiland komen van de treinkaartjes. Van privatisering is zo geen sprake meer, aldus de critici. NS-dochterbedrijf Abellio runt in Groot-Brittannië de Greater Anglia-lijn, de Mersey-verbinding en de Northern Rail in Groot-Brittannië.

Bron: Treinbestuurder

Afstand is naar nederlandse begrippen zeg maar van Leeuwarden naar Harderwijk; enkele reis is 20 euro 2de klasse. Omgerekend van engelse ponden naar de euro is het goedkoopste kaartje maandagochtend 43 euro en duurste 68 euro (maar dat schijnt toch 1st klasse te wezen). Het allergoedkoopste is 20 euro, maar zeker bij deze trein moet je hem van te voren reserveren. Terug op vrijdagmiddag kun je in een 2de klasse komen van 70 euro enkele reis, dat kaartje is dan wel volledig flexibel.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door groningen » za 03 jan 2015 09:53

Dit is het orginele engelse artikel:

Anger over rail fare increases

3 januri 2015

Rail fare rises have been accompanied by all-too-familiar failings on tracks and trains, with problems for early risers in East Anglia. Greater Anglia's 6.40am Braintree to London service was disrupted because the train was late leaving the depot, while the 6.24am Norwich to London service was cancelled. Another Greater Anglia train, the 7.37am Southminster to Liverpool Street in London, had to start from Wickford as the train was late coming out of the depot.

The January 2015 increase follows weeks of disruption to rush-hour services with problems for passengers compounded by over-running festive engineering work. The over-run last Saturday led to chaotic scenes, with King's Cross and Paddington stations in London having to be closed and also resulted, eventually, in Network Rail chief executive Mark Carne announcing he would not be taking his annual performance-related bonus.

Friday's increase sees regulated fares, which include season tickets, going up by up to 2.5%, while the average rise for all fares is 2.2%. The rail industry has said that this is the lowest annual rise for five years. But campaign groups and trade unions have pointed out that the annual rises in fares have far outstripped the rises in wages and that Britons pay some of the highest rail fares in Europe. According to TUC figures, UK commuters spend more than twice as much of their salary on rail fares than some European passengers. TUC general secretary Frances O'Grady said: "This year's fare hike will hit passengers particularly hard because wages are rising so slowly. "Rail fares are now consuming a huge proportion of people's wages, leaving precious little for other bread and butter expenses. On average passengers are now paying £600 more for a season ticket and yet seeing no change in their pay packets."

RMT general secretary Mick Cash said: "The scandal of Britain's great rail fares rip off continues with today's hike far outstripping average pay increases, and it will once again hit those at the sharp end of the austerity clampdown the hardest." Green Party MP Caroline Lucas said services over the Christmas period were typical of "a system that has flatly failed". She added: "Rail privatisation has become characterised by poor services, cramped trains and extortionate fares. It's ripping off passengers, harming the economy and failing the environment."

Transport Secretary Patrick McLoughlin said: "We are investing in the biggest rail modernisation since the Victorian era and fares have a crucial role to play in funding these improvements. This is because building better infrastructure helps create jobs, building a stronger economy for us all. "We recognise passengers' concerns about the cost of rail fares. This is why we have frozen them for the second year in a row. We are protecting passengers even further by stopping operating companies from increasing individual fares by up to 2% more." Michael Roberts, director general of the Rail Delivery Group representing rail operators and Network Rail, said: "At 2.2%, the average increase in fares in 2015 is the lowest for five years. We understand no one likes to pay more, especially to go to work. For every £1 spent on fares, 97p goes on track, train, staff and other costs while 3p goes in profits earned by train companies for running services on Europe's fastest growing railway. "We are very sorry that many passengers experienced a service well short of what they deserved last weekend. To ensure we build a better railway, Network Rail is spending £38 billion over five years alongside commitments made by train companies. This will deliver more seats, better stations and improved journeys for passengers."

Shadow transport secretary Michael Dugher said: "David Cameron is presiding over a rip-off railway in Britain. He has failed to stand up for working people struggling with the cost-of-living crisis and has allowed the train companies to hit passengers with massive fare rises of over 20% since 2010."Some season tickets have now risen by over 30% under this Government, forcing people to pay thousands of pounds more to commute to work on increasingly overcrowded trains." He went on: "Out-of-touch ministers talk about 'fair fares for comfortable commuting', but this is a world away from the reality for millions of hard-up commuters. "Labour would deliver a better deal for passengers and taxpayers by reforming the railways, simplifying the ticketing system and enforcing a strict cap on fares on every route."

One traveller, a merchant banker from Hitchin in Hertfordshire, said he had "no alternative" but to commute by train. He added: "It's not too bad, I suppose, but it's much less reliable at weekends." Company director Mark Chambers, waiting at St Pancras with his wife, Tara, for a Eurostar train to Paris, said he frequently travelled between London and his home in Bedford and also between Peterborough and Scotland. He said: "The trains are good value when you can book well in advance but it's very expensive if you turn up and buy a ticket on the day." The Transport Secretary described the fare increases as a fair way of "sharing the burden" of improving the rail network between passengers and the general taxpayer. Speaking to the media during a visit to Birmingham's New Street Station, which is undergoing a £600 million revamp, Mr McLoughlin said the rises were necessary to improve railways and cope with growth in passenger numbers. He said of the fare rises: "I've every sympathy (with the travelling public) but the fact is we have frozen it in line with RPI. "We are investing a huge amount into the railway network. Over the next five years we will be investing some £38 billion overall. "Of every pound that somebody spends on a railway ticket, 97 pence goes directly either to maintaining the railway, improving the railway, or paying for staff wages." He said claims that British passengers were subsidising Continental railways through profits made by foreign-owned train companies operating in Britain were unjustified.

Citing the re-build at New Street as a prime example of work to improve facilities and increase capacity for passengers, Mr McLoughlin added: "That's not only happening here in Birmingham. It's happening at London Bridge, it's happening at Reading station, Wakefield station, Leeds station - all areas where we are spending a lot of money improving the basic infrastructure. "But then there's also the work that has to be done on the railway lines too. So it's a huge investment job that needs to be done. "I very much regret any need for fare increases but if we're going to maintain and improve our railways then we have got to do the investment we are doing. "And I think sharing the burden between the general taxpayer and the passenger using the train service is fair. The fact is that our railways have changed fantastically over the last 20 years. I think we should be talking up the success, rather than trying to talk down what has been a very, very successful industry. "Every year we are seeing growth in our railways but to see that growth we have also got to improve our railways."

Prime Minister David Cameron said: "We've made sure that rail fares cannot go up by more than inflation. So the rail fare increase this year, as last year, is linked to inflation, and I think that's right. "In previous years it's gone up by more than inflation. But, of course, what you're seeing on our railways is a £38 billion investment project. And that money is coming, of course, from taxpayers, from the Government, and from fare payers as well." He said Britain was seeing "the biggest investment in our roads since the 1970s, but in our railways since Victorian times". Mr Cameron went on: "And it's very important that we continue that investment because it's an absolutely key part to our long-term economic plan, which is about staying on the road to a stronger economy which you can only have if you have the infrastructure that a stronger economy needs."

Bron: Peterborough Today
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door Harm » za 03 jan 2015 10:27

Groningen schreef:
Britse treinreizigers zijn woest op de nieuwe torenhoge prijzen. De Nederlandse Spoorwegen (NS) rekenen via dochterbedrijf Abellio in hun ogen topprijzen, waarmee de Britten de lagere tarieven van staatsgesteunde spoorwegen in Nederland zouden subsidiëren. De Britten betalen het meest in heel Europa


NS/Abellio kan beter maar snel hun prijzen verlagen want anders krijg je dezelfde problemen als met de Fyra. We weten allemaal wat er gebeurde toen er hoge prijzen werd gevraagd. NS had toch beter moeten weten. Je kunt treinreizigers niet dwingen de trein te nemen. Dan gaan ze zoeken naar alternatieven. Zie Fyra. Verdere toelichting lijk me overbodig want dat is tot in de treure besproken.

Met nieuwe markten doelt Teunissen op Zweden, waar Abellio een development kantoor heeft geopend


Zweden, Denemarken, Groot Britannië. Dat zijn de landen waar andere vervoerders vrij makkelijk worden toegelaten. Maar dat zal wel niet in alle landen gelden. Is er hier Europese regelgeving voor het toelaten van andere vervoerders in Europese landen?

Waarom dan niet Abellio & Belgische vervoerders (De Lijn?) tussen Eindhoven - Breda - Antwerpen via de HSL? Een andere vorm van Brainport Express. NMBS en NS zijn toch niet echt geïnteresseerd in de HSL Antwerpen - Noorderkempen - Breda. Moet je alleen af van de hoge infraheffingen die gevraagd wordt voor langzame treinen op de HSL Antwerpen - Breda. Dan kunnen eventueel ook andere (Belgische) vervoerders kunnen concurreren met NMBS & NS.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door groningen » za 03 jan 2015 15:43

NS/Abellio kan beter maar snel hun prijzen verlagen want anders krijg je dezelfde problemen als met de Fyra


Bij de Fyra lag het aan de trein en niet aan het treinkaartje (appels en peren dus). Ik denk echt dat Abellio in staat is om de prijzen te verlagen. Engeland is gewoon een duur land om te reizen. Nog een voorbeeld dan Groningen - Hoogeveen is 10,40 euro; London - Reading is dezelfde afstand en daar kost een enkele reis 32 euro.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door PvdO » za 03 jan 2015 16:14

Abellio vraagt prijzen die in het VK marktconform en kostendekkend zijn, en zijn daarin niet anders dan Virgin, Stagecoach, noem maar op. Verder is zeker rond Londen de auto simpelweg geen alternatief omdat het daar a. veel te druk is en b. veel te duur wegens de congestion charge in het centrum en de parkeertarieven die bij een stad van dusdanig formaat horen.

Het Britse spoornetwerk is simpelweg verouderd en daar betaalt de reiziger proportioneel veel meer gezien aan mee dan op het vasteland.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door mat_64 » za 03 jan 2015 17:28

De vervoerders bepalen de basistarieven en landelijke tarieven helemaal niet in GB dat doet de Dtf, sommige lokale (actie-)tarieven worden wel door vervoerder bepaald, maar onder strikte voorwaarden.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door groningen » za 03 jan 2015 20:28

Afbeelding
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door AlexNL » vr 16 jan 2015 00:29

In de startpost wordt genoemd waar Abellio interesse in had, bij deze de uitslagen:

Essex Thamesside: verloren, de huidige vervoerder (c2c, onderdeel van National Express) blijft rijden tot november 2029
Thameslink, Southern and Great Northern (TSGN): verloren aan Govia (reeds Southern), die tot september 2021 de treinen gaat laten rijden
ScotRail: gewonnen, Abellio gaat vanaf april 2015 vrijwel alle treinen rijden in Schotland gedurende 10 jaar

Eerder stond Abellio op de shortlist voor de West Coast-franchise (nu Virgin), maar deze gunning werd destijds verloren aan FirstGroup. Na protest door Virgin bleek dat er fouten waren gemaakt tijdens de gunning, de Virgin-franchise werd verlengd tot 2017 terwijl de Britse overheid een volledige heraanbesteding voorbereidt.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door Vinny » zo 18 jan 2015 13:27

In de UK moet het treinverkeer zijn eigen broek beter ophouden dan in Nederland, vandaar dat gemiddeld genomen een treinreiziger meer betaalt voor een afgelegde spoorkilometer dan bij ons. Verder is het een fabeltje dat je geen goedkope treinreizen kunt maken. In Engeland kun je gewoon goedkope tickets van te voren boeken via internet via Global Prizing. Zo kun je voor 25% van de commerciële prijs reizen als je tenminste buiten de spits of tegen de spitsrichting in reist. ;)

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door en-es » zo 18 jan 2015 15:00

Precies. Standaartarief is inderdaad torenhoog maar er zijn zoveel mogelijkheden op een mooie deal waarbij af en toe voor een spotprijs behoorlijke reizen kan maken.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door groentje » zo 18 jan 2015 16:53

Inderdaad, de prijzen zijn voor een groot stuk een politieke keuze, geen bedrijfskeuze. Niettemin, de stijgingen de laatste jaren zijn zelfs voor heel wat voorstanders van de privatisering een beetje teveel van het goede geworden. Ook abonnementen kosten verhoudingsgewijs enorm veel geld.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door Vinny » zo 18 jan 2015 22:07

Ja hehe natuurlijk zijn de kosten hoog. Maar in een niet-geprivatiseerde situatie werden die grotendeels opgebracht door de belastingbetaler. Die betaalde maar en betaalde maar en kreeg er steeds minder werkzaam openbaar vervoer voor terug. Daar heeft de privatisering toch wel paal en perk aan gesteld. De kosten komen nu tenminste steeds meer voor rekening van de mensen die er daadwerkelijk van profiteren: de reizigers.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door groentje » zo 18 jan 2015 22:14

Desalniettemin, ook niet-reizigers profiteren onrechtstreeks van een goed openbaar vervoer, als dat files vermindert, minder weginfrastructuur noodzakelijk maakt, en ook autoloze mensen toelaat om deel te nemen aan de economie. Openbaar vervoer heeft ook een positieve invloed op de economie, en is niet uitsluitend een kostenpost.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Abellio groeit en bloeit door AlexNL » ma 19 jan 2015 00:12

Correct, daarom is het ook belangrijk dat er een goede afweging wordt gemaakt tussen de belangen van OV-gebruikers (aanbod, frequentie, prijzen), van autogebruikers (capaciteit, routes, kwaliteit, prijzen) en van de belastingbetaler (wat brengt het de economie op? wat kost het mij?).

Wat je in Engeland ziet is dat het OV erg afhankelijk is van de gebruikers om voor de kosten te betalen. De overheid betaalt in principe alleen voor nieuwe dingen (zoals High Speed 2) en verwacht verder vooral dat het OV geld opbrengt voor de staatskas. Dat verklaart hoge prijzen voor losse tickets en abonnementen. De weggebruiker betaalt dan weer geen tolkosten (sommige uitzonderingen daargelaten).

In Frankrijk zie je het omgekeerde: de weggebruiker betaalt de hoofdprijs voor het gebruik van het snelwegennetwerk (dat winstgevend is) terwijl er miljarden euro's naar SNCF gaan voor het laten rijden van treinen.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron