Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

City Night Line, Euronight

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » zo 02 maart 2014 21:48

Al sinds 2002 reis ik af en toe voor een weekenduitstapje met de CNL naar München of Zürich.
Voorheen in de eigen paarse CNL-kleuren en tegenwoordig in de Duitse rood-wit-grijze DB-kleuren.

Na enkele malen in een 6- en 4 persoons slaapcoupé te hebben gereisd is de beste optie voor mij de simpele verstelbare slaapstoel.

De CNL is een goedkope en redelijk ontspannen methode van nachtreizen, als je tenminste een paar wijntjes voor het slapen neemt.

Nu heb ik van deze wagons de afgelopen jaren het interieur wel erg zien verpauperen, wat vooral aan de bekledingen te zien is.

Is het iemand bekend of deze de komende jaren ook gerenoveerd of vervangen worden door DB?

FRAM-9390
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: CNL City Night Line door Fabian-uit-DE » ma 03 maart 2014 21:59

Is het iemand bekend of deze de komende jaren ook gerenoveerd of vervangen worden door DB?

Volgens mij: Jij kunt blij zijn als de rijtuigen (en de treinen) niet uit de dienst worden gehaald...

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: CNL City Night Line door FRAM-9390 » di 04 maart 2014 01:00

Dat bedenk ik me af en toe ook, echter een z'n rijtuig heft volgens mij een relatief hoog aantal reizigersplaatsen (rond de 80), dus de prijs per plaats is dan wel laag, echter het grote aantal komt de omzet ten geode.

FRAM-9390
Bericht Re: CNL City Night Line door Vinny » di 04 maart 2014 22:15

Zou wel jammer zijn als de CNL de boel zo laat versloffen. Ik bewaar toch wel prettige herinneringen aan mijn nachttreinavonturen en heb bijzondere dingen meegemaakt.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: CNL City Night Line door FRAM-9390 » wo 05 maart 2014 02:51

Vinny schreef:Zou wel jammer zijn als de CNL de boel zo laat versloffen. Ik bewaar toch wel prettige herinneringen aan mijn nachttreinavonturen en heb bijzondere dingen meegemaakt.

Het zou best eens kunnen meevallen. DB is de ligrijtuigen aan het renoveren of vervangen.

Je maakt mij (en ongetwijfeld ook anderen) nieuwsgierig naar uw/jouw "bijzondere dingen". blozen tong naar buiten glimlach zwaaien

FRAM-9390
Bericht Re: CNL City Night Line door Laurent » wo 05 maart 2014 11:43

Ik moet zeggen dat ik een simpele verstelbare stoel in een open rijtuig ook het prettigst vind. Hutje mutje met 6 personen in een coupétje, 't wordt pisbenauwd daar. Enige mindere aan de open wagon vind ik anderen die snurken. Maarja, rondje lopen en aan een stoel subtiel schudden doet wonderen. engel
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: CNL City Night Line door Chrisdb » vr 21 maart 2014 08:31

Is het eten op de CNL overigens te doen?
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: CNL City Night Line door Stootblok » vr 21 maart 2014 16:10

Voor mij veel te veel zout erin. Verder in orde.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: CNL City Night Line door Vinny » za 22 maart 2014 07:52

De croissantjes zijn best lekker, alleen niet als ze op zijn en het treinpersoneel ze dan maar op een tussenstation bij de plaatselijke Aldi koopt... ach nee

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: CNL City Night Line door Timon91 » do 27 maart 2014 13:54

Zitten die slaapstoelen van de CityNightLine nog een beetje comfortabel? Het zijn vier stoelen in de breedte toch? En hoe is de beenruimte? Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit in gezeten heb. Met CNL heb ik tot nu toe twee keer gereisd, Amsterdam-Wien v.v. en Amsterdam-Praha v.v., maar op die verbindingen zitten/zaten volgens mij geen slaapstoelen. De slaapstoelen van de PKP op Amsterdam-Warszawa v.v. heb ik een keer of 10 genomen, die zijn heel goed te doen. Drie stoelen in de breedte en een zee aan beenruimte glimlach

Timon91
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: CNL City Night Line door groningen » do 27 maart 2014 21:13

Op de dag van het boekenweekgeschenk werd deze trein door een 1200 van Emmerich naar Amsterdam getrokken, Rond 10 uur kwam de trein in Utrecht aan.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: CNL City Night Line door Stootblok » do 27 maart 2014 21:21

Timon91 schreef:Zitten die slaapstoelen van de CityNightLine nog een beetje comfortabel? Het zijn vier stoelen in de breedte toch? En hoe is de beenruimte?
Het is te doen ... voor 1 nacht.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: CNL City Night Line door Vinny » do 27 maart 2014 21:22

Ik heb steeds een bed genomen in een zespersoonscoupé. Vond het redelijk slapen.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: CNL City Night Line door Fabian-uit-DE » do 27 maart 2014 22:48

Volgens mij is het de iets hogere prijs t.o.v. van een zitplaats in een 6-personen-coupé in ieder geval waard. Ze beschikken over 2+2-stoelen in vliegtuigopstelling, de verlichting wordt 's nachts bijna gedoofd.

foto's "Ruhesesselwagen": http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CH/CNL_Bpm-0990.php
foto's gewone coupés: http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/DB_Bomz.php

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: CNL City Night Line door FRAM-9390 » za 29 maart 2014 00:19

Timon91 schreef:Zitten die slaapstoelen van de CityNightLine nog een beetje comfortabel?

Is redelijk te doen. Wel even een slaapmiddel innemen.
Temperatuur is doorgaans wel erg hoog.

FRAM-9390
Bericht Re: CNL City Night Line door Timon91 » za 29 maart 2014 20:36

Liggen is natuurlijk altijd beter, maar voor een nachtje is het nog wel te doen. De slaapstoelen van de Poolse spoorwegen zien er mijns inziens echter altijd nog een stuk beter uit, vooral omdat ze breder zijn. Ook daar wordt het licht 's nachts (in principe) bijna helemaal gedoofd en kunnen de stoelen heel ver naar achteren.

Afbeelding

Afbeelding

Couchette is qua prijs/kwaliteit verhouding wel de beste, maar als een slaaprijtuig betaalbaar is (zoals in Zuidoost en Oost Europa) dan doe ik dat.

Timon91
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: CNL City Night Line door dennistd » do 03 apr 2014 17:09

groningen schreef:Op de dag van het boekenweekgeschenk werd deze trein door een 1200 van Emmerich naar Amsterdam getrokken, Rond 10 uur kwam de trein in Utrecht aan.

Dat was de Ski-Trein of Alpen Expres van EETC. Die kwam van Venlo, en ging van Utrecht leeg naar de Watergraafsmeer. De 1200-locs hebben niks meer met de reguliere nachttreinen te doen: NS zorgt nu zelf voor het onder de kap van Amsterdam Centraal brengen van de treinen.

dennistd
Bericht Re: CNL City Night Line door tothebeach » wo 04 jun 2014 12:26

In september willen we met de CNL 456 van Praag naar Arnhem. Normaal zou deze trein rijden, sterker nog, deze komt dagelijks voor onze deur langs. Alleen na 21 augustus rijdt deze trein niet verder dan Dortmund volgens verschillende sites. Via NS-International (telefonisch) en de NMBS kom ik er achter dat deze trein een onbekende dienstregeling heeft/ niet rijd. Werkzaamheden zijn niet gepland voor dat weekeinde.
Weet iemand of deze trein opgeheven wordt, of via een andere route gaat rijden? Of zijn er onderhandelingen over treinpaden/-kosten?

Groet,
Michel
Groet, Michel

tothebeach

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland