Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

City Night Line, Euronight

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: City Night Line, Euronight door en-es » do 01 sep 2016 16:15

In die ICE naar/van Basel zijn volgens mij vakantiegangers ver in de meerderheid tegenover zakenreizigers.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » do 01 sep 2016 17:39

eelkevd schreef:Klopt dat Zwitserland duur is maar toch weten veel mensen Zwitserland te vinden voor vakantie.

En veel groepen Zwitserse jeugd inclusief schoolgroepen die de CNL gebruiken voor uitjes naar Amsterdam. Ook voor hen is het jammer dat deze betaalbare optie wegvalt.

FRAM-9390
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door AlexNL » vr 02 sep 2016 00:16

Ik denk dat de rechtstreekse ICE Amsterdam - Basel vooral een logistiek handigheidje is.

AlexNL
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door en-es » vr 02 sep 2016 19:19

Volgens mij omdat er behoefte aan is. Er is al tientallen jaren sprake van een dergelijke rechtstreekse dagverbinding tussen Nederland en Zwitserland. Vroeger met de Eurocity's Berner Oberland en Rembrandt. En daarvoor de Loreley Express voor het gewone volk en de TEE Rheingold voor de happy few.

en-es
Bericht Re: City Night Line, Euronight door R-K » vr 02 sep 2016 22:29

Volgens mij waren vroeger de prijsverschillen tussen Nederland en Zwitserland een stuk minder groot dan nu en was door het IJzeren Gordijn weinig toerisme naar bijv. Berlin, Praag of Budapest en lag Zwitserland dus veel meer voor de hand dan nu.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door groentje » wo 28 sep 2016 05:48

Ik was een maand geleden in Noorwegen, dat land is zo mogelijk nog duurder dan Zwitserland, maar er liepen anders wel genoeg toeristen rond, hoor. Zwitserland blijft een aantrekkelijke bestemming, mooie steden, veel natuurschoon, vlot bereikbaar en bereisbaar... Ja, het is prijzig, een weekje in Turkije is een pak goedkoper dan een week in Zurich, maar toch liep er opvallend minder volk rond in Turkije...
Ik wil dit jaar nog graag eens naar Warschau met de Jan Kiepura, nu hij nog rijdt. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat deze verbinding verdwijnt, heel veel Polen werken in Duitsland (en Nederland), het materieel is comfortabel, prijzen waren vaak heel erg redelijk... Hoewel ik die verbinding maar enkele keren heb genomen, zal ik hem wel missen. Naar het zuiden, waar de NBS Köln-Frankfurt de reistijd overdag al enigszins binnen de perken kan houden, blijven dan enkele nachttreinen rijden, maar naar het oosten, waar er slechts Ausbaustrecken voorhanden zijn, en het zelden veel sneller dan 200 km/h gaat, blijft er niets over, want ook Praag gaat voor de bijl...
Ik ben desondanks blij met het engagement van ÖBB, zonder wie er nog veel meer was gesneuveld, maar ik blijf het spijtig vinden...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: City Night Line, Euronight door en-es » wo 28 sep 2016 16:28

Ik werk ook in een bedrijf waar veel Polen zitten maar niemand van hun neemt de trein om even terug te gaan. Ze gaan vooral met eigen auto's. En anders kunnen ze voor een paar tientjes met de bus gaan.

en-es
Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » ma 17 okt 2016 22:51

Reisverslag per CNL zondagavond vanuit het Zwitserse Zürich richting Amsterdam:
- om 21:42 (op schema) vetrokken uit Zürich.
- op tijd aangekomen en met een par minuutjes vertraging vertrokken uit Basel SBB.
- nadat in Basel SBB de laatste passagiers van ons 6-persoons vertrek zijn ticket ht laten stempelen gingen we slapen.
- 's nachts af en toe wakker vanwege hard remmen.
- met 100 minuten vertraging door Köln. Volgens de omroep vanwege het onbeschikbaar zijn van een juiste loc.
- opgestaan en heerlijke DB-koffie gedronken (Eur 2,90).
- het viel weer op dat we af en toe een erg krachtige remming deden.
- na Oberhausen strandden we ergens bij Feldhausen in een lange bocht. De loc was een grijsgekleurde. De omroep meldde dat er een probleem was met de loc. De Nederlandse conducteur die in Köln was opgestapt en zijn dienst pas op de grens DE-NL zou beginnen meldde dat de loc een probleem had met ERTMS en boven 40 km/h een fale safe noodremming maakte. Via de portofoons hoorde ik het personeel spreken dat men twee opties had en even later dat men er voor zou kiezen om met lage snelheid naar Dinslaken te gaan. Na ongeveer een half uur stilstand vetrokken we naar Dinslaken.
- In Dinslaken aangekomen werd omgeroepen dat we voor een moment de trein konden verlaten voor een pauze en dat nadere info zou volgen.
- Intussen werd door het boordpersoneel als pleister op de wond koffie geserveerd.
- Enige minuten later meldde men dat de treinrit met deze loc naar Amsterdam werd gestaakt en dat we las alternatieven mochten kiezen uit: terug nar Oberhausen en verder per ICE, of met dor DB georganiseerde bus naar Arnhem en daar verder per spoor.
- De meesten waaronder ik kozen de bus-optie. We vertrokken om 11:16 uur en kwamen in Arnhem aan 12:33 uur. Om 12:33 uur i.p.v. de geplande 08:27 uur.

De CNL stopt per midden december. Jammer dat de finale op deze manier plaats heeft.

Over ruim twee weken ga ik als afsluiter een retour Basel doen.

FRAM-9390
Bericht Re: City Night Line, Euronight door AlexNL » ma 17 okt 2016 22:56

Die grijze loc is een Traxx, een broertje van de hokken die op onze HSL rijden.

Traxx en ERTMS, niks dan ellende.

AlexNL
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door Harm » di 18 okt 2016 06:20

Heb gelezen in Railmagazine dat NS alle grijze Macquire Traxx gaat terugsturen nadat alle 45 gekochte Bombardier Traxx zijn ingestroomd. Klopt dat? Scheelt in ieder geval in huur.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door Daan » di 18 okt 2016 16:19

Welke railmagazine?

Daan
Bericht Re: City Night Line, Euronight door Daan » wo 19 okt 2016 15:59

Ik heb het voor je nagevraagd op Somda. Zie hier

Daan
Bericht Re: City Night Line, Euronight door Chrisdb » do 20 okt 2016 08:30

Klopt, stond inderdaad in Rail Magazine (augustus of september). De grijze locs zouden terugkeren naar hun verhuurder.
Ik ga er vanuit dat in de bestelling rekening is gehouden met een of twee reservelocs. Meen me te herinneren dat de Benelux bijvoorbeeld vroeger ook één of twee reserve-stammen had. Of dit per dienst is geen idee.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » vr 21 okt 2016 09:28

Het einde van de CNL is nu helaas echt nabij en onomkeerbaar. Weerstand en actiestickers van het treinpersoneel in de CNL-treinen mocht niet baten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

FRAM-9390
Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » vr 09 dec 2016 23:07

FRAM-9390
Bericht Re: City Night Line, Euronight door John » za 10 dec 2016 08:07

Ik weet niet of het commercieel haalbaar is, maar zou je de nachttreinen niet wat meer vraaggericht kunnen inzetten? Kan mij voorstellen dat er nu nachten zijn waarin de bezetting zeer magertjes is terwijl op andere dagen de treinen vol zitten.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door en-es » za 10 dec 2016 09:30

Zou kunnen maar dan zit je met materieel dat een groot deel van de week op het opstelterrein staat. Weet niet in hoeverre dat financieel haalbaar is.

en-es
Bericht Re: City Night Line, Euronight door Harm » za 10 dec 2016 11:36

Misschien in een zomerperiode?? Zie Zon Thalys. Maar vermoed dat DB echt wel zijn best gedaan heeft om de nachttreinverbindingen te onderhouden vanaf Amsterdam. Maar dat het gewoon niet meer ging. Nachttreinverbindingen vanaf Nederland zijn waarschijnlijk niet rendabel. En niet meer van deze tijd.

Kijk maar hoeveel nachttreinverbindingen/Eurocity DB en NS in 2002 geschrapt heeft ten gunste van de ICE nl. EN Amsterdam - Brig, EN Amsterdam - Wenen, Eurocity Amsterdam - Chur, EN Amsterdam - Brig - Milaan, EN Amsterdam - Berlijn en tenslotte de City Night Line.

Ter compensatie rijdt er wel extra vroeg een ICE tussen Köln - Amsterdam.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland