Ik was een maand geleden in Noorwegen, dat land is zo mogelijk nog duurder dan Zwitserland, maar er liepen anders wel genoeg toeristen rond, hoor. Zwitserland blijft een aantrekkelijke bestemming, mooie steden, veel natuurschoon, vlot bereikbaar en bereisbaar... Ja, het is prijzig, een weekje in Turkije is een pak goedkoper dan een week in Zurich, maar toch liep er opvallend minder volk rond in Turkije...
Ik wil dit jaar nog graag eens naar Warschau met de Jan Kiepura, nu hij nog rijdt. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat deze verbinding verdwijnt, heel veel Polen werken in Duitsland (en Nederland), het materieel is comfortabel, prijzen waren vaak heel erg redelijk... Hoewel ik die verbinding maar enkele keren heb genomen, zal ik hem wel missen. Naar het zuiden, waar de NBS Köln-Frankfurt de reistijd overdag al enigszins binnen de perken kan houden, blijven dan enkele nachttreinen rijden, maar naar het oosten, waar er slechts Ausbaustrecken voorhanden zijn, en het zelden veel sneller dan 200 km/h gaat, blijft er niets over, want ook Praag gaat voor de bijl...
Ik ben desondanks blij met het engagement van ÖBB, zonder wie er nog veel meer was gesneuveld, maar ik blijf het spijtig vinden...