Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

City Night Line, Euronight

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: CNL City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » zo 14 dec 2014 10:49

groningen schreef:Er staat in ieder geval 1 fout in. De nachttrein Amsterdam - Zürich en Amsterdam - München blijft namelijk gewoon bestaan.

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik meen ergens te hebben gelezen dat 2015 voor die route het laatste jaar is, ofwel vanaf 2016 ook daar geen nachttrein meer.

FRAM-9390
Berichten: 133
Geregistreerd: zo 13 jan 2013 21:11
Woonplaats: Railcity
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: CNL City Night Line, Euronight door ICB140 » zo 14 dec 2014 19:16

Ik kan je verzekeren dat dat niet waar is. Er is net een nieuwe loc voor gekocht.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 450
Geregistreerd: do 28 maart 2013 11:38
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: CNL City Night Line, Euronight door en-es » zo 14 dec 2014 23:36

Volgens mij trekken die treinen naar München/Zurich nog voldoende publiek. Met name in de winter.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: CNL City Night Line, Euronight door Vinny » di 16 dec 2014 21:44

Het hele jaar door wel. Ik ben een tijdje heen en weer gereisd met dat ding (Zürich-Amsterdam)

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door groningen » wo 17 dec 2014 01:56

Zou het kunnen zijn dat vanwege veranderingen in de beveiliging en/of stroom tussen Zevenaar en Emmerich die CNL noodgedwongen vanaf Oberhausen vertrekken. Oberhausen 21.38 - Warschau 12.07 en Praag 9.25.

Wiki: Per 25 september 2014 werd het deel tussen Zevenaar en Emmerik uitgerust met een spanning van 25.000 volt.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door AlexNL » wo 17 dec 2014 19:47

Nope. De CNL Amsterdam - Praag ('Jan Kiepura') is per dienstregeling 2015 ingekort tot Oberhausen - Praag.

Wat er op de wiki zou staan klopt ook niet: er is nog steeds sprake van 1500 V op Zevenaar - Emmerich, maar het beveiligingssysteem is vervangen door ERTMS dat aansluit op de Betuweroute. De ombouw naar 25 kV volgt in een later stadium.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door ICB140 » wo 17 dec 2014 20:00

Het opheffen van die trein zal uiteraard wel iets te maken hebben met de veel slechtere businesscase als gevolg van de duurdere loc die er nu voor moet.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 450
Geregistreerd: do 28 maart 2013 11:38
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door AlexNL » wo 17 dec 2014 20:05

Dat denk ik niet: de CNL heeft al eerder met BR189 gereden, het is de bedoeling dat een NS-Traxx het later overneemt.

De verslechterende business case komt eerder door de toenemende concurrentie van het vliegtuig, langeafstandsbussen en stijgende infrastructuurprijzen. Dezelfde redenen die de CNL naar Kopenhagen en de InterConnex binnen Duitsland nekten.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Harm » wo 17 dec 2014 21:41

De (budget) vliegtuigen zijn veel sneller. De langeafstandsbussen zijn van alle gemakken voorzien. City Night Line gebruikt (zeer) oude nachtrijtuigen. Weet niet welke voorzieningen er allemaal in die nachtrijtuigen zijn. Ze stellen t.o.v. de vliegtuigen en de langeafstandsbussen maar weinig tegenover.

Kan City Night Line zijn nachttreinen aantrekkelijker maken door nieuwe zeer comfortabele nachtrijtuigen aan te schaffen. Nachtrijtuigen zoals die van Talgo Night:

http://www.talgo.com/index.php/en/hotel_pro.php

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door AlexNL » do 18 dec 2014 00:05

Een tijdje terug had een Duitse krant een stuk geschreven over de CNL-verbindingen die geschrapt zijn, daarin stond een passage over het rollend materieel. Het huidige materieelpark is vrij oud en binnen een aantal jaar aan vervanging toe, dat vraagt om een miljoeneninvestering die moeilijk te rechtvaardigen is. De kans is aanwezig dat er in 2017 geen enkele CNL meer rijdt...

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door Harm » do 18 dec 2014 00:55

Dat geeft aan dat er geen markt is voor CNL met conventionele oude nachttreinen. Mogelijk springt dan een ander bedrijf in met nieuwe snellere nachttreinen in het gat als CNL stopt met nachttreinen.

Is het concept met oude langzame nachttreinen inmiddels niet achterhaald? Je gaf al aan dat de vliegtuigen en langeafstandsbussen concurreren. Kan hogesnelheidsnachttreinen door het groeiende HSL netwerk in Europa geen alternatief zijn?

Dan denk ik aan verbindingen met een hoge bevolkingsdichtheid en veel HSL zoals Londen - Barcelona/Madrid, Hamburg - Milaan, Parijs - Rome enz. Lijk me wel dat de tarieven en comfort voor de treinreizigers t.o.v. de vliegtuigen en langeafstandsbussen aantrekkelijk moet zijn.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Internationaal door AlexNL » do 18 dec 2014 00:59

Een hogesnelheidsnachttrein kan mogelijk concurrerend zijn op de langere afstanden, dit heeft de UIC ook al eens laten onderzoeken. Nadeel daarvan is wel weer dat er speciale treinen moeten worden gebouwd die slechts 1x/dag zullen worden gebruikt, en dat veel hogesnelheidslijnen 's nachts zijn gesloten i.v.m. onderhoud.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: CNL City Night Line, Euronight door Harm » di 30 dec 2014 22:41

Inzet van MRCE serie 189 locomotieven in de CNL tussen Amsterdam - Zürich/München zal waarschijnlijk niet al te lang duren:

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
https://www.youtube.com/watch?v=1c8b1N3vHCM

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: CNL City Night Line, Euronight door Harm » vr 02 jan 2015 14:18

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview

Within weeks the Macquarie Rail 186 148 and 149 should take-over these services.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door Harm » vr 20 nov 2015 07:00

NS Traxx rijden vanaf december 2015 door naar Frankfurt:

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview

Staat tegenover dat er één ICE per dag minder gaat rijden tussen Amsterdam - Frankfurt. De City Night Line wordt geïntegreerd in de ICE Frankfurt - Amsterdam. Lijk me goedkoper. Is de ICE niet te duur tussen Amsterdam - Frankfurt? 200 km p/u treinmaterieel zal beter tot zijn recht komen tussen Amsterdam - Köln dan een dure ICE 3 International. Een ICE 3 kostte in 2000 al 60 miljoen gulden (27,27 miljoen euro).

Waarom in de toekomst niet een IC-NG tussen Amsterdam - Köln? De dure snelle ICE 3 International komt alleen echt tot zijn recht op de NBS Siegburg - vliegveld Frankfurt (135 km). Alleen op dit deel wordt met 300 km p/u gereden. Tussen Frankfurt - Brussel (- Londen) en Frankfurt - Marseille heeft de inzet van de ICE 3 International /Velaro D meer rendement.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door eelkevd » vr 20 nov 2015 11:12

Er is ook iets als prestige voor de NS. weliswaar heeft de hoge snelheid van de ICE3 niet op het hele traject nut maar dat is gelukkig niet de enige eigenschap van deze trein. Hij biedt ook comfort en heeft een imago waar de NS graag mee meet. De Internationale poot van het bedrijf heeft niet voor niets een hele poos HiSpeed geheten.

Overigens, was de max snelheid van de NS traxx nou 160 of 200km/h?

De CNL gaat stoppen met 4 persoons Couchettes. http://www.seat61.com/news.htm iets naar beneden scrollen.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door Harm » vr 20 nov 2015 23:11

De NS Traxx die worden ingezet voor de IC Direct rijden 160 km p/u. Andere draaistellen. Maar vraag me af of deze Traxx locomotieven die gehuurd wordt van Macquire Rail en worden ingezet tussen Amsterdam - Frankfurt/Bad Bentheim ook 160 km p/u kan rijden. Heeft ook een andere software dan de overige NS Traxx.

Op de site van Bombardier is te lezen dat Bombardier de Traxx kan laten aanpassen voor 200 km p/u. Maar in de praktijk gebeurt dat niet omdat blijkbaar geen interesse hiervoor is van klanten.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » za 16 jan 2016 01:45

Bij het proberen te boeken op de site van NS International lijkt het dat er een behoorlijk prijsverhoging is doorgevoerd.
Kon je voorheen Amsterdam - Zürich voor slechts 29 Euro.

Momenteel lukt dat niet meer.

Jammer. Terwijl de vliegtarieven vanwege de lage kerosineprijs dalen, prijst DB de City Night Line naar boven. Althans: het minimum tarief.

Op de site van NS International staat dat de Sleeperettes gaan verdwijnen. En dat waren juist de goedkope tickets.

Zoals een DB conducteur me vorig jaar meldde: de DB-top vindt de CNL helemaal niet sexy meer, wil niet investeren in nieuw materieel en draait CNL langzaam de nek om. Jammer! Zou DB de strijd met het goedkope vliegverkeer hebben opgegeven???

Hebben jullie recente ervaringen of nieuws?

FRAM-9390
Berichten: 133
Geregistreerd: zo 13 jan 2013 21:11
Woonplaats: Railcity
Heeft Bedankt: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


cron