Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

City Night Line, Euronight

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: City Night Line, Euronight door Chrisdb » vr 13 mei 2016 18:34

Laat maar, verkeerd gekeken op Treinreiswinkel en op Somda (Ontwikkelingen CNL topic).

Dat is aan de ene kant goed nieuws, want de Traxxjes die we niet meer voor CNL nodig hebben kunnen nu mooi in de IC Berlijn/Benelux (NSI) of ICd (NSR Binnenland) ingezet worden.
Die zijn hard genoeg nodig!
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door eelkevd » ma 06 jun 2016 20:49

Inmiddels is bekend dat de OBB geen Amsterdam meer in haar netwerk opneemt, Dusseldorf is het dichtstbijzijnde.
Ook Oberhausen - Warschau komt te vervallen.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door en-es » ma 06 jun 2016 22:08

Ja, er komt een verbinding Düsseldorf-Innsbruck via München.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » vr 29 jul 2016 16:16

Ben onlangs weer tweemaal met de CNL naar Zwitserland geweest.

Wat opviel:
- de goedkoopste tickets bij vroegboeken zijn niet meer Eur29,- maar Eur 49,-. Bijna een verdubbeling. De courgette-rijtuigen blijken niet meer te worden ingezet, waardoor je een ligplaats moet boeken. Een 6-persoons coupé, ingezet voor max. 5 personen.
- de trein stopt niet meer te Emmerich, doordat er niet meer van loc. behoeft te worden gewisseld.
- het treinpersoneel is er helaas al van overtuigd dat de DB a.s. december met de CNL stopt. Het is hen niet bekend of en wanneer een ander bedrijf het nachttreinennet voortzet.

Weet iemand hier of de courgette-rijtuigen zijn gesloopt, of dat er een kans is dat ze ooit op het spoor terugkomen?

Dit najaar ga ik nog een paar maal naar Zwitserland.

Voor volgend jaar ben ik me aan het oriënteren. Onder andere https://www.flixbus.nl/ is een optie.
Een retourtje Enschede-Parijs is me bij Flixbus goed bevallen.

Nieuws over de OBB:
http://www.nachtzug-retten.de/?tag=oebb

FRAM-9390
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door eelkevd » vr 29 jul 2016 16:19

Ja wnat de DB stopt met de CNL dus snap wel dat het personeel daarvan overtuigd is.

En daarnaast ÖBB gaat wel een deel van de CNL uitbaten maar niet naar Nederland en ook niet de Oberhausen - Warschau trein. Snap ik wel want met Nederland in het netwerk moeten er meerspanningslocs aangeschaft worden.

eelkevd
Bericht Re: City Night Line, Euronight door en-es » vr 29 jul 2016 16:55

De Oostenrijkers gaan een dienst Düsseldorf-München-Innsbruck beginnen.

en-es
Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » di 02 aug 2016 12:27

Volgend op de bovenstaande reacties. Onlangs in de Duitse media:

Österreicher übernehmen deutsche Nachtzugstrecken

FRAM-9390
Bericht Re: City Night Line, Euronight door LOF » di 02 aug 2016 21:14

Positief nieuws, het is toch onbegrijpelijk dat men de nachttreinen heeft afgeschaft, nog niet alle trajecten zijn goed met vliegtuig of dagtrein te doen.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » di 02 aug 2016 23:00

LOF schreef:Positief nieuws, het is toch onbegrijpelijk dat men de nachttreinen heeft afgeschaft, nog niet alle trajecten zijn goed met vliegtuig of dagtrein te doen.

Echter de FLIXBUS is als alternatief voor de nachttrein in opkomst en zijn hun Europese netwerk gaandeweg aan het uitbreiden. Maar deze behaalt niet het comfort en de sfeer van een nachttrein.

FRAM-9390
Bericht Re: City Night Line, Euronight door eelkevd » wo 03 aug 2016 10:05

Flixbus, het blijft een bus... Is het zoveel beter dan Eurolines overigens?

eelkevd
Bericht Re: City Night Line, Euronight door en-es » wo 03 aug 2016 16:27

Volgens mij heeft flixbus het voordeel dat ze wifi in de bus hebben, iets wat nachttreinen vaak niet hebben. Ik denk zelf dat een zitplaats in een coupe of de ligstoel alias rugpijnstoel niet comfortabeler is dan een zitplek in de fernbus. Ook zijn de fernbussen vaak flink goedkoper, ook als je laat boekt.

en-es
Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » wo 03 aug 2016 23:26

en-es schreef:Volgens mij heeft flixbus het voordeel dat ze wifi in de bus hebben, iets wat nachttreinen vaak niet hebben. Ik denk zelf dat een zitplaats in een coupe of de ligstoel alias rugpijnstoel niet comfortabeler is dan een zitplek in de fernbus. Ook zijn de fernbussen vaak flink goedkoper, ook als je laat boekt.

In onze FLIXBUS Enschede-Parijs was zowel heen als terug geen internet. Op te terugweg wel intranet van Flixbus met info en entertainment. Met Eurolines had ik geen ervaring. FLIXBUS heeft me best wel goed voldaan, maar blijf de nachttrein prefereren.

Met de FLIXBUS naar het Zwitserse Zürich is momenteel met overstap nog geen alternatief, want je bent bijna 24 uren onderweg. Het is juist het tijdsschema in de nacht van de City Night Line wat het voor mij zo aantrekkelijk maakt.

Mijn hoop is gevestigd op:
- uitbreiding door OBB met toch een nachttrein naar Nederland
- uitbreiding van het netwerk van FLIXBUS waardoor de reistijd naar Zürich wordt verkort

FRAM-9390
Bericht Re: City Night Line, Euronight door AlexNL » do 04 aug 2016 17:01

FRAM-9390 schreef:- uitbreiding door OBB met toch een nachttrein naar Nederland

Zelfs als die er niet komt wordt het niet onmogelijk om met een nachttrein naar Oostenrijk en Zwitserland te reizen, je zult alleen moeten overstappen. Je kunt daarvoor natuurlijk de ICE of de stoptrein vanuit Venlo pakken, en daarnaast gaat er volgend jaar elk uur een stoptrein rijden tussen Arnhem - Düsseldorf v.v..

AlexNL
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door FRAM-9390 » di 30 aug 2016 22:36

Op de website van NS Internationaal enige info:

City Night Line en EuroNight

De tekst (op 30 aug 2016):
"Onze partner Deutsche Bahn heeft besloten om vanaf de nieuwe dienstregeling, die per 11 december 2016 in zal gaan, de CityNightLine verbindingen niet langer uit te voeren. Een deel van de nachttreinverbindingen zullen door de Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB) worden overgenomen, maar niet de verbinding van/naar Amsterdam. Met een overstap in Keulen of Düsseldorf zal er wel nog altijd een goede verbinding met het nachttreinnetwerk bestaan. De definitieve dienstregeling is momenteel nog niet bekend."

FRAM-9390
Bericht Re: City Night Line, Euronight door Chrisdb » do 01 sep 2016 07:25

Spijtig maar begrijpelijk - de markt zal waarschijnlijk met alle ICE's en Flixbussen te klein zijn om ook nog een nachttrein door ÖBB in te leggen. Nu gaf NS dat ook al eens aan: het potentieel naar Duitsland zit hem vooral in de ochtend (stond in zo'n brief aan LOCOV).

Chrisdb
Bericht Re: City Night Line, Euronight door R-K » do 01 sep 2016 13:08

FRAM-9390 schreef:
en-es schreef:Volgens mij heeft flixbus het voordeel dat ze wifi in de bus hebben, iets wat nachttreinen vaak niet hebben. Ik denk zelf dat een zitplaats in een coupe of de ligstoel alias rugpijnstoel niet comfortabeler is dan een zitplek in de fernbus. Ook zijn de fernbussen vaak flink goedkoper, ook als je laat boekt.

In onze FLIXBUS Enschede-Parijs was zowel heen als terug geen internet. Op te terugweg wel intranet van Flixbus met info en entertainment. Met Eurolines had ik geen ervaring. FLIXBUS heeft me best wel goed voldaan, maar blijf de nachttrein prefereren.

Met de FLIXBUS naar het Zwitserse Zürich is momenteel met overstap nog geen alternatief, want je bent bijna 24 uren onderweg. Het is juist het tijdsschema in de nacht van de City Night Line wat het voor mij zo aantrekkelijk maakt.

- uitbreiding van het netwerk van FLIXBUS waardoor de reistijd naar Zürich wordt verkort

Is er überhaupt markt voor bussen/treinen naar Zwitserland? Zwitserland is erg duur en daardoor onaantrekkelijk voor toeristen, zeker voor budget-reizigers zoals studenten die met Flixbus reizen. Dat er een directe ICE naar Basel rijdt vanuit Nederland komt zeker door de zakenlieden, niet echt door toeristen.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: City Night Line, Euronight door eelkevd » do 01 sep 2016 14:11

Klopt dat Zwitserland duur is maar toch weten veel mensen Zwitserland te vinden voor vakantie.

eelkevd
Bericht Re: City Night Line, Euronight door Chrisdb » do 01 sep 2016 16:10

R-K schreef:
FRAM-9390 schreef:

Is er überhaupt markt voor bussen/treinen naar Zwitserland? Zwitserland is erg duur en daardoor onaantrekkelijk voor toeristen, zeker voor budget-reizigers zoals studenten die met Flixbus reizen. Dat er een directe ICE naar Basel rijdt vanuit Nederland komt zeker door de zakenlieden, niet echt door toeristen.

Nein.

Chrisdb

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland