Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » di 23 apr 2013 18:09

Grontmij krijgt opdracht van Deense spoorbeheerder

23 april 2013

De Deense overheid wil de reistijd per trein verminderen tot één uur per traject op de spoorlijnen Kopenhagen-Odense, Odense-Aarhus en Aalborg-Aarhus. Grontmij heeft opdracht van Rail Net Denmark om de reistijd te verminderen tussen Kopenhagen en Odense. De projectsom bedraagt € 1,1 miljoen.

Søren Larsen, country managing director van Grontmij Denemarken: “Het is nu onze taak te verkennen welke mogelijkheden er zijn om treinen op deze lijn tot 200 kilometer per uur te laten rijden. Dat wil zeggen dat we in kaart moeten brengen op welke trajecten de snelheid op veilige wijze kan worden verhoogd om ook die laatste vijf minuten te winnen. Dit is een grote uitdaging op een gebied waarin Grontmij al over gedegen expertise beschikt." Om die minuten winst te realiseren moeten misschien bepaalde sporen worden rechtgetrokken om ‘tijdrovende’ bochten te elimineren. Dan zijn er de bruggen en bovenleidingen; die moeten wellicht worden verhoogd of zelfs verwijderd.

Grontmij is al in Denemarken actief, op het traject tussen Køge en Næstved is het bedrijf betrokken bij de snelheidsverhoging van 120 naar 160 kilometer per uur. Dit traject wordt momenteel ook geëlektrificeerd als onderdeel van het streven om reistijden te verkorten en de verontreiniging door het treinverkeer te verminderen. Het Deense team is ook actief bij de ontwikkeling van het Carlsberg S-station in Kopenhagen.

Bron: Treinreiziger.nl

------------------------

Gaan ze ook de spoortraject Ringsted - Rödby moderniseren en aanpassen voor hogere snelheden? Sluit het goed aan op de HSL Ringsted - Kopenhagen. Is de huidige spoortraject Ringsted - Rödby geëlektrificeerd en tweesporig?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » di 23 apr 2013 18:51

Even een snelle blik op Google Maps leert ons dat het hele traject Ringsted - Rødby een enkelsporige diesellijn is.
EDIT: wel dubbelspoor, maar niet elektrisch tussen Ringsted en Naestved.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » di 23 apr 2013 19:29

Dan zal er behoorlijk veel aangepast moeten worden tussen Ringsted - Rodby voordat de Fehmarnbelttunnel in gebruik gaat. Weet niet hoeveel treinen rijden tussen Rodby - Ringsted maar je hoeft geen expert te zijn om te weten dat de enkelsporige dieselspoorlijn de extra treinen van/naar Fehmarnbelttunnel niet aankan.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » di 23 apr 2013 20:22

Er rijden nu 9 treinen per richting per dag tussen Naestved en Rødby, dus over een willekeurig stuk rails komt gemiddeld 1 trein per uur. Dat kunnen er zonder al te veel aanpassingen vast een paar meer worden, er zitten toch wel een aantal inhaalpunten op de route. Als je er echt een HSL-corridor van wil maken ga je het met de huidige infra natuurlijk niet redden.

EDIT: Die 9 treinen zijn directe treinen. Tussen Kopenhagen, Ringsted en Nykøbing maar niet verder naar Rødby tuft er ook nog wel wat rond.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » di 23 apr 2013 21:53

Tussen Rodby - Ringsted hoeft natuurlijk geen echte HSL komen te liggen. Beter zal waarschijnlijk zijn de spoorlijn flexibel aan te passen voor de extra treinen van/naar de Fehrmanbelttunnel door in fases de spoortraject uit te breiden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » wo 24 apr 2013 00:35

Het zou me niks verbazen als ze daar al mee begonnen zijn, de verdubbeling tussen Ringsted en Naestved zit er op Google Maps vrij recent uit (witgrijs betonnen ondergrond in plaats van bruin)

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » wo 24 apr 2013 06:37

Witgrijs betonnen ondergrond. Is daar ballastloos spoor i.p.v. ballastspoor? Zou dat een aanwijzing kunnen zijn dat de ondergrond zo stevig moet zijn dat er zware goederentreinen met een maximumaslast van 25 ton over de sporen moeten kunnen rijden en treinen met hoge snelheid over het spoor gaan rijden?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » wo 24 apr 2013 11:39

Ik heb werkelijk geen flauw idee, misschien kan je zelf even het stuk spoor opzoeken en kijken. Ik heb van spoorballast echt geen verstand.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » wo 24 apr 2013 21:47

Update over de Fehmarnbelttunnel:

http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... fault.aspx

Als de Fehmarnbelttunnel aangelegd is zal er een rechtstreekse treinverbinding zijn tussen Zweden - Duitsland via Malmö - Kopenhagen - Rodby - Puttgarden - Hamburg.

[modedit=John]Link via Google aangepast in directe link[/modedit]

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » ma 09 sep 2013 21:22

Interessante informatie over de huidige spoor Hamburg - Kopenhagen zonder Fehmarnbelttunnel en HSL Ringsted - Kopenhagen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vogelfluglinie

In Today's Railways staat aangegeven dat

- het enkelsporige spoortraject Bad Schwartau - Vordingborg tweesporig gemaakt wordt tot de Fehmarnsund brug.
- Lübeck - Plön spoortraject ook tweesporig gemaakt wordt.
- een nieuwe 12 km spoorlijn wordt aangelegd tussen Gleschendorf (20 km ten noorden van Lübeck) tot het zuiden van Neustadt
- de bestaande spoorlijn Bad Schwartau - Neustadt na de ingebruikname alleen nog gebruikt zal worden gebruikt door de lokale treinen.
- de reistijd tussen Hamburg - Kopenhagen ongeveer 150 minuten zal worden. De snelste reistijd nu is 4 1/2 uur via de directe route.

Hoewel dit een deel is die in Duitsland ligt heeft het indirect wel invloed op het Deense spoornet.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » wo 23 okt 2013 21:14

Aanlegkosten van Fehmarnbelttunnel worden geraamd op 55,1 miljard euro:

http://m.rangemagazine.net/2011/2/8-lin ... tions.html

Er is ook een Nederlands bedrijf betrokken bij de aanleg van de tunnel. In het artikel hebben ze over dat de tunnel in 2020 in gebruik gaat. Maar de voorlopige verwachting is dat de tunnel nu in 2022 in gebruik gaat.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » wo 23 okt 2013 21:55

55 miljard DKK neem ik aan... (7.3 miljard euro) Hier melden ze dat het 5,5 miljard euro is: http://www.femern.com/service-menu/themes/what-are-the-costs-and-who-pays. Je link is uit februari 2011 overigens, weinig nieuws dus.

EDIT: ik neem aan dat er simpelweg een komma is vergeten. Hier: http://www.femern.com/home/construction-phase/tunnel-the-preferred-solution/how-do-we-select-the-immersed-tunnel staat dat de hele boel geraamd werd op 37,9 miljard DKK (5 miljard euro).

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » do 24 okt 2013 09:04

Klakkeloos overgenomen zonder goed te kijken. Voor 55,1 miljard kun je heel veel km tunnels
aanleggen. Zelfs de Eurotunnel is niet zo duur.

Als de Fehmarnbelttunnel is aangelegd kunnen automobilisten, treinreizigers en het goederentransport via weg en spoor rechtstreeks van Zweden naar Duitsland naar Denemarken.

De Fehmarnbelttunnel zal een bijzonder belangrijke link in Noord Europa worden. Wat dat betreft is het enigszins te vergelijken met de Eurotunnel. Alleen hebben ze in Denemarken nog een alternatief via Odense, Frederica en Flensburg. Maar dat is een forse omweg.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door groningen » do 24 okt 2013 09:34

Huidige reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen via Flensburg is 5 uur en 3 kwartier. Via Puttgarden 1 uur sneller en als de tunnel er is, dan weet ik niet zeker of er nog wel in Puttgarden en Rodby gestopt gaat worden. Ik denk dat de reistijd wel 1 uur sneller wordt. Volgens Wiki zelf 90 minuten sneller en de prijs is 4,7 miljard euro. 1/3 gaat op aan nieuwe bruggen (dan wel renovatie), dubbelspoor en elektrificatie. Men gaat uit van 1 personen- en 2 goederentreinen per uur en als het aan het dubbelspoor niet op tijd klaar is, dan kunnen er file's ontstaan.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » do 24 okt 2013 09:43

Met de auto is de reistijd langer omdat je moet wachten op een boot (ze gaan elk kwartier dus heel lang is dat doorgaans niet), de boottocht zelf (45 min) en er weer afrijden. Een uur winst is realistisch, als er in Duitsland een volledige snelweg wordt aangelegd misschien een uur en 10 minuten (op de huidige weg mag je ook 100).

In Puttgarden en Rødby wordt niet in de dorpen gestopt maar bij de veerhaven volgens mij, die gaan ze dan ook overslaan lijkt me zo.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door en-es » do 24 okt 2013 17:45

Gewoon in 1 ruk van Lübeck naar Nykobing Falster.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door R-K » do 24 okt 2013 18:36

Als de tunnel er ligt is zeker iedere twee uur een trein tussen Hamburg en Kopenhagen mogelijk. In Hamburg deze goed aansluiten op de trein naar Berlijn en in Kopenhagen goed aansluiten op de trein richting Malmo.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » do 24 okt 2013 20:07

Vergelijk het met de Thalys. De stamlijn van de Thalys is de HSL Parijs - Brussel. Vanaf Brussel wordt een aantal Thalys doorgetrokken naar Amsterdam en Köln.

Desnoods laat je vanaf Hamburg een aantal keren per dag een trein doorrijden naar Berlijn. Vanaf Kopenhagen door laten rijden naar Malmö is technisch een stuk lastiger en financieel duurder (twee soorten bovenleiding spanning, 2 nationale beveiligingssystemen en er wordt links of rechts gereden).

Groningen schreef:
Huidige reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen via Flensburg is 5 uur en 3 kwartier. Via Puttgarden 1 uur sneller en als de tunnel er is, dan weet ik niet zeker of er nog wel in Puttgarden en Rodby gestopt gaat worden.


Is te vergelijken met de Beneluxverbinding vanaf december 2016 met zijn omwegen via Breda en Brussel Nationaal Luchthaven. In ieder geval gaat de (hogesnelheids) trein tussen Kopenhagen - Hamburg in ieder geval stoppen op Ringsted en Lübeck.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


cron