Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door AlexNL » zo 12 okt 2014 00:11

R-K schreef:Rechtstreeks Nederland-Hamburg zie ik niet gebeuren

Zeg nooit nooit, dat is namelijk precies waar het project Wunderline zich sterk voor maakt. Maar da's wel heel erg offtopic verder. ;)

Een rechtstreekse trein Nederland - Kopenhagen zie ik niet komen. Een trein Rührgebiet - Osnabrück - Hamburg - Kopenhagen wel, al zullen dat waarschijnlijk niet veel treinen per dag zijn. Hopelijk komt er een goede aansluiting op het IC/ICE-verkeer vanuit Nederland, zodat het mogelijk is om het hele traject met dagtreinen af te leggen zonder dat je 4 uur op een Duits perron mag vertoeven.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » do 27 nov 2014 16:14

Alex.nl schreef:
Een rechtstreekse trein Nederland - Kopenhagen zie ik niet komen. Een trein Rührgebiet - Osnabrück - Hamburg - Kopenhagen wel, al zullen dat waarschijnlijk niet veel treinen per dag zijn. Hopelijk komt er een goede aansluiting op het IC/ICE-verkeer vanuit Nederland, zodat het mogelijk is om het hele traject met dagtreinen af te leggen zonder dat je 4 uur op een Duits perron mag vertoeven.


Tussen Kopenhagen - Hamburg/Duitsland zijn straks dankzij de Fehmarnbelttunnel, de HSL Kopenhagen - Ringsted en de gemoderniseerde uitgebreide spoor Ringsted - Lübeck extra mogelijkheden. DB en DSB zal waarschijnlijk vooral aparte treinen laten rijden tussen Hamburg - Kopenhagen.

Maar eventueel kan DB en DSB de nieuwe spoortraject Hamburg - Kopenhagen (groten) deels integreren met nieuwe ICE geschikt voor het rijden onder 15 KV en 25 KV. Hamburg is het begin - en eindpunt van vele ICE. Dus waarom niet een aantal ICE doortrekken vanaf Hamburg naar Kopenhagen?

De ICE Hamburg - München (via drie verschillende routes), Hamburg - Basel/Frankfurt - Stuttgart/München doen er dan 2 uur en 50 minuten langer over. Maar het voordeel is wel dat je extra treinreizigers uit Denemarken en eventueel zelfs Zweden mee kan nemen. Zoals de Neubaustrecke Frankfurt - Köln deels ook gebruikt wordt voor de ICE naar Amsterdam/Brussel - Londen.

Weer uitbreiding op de toekomstige Kopenhagen - Fehmarnbelttunnel - Hamburg:

http://www.europeanrailwayreview.com/22 ... u-support/
http://inea.ec.europa.eu/en/ten-t/ten-t ... ect_20.htm

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » zo 28 dec 2014 11:08

http://www.femern.com/

http://www.femern.com/service-menu/pres ... n-32-years

The economics of the Fehmarnbelt tunnel are sound, and the project’s repayment period is lower than previously estimated.

A new financial analysis from Femern A/S shows that the repayment period for the Fehmarnbelt project is 32 years. This includes both the tunnel itself, between Rødby and Puttgarden, and upgrading the railway between Ringsted and Rødby.


Dat zie je wel vaker met zulke enorme projecten dat het lang kan duren voordat de investering terug betaald kan worden. Maar belangrijker is dat over 7 - 8 jaar een veel snellere rechtstreekse auto/treinverbinding is tussen Duitsland - Denemarken - Zweden/Noorwegen.

Zie via een filmpje dat een treinrit in de Fehmarnbelttunnel slechts 7 minuten duurt. Snelheid in de tunnel is maximaal 200 km p/u:

The two rail tubes are approximately 6 m wide and each contains a track with emergency walkways on either side. The tubes have space for longitudinal ventilation and are large enough to guarantee the safe passage of trains travelling at speeds of up to 200 km/h.

De zinktunnels zijn zo breed dat treinreizigers waarschijnlijk weinig of geen last krijgen van druk op de uren. De zinktunnels van de toekomstige Fehmarnbelttunnel doet me denken aan o.a. de HSL zinktunnel bij de Oude Maas. Alleen tussen Puttgarden - Rodby zijn de zinktunnels veel langer, breder en hoger.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » vr 04 maart 2016 23:01

http://www.railjournal.com/index.php/eu ... hannel=537

The tunnel will be electrified and designed for trains to operate at 200km/h


De vraag is met welke bovenleiding spanning de Fehmarnbelttunnel geëlektrificeerd wordt? 25 KV of 15 KV? Of beiden? Stel me zo voor dat het 25 KV wordt. En dat aan Duitse zijde bij de kust bij Puttgarten overgeschakeld wordt van 25 KV naar 15 KV. ERTMS zal zowel op de gemoderniseerde spoor Lübeck - Puttgarten - Fehmarnbelttunnel - Rödby - Ringsted standaard zijn. Aangevuld met PZB aan Duitse zijde.

Tussen Lübeck - Puttgarten komt een 55 km nieuwe lijn waarna een groot deel van de enkelsporige niet geëlektrificeerde spoorlijn wordt gesloopt. Betekent dat er grotendeels met 200 km p/u gereden wordt tussen Lübeck - Puttgarten - Rödby - Ringsted. En tussen Ringsted - Koge - Kopenhagen met maximaal 250 km p/u op de 60 km lange HSL. Ze streven naar een reistijd van 2 uur en 50 minuten.

http://nos.nl/artikel/2090672-nederland ... sland.html

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door groningen » vr 04 maart 2016 23:28

Boskalis en Van Oord dicht bij klus voor langste tunnel

De baggeraars Boskalis en Van Oord zijn dicht bij een grote opdracht. Een consortium met de Papendrechters en Rotterdammers is uitgekozen als belangrijkste gegadigde voor de aanleg van een tunnel die Denemarken met Duitsland moet verbinden. Met de opdracht is honderden miljoen euro's voor de Nederlanders gemoeid. Het totale budget voor de klus is 6 miljard euro. Boskalis en Van Oord worden onder meer verantwoordelijk voor het maken van een geul in de zeebodem waar de tunneldelen in komen te liggen. Volgens Boskalis wordt de Fehmarnbelt-verbinding met een lengte van 18 kilometer de langste verkeers- en spoortunnel ter wereld. Naast de dubbele spoorlijn wordt in de tunnel een vierbaansweg aangelegd.

Bron: RTV Rijnmond
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door R-K » zo 06 maart 2016 17:07

Harm schreef:Er rijdt regelmatig een ICE Basel - Hamburg/Berlijn/Dordtmund. Die zelfs verlengd wordt naar Zürich. Weet niet hoevaak dat gebeurt. Dus waarom zou 1 keer per dag Köln - Kopenhagen dan niet kunnen?

Volgens mij rijdt er standard 1x/uur een ICE Zürich-Karlsruhe-Frankfurt-Hamburg en 1x/uur een ICE Bern-Karlsruhe-Frankfurt-Berlijn zodat de belangrijkste steden van Zwitserland een verbinding met Duitsland hebben.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door groningen » ma 07 maart 2016 03:23

De ICE vanuit Basel gaat op het even uur naar Berlin en oneven naar Hamburg.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » wo 16 maart 2016 22:22

Er wordt een begin gemaakt met het moderniseren van het spoortraject Ringsted tot de toekomstige Fehmarnbelttunnel:

http://www.railjournal.com/index.php/eu ... hannel=537
http://uk.bane.dk/

The first DKr 7.5bn ($US 1.1bn) stage of the project is due to be completed by 2021 and involves track-doubling between Vordingborg and Nykøbing, including the construction of a second single track bridge across the Masnedsund south of Vordingborg (pictured).


Betekent dit dat tussen Nykobing - Ringsted alleen het spoortraject Vordingborg - Nykobing (30 km) het spoortraject tweesporig is?

Electrification will be completed by 2024 as part of the national electrification plan and when sufficient new electric trains are available.


Kan DSB eindelijk af van de Deense Fyra nl. de IC 4.

The final part of the project, which will cost a further DKr 2bn, involves track doubling and electrification on the section between Nykøbing and the northern portal of the Fehmarn tunnel near Rødby.


Zal nog wel even duren voordat de Fehmarnbelttunnel en het gemoderniseerde spoortraject Ringsted - Fehmarnbelttunnel in gebruik gaat. De Denen rekenen blijkbaar niet op een hoge frequentie.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door eelkevd » di 31 mei 2016 08:43

Nederlandse bouwers tekenen contract voor 's werelds langste spoortunnel

BAM, Boskalis en Van Oord hebben het papierwerk rond voor hun deelname aan de bouw van een tunnel die Denemarken en Duitsland met elkaar gaat verbinden. Ze maakten maandag bekend de contracten te hebben getekend. De deelname aan de bouw gaat de bedrijven zo'n 1,4 miljard euro opleveren.

Lees verder: vk.nl

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs en 1 gast