Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door John » za 04 okt 2014 15:10

Er is veel vliegverkeer tussen Kopenhagen en Amsterdam. KLM en SAS vliegen beide ongeveer 6x per en (low-cost) Norwegian vliegt ook dagelijks retour. Dat ruime aanbod zorgt voor relatief goedkope vliegtickets. De trein kan qua reistijd nooit concurreren. Ik denk dat we in Nederland al blij mogen zijn met een rechtstreekse verbinding met Hamburg, zodat Kopenhagen in één overstap per trein bereikbaar is.

Harm schreef:Metro van Kopenhagen doortrekken naar Mälmo? De huidige spoorlijn tussen Kopenhagen - Mälmo kan de huidige drukte toch al aan?

Vergelijk het een beetje met de beoogde IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam. Een metro kan vanaf veel meer plekken in Kopenhagen voor een rechtstreekse verbinding naar meer plekken in Malmö zorgen. Het zorgt ervoor dat beide steden nog meer als één geheel gaan functioneren.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door ICB140 » za 04 okt 2014 15:11

Kopenhagen - Amsterdam zie ik ook niet gebeuren. Kopenhagen - Keulen via o.a. Hamburg, Bremen, Osnabrück en Düsseldorf lijkt me kansrijker. Dan is Amsterdam nog maar 1 overstap.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » zo 05 okt 2014 11:09

ICB 140 schreef:
Kopenhagen - Amsterdam zie ik ook niet gebeuren. Kopenhagen - Keulen via o.a. Hamburg, Bremen, Osnabrück en Düsseldorf lijkt me kansrijker. Dan is Amsterdam nog maar 1 overstap.

Na de ingebruikname van de Fehmarnbelttunnel, de HSL Kopenhagen - Ringsted en de modernisering van de spoorlijn Ringsted - Lübeck zal de totale reistijd 2 uur en 50 minuten zijn tussen Kopenhagen - Hamburg. Dat biedt nieuwe perspectieven. Vanaf Bremen Hbf zal de ICE Köln - Kopenhagen (1 keer per dag) qua reistijd kunnen concurreren met de vliegtuig. Vanaf Münster zal dat wel niet het geval zijn. Maar de bevolkingsdichtheid tussen Münster - Köln is zo hoog dat het voor treinreizigers ook aantrekkelijk zal zijn om de ICE Köln - Kopenhagen tussendoor te nemen. Bijvoorbeeld Köln - Hamburg.

Weet niet hoe de totale reistijd zal zijn tussen Osnabrück - Kopenhagen zal zijn vanaf 2022. Maar Osnabrück ligt niet al te ver af van Twente en een ander deel van de oostelijkste deel van Nederland. Via een overstap met de Berlijn trein in Osnabrück zal dan voor een klein deel van Nederland mogelijk best aantrekkelijk zijn om dan een ICE Köln - Kopenhagen te nemen. In deze regio zijn geen vliegvelden.

Vanaf Limburg zal dat wel niet opgaan want luchthaven Düsseldörf is dan sneller en (waarschijnlijk) goedkoper dan een ICE Köln - Kopenhagen van/naar Kopenhagen.

Een overzicht van de huidige reistijden tussen Kopenhagen - Hamburg/Berlijn:

http://www.groundedtravel.com/routes/ra ... city-train

Straks zal de tijdswinst 1 uur en 40 minuten/1 uur en 45 minuten zijn.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door John » zo 05 okt 2014 20:45

Maar de bevolkingsdichtheid tussen Münster - Köln is zo hoog dat het voor treinreizigers ook aantrekkelijk zal zijn om de ICE Köln - Kopenhagen tussendoor te nemen. Bijvoorbeeld Köln - Hamburg.

De verbinding tussen de Rhein/Ruhr en Hamburg hield toch niet over? Rijdt die private onderneming daar nog?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door en-es » zo 05 okt 2014 20:59

Volgens mij rijdt de HXX nog steeds en ook nog in de gekste samenstellingen. Om op Kopenhagen terug te komen: vroeger had je de snelle TEE Merkur die van Stuttgart via Keulen en Hamburg naar Kopenhagen reed. Die vertrok met een lange trein uit Stuttgart maar na Puttgarden waren er slechts 2 rijtuigen die naar Kopenhagen reed. Toen al was de vraag niet echt groot.

en-es
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Fabian-uit-DE » zo 05 okt 2014 21:29

Inderdaad rijdt de HKX nog, maar i.p.v. drie keer per dag (en richting) nu maximaal drie keer, straks maximaal twee keer per dag.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door ICB140 » ma 06 okt 2014 07:04

Maar naast die private HKX rijdt er ook nog ieder uur een IC(E) van DB met meestal 12-14 bakken.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » di 07 okt 2014 07:54

en-es schreef:
Volgens mij rijdt de HXX nog steeds en ook nog in de gekste samenstellingen. Om op Kopenhagen terug te komen: vroeger had je de snelle TEE Merkur die van Stuttgart via Keulen en Hamburg naar Kopenhagen reed. Die vertrok met een lange trein uit Stuttgart maar na Puttgarden waren er slechts 2 rijtuigen die naar Kopenhagen reed. Toen al was de vraag niet echt groot.

ICB140 schreef:
Maar naast die private HKX rijdt er ook nog ieder uur een IC(E) van DB met meestal 12-14 bakken.

Dit is de huidige situatie. Maar straks zal de totale reistijd 2 uur en 50 minuten zijn tussen Hamburg - Kopenhagen met een HST. Daarmee is de directe HST concurrerend t.o.v. de vliegtuig. Dat zal extra treinreizigers gaan aantrekken. De HKX zal wel vervangen worden door een ICE (5). Zoals zoveel EC/IC al vervangen zijn door een HST. Het kleine Puttgarten was/is nu het eindpunt voor een aantal IC. Maar straks zal Kopenhagen meer de vertrek/eindpunt zijn.

Natuurlijk is het wel zo dat tussen Lübeck - Neumunster - Puttgarden - Rodby - Ringsted het vervoersaanbod niet hoog is in de dunbevolkte gebieden. Deze regio heeft gewoon het geluk dat ze op de as van Hamburg - Kopenhagen ligt. Verwacht dat het aantal treinreizigers met regionale en lokale treinen wat zal toenemen omdat de kwaliteit van het spoorvervoer tussen Puttgarden - Hamburg en Rodby - Kopenhagen zal toenemen omdat de reistijd (aanzienlijk) korter worden indien snellere regionale treinen met maximaal 200 km p/u kunnen rijden. Je kunt het vergelijken met de situatie in de graafschap Kent waar de Javelin voor een snellere en verbeterde spoorverbinding heeft gezorgd.

Harm
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door PvdO » di 07 okt 2014 13:59

Voor zover ik weet zijn er geen plannen voor een trein Hamburg - Zweden. Waarom zou je ook als je een redelijke overstap kan creëren in Kopenhagen op de SJ2000 (1/2u) naar Stockholm of Göteborg, of op de treinen elke 20 (10 in de spits) minuten naar Malmö en dan verder naar Göteborg/Kalmar/Karlskrona.

De metrolijn Kopenhagen - Malmö is een uit de hand gelopen proefballonetje van wat te over-ambitieuze figuren als je het mij vraagt. Er wordt redelijk serieus over nagedacht hier en daar maar er is geen geld en er wordt voorlopig genoeg met spoor geknutseld in Denemarken en Zuid-Zweden (Hallandsåsen, nieuwe metroring in Kopenhagen, spoor naar Rødby, hier en daar wat stationsreactiveringen in Skåne, verdubbelen van de lijn Malmö - Lund - Hässleholm, wat trammetjes hier en daar).
Wat betreft de capaciteit op de Öresundsbron en de Citytunnel: de limiet daar is het tunneldeel van de brug, aangezien er om een of andere rare reden geen 2 treinen op hetzelfde spoor in de tunnel mogen zijn. Hierdoor is de maximale frequentie 6, misschien net 7 of 8 treinen per uur en die wordt op dit moment in de spits al gehaald. De Citytunnel in Malmö wordt ook nog gebruikt door een hele berg lokale treinen per uur maar zit bij mijn weten nog niet vol - daar is de opvolgtijd 2 a 3 minuten.

De HH-verbinding is aardig wat serieuzer en scheelt een hoop reistijd (vooral voor verkeer Duitsland - Stockholm, via Malmö rijden is best om), bovendien is afstand tussen de kusten daar het kortst. Hoe ze het in Helsingborg en Helsingør fysiek allemaal in gaan passen is mij nog wel een groot raadsel.

Wat betreft concurrentie met het vliegtuig: je bent straks een totale idioot als je nog Kopenhagen - Hamburg gaat vliegen als je de inchecktijd meerekent. Zeker van stadscentrum naar stadscentrum is de trein straks zelfs sneller. Nederland - Kopenhagen is een ander verhaal: de snelst mogelijke verbinding na opening van de nieuwe tunnel wordt een uur of 8-9 denk ik (auto nu: 10 uur), terwijl de reis Eindhoven - Lund die ik tamelijk regelmatig afleg in een uur of 5 te doen is als je via Schiphol reist. Dat kan ook nog eens vaak (6x KLM, 5x SAS, 1x Norwegian bij mijn weten en dan zou het me weinig verbazen als Easyjet die route ook gaat vliegen als ze hun basis op Schiphol gaan openen). Mijn record met Transavia via Eindhoven Airport is net iets minder dan 4 uur deur tot deur, en dat is vaak een stuk goedkoper dan de trein.

PvdO
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » di 07 okt 2014 20:08

PvdO schreef:
Wat betreft concurrentie met het vliegtuig: je bent straks een totale idioot als je nog Kopenhagen - Hamburg gaat vliegen als je de inchecktijd meerekent. Zeker van stadscentrum naar stadscentrum is de trein straks zelfs sneller.

Hoe vaak wordt er nu gevlogen tussen Hamburg - Kopenhagen? Stel dat het grootste deel overstapt op de HST zoals je dat ziet in Frankrijk, Spanje, China enz. Ben dan benieuwd hoe hoog de frequentie zal zijn i.p.v de huidige vijf keer per dag.

Wel is de bevolkingsdichtheid tussen Kopenhagen - Ringsted - Rodby - Puttgarden - Lübeck - Hamburg aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld Parijs - Lyon. Daarbij ligt de HSL Parijs - Lyon ook in Europa zeer strategisch want ook de HST van/naar Barcelona, Londen, Basel en Milaan rijden over deze HSL.

Harm
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door AlexNL » wo 08 okt 2014 10:09

DB Netz heeft een intentieverklaring getekend voor een spoorlijn die aan moet sluiten op de nieuw te bouwen tunnel.

@Harm: HKX is een private vervoerder. Er is dus absoluut geen sprake van "HKX zal wel worden vervangen door een ICE (5)" omdat DB daar niet over gaat. Als HKX blijft rijden, op welke manier dan ook, dan doen zij dat.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » wo 08 okt 2014 14:10

Even niet goed opgelet met die HKX. Zal de totale reistijd nog 2 uur en 50 minuten blijven. Of zal de reistijd zelfs nog minder worden? :) Het enigste waar volgens mij geen snelheidsverhoging plaatsvindt is het spoor Hamburg - Lübeck. Maar dat is waarschijnlijk niet zo'n probleem want de afstand tussen Hamburg - Lübeck is ongeveer 54 - 60 km.

Harm
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door John » wo 08 okt 2014 14:12

Zit het rijtijdverschil tussen de HKX en het Fernverkehr van DB er niet in dat de HKX Bremen overslaat en DB daar altijd een omweg voor maakt?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door ICB140 » wo 08 okt 2014 16:16

HKX doet er 4:06 over en DB 4:04. Niet echt een significant verschil.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door PvdO » do 09 okt 2014 00:18

@Harm Voor zover ik kan vinden iets van 6x per dag, 5x SAS en 1x Easyjet. Om het uur een trein zou al een hele aardige concurrentie betekenen.

PvdO
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door groningen » do 09 okt 2014 07:44

HKX doet er 4:06 over en DB 4:04. Niet echt een significant verschil.

Tja; dat komt omdat die trein van HKX niet in Bremen stopt en DB wel. Tik in Mahndorf en je ziet een spoorlijn over Bremen - Verden gaan. De IC 2402 die alleen op vrijdag rijdt, doet er 3 uur en 34 minuten over. Tussen Essen en Hamburg nonstop. Tussen laatste 2 plaatsen doet HKX 20 minuten met wel 3 extra stops in Gelsenkirchen, Osnabrueck en Muenster. De ICE Sprinter doet er nog iets minder over, maar er zit wel een extra toeslag op van 11,50 euro.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door R-K » za 11 okt 2014 22:18

Rechtstreeks Nederland-Hamburg zie ik niet gebeuren, wel wordt er in de Duitse IC/ICE-dienstregeling gebruik gemaakt van uitlopers. Hamburg-Kopenhagen kan bijvoorbeeld een uitloper van de as Ruhrgebiet-Hamburg worden. Zo is alleen een overstap in Osnabrück nodig.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » za 11 okt 2014 22:58

Er rijdt regelmatig een ICE Basel - Hamburg/Berlijn/Dordtmund. Die zelfs verlengd wordt naar Zürich. Weet niet hoevaak dat gebeurt. Dus waarom zou 1 keer per dag Köln - Kopenhagen dan niet kunnen?

Harm

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland