Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Deense spoornet door ReisThijs » vr 25 okt 2013 09:23

Harm schreef:Desnoods laat je vanaf Hamburg een aantal keren per dag een trein doorrijden naar Berlijn. Vanaf Kopenhagen door laten rijden naar Malmö is technisch een stuk lastiger en financieel duurder (twee soorten bovenleiding spanning, 2 nationale beveiligingssystemen en er wordt links of rechts gereden).
Je moet sowieso een trein hebben die onder twee soorten spanning kan rijden, anders kom je nooit van Hamburg in Kopenhagen. Het laatste stukje naar Malmö is weer dezelfde bovenleidingsspanning als in Duitsland. Dat zal het probleem dus niet zijn.

Links of rechts rijden is geen technisch probleem.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » za 26 okt 2013 09:18

Er rijden al een aantal Traxx serie 185 van DB Schenker tussen Duitsland - Denemarken - Zweden. Dus over een aantal jaren een nieuwe ICX of een Scandinavische variant van de Thalys/ICE International?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » za 26 okt 2013 10:13

Met de huidige treindiensten hoef je in principe ook niet door te rijden naar Zweden, simpelweg overstappen in Kopenhagen. Er rijdt elke 20 minuten een trein naar Malmö en verder (Göteborg/Kalmar/Karlskrona) over de brug en elke 2 uur een SJ Snabbtåg naar Stockholm (met extra overstap in Malmö 1 reismogelijkheid per uur want vanaf daar gaat er elk uur eentje). Vanaf de nieuwe dienstregeling komt daar ook nog een SJ Snabbtåg, ook 1x/2 uur bij die naar Göteborg gaat. Het zou mooi zijn als ze die op elkaar af konden stemmen!

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » za 26 okt 2013 23:44

Met zo'n hoge frequentie is het ook prima dat er geen rechtstreekse treinen rijden tussen Hamburg - Kopenhagen - Malmö. Bovendien zorgen SJ en DSB zelf met de X 2000 voor een goede verbinding tussen Kopenhagen - Stockholm/Göteborg.

Heb gegevens gezocht van de X 2000:

http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/m ... heidstrein

Het blijkt dat de X 2000 vanaf 1990 is geleverd. Ze zeggen dat HST 30 jaar mee gaat. Of dat echt zo is betwijfel want de TGV Sud Est is inmiddels al ruim 30 jaar oud. En je lees niet dat die binnenkort gesloopt gaat worden.

Bovendien is de X 2000 is een snelle Intercity met een kantelbaksysteem. Je leest vaak dat er problemen zijn met de kantelbakmechanisme zoals slijtage na een aantal jaren.

Volgens de laatste verwachtingen gaat de Fehmarnbelttunnel vanaf 2021 in gebruik. Mogelijk rijden de X 2000 dan nog maar dan zal aan een opvolger voor de X 2000 gewerkt moeten worden. Tenzij de X 55 al de opvolger is voor de binnenlandse treindiensten en eventueel aangepast kan worden voor het rijden naar Denemarken en eventueel Duitsland.

Ook kunnen DB, DSB en SJ besluiten één type trein te laten maken wat efficiënter en mogelijk goedkoper is. Een samenwerkingsverband wat je ook ziet bij de Thalys.

Natuurlijk kunnen de treinvervoerders op de geliberaliseerde spoornet zelf hun treindiensten uitvoeren zoals Eurostar en DB. Samenwerking met DSB lijk me essentieel maar op de geliberaliseerde Deense spoornet kan eventueel samengewerkt met o.a. Abellio of Arriva!

Kortom er zijn verschillende mogelijkheden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » zo 27 okt 2013 10:56

De X2000 hort en stoot aan alle kanten, op hoge snelheid in bochten lijkt het aslof je op een paard in een soort van hele snelle draf zit.
De X3000 is een soort van opvolger denk ik, kan alleen niet zo hard als de X2000.

Wellicht tijd voor een Zweeds draadje?

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » zo 27 okt 2013 11:40

Mijn ervaring was dat de X 2000 wel vloeiend kantelde in bogen. Alleen hoorde je dat stotende geluid in bochten.

In Zweden gaan ze bepaalde delen geschikt maken voor 250 km p/u tussen Stockholm - Göteborg/Malmö. Zoals al het geval op de Botniabana Sundsvall - Umea. Lijk me dat de opvolger van de X 2000 sneller gaat rijden tussen Stockholm - Kopenhagen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » zo 27 okt 2013 22:15

Er zijn ook plannen voor een aparte HSL, als ik morgen wat meer tijd omhanden heb zal ik kijken wat ik daar over kan vinden.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door ReisThijs » ma 28 okt 2013 14:21

Harm schreef:Het blijkt dat de X 2000 vanaf 1990 is geleverd. Ze zeggen dat HST 30 jaar mee gaat. Of dat echt zo is betwijfel want de TGV Sud Est is inmiddels al ruim 30 jaar oud. En je lees niet dat die binnenkort gesloopt gaat worden.
Je bent het woordje "minstens" vergeten. Die 30 jaar die je noemt is een standaardwaarde voor de economische levensduur van treinen (niet specifiek van HST's). De technische levensduur is meestal veel langer.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: Deense spoornet door flv-fgsp » ma 28 okt 2013 14:44

De Deense HSL staat in het grijs ingetekend in deze kaart:
http://www.bueker.net/trainspotting/map ... nsulas.gif

Enige uitleg hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_ ... -_Ringsted
of in andere talen.

flv-fgsp
Berichten: 268
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » wo 30 okt 2013 09:54

De grijze streepje wat de 60 km lange HSL aangeeft vervalt bijna in het niets vergeleken met de Zweedse spoorlijnen.

Op lange termijn zijn er nieuwe plannen voor aanleg van HSL in Zweden:

http://www.railwaygazette.com/news/infr ... ahead.html

Dat betekent dat de Denen indirect gaan profiteren van de Zweedse HSL. De Zweden vinden de spoorlijn Malmö - Kopenhagen belangrijk want ze hebben een 17 km lange tunnel aangelegd in Malmö waardoor goederentreinen en passagierstreinen tussen Kopenhagen - Malmö kunnen rijden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » wo 30 okt 2013 11:20

Voor zover ik weet rijden de goederentreinen om Malmö heen over het oude spoor naar de brug en tunnel. De tunnel zit aardig vol met 3 intercity's, 4 stoptreinen en een halve SJ-trein per uur per richting die in de tunnel ook nog allemaal 3 stations aandoen.
Ik denk dat vooral de SAS het niet leuk gaat vinden want die vliegen toch erg vaak tussen Kopenhagen en Stockholm.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » wo 30 okt 2013 20:50

Heb de reistijden van de directe (X 2000) treinen opgezocht:

http://www.groundedtravel.com/routes/ra ... 2000-train

Totale reistijd 5.00 - 5.10 u. Frequentie 7 á 8 keer per dag. Behoorlijk hoge frequentie voor een trein met zo'n lange reistijd. Ter vergelijking: De Thalys rijdt nu 9 keer per dag tussen Amsterdam - Parijs. En de bevolkingsdichtheid is aanzienlijk hoger tussen Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Brussel - Parijs. En de reistijd is ook concurrerender. Wordt de X 2000 ook nog aangevuld met andere Intercity's? De X 2000 heeft wel minder zitplaatsen dan de Thalys.

Ze zijn in ieder geval niet concurrerend qua reistijd met de vliegtuig inclusief voor - en natransport. Ze zullen tussen Jarnä -Linköping een HSL aanleggen. Hoe groot is de afstand tussen Jarnä - Linköping?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » do 31 okt 2013 01:30

Er zijn per dag 19 directe treinen Malmö-Stockholm: 15x SJ X2000, 1x SJ IC (getrokken met loc, 160 km/h max), 1x SJ nachttrein en 2x Veolia IC (het Zweedse spoornet is volledig open voor andere vervoerders).

7 of 8 treinen rijden inderdaad door naar Kopenhagen, de andere 11 of 12 keer kan je makkelijk overstappen op Malmö C om in Kopenhagen te komen.

Concurrentie met vliegtuig incl. voor- en natransport is zeer groot als je de inchecktijd meetelt en bedenkt dat Stockholm Arlanda 50 km buiten het centrum ligt, 20 min met de trein. Met het vliegtuig win je nog geen uur en het is een stuk meer gesleep met eventuele bagage.

Järna - Linköping is 150 km en is maar een eerste deel in het plan.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » do 31 okt 2013 23:46

Heb met de snelle pendeltrein gereisd tussen Stockholm Arlanda - Stockholm C.

Hoe kan SJ met behulp van de Zweedse infrabeheerder de X 2000 tussen Stockholm - Kopenhagen zoveel mogelijk gescheiden houden van de langzamere treinen?

Een 150 km lange HSL waar HST maximaal met 320 km p/u kunnen rijden. Dat levert t.o.v. de huidige X 2000 mits het voortdurend 200 km p/u kan rijden 12 - 15 minuten tijdswinst op. Ga dan voor het gemak uit dat de X 2000 en de toekomstige HST dan non stop rijden. Scheelt wel tussen Kopenhagen - Stockholm.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » vr 01 nov 2013 03:02

Het gescheiden houden is nogal een hele toer en ook de reden dat veel treinen in Zweden niet op tijd rijden. Er stond vandaag een artikel in de lokale krant (http://www.sydsvenskan.se/sverige/risk-for-trafikinfarkt-pa-skanes-jarnvagar/ In het Zweeds. Jullie weten Google translate zelf te vinden hoop ik). In Skåne delen 425 treinen per dag hetzelfde stukje dubbelspoor tussen Lund en Malmö waar ook nog 2 stoptreinstations tussen zitten (al stopt maar een kwart van de sprinters er...). Boven Lund rijden er iets minder treinen maar alsnog intercity's, stoptreinen, hogesnelheidstreinen en goederentreinen allemaal door elkaar met verschillende stoppatronen en snelheden.

Er zijn plannen om het spoor te verdubbelen naar 4 sporen tussen Malmö en Hässleholm maar voordat klaar is duurt nog wel een tijdje. Het viel mij op toen ik de trein naar Stockholm had dat de stops in plaatsen als Linköping vrij lang waren, ik vermoed dat de krappe treinpaden daar wel iets mee te maken hebben.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » vr 01 nov 2013 10:34

425 treinen per dag tussen Malmö - Lund. Echt een flessenhals voor de treinen van/naar Stockholm of Göteborg. Dat deel zal vast wel snel viersporig worden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » vr 01 nov 2013 11:33

Ze hebben het er al jaren over, maar ze beginnen op zijn vroegst in 2015 en het is onzeker of ze dat gaan halen.

Ik heb het nageteld en het is overigens 425 treinen totaal, dus iets meer dan 200 per richting per dag.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » vr 01 nov 2013 11:57

Als de Fehmarnbelttunnel is aangelegd, het spoortraject Rödby - Ringsted gemoderniseerd zal zijn en de HSL Ringsted - Kopenhagen is aangelegd zal het aantal goederentreinen tussen Duitsland - Denemarken v.v. waarschijnlijk (fors) toenemen. Een aantal goederentreinen van o.a. Railon Scandinavia zullen dan ook doorrijden naar Zweden/Noorwegen. In Nederland is de Volvo trein bekend die rijdt tussen Bad Bentheim - Antwerpen via Nederland.

Dan zal het knelpunt tussen Malmö - Lund wel viersporig moeten zijn. Wat er gebeurt tussen Kopenhagen - Malmö werkt direct/indirect ook door op het spoortraject Malmö - Lund.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 1 gast


cron