Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Deense spoornet door Harm » zo 17 nov 2013 16:57

Aanleg van de HSL Kopenhagen - Ringsted was al op 6 september 2012 begonnen:

http://www.railfuture.org.uk/article130 ... h-speed-up

Zoals wordt aangegeven is deze spoorlijn in eerste instantie ontworpen om de enorme drukte op de huidige spoortraject te ontlasten. En als de Fehmarnbelttunnel in gebruik gaat dan zal de HSL echt nodig zijn.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » za 07 dec 2013 20:25

In de nieuwste editie van Spoorwegen 2014 van R. Latten is te lezen welke treinen naar alle waarschijnlijkheid op de Hamburg - Fehmarnbelttunel - HSL Ringsted - Kopenhagen gaat rijden:

Met het besluit een groot aantal lijnen het komende decennium te elektrificeren, ontstaat ook de behoefte aan nieuw elektrisch materieel. Deutsche Bahn overweegt om 12 ICx stellen die vanaf 2017 worden geleverd, bicourant (15 en 25 KV) uit te voeren en van alle apparatuur te voorzien opdat deze stellen vanaf Hamburg naar Kopenhagen (via de nieuwe vaste oeververbinding over de Fehmarnbelt) en Arhus kunnen worden ingezet.

Welk materieel DSB zal aanschaffen voor de binnenlandse IC - diensten is nog niet duidelijk. Zeker is wel dat DSB bij de aanbesteding als voorwaarde zal stellen dat het materieel zijn betrouwbaarheid in de dagelijkse dienst reeds bewezen heeft en geschikt moet zijn voor tenminste 200 km p/u. Een van de kandidaten is het SJ 3000 (X 55) treinstel van Bombardier dat aan SJ is geleverd.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » za 11 jan 2014 16:08

Site van de consortium die de Fehmarnbelt tunnel bouwt:

http://www.femern.com/

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » di 21 jan 2014 23:23

Animatiefilmpje HSL Kopenhagen - Ringsted:

https://www.youtube.com/watch?v=Zy3b9s7yd_k

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Fehmarnbelttunnel door Harm » di 01 apr 2014 16:56

Ook in Duitsland hebben ze een plan om de bestaande spoortraject Hamburg - Lübeck uit te breiden zodat de treinen sneller naar/van de Fehmarnbelttunnel/Kopenhagen kunnen rijden. Tevens zal de capaciteit vergroot worden:

http://www.europeanrailwayreview.com/20 ... -eu-grant/
http://ec.europa.eu/ten/transport/prior ... PP20EN.pdf

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door Harm » ma 08 sep 2014 16:40

In Denemarken gaan ze beginnen om de huidige dieselspoorlijn Ringsted - Rödby te elektrificeren, verdubbelen, beveiligen met ERTMS en geschikt maken voor 200 km p/u:

http://www.globalrailnews.com/2014/09/0 ... me-begins/
http://www.railway-technology.com/proje ... lway-link/

Zie dat tussen Wierden - Zwolle en Maaslijn nog niet zo snel gebeuren. Maar de route Ringsted - Rödby is natuurlijk veel belangrijker want het vormt dan een onderdeel tussen Hamburg - Kopenhagen - Mälmo (Duitsland - Denemarken - Zweden/Noorwegen).

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » ma 08 sep 2014 21:25

Dit wordt inderdaad de snelle verbinding tussen Hamburg en Kopenhagen, er zou nog wel eens een goed uur van de huidige reistijd af kunnen door de tunnel en de snelheidsverhoging. Kan ik ook eens comfortabel met een dagtrein heen en weer naar Nederland over een jaar of 10...

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Deense spoornet door R-K » wo 10 sep 2014 11:31

Als je wel rekening houdt met 2x overstappen in Osnabrueck en Hamburg.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Deense spoornet door PvdO » wo 10 sep 2014 12:38

En dan nog binnen Nederland omdat ik dan waarschijnlijk richting Eindhoven zou gaan - maar dat is al beter dan de huidige 5 keer overstappen.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door John » do 02 okt 2014 15:31

In Denemarken gaan ze beginnen om de huidige dieselspoorlijn Ringsted - Rödby te elektrificeren, verdubbelen, beveiligen met ERTMS en geschikt maken voor 200 km p/u:

Dan is dus het gehele traject tussen Kopenhagen en Hamburg straks van een bovenleiding voorzien. Wat is de beoogde frequentie? En weet je misschien ook over plannen zijn voor directe treinen Hamburg - Zweden?

Dit wordt inderdaad de snelle verbinding tussen Hamburg en Kopenhagen, er zou nog wel eens een goed uur van de huidige reistijd af kunnen door de tunnel en de snelheidsverhoging.

Als ik de linkjes van Harm zo doorlees wel meer. Voor Puttgarden naar Rødby staat nu 1 uur voor de ferryovertocht in de dienstregeling. De passage door de tunnel van 18 km zal niet langer dan een kwartier duren. Verder wordt er van Kopenhagen naar Ringsted nu nog over Roskilde gereden, De nieuwe lijn over Køge is qua kilometers korter. De rest van het traject in Denemarken heeft volgens dit kaartje nu een maxiumsnelheid van 120-140 km/h en gaat dus naar 200 km/h. Ook daar wordt dus flink tijd gepakt. Ik neem aan dat het Duitse deel ook wel naar 200 km/h gaat?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » do 02 okt 2014 17:58

john schreef:
Ik neem aan dat het Duitse deel ook wel naar 200 km/h gaat?


http://www.femern.de/material-folder/do ... -no.+22+DE

Op blz 5 staat het volgende te lezen:

Das Projekt Ringsted-Rødby schließt sozusagen direkt an Banedanmarks zweites großes Projekt an: der zweigleisigen Strecke zwischen Kopenhagen und Ringsted, auf der mit bis zu 250 km/h gefahren werden kann. Die Strecke von Ringsted nach Rødby wird, wie erwähnt, auf eine Geschwindigkeit von 160 km/h oder 200 km/h ausgelegt sein. Die volkswirtschaftlichen Berechnungen zeigen, dass 200 km/h die sinnvollere Variante ist, und wenn sich die Politik für diese Lösung entscheidet, wird es möglich sein, von Hamburg in zwei Stunden und 50 Minuten nach Kopenhagen zu kommen. Damit wird sich die Reisezeit für Pendler zwischen Nykøbing F. und Kopenhagen um bis zu 24 Minuten in jeder Richtung verringern.

Ze kunnen zoal met 160 km p/u rijden. Om bepaalde delen of de hele spoorlijn geschikt te maken voor 200 km p/u zijn ze in Duitsland nog niet uit.

Nog een ander rapport over de Ausbaustrecke Bad Schwartau - Puttgarden:

http://www.beltquerung.info/uploads/med ... 3-2011.pdf

Over een HST Hamburg - Zweden kan ik niks vinden. Maar wie weet dat PvdO daar meer over weet.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door groningen » do 02 okt 2014 19:17

Ergens anders heb ik al gepost dat de Duitsers liggen te slapen. De Denen zullen alles klaar hebben, dan komen ze in Puttgarden aan en kan het nog diesel zijn.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » do 02 okt 2014 20:43

Groningen schreef:
Ergens anders heb ik al gepost dat de Duitsers liggen te slapen. De Denen zullen alles klaar hebben, dan komen ze in Puttgarden aan en kan het nog diesel zijn.


Zal wel meevallen:

Das Land Schleswig-Holstein leitete am 9. Januar 2013 das Raumordnungsverfahren für den Ausbau der Hinterlandanbindung zur Festen Fehmarnbeltquerung ein.[5][6] Nach dem Ergebnis des Raumordnungsverfahrens vom 6. Mai 2014[7] soll eine Neubaustrecke von etwa 55 Kilometer Länge nahe der Autobahn A 1 mit Umfahrungen der Gemeinden Ratekau, Lensahn und Großenbrode gebaut werden. Die vorhandene, eingleisige Strecke soll nach deren Fertigstellung stillgelegt werden

Nog meer gegevens over het spoortraject Lübeck - Puttgarten:

http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstreck ... %C3%BCbeck

John schreef:
Dan is dus het gehele traject tussen Kopenhagen en Hamburg straks van een bovenleiding voorzien. Wat is de beoogde frequentie?


Lübeck - Neustadt (2 keer per uur) - Puttgarden (1 keer per uur). Tel daar de goederentreinen bij op. Na de ingebruikname van de Fehmarnbelttunnel zal het aantal goederentreinen en (hogesnelheids) treinen naar Denemarken - Zweden/Noorwegen zoal toenemen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door John » vr 03 okt 2014 03:13

Harm schreef:In Denemarken gaan ze beginnen om de huidige dieselspoorlijn Ringsted - Rödby te elektrificeren, verdubbelen, beveiligen met ERTMS en geschikt maken voor 200 km p/u:

Hier een promofilmpje over de upgrade van deze lijn van de Banedanmark:


John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door groningen » vr 03 okt 2014 07:19

5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door John » za 04 okt 2014 02:45

Als de Fehmarnbelttunnel is aangelegd, het spoortraject Rödby - Ringsted gemoderniseerd zal zijn en de HSL Ringsted - Kopenhagen is aangelegd zal het aantal goederentreinen tussen Duitsland - Denemarken v.v. waarschijnlijk (fors) toenemen. Een aantal goederentreinen van o.a. Railon Scandinavia zullen dan ook doorrijden naar Zweden/Noorwegen.

In Scandinavië kijken ze trouwens vrij serieus naar een tweede vaste spoorverbinding tussen Zweden en Denemarken tussen Helsingor en Helsingborg om de Sontbrug te ontlasten (HH-tunnel). Denemarken moet dan ook investeren in een goederenringspoor om Kopenhagen heen, omdat de bestaande spoorlijnen door de stad geen extra goederenverkeer kunnen verwerken.

De burgemeester van Kopenhagen heeft ook al een ander proefballonnetje opgelaten om de metro door te trekken naar Malmö.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door Harm » za 04 okt 2014 07:24

Metro van Kopenhagen doortrekken naar Mälmo? (oh) De huidige spoorlijn tussen Kopenhagen - Mälmo kan de huidige drukte toch al aan? En niet al te lang geleden is de Mälmo City Tunnel in gebruik gegaan waardoor extra capacitieit gecreëerd is.

john schreef:
En weet je misschien ook over plannen zijn voor directe treinen Hamburg - Zweden?


De totale reistijd tussen Hamburg - Kopenhagen zal 2 uur en 50 minuten worden. Daarmee concurreert de snelle trein Hamburg - Kopenhagen met de vliegtuig. Is het aantrekkelijk voor treinreizigers om een aantal treinen vanaf Kopenhagen door te trekken naar Mälmo/Stockholm? De totale reisduur zal dan 7 á 8 uur zijn. En een aantal treinen zal dan ook extra voorzien moeten worden van de Zweedse beveiligingssysteem.

Zie eerder gebeuren dat een aantal treinen vanaf Hamburg doorgetrokken wordt naar Berlijn. En waarom niet een rechtstreekse trein tussen Kopenhagen - Amsterdam met de nieuwe ICx? ;)

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hamburg - København; Fehmarnbelttunnel door en-es » za 04 okt 2014 09:43

Voor Kopenhagen-Amsterdam is weinig vraag dus dat zie ik niet gebeuren. Vliegtuig is sneller en vaak goedkoper.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron