NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
door Harm » do 28 jan 2016 21:12
John: Afgesplitst van: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's
Las op OV Magazine deze interessante artikel: http://www.ovmagazine.nl/2016/01/ns-wil-trager-maar-vaker-naar-frankfurt-1755/
NS en Deutsche Bahn (DB) onderzoeken of ze de ICE Amsterdam–Frankfurt in zowel Nederland als Duitsland kunnen vervangen door een Intercity.
Marjon Kaper, bij NS verantwoordelijk voor internationale verbindingen en klanten, onthulde het idee voor een iets tragere maar veel frequentere trein van Amsterdam naar Frankfurt op het congres Toekomstbeelden van kennisnetwerk Railforum.
Een Intercity is goedkoper te exploiteren dan de relatief dure Duitse hogesnelheidstrein ICE, die in Nederland niet harder rijdt dan 140 kilometer per uur. De ICE Amsterdam–Frankfurt gaat bijna elke twee uur en stopt in Nederland alleen in Utrecht en Arnhem. Door het dure hogesnelheidsmaterieel te vervangen door een Intercitytrein, bespaart NS materieelkosten én binnenlandse Intercity-ritten. Met het geld dat dan vrijkomt, zouden NS en DB de frequentie kunnen verdubbelen naar elk uur een internationale Intercity Amsterdam–Frankfurt.
Over het deeltraject Amsterdam–Utrecht–Arnhem doet een binnenlandse Intercity 5 minuten langer dan de ICE, onder meer door extra stops als Ede-Wageningen. Op de in 2002 geopende Duitse hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt rijdt de ICE wél tegen de 300 kilometer per uur. Op dat traject zou een internationale Intercity van pakweg 200 kilometer per uur een stuk trager worden. De bouwplannen voor een Nederlandse HSL-Oost (Amsterdam–Utrecht–Emmerich) zijn in 2001 afgeblazen: te duur. Wel zijn de twee buitenste sporen van het traject Amsterdam–Utrecht geschikt voor 200 kilometer per uur.
NS benadrukt dat er contracten lopen met DB over de gezamenlijke exploitatie van Amsterdam–Frankfurt. De ICE kan op z’n vroegst in de tweede helft van de vervoerconcessie worden vervangen door een frequentere internationale intercity, dus ná 2020.
NS bezit 3 meerspannige ICE-treinstellen in de gezamenlijke materieelpoule ICE International met DB. De Duitsers bezitten de andere 14 stellen. De 17 zogeheten ICE 3M-stellen kunnen rijden in drie landen: België, Duitsland en Nederland.
Ook de internationale treinen Amsterdam–Berlijn (elke twee uur) en Amsterdam–Brussel (elk uur) rijden aan beide kanten van de grens als binnenlandse Intercity. De Thalys Amsterdam–Parijs is nu de enige hogesnelheidstrein vanuit Nederland.
Op de ABS Koln - Siegburg kan 200 km p/u gereden worden. Maar tussen Siegburg - Frankfurt zou 200 km p/u treinmaterieel op de flinke hellingen de ICE 3 (International)/Velaro D in de weg zitten. Dus waarom niet 1 keer p/u een IC (NG) Amsterdam - Koln? Zonder bar/buffet. Maar eventueel wel reserveren maar zonder toeslag en lagere tarieven dan de ICE? En dan geïntegreerd in de IC Schiphol - Nijmegen? Of een andere dienstregeling maken in combinatie met Abellio Düsseldorf - Arnhem, IC Schiphol - Nijmegen.
Las op OV Magazine deze interessante artikel: http://www.ovmagazine.nl/2016/01/ns-wil-trager-maar-vaker-naar-frankfurt-1755/
NS en Deutsche Bahn (DB) onderzoeken of ze de ICE Amsterdam–Frankfurt in zowel Nederland als Duitsland kunnen vervangen door een Intercity.
Marjon Kaper, bij NS verantwoordelijk voor internationale verbindingen en klanten, onthulde het idee voor een iets tragere maar veel frequentere trein van Amsterdam naar Frankfurt op het congres Toekomstbeelden van kennisnetwerk Railforum.
Een Intercity is goedkoper te exploiteren dan de relatief dure Duitse hogesnelheidstrein ICE, die in Nederland niet harder rijdt dan 140 kilometer per uur. De ICE Amsterdam–Frankfurt gaat bijna elke twee uur en stopt in Nederland alleen in Utrecht en Arnhem. Door het dure hogesnelheidsmaterieel te vervangen door een Intercitytrein, bespaart NS materieelkosten én binnenlandse Intercity-ritten. Met het geld dat dan vrijkomt, zouden NS en DB de frequentie kunnen verdubbelen naar elk uur een internationale Intercity Amsterdam–Frankfurt.
Over het deeltraject Amsterdam–Utrecht–Arnhem doet een binnenlandse Intercity 5 minuten langer dan de ICE, onder meer door extra stops als Ede-Wageningen. Op de in 2002 geopende Duitse hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt rijdt de ICE wél tegen de 300 kilometer per uur. Op dat traject zou een internationale Intercity van pakweg 200 kilometer per uur een stuk trager worden. De bouwplannen voor een Nederlandse HSL-Oost (Amsterdam–Utrecht–Emmerich) zijn in 2001 afgeblazen: te duur. Wel zijn de twee buitenste sporen van het traject Amsterdam–Utrecht geschikt voor 200 kilometer per uur.
NS benadrukt dat er contracten lopen met DB over de gezamenlijke exploitatie van Amsterdam–Frankfurt. De ICE kan op z’n vroegst in de tweede helft van de vervoerconcessie worden vervangen door een frequentere internationale intercity, dus ná 2020.
NS bezit 3 meerspannige ICE-treinstellen in de gezamenlijke materieelpoule ICE International met DB. De Duitsers bezitten de andere 14 stellen. De 17 zogeheten ICE 3M-stellen kunnen rijden in drie landen: België, Duitsland en Nederland.
Ook de internationale treinen Amsterdam–Berlijn (elke twee uur) en Amsterdam–Brussel (elk uur) rijden aan beide kanten van de grens als binnenlandse Intercity. De Thalys Amsterdam–Parijs is nu de enige hogesnelheidstrein vanuit Nederland.
Door het dure hogesnelheidsmaterieel te vervangen door een Intercitytrein, bespaart NS materieelkosten én binnenlandse Intercity-ritten. Met het geld dat dan vrijkomt, zouden NS en DB de frequentie kunnen verdubbelen naar elk uur een internationale Intercity Amsterdam–Frankfurt.
Op de ABS Koln - Siegburg kan 200 km p/u gereden worden. Maar tussen Siegburg - Frankfurt zou 200 km p/u treinmaterieel op de flinke hellingen de ICE 3 (International)/Velaro D in de weg zitten. Dus waarom niet 1 keer p/u een IC (NG) Amsterdam - Koln? Zonder bar/buffet. Maar eventueel wel reserveren maar zonder toeslag en lagere tarieven dan de ICE? En dan geïntegreerd in de IC Schiphol - Nijmegen? Of een andere dienstregeling maken in combinatie met Abellio Düsseldorf - Arnhem, IC Schiphol - Nijmegen.
Harm- Berichten: 3391
- Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
- Woonplaats: zwolle
- Heeft Bedankt: 25 keer
- Ontvangen Bedankjes: 12 keer