Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door AlexNL » vr 26 feb 2016 15:48

Waarom gaat iedereen er hier toch al standaard van uit dat NS het binnenlandse IC-concept ook zou willen toepassen op een aanvullende IC naar Duitsland, en het dus allemaal zo goedkoop mogelijk zou moeten? Ten eerste denk ik niet dat DB Fernverkehr daarmee akkoord gaan (catering hoort bij dat concept), maar commercieel en logistiek is het ook onhandig als de ene trein wel catering heeft, maar de andere niet.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door SuperGhost » vr 26 feb 2016 16:11

DB ging daarmee toch ook akkoord met de IC-Berlijn? Waarom zouden ze dat dan niet doen bij een IC-Keulen?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door jcvjcvjcvjcv » vr 26 feb 2016 17:55

AlexNL schreef:Waarom gaat iedereen er hier toch al standaard van uit dat NS het binnenlandse IC-concept ook zou willen toepassen op een aanvullende IC naar Duitsland, en het dus allemaal zo goedkoop mogelijk zou moeten? Ten eerste denk ik niet dat DB Fernverkehr daarmee akkoord gaan (catering hoort bij dat concept), maar commercieel en logistiek is het ook onhandig als de ene trein wel catering heeft, maar de andere niet.

Hoezo? Binnenlandse IC's hebben ook at random catering. Overigens zwaar irritant; want die lui lopen 9/10 keer tegen iedereen aan met die lompe tas.

jcvjcvjcvjcv
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door AlexNL » za 27 feb 2016 06:31

SuperGhost schreef:DB ging daarmee toch ook akkoord met de IC-Berlijn? Waarom zouden ze dat dan niet doen bij een IC-Keulen?

En wat zit er gewoon in die IC Berlijn? Een cateringwagen.

Er heeft een tijdje zelfs een volwaardig BordRestaurant in meegereden, toen er iets met de bistro's aan de hand was.

AlexNL
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Chrisdb » za 27 feb 2016 08:38

AlexNL schreef:Waarom gaat iedereen er hier toch al standaard van uit dat NS het binnenlandse IC-concept ook zou willen toepassen op een aanvullende IC naar Duitsland, en het dus allemaal zo goedkoop mogelijk zou moeten? Ten eerste denk ik niet dat DB Fernverkehr daarmee akkoord gaan (catering hoort bij dat concept), maar commercieel en logistiek is het ook onhandig als de ene trein wel catering heeft, maar de andere niet.

Dat lijkt me vrij simpel, mijn waarde AlexNL.

NS heeft een drama gehad, genaamd het Fyradrama. Daarvoor alleen al moet 350 miljoen euro bezuinigd worden en ik meen me te herinneren dat er zelfs extra bezuinigd wordt. Dat doe je door op overhead, personeelskosten en extra voorzieningen te bezuinigen, zoals catering. Daarnaast kan in zowel Nederland als Duitsland op de stations vaak ook aankopen gedaan worden. De catering bij Fyra V160 is bijvoorbeeld geschrapt vanwege de hoge prijzen én vanwege het feit, dat reizigers liever even naar hun vertrouwde Appie To Schnappi op het station gaan, AppieSnappie?

Tegelijkertijd is als ik me niet vergis afgesproken in de HRN/HSL-concessie dat NS inzet op binnenlandse reiziger en in mindere mate op internationale reizigers. Daar zijn immers marktpartijen als Thalys, Eurostar, Flixbus, Eurolines en DB IC Bus voor. En de binnenlandse reiziger (en dan ga ik even uit van een prototype nuchtere Hollander), die wil niet opgepropt als haring in een tonnetje vervoerd worden, die wil gewoon van A naar B vervoerd worden. Liefst zittend, zonder een of andere dikke zweterige vent of dame naast je. En uiteraard krijgen we het liefst geld toe om op de eerste rij te zitten (verbastering van het bekende spreekwoord 'voor een dubbeltje op de eerste rij zitten'), dus in normaal Nederlands: we willen spotgoedkoop of extragratis reizen want het leven is al duur zat, en, zoals één van de mooiste spreekwoorden in Nederland luidt: ons bin zuunig!

Een cateringplek betekent inleveren van zitplaatsen. En dat zou ook betekenen dat reizigers bij een volle trein staand vervoerd worden. Zeker als het een IC is zonder toeslag. En die zitplaatsen/volle treinen is nou net waar NS op dit moment GI-GANTISCH over onder vuur ligt, want laten wij niet vergeten dat de OV Studentenkaart bijvoorbeeld uitgebreid is naar MBO onder de 18. Rover klaagt, Voor Beter OV klaagt en we hebben zelfs nu een ConsumentenClaim die een slaatje uit de ellende wil slaan (want ja, als jij als reiziger meedoet, moet je natuurlijk wel aan dat kantoor betalen, terwijl zowel kantoor als klant eigenlijk weten dat ze geen compensatie krijgen, ik vind die club ronduit verwerpelijk), dus dat zal ook zeker meespelen.

Tot slot is de afstand Amsterdam - Keulen zoals hier al meermaals is aangegeven even ver als bij wijze van Groningen - Amsterdam of Amsterdam - Maastricht.

Genoeg redenen dus waarom het Nederlandse IC-concept het weleens zou kunnen winnen van de Duitsers. Tot slot verwacht ik dat het Nederlandse IC-concept meer 'hufterproof' is tegen onrendabele gekkies die agressief doen/zwartrijden/andere rare streken uithalen (want soberder) wat dus ook beter is voor de sociale veiligheid.

In een samenwerking is het geven en nemen. Dat betekent dat niet alleen NS concessies moet doen, maar ook DB. Hoe groot ze ook zijn. Anders kan je niet spreken van een samenwerking, maar zou NS eigenlijk feitelijk reseller van diensten van DB zijn. Dat willen ze ook niet, dus moet er van beide kanten concessies gedaan worden. DB heeft daarnaast ook rekening te houden met NS en haar bezuinigingen, want je moet het ook niet willen dat een vervoerder halverwege de operatie veranderd in een patiënt die op sterven ligt. Bovendien is een trein zonder catering ook voor DB goedkoper.

Voor jullie informatie waarom NS catering weleens kan wijzigen: lees dit artikel maar eens. Een artikel uit Trouw, uit de tijd dat Albron nog de koek en zopie verzorgde. Een quote daaruit:

Albron wil ook een vastere plek creëren, waar reizigers hun consumptie kunnen halen. Dat idee stuit nog op verzet van NS. “Er komt absoluut geen bar in de trein”, verzekerde NS-directeur Hans Huisinga. “We kunnen nu al met moeite mensen lossen en laden, daar kan geen doorstroming naar een barruimte meer bij.”

In alle materieelprojecten die NS voor zowel binnenlands als buitenlands vervoer heeft gehad, zie je ook geen bar of bistro terugkomen (behalve in Thalys en ICE, maar dat is in feite een aangekocht concept). Zelfs Fyra V250, waar Chef Expresse (formule Railrest) de catering verzorgde, werkte met een trolley en opvolger IC Brussel heeft niet eens catering. In de latere jaren na bovengenoemde quote uit Trouw is er niet veel veranderd, behalve dat de reizigersstroom is toegenomen.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Moshi » za 27 feb 2016 11:16

Chrisdb schreef:Tegelijkertijd is als ik me niet vergis afgesproken in de HRN/HSL-concessie dat NS inzet op binnenlandse reiziger en in mindere mate op internationale reizigers. Daar zijn immers marktpartijen als Thalys, Eurostar, Flixbus, Eurolines en DB IC Bus voor.

Je vergist je wel.

NS concessie schreef:3. NS verbetert de volgende grensoverschrijdende verbindingen als volgt:
a. de verbinding met Luik, door middel van een intercityverbinding of een stoptreinverbinding;
b. de verbinding met Aken, door middel van een intercityverbinding, zodra de infrastructuur
daarvoor gereed is;
c. de verbinding met Antwerpen, door het realiseren van reistijdwinst in de bestaande
stoptreinverbinding op het traject Roosendaal-Antwerpen.
4. NS verbindt zich om in overleg met de relevante binnenlandse en buitenlandse partijen een nieuwe
grensoverschrijdende verbinding van Eindhoven, via Venlo naar Düsseldorf te realiseren, waarbij
gestreefd wordt naar een intercity-verbinding.
5. NS onderzoekt op verzoek van en in overleg met de relevante binnenlandse en buitenlandse partijen
andere kansrijke verbeteringen of nieuwe grensoverschrijdende verbindingen.

Moshi
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Chrisdb » za 27 feb 2016 11:19

Moshi schreef:
Chrisdb schreef:Tegelijkertijd is als ik me niet vergis afgesproken in de HRN/HSL-concessie dat NS inzet op binnenlandse reiziger en in mindere mate op internationale reizigers. Daar zijn immers marktpartijen als Thalys, Eurostar, Flixbus, Eurolines en DB IC Bus voor.

Je vergist je wel.

NS concessie schreef:3. NS verbetert de volgende grensoverschrijdende verbindingen als volgt:
a. de verbinding met Luik, door middel van een intercityverbinding of een stoptreinverbinding;
b. de verbinding met Aken, door middel van een intercityverbinding, zodra de infrastructuur
daarvoor gereed is;
c. de verbinding met Antwerpen, door het realiseren van reistijdwinst in de bestaande
4. NS verbindt zich om in overleg met de relevante binnenlandse en buitenlandse partijen een nieuwe
grensoverschrijdende verbinding van Eindhoven, via Venlo naar Düsseldorf te realiseren, waarbij
5. NS onderzoekt op verzoek van en in overleg met de relevante binnenlandse en buitenlandse partijen

Dan had ik graag geweten waarom enkele jaren geleden is gezegd 'de N van NS oppoetsen'.

Chrisdb
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Moshi » za 27 feb 2016 13:26

Chrisdb schreef:
Moshi schreef:

Je vergist je wel.

daarvoor gereed is;

Dan had ik graag geweten waarom enkele jaren geleden is gezegd 'de N van NS oppoetsen'.

Ik heb geen idee waarom dat is gezegd. Weet alleen dat in de concessie niet is afgesproken dat de NS in mindere mate inzet op internationale reizigers.

Moshi
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Harm » za 27 feb 2016 16:06

Chrisdb schreef:
In alle materieelprojecten die NS voor zowel binnenlands als buitenlands vervoer heeft gehad, zie je ook geen bar of bistro terugkomen (behalve in Thalys en ICE, maar dat is in feite een aangekocht concept). Zelfs Fyra V250, waar Chef Expresse (formule Railrest) de catering verzorgde, werkte met een trolley en opvolger IC Brussel heeft niet eens catering. In de latere jaren na bovengenoemde quote uit Trouw is er niet veel veranderd, behalve dat de reizigersstroom is toegenomen.

Op Tenderned is te lezen dat de IC-NG in eerste instantie wordt gemaakt voor inzet in Nederland. Dat houdt o.a. in dat het standaard kan rijden onder 1500 volt en 25 KV. En het beschikt over ATB-NG en ERTMS. Ga ervan uit dat dit ook het geval is met de inrichting van het interieur.

Op Tenderned is ook te lezen dat het indien gewenst kan worden aangepast voor het rijden in het buitenland. Maar inzet in het buitenland heeft lage(re) prioriteit. Indien DB een bar/buffet wilt in de IC-NG zal het technisch waarschijnlijk wel kunnen. Maar dan moet de inrichting van de IC-NG aangepast worden. In de internationale HST op afstanden van 500 - 1000 km is dat standaard. Maar hoeveel extra zal het kosten als de IC-NG voorzien wordt van bar/buffet of bistro? Dat is een afweging die de vervoerder dan ook gaat maken.

En natuurlijk gaat het ten koste van een aantal zitplaatsen.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door groentje » za 27 feb 2016 17:20

Ik vind het wel spijtig dat catering zo onpopulair is in Nederland (in België ook, hoor), alles moet wijken voor capaciteit, ook comfort. Zelfs in veel regionale treinen zie ik in het buitenland catering passeren, zoals bij Est Midlands, Arriva Wales, Scotrail, Irish Rail, SH-Express, ODEG... Trouwens, ook veel van die busbedrijven verkopen drankjes en snacks aan boord. NMBS en NS vergissen zich volgens mij als ze comfort als overbodig zien om klanten te lokken.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Chrisdb » za 27 feb 2016 17:40

groentje schreef:Ik vind het wel spijtig dat catering zo onpopulair is in Nederland (in België ook, hoor), alles moet wijken voor capaciteit, ook comfort. Zelfs in veel regionale treinen zie ik in het buitenland catering passeren, zoals bij Est Midlands, Arriva Wales, Scotrail, Irish Rail, SH-Express, ODEG... Trouwens, ook veel van die busbedrijven verkopen drankjes en snacks aan boord. NMBS en NS vergissen zich volgens mij als ze comfort als overbodig zien om klanten te lokken.

Ik ben het geheel met je eens. Ik heb zelf korte tijd bij Albron Railtender gewerkt in m'n middelbare schooltijd en dat was genieten! Blije gezichten aan boord, lekker met je karreke door den landen en hoppa! Als klant mis ik de catering aan boord ook: het komt geregeld voor dat ik in de trein tegen een suikerprobleempje aanloop en dan snel iets moet eten. En echt, ik zorg er altijd voor dat ik iets te eten bij me heb maar dat kan ook weleens te weinig zijn waardoor het al snel gaat duizelen voor me.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld Virgin Trains, dan raak ik echt wel een beetje jaloers. Die hebben een complete shop met niet alleen catering, maar ook bijvoorbeeld kranten en tijdschriften.

Ik denk dat het bij NMBS met name om het financiële verhaal gaat. Want comfort kunnen ze wel degelijk verzorgen. Kijk naar Thalys, Eurostar en de skitrein, die hebben catering.

Zoals ik al eerder aangaf, blijkt uit onderzoek van NS dat reizigers veel liever naar Appiehappiesnappie of de Burgerkoning gaan en ik snap ergens ook wel waarom: Appiewappieflappie heeft nu eenmaal verse producten (en goede koffie), terwijl je aan boord vaak alleen maar oploskoffie en verpakte zaken kan krijgen. Een verse maaltijd in de trein bereiden wordt heel lastig vanwege de beperkte ruimte. Veel mensen (waaronder ikzelf) zijn immersook tegenwoordig wars van voorverpakte troep: die willen juist verse ingrediënten, zoals bijvoorbeeld een doosje snoeptomaatjes (YUMYUM :D ).

Chrisdb
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door AlexNL » za 27 feb 2016 17:43

Chrisdb schreef:Dan had ik graag geweten waarom enkele jaren geleden is gezegd 'de N van NS oppoetsen'.

Die uitspraak sloeg op het meer focussen op NS Reizigers, in plaats van op Abellio dat opdracht na opdracht binnensleept.

AlexNL
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door groningen » za 27 feb 2016 20:31

Die verplichting van catering aan boord; die IC2 heeft het niet eens. Moeten we die nieuwe treinen dan nog wel een IC noemen?
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door groentje » za 27 feb 2016 20:45

@chrisdb: Lijkt me vooral een kwestie van het aanbod aanpassen, dan. Op de SH-Express kreeg ik in elk geval gewone thermoskoffie en een broodje met kaas. En voorverpakte sandwiches zijn ook standaard op veel plaatsen. Uiteraard zullen veel mensen ook op het station iets kopen (BK of Starbucks isnu wel niet veel gezonder), maar het aanbod zorgt wel voor extra aantrekkingskracht.
En de nieuwe Duitse IC heeft geloof ik wel een karretje.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door jcvjcvjcvjcv » zo 28 feb 2016 04:59

Ik snap al dat gevreet op stations niet. Het kost klauwen met geld en is meestal verre van gezond. Voer voor onderweg neem ik gewoon zelf mee, of ik eet niet. Friet die ik buitenshuis eet heeft meestal zo'n rare bijsmaak, of de mayo is gewoonweg vies. Met de vakantie in Antwerpen geweest, daar bij meerdere zaken van die vieze zoete mayo gekregen. Bleh. Doe mij maar die in Ossenwit gefrituurde frietjes (zonder rijstebloem!) met "de enige echte"

Voor bloedsuikerproblemen bestaan er van die handige witte tabletten "Dextro" :p

jcvjcvjcvjcv
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door R-K » zo 28 feb 2016 11:03

Chrisdb schreef:
Harm schreef:DB is de grootste vervoerder van Europa. Boxtel heeft als interim directeur van NS weinig in te brengen tegen zo'n gigant. Dat staat los of hij wel of geen capaciteiten heeft.

Klopt, maar we hebben hier wel met een ex-minister te maken.
Blaaskaak Mehdorn is alweer even weg bij DB, dus dat maakt het alweer makkelijker.

Voor wat betreft dat interim: dat kan wel zo zijn, maar ik heb nog nergens een vacature gezien voor zijn opvolger en er schijnt nog niet eens een functieprofiel te zijn, dus hoe interim is interim?

Of hij capabel is doe ik geen uitspraken over: ik heb niet met hem gewerkt maar ik zie wel dat hij z'n best doet.

Goed, voor wat betreft het IRE-idee: ik ga er ook vanuit dat NS wil dat die IC dan in Duitsland onder het IRE-regime gaat rijden omdat dat ook het beste aansluit bij het Nederlandse IC-idee. Kijk naar de Benelux, die verandert m.i.v. komende dienstregeling ook meer in een IR-trein dan een IC-trein. Ook de beargumentatie die R-K aanvoert zal NS zeker als punt meenemen; je gaat immers geen halflege dure IC-treinen naar Duits concept laten rijden terwijl je volle bak kan trekken met een IRE-trein met verschillende kaartsoorten (althans als ik de formulemanager was...). Bovendien is dan ook integratie in de werkpakketten van NSR Binnenland mogelijk (aangezien de trein dan in Duitsland mogelijk onder DB Regio wordt gehangen).

Harm schreef:
mat_64 schreef:
Tevens kunnen er op de EC-NG (de internationale IC-NG) iets andere interieurs- en inrichtingseisen gaan gelden, met voor een groot deel gebruik van de zelfde componenten. Als NS slim is word de EC-NG serie groot genoeg voor een de IC's Brussel Z/M - Den Haag C/Amsterdam C (1*h), IC Antwerpen C - Eindhoven (1*2h) en IC/EC Amsterdam C - Keulen Hbf (1*2h). Natuurlijk moeten ze samen kunnen rijden met andere IC-NG's.

Zou wel mooi zijn als NS samen met DB en NMBS in één pool dan treinen willen bestellen met dezelfde specificaties qua interieur - en inrichting. Maar wil NMBS qua interieur - en inrichting dezelfde trein als DB-AG? Hebben er wel eens treinen met catering gereden tussen Nederland (Amsterdam) - België (Brussel)? Wel tussen Amsterdam - Brussel - Parijs natuurlijk met Thalys en voorheen Eurocity Etoile du Nord (voor 2 juni 1996).

Lijk me geen probleem toch dat een vierstroomsysteem EC-NG gekoppeld kan rijden met een IC-NG Nederland? Heb in een gekoppelde ICE Basel - Dortmund & ICE Basel - Amsterdam gezeten tussen Basel - Köln. Thalys heeft wel eens gekoppeld gereden met een binnenlandse TGV Reseau (1500 volt en 25 KV). Maar dat is een uitzondering.

Nah, doe maar niet. NS en NMBS moeten juist uit elkaar. Laat NMBS maar lekker met Thalys rondhobbelen, dan doet NS met DB het ICE/IC-verkeer naar Duitsland en het IC-verkeer naar België :) Anders krijgen we ook nog een EC-NG Debacle

Een deel van de trein zou ik als 1e klas inrichten voor de zakenreiziger. Met comfortabele zittingen ala ICE-style met veel beenruimte. Krant en een minibar met voorverpakte broodjes en drinken.

De rest van de trein wordt 2e klas waarin de filosofie "zoveel mogelijk reizigers voor dumpprijzen (dus reizigers met STT-tickets) vervoeren". Stoelen in vis-aan-vis opstellingen relatief dicht bij elkaar, misschien zelfs een 3+2-opstelling overwegen en verder naast wifi en toilet geen extra voorzieningen. Verdienmodel is dan om zo veel mogelijk Duitsers op vol tarief van Arnhem naar Amsterdam te vervoeren (retour €33,20).

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door bobo90 » zo 28 feb 2016 12:01

Als een ic 3+2 krijgt, dan vind ik dat ze toch wel erg diep zijn gezakt

bobo90
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Harm » zo 28 feb 2016 12:11

R-K schreef:
Een deel van de trein zou ik als 1e klas inrichten voor de zakenreiziger. Met comfortabele zittingen ala ICE-style met veel beenruimte. Krant en een minibar met voorverpakte broodjes en drinken.

De rest van de trein wordt 2e klas waarin de filosofie "zoveel mogelijk reizigers voor dumpprijzen (dus reizigers met STT-tickets) vervoeren". Stoelen in vis-aan-vis opstellingen relatief dicht bij elkaar, misschien zelfs een 3+2-opstelling overwegen en verder naast wifi en toilet geen extra voorzieningen. Verdienmodel is dan om zo veel mogelijk Duitsers op vol tarief van Arnhem naar Amsterdam te vervoeren (retour €33,20).

Je geeft iets essentieel aan. Tot nu toe werden nieuwe Nederlandse treinen nooit ingericht met de gedachte dat het in het buitenland kon worden ingezet. Dat gold dan vooral voor de V-IRM, ICM en DDZ. En daarvoor de Hondekop. Het waren allemaal mono courante treinen die alleen in Nederland reden. En alleen overweg konden met 1500 volt en beschikte over ATB.

Alleen een aantal ICR werden geschikt gemaakt voor inzet in het buitenland. Eerst wordt het locomotief reeks 11 getrokken. En nu met Traxx. Maar nu worden de nieuwste IC zo ontworpen dat het eventueel kan worden ingezet in het buitenland. Of dat gaat gebeuren hangt natuurlijk af van de vervoerders van het treinmaterieel.

Krijg bij NMBS sterk de indruk dat ze met hun M 7 niet verder tot Roosendaal en Maastricht willen. Maar eigenlijk is dat vele jaren zo. En of ze de IC-NG willen toelaten op het Belgische spoornet zal wel afhangen van de reistijd. Het mag natuurlijk niet te concurrerend worden voor de Thalys & Eurostar 320.

Ben wat dat betreft positiever over toelating van de IC-NG op het Duitse spoornet door DB Netz en DB-AG. Ze zijn pragmatischer wat betreft toelating van andere treinstellen. Zie Euroduplex, Railjet, Thalys en straks de Eurostar 320. Zal me niet verbazen dat DB-AG wel een aantal eisen aan NS gaat stellen. Bijvoorbeeld aan het interieur. Maar DB is wel geneigd tot compromissen. Dat in tegenstelling tot NMBS die alles naar hun hand wil zetten.

bobo90 schreef:
Als een ic 3+2 krijgt, dan vind ik dat ze toch wel erg diep zijn gezakt

Dat werkt wel in China en Japan. ;) Maar deze treinen hebben dan een veel breder profiel. En tevens zijn de meeste Japanners en Chinezen minder breed en slanker dan de meeste Nederlanders en Duitsers. De breedste Talgo AVRIL heeft ook een 3 + 2 zitopstelling in de tweede klas. Maar deze HST is wel 3200 mm breed. Dat wordt door IL&T niet toegelaten in Nederland. Want de kans op zijdelingse aanrijdingen en botsingen is dan natuurlijk wel groot.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland