Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door AlexNL » wo 10 feb 2016 19:21

En waarom zou DB dat willen? Het Nederlandse IC-concept past helemaal niet bij het IC-concept van DB Fernverkehr, terwijl DB daar juist het geld mee verdient.

Ik zie DB niet snel akkoord gaan met een forse versobering. Integendeel.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Chrisdb » do 11 feb 2016 11:42

Zal een leuk 'gulden middenweg'-verhaal kunnen worden.

Wat je aangeeft klopt inderdaad, maar NS wil juist efficiënt en besparend te werk gaan.
Dus ben heel benieuwd of er een middenweg gevonden kan worden.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door groningen » do 11 feb 2016 21:31

Als je de stop van de TEE in Emmerich eraf haalt in de dienstregeling van 1986/1987 dan rijdt die TEE tussen Amsterdam en Keulen net zo snel als de snelste ICE nu. De winst zit op de HSL, maar je raakt wel tijd kwijt door het moeten keren in Hbf van Keulen. Interessant zou te zien zijn, wat de bestemmingen van nederlanders die de ICE nemen. Pas na Keulen heb je dus echt profijt van de ICE. Mocht je althans naar Frankfurt, Wuerzburg en Mannheim of verder gaan.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Chrisdb » ma 22 feb 2016 09:33

groningen schreef:Als je de stop van de TEE in Emmerich eraf haalt in de dienstregeling van 1986/1987 dan rijdt die TEE tussen Amsterdam en Keulen net zo snel als de snelste ICE nu. De winst zit op de HSL, maar je raakt wel tijd kwijt door het moeten keren in Hbf van Keulen. Interessant zou te zien zijn, wat de bestemmingen van nederlanders die de ICE nemen. Pas na Keulen heb je dus echt profijt van de ICE. Mocht je althans naar Frankfurt, Wuerzburg en Mannheim of verder gaan.

Met de aanwezigheid van onze Traxxjes en de Duitse IC-rijtuigen zal die stop wel vervallen.

Chrisdb
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door mat_64 » wo 24 feb 2016 15:33

Als je de IC en ICE om en om laat rijden zou de ICE al kunnen kop maken in Keulen Deutz en de IC/D-zug laten keren in Keulen Hbf. De catering op de IC/D-zug kan worden beperkt toe warme dranken, fris en kleine snacks in een trolley. Wel belangrijk is dan dat er ruimte in de trein is voor opslag van trolley en voorraden.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Chrisdb » do 25 feb 2016 10:16

mat_64 schreef:Als je de IC en ICE om en om laat rijden zou de ICE al kunnen kop maken in Keulen Deutz en de IC/D-zug laten keren in Keulen Hbf. De catering op de IC/D-zug kan worden beperkt toe warme dranken, fris en kleine snacks in een trolley. Wel belangrijk is dan dat er ruimte in de trein is voor opslag van trolley en voorraden.

Weet helemaal niet of NS wel catering in de trein wil.
Zoals ik al eerder aangaf: de NS wil het vooral goedkoop houden.
Daarbij: als er daadwerkelijk met IC-NG gereden gaat worden, is er al geen ruimte meer voor catering anders dan een KIOSK-meneer of mevrouw met een rugzak. NS wil namelijk zoveel mogelijk reizigers vervoeren tegen zo laag mogelijke kosten en is fel tegen opslag of ruimte van cateringattributen, daar waar ook zitplaatsen kunnen zijn.

Of DB moet de trein in z'n eentje gaan rijden natuurlijk, dan staan alle opties weer open.

Chrisdb
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door R-K » do 25 feb 2016 14:32

Daarbij ligt Köln niet veel verder van Utrecht af dan Maastricht of Groningen, dus een trein zonder catering moet ook lukken. Maar hoe moet dat ding heten: Rhein-Holland-Express (RHE) soms?

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door mat_64 » do 25 feb 2016 16:55

Voor opslag ben je hooguit vier (tweede klas) stoelen kwijt, de ruimte kan als bagage ruimte gebruikt worden als er geen catering op de trein zit.
De rede dat ik wel over catering begin is dat ik verwacht dat DB dat als harde eis zal gaan stellen.
Tevens kunnen er op de EC-NG (de internationale IC-NG) iets andere interieurs- en inrichtingseisen gaan gelden, met voor een groot deel gebruik van de zelfde componenten. Als NS slim is word de EC-NG serie groot genoeg voor een de IC's Brussel Z/M - Den Haag C/Amsterdam C (1*h), IC Antwerpen C - Eindhoven (1*2h) en IC/EC Amsterdam C - Keulen Hbf (1*2h). Natuurlijk moeten ze samen kunnen rijden met andere IC-NG's.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Chrisdb » do 25 feb 2016 17:32

mat_64 schreef:Voor opslag ben je hooguit vier (tweede klas) stoelen kwijt, de ruimte kan als bagage ruimte gebruikt worden als er geen catering op de trein zit.
De rede dat ik wel over catering begin is dat ik verwacht dat DB dat als harde eis zal gaan stellen.
Tevens kunnen er op de EC-NG (de internationale IC-NG) iets andere interieurs- en inrichtingseisen gaan gelden, met voor een groot deel gebruik van de zelfde componenten. Als NS slim is word de EC-NG serie groot genoeg voor een de IC's Brussel Z/M - Den Haag C/Amsterdam C (1*h), IC Antwerpen C - Eindhoven (1*2h) en IC/EC Amsterdam C - Keulen Hbf (1*2h). Natuurlijk moeten ze samen kunnen rijden met andere IC-NG's.

NS kan van zich afbijten en DB zo afdrogen, zeker met Rogier van Boxtel (D66'er, die bijten nogal).
NS moet tussen al dat investeren door ook bezuinigen op overhead en andere onkosten, dus denk ik dat de catering het eerste is dat verdwijnt.

Chrisdb
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door en-es » do 25 feb 2016 17:32

Catering wordt toch sowieso door de Duitsers gedaan? Misschien zo'n cateringhoekje zoals je die wel eens in RE-treinen ziet. Een bordbistro voor Amsterdam-Keulen lijkt me nogal overdreven, al waren ze er wel toen de EC's tusen Amsterdam en Keulen reden.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Chrisdb » do 25 feb 2016 18:04

en-es schreef:Catering wordt toch sowieso door de Duitsers gedaan? Misschien zo'n cateringhoekje zoals je die wel eens in RE-treinen ziet. Een bordbistro voor Amsterdam-Keulen lijkt me nogal overdreven, al waren ze er wel toen de EC's tusen Amsterdam en Keulen reden.

Juh, maar NS betaalt in het geval van ICE/IC Berlijn wel mee ;)
En NS moet bezuinigen en ik zie Van Boxtel er niet voor aan dat die zich de kaas van het brood laat eten.
Kostenbesparen = kostenbesparen.

Chrisdb
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Harm » do 25 feb 2016 18:35

mat_64 schreef:

Zou wel mooi zijn als NS samen met DB en NMBS in één pool dan treinen willen bestellen met dezelfde specificaties qua interieur - en inrichting. Maar wil NMBS qua interieur - en inrichting dezelfde trein als DB-AG? Hebben er wel eens treinen met catering gereden tussen Nederland (Amsterdam) - België (Brussel)? Wel tussen Amsterdam - Brussel - Parijs natuurlijk met Thalys en voorheen Eurocity Etoile du Nord (voor 2 juni 1996).

Lijk me geen probleem toch dat een vierstroomsysteem EC-NG gekoppeld kan rijden met een IC-NG Nederland? Heb in een gekoppelde ICE Basel - Dortmund & ICE Basel - Amsterdam gezeten tussen Basel - Köln. Thalys heeft wel eens gekoppeld gereden met een binnenlandse TGV Reseau (1500 volt en 25 KV). Maar dat is een uitzondering.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door en-es » do 25 feb 2016 19:59

In die blauwgele benelux expressen die vroeger reden was catering aanwezig. In de getrokken treinen reed zeker een buffetwagon mee. Weet niet of de treinstellen een buffetafdeling hadden maar anders was er wel een karretje die langs de zitplaatsen ging.

In de vroegere buurlandtreinen Amsterdam-Duitsland via Hengelo reed op het gedeelte Amsterdam-Bad Bentheim en terug een NS buffetwagon mee. Ook in de Noordzee express was dat het geval.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Daan » do 25 feb 2016 20:14

Chrisdb schreef:
en-es schreef:Catering wordt toch sowieso door de Duitsers gedaan? Misschien zo'n cateringhoekje zoals je die wel eens in RE-treinen ziet. Een bordbistro voor Amsterdam-Keulen lijkt me nogal overdreven, al waren ze er wel toen de EC's tusen Amsterdam en Keulen reden.

Juh, maar NS betaalt in het geval van ICE/IC Berlijn wel mee ;)
En NS moet bezuinigen en ik zie Van Boxtel er niet voor aan dat die zich de kaas van het brood laat eten.
Kostenbesparen = kostenbesparen.

Je zegt dus dat Van Boxtel capabel is en alles goed in handen heeft? Van Boxtel zit er overigens voorlopig maar een jaar, maar dat zal je bekend zijn.

Daan
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Harm » do 25 feb 2016 21:48

DB is de grootste vervoerder van Europa. Boxtel heeft als interim directeur van NS weinig in te brengen tegen zo'n gigant. Dat staat los of hij wel of geen capaciteiten heeft.

Harm
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door R-K » do 25 feb 2016 22:00

Probleem is dat voor een Duitse IC een catering verplicht is, anders kun je ook nog de trein het etiket IRE meegeven (dan hoeft er geen catering in), maar dan kunnen reizigers wel met Schönes-Tag-Tickets, Schönes-Wochenende-Tickets vanuit Arnhem naar Köln reizen. Dit zorgt wel dat de trein veel meer reizigers zou trekken, maar de inkomsten alsnog lager liggen doordat driekwart met STT/SWT reist.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Chrisdb » vr 26 feb 2016 09:15

Harm schreef:DB is de grootste vervoerder van Europa. Boxtel heeft als interim directeur van NS weinig in te brengen tegen zo'n gigant. Dat staat los of hij wel of geen capaciteiten heeft.

Klopt, maar we hebben hier wel met een ex-minister te maken.
Blaaskaak Mehdorn is alweer even weg bij DB, dus dat maakt het alweer makkelijker.

Voor wat betreft dat interim: dat kan wel zo zijn, maar ik heb nog nergens een vacature gezien voor zijn opvolger en er schijnt nog niet eens een functieprofiel te zijn, dus hoe interim is interim?

Of hij capabel is doe ik geen uitspraken over: ik heb niet met hem gewerkt maar ik zie wel dat hij z'n best doet.

Goed, voor wat betreft het IRE-idee: ik ga er ook vanuit dat NS wil dat die IC dan in Duitsland onder het IRE-regime gaat rijden omdat dat ook het beste aansluit bij het Nederlandse IC-idee. Kijk naar de Benelux, die verandert m.i.v. komende dienstregeling ook meer in een IR-trein dan een IC-trein. Ook de beargumentatie die R-K aanvoert zal NS zeker als punt meenemen; je gaat immers geen halflege dure IC-treinen naar Duits concept laten rijden terwijl je volle bak kan trekken met een IRE-trein met verschillende kaartsoorten (althans als ik de formulemanager was...). Bovendien is dan ook integratie in de werkpakketten van NSR Binnenland mogelijk (aangezien de trein dan in Duitsland mogelijk onder DB Regio wordt gehangen).

Harm schreef:
mat_64 schreef:

Zou wel mooi zijn als NS samen met DB en NMBS in één pool dan treinen willen bestellen met dezelfde specificaties qua interieur - en inrichting. Maar wil NMBS qua interieur - en inrichting dezelfde trein als DB-AG? Hebben er wel eens treinen met catering gereden tussen Nederland (Amsterdam) - België (Brussel)? Wel tussen Amsterdam - Brussel - Parijs natuurlijk met Thalys en voorheen Eurocity Etoile du Nord (voor 2 juni 1996).

Lijk me geen probleem toch dat een vierstroomsysteem EC-NG gekoppeld kan rijden met een IC-NG Nederland? Heb in een gekoppelde ICE Basel - Dortmund & ICE Basel - Amsterdam gezeten tussen Basel - Köln. Thalys heeft wel eens gekoppeld gereden met een binnenlandse TGV Reseau (1500 volt en 25 KV). Maar dat is een uitzondering.

Nah, doe maar niet. NS en NMBS moeten juist uit elkaar. Laat NMBS maar lekker met Thalys rondhobbelen, dan doet NS met DB het ICE/IC-verkeer naar Duitsland en het IC-verkeer naar België :) Anders krijgen we ook nog een EC-NG Debacle :p

Chrisdb
Bericht Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt door Harm » vr 26 feb 2016 09:57

Chrisdb schreef:
Nah, doe maar niet. NS en NMBS moeten juist uit elkaar. Laat NMBS maar lekker met Thalys rondhobbelen, dan doet NS met DB het ICE/IC-verkeer naar Duitsland en het IC-verkeer naar België :) Anders krijgen we ook nog een EC-NG Debacle :p

Slecht huwelijk tussen NS en NMBS. Dat er verschillen op het Belgische en Nederlandse spoornet zijn is een gegeven. Maar dat komt omdat het historisch zo gegroeid is.

Maar dat twee vervoersbedrijven met elkaar samenwerken maar elks een eigen agenda hebben is natuurlijk bespottelijk. Op de weg kunnen automobilisten gewoon vrij van punt A naar B. De trein en met name de hogesnelheidstreinen/snelle IC op de HSL worden geacht te kunnen concurreren met de auto. De infrastructuur ligt er.

Maar wat gebeurt er vervolgens: NMBS wil zich vooral richten met SNCF op de Thalys. En bepaalt eigenlijk het snelle vervoer op onze eigen HSL. NS heeft eigenlijk niet zo veel in te brengen maar gaat er wel in mee omdat ze ook kosten willen besparen.

Zou zeggen kappen met die onzin. NS en NMBS moeten scheiden van elkaar. En laat NS & (DB) maar rijden t/m Antwerpen C. En tussen Antwerpen - Brussel zorgt NMBS maar zelf voor het vervoer. Hoeft NS niet rijpaden van Infrabel te betalen. En kunnen treinreizigers flexibel overstappen op andere NMBS treinen.

Maar nu on topic. De samenwerking tussen NS en DB is zoals het lijkt goed. Zal me niet verbazen dat na 2020 wel degelijk nieuwe treinen rijden tussen Amsterdam - Köln. De ICE is dan al 20 jaar oud. En de aanwas van snelle ABS/NBS gaat door na 2020. Tevens zal de NBS/ABS Kopenhagen - Ringsted - Fehmarnbelttunnel - Lübeck - Hamburg dan onderhand in gebruik gaan. Daar zijn de ICE 3 International/Velaro D voor nodig.

Verder dan Köln lijk me overbodig. Daar zijn al een aantal argumenten voor aangevoerd. Wil alleen nog bij toevoegen dat Köln Hbf en de spoorbrug daar een knelpunt is. Lijk me qua dienstregeling zoal beter om niet naar Frankfurt door te rijden. Dat vermindert het aantal vertragingen en de punctualiteit. De ICE Amsterdam - Frankfurt heeft volgens mij niet zo'n hoge punctualiteit. Komt vooral door de stop in Köln met die mooie brug die wel een knelpunt is.

Harm

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland