Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Dossier IJzeren Rijn

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Dossier IJzeren Rijn door Trein-O-Fiel » di 16 jan 2007 16:43

Stukje is helaas niet te kopieren, dus is het een plaatje ;) . :

Verbazing over start werkzaamheden aan IJzeren Rijn

Afbeelding Afbeelding

Bron: De Limburger
____

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als de werkzaamheden wel moeten stoppen... verbaasd

Trein-O-Fiel
Bericht door TGVfan » di 16 jan 2007 17:04

Zo... eindelijk spijkers met koppen slaan daar. Heerlijk dat al die milieu stakkers nu met de bek vol tanden staan te kijken. werd tijd dat er wat ging gebeuren.

TGVfan
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht door Fles » di 16 jan 2007 17:05

Ach ja, weer lekker bijdehand gedaan van ProRail. Aan de andere kant begrijp ik ze ook wel hoor, dat geneuzel van die milieuknakkers over het leefgebied van de boomleeuwerik moet ook maar eens afgelopen zijn. Die lui hebben al VEEL te lang VEEL te veel te zeggen in dit land verbaasd

Fles
Bericht door Petertrein81 » di 16 jan 2007 17:05

Ik neem aan dat die nachtzwaluw, die boomleeuwerik en die zandhagedisjes niet zo dom zijn als de mensen die lid zijn van een milieufederatie. En dus verwacht ik dat die wel uit de buurt van het spoor blijven. Die milieurukkers moeten eens gaan nadenken wat er meer milieuoverlast verstoord, die trein of die 40 vrachtwagens die in plaats van die trein moeten rijden.

Groet Petertrein81,
ÖBB Railjet Taurus Rules!!!!!!!!!

Petertrein81
Bericht door TGVfan » di 16 jan 2007 17:08

40 Vrachtwagens maar?

TGVfan
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht door edje » di 16 jan 2007 17:36

Och jee wat sneu voor de boomkeverkieriwiet, de nachtbrakerzwaluw en de struikleeuwen, hoop dat die beestje straks ergens rustig kunnen leven.

Domme beesten, zowel de beesten als de activisten.

edje
Oud Spoorcollega
Bericht door NS-Reiziger » di 16 jan 2007 17:50

"Maar luisteren jullie nooit naar de bomen?"

"Jahoor, als ze in de open haard liggen, te knisperen!"

8-)

NS-Reiziger
Bericht door Aurum » di 16 jan 2007 17:51

Ach.. als de Nederlandse Staat geen ontheffing verleend voor die werkzaamheden doet de EU het wel.. dit tracé maakt immers deel uit van de - op papier - onverwoestbare IJzeren Rijn..

Jammer voor de vogeltjes.. maar ik vind het wel prima glimlach

Aurum
Bericht door Fles » di 16 jan 2007 17:55

Het leukste is natuurlijk om even de site van de milieufederatie zelf erbij te zoeken :idee:

ProRail neemt IJzeren Rijn op slinkse manier in gebruik

Milieufederatie boos over toestaan werkzaamheden spoor Weert en Cranendonck

De Milieufederatie heeft bezwaar gemaakt tegen het besluit van de gemeenten Weert en Cranendonk om werkzaamheden aan de IJzeren Rijn toe te staan. Ook heeft ze een voorlopige voorziening aangevraagd bij de rechtbank in Roermond en Den Bosch.

De werkzaamheden worden in opdracht van ProRail uitgevoerd, die suggereert dat het om reguliere werkzaamheden gaat. Het gaat echter om onderhoudswerkzaamheden die nodig zijn om het historisch tracé van de IJzeren Rijn in gebruik te nemen.

Op termijn zal de rijksoverheid een besluit nemen over de ingebruikname van de IJzeren Rijn. Maar dit doet ze pas wanneer België met een plan van aanpak komt en kan aantonen dat ze genoeg middelen heeft voor de reactivering. De gemeenten Weert en Cranendonck zijn niet bevoegd om werkzaamheden van deze aard toe te staan op het tracé. De Milieufederatie vraagt beide gemeenten dan ook om de werkzaamheden alsnog te verbieden. De rechter doet binnen twee weken uitspraak over de voorlopige voorziening

Met name de drogreden die ten grondslag ligt aan het dik gedrukte stukje tekst is aandoenlijk, en diagnostisch voor activisten.

Fles
Bericht door Wadfietser » di 16 jan 2007 18:20

Als men niet wil dat er onderhoud aan de spoor van de IJzeren Rijn plaats vindt, moet ook het onderhoud aan het spoor tussen Weert en Roermond opschorten.

Als men wil dat er geen treinen over de IJzeren Rijn gaan rijden, moeten ze eerst ook het treinverkeer tussen Weert en Roermond gaan verbieden.

Het huidige spoor tussen Weert en Roermond behoort namelijk OOK tot de IJzeren Rijn van destijds.

Wadfietser
Bericht door Bastiaan_L » di 16 jan 2007 18:26

Ik begrijp even niet hoe een spoorlijn een bedreiging kan vormen voor een vogel. Hoe groot is de kans dat zo'n vogeltje net iets te lang op de spoorstaaf blijft zitten of tegen de voorruit van een loc vliegt?
Hebben die milieuactivisten überhaupt wel meer argumenten gegeven dan dat de spoorlijn een bedreiging is voor de natuur? Het lijkt wel alsof de aanleg van een nieuwe spoorlijn (wat de IJzeren Rijn in feite niet eens is) meteen iets verschrikkelijks is zodra iemand ook maar één ding over natuuraantasting zegt.

Dus, al had ik gedacht dat ik het nooit zou zeggen (ok, dat was een hele flauwe opmerking), ik ben trots op ProRail. Zo hoort het: verman je en laat al die gekkigheid links liggen, letterlijk en figuurlijk 8-)

Bastiaan_L
Bericht door Fles » di 16 jan 2007 19:53

Echt, in ieder ander normaal land zou dit soort gejankhuilie gewoon weggehoond worden. Al die milieuratten doen NIKS anders dan infrastructurele ontwikkeling frustreren, ellende maken, inspraakprocedures rekken tot eind Sint Juttemis.... Ik hoop dat een volgend kabinet al die onzin eens gewoon gaat verbieden of zo, dit gekl**t kost gewoon bakken met geld iedere keer. Opzouten met die rooie niksnutten des duivels

Fles
Bericht door Martin » di 16 jan 2007 20:21

Oh natuurlijk, er mag blijkbaar tegenwoordig niet meer gezegd worden dat bepaalde infrastructurele projecten ronduit slecht zijn voor het milieu en dieren. Dan ben je een verpester van economische groei en wat nog niet meer. De Milieufederatie heeft mijn volste steun, dan ben ik maar een 'niksnut'.

Martin
Bericht door Petertrein81 » di 16 jan 2007 20:43

De gemeenten Weert en Cranendonck zijn niet bevoegd om werkzaamheden van deze aard toe te staan op het tracé. De Milieufederatie vraagt beide gemeenten dan ook om de werkzaamheden alsnog te verbieden.

Sinds wanneer verbeelden die milieuridders dat hun derderangs gemeente de werkzaamheden van Prorail kan tegenhouden. Prorail werkt gewoon aan haar spoorlijn op hun eigen grondgebied. Daar heeft de gemiddelde gemeente in Nederland helemaal 3 keer niks mee te maken.

Groet Petertrein81,
ÖBB Railjet Taurus Rules!!!!!!!!!

Petertrein81
Bericht door Fles » di 16 jan 2007 20:51

Petertrein81 schreef:Sinds wanneer verbeelden die milieuridders dat hun derderangs gemeente de werkzaamheden van Prorail kan tegenhouden. Prorail werkt gewoon aan haar spoorlijn op hun grondgebied. Daar heeft de gemiddelde gemeente in Nederland helemaal 3 keer niks mee te maken.

Goed lezen :idee:

Blijkbaar bepaalt de milieuklup dat de betreffende gemeenten NIET bevoegd zijn om werk aan het spoor TOE TE STAAN, maar ze vragen WEL om het werk aan het spoor te VERBIEDEN verbaasd Ik bedoel, het is van tweeën één, niewaar? laughing

Fles
Bericht door Trein-O-Fiel » di 16 jan 2007 22:05

Wat mij betreft is het heel simpel: ProRail heeft GEEN toestemming om te beginnen met de werkzaamheden, dus mag het ook niet wat mij betreft. Wellicht is een goederenspoorlijn leuk, maar de natuur is ook zeker niet onbelangrijk: we hebben al niet zoveel meer over, dus moeten we zuinig zijn op dat wat nog over is ... Ik ben zowel trein- als natuurliefhebber, en in dit geval weegt het tweede m.i. zwaarder: maar volgens mij kunnen met de juiste maatregelen (bijv. gedeeltelijk ondertunnelen, het kost wat, maar dan heb je ook iets) de gevolgen voor de natuur best tot een acceptabel niveau worden beperkt.

Trein-O-Fiel
Bericht door Bloemkooltje-Waldo » di 16 jan 2007 22:27

ProRail mag met de vergunningen in de hand gewoon de werkzaamheden voortzetten. Het aanhangig zijn van een rechtszaak schorst de werking van de vergunning niet. (art 6:16 Awb)

Dus die federatie moet niet zo huilen. Pas als de rechter nee heeft gezegd tegen reactivering (of waar die zaak ook voor aanhangig is) moet ProRail haar werkzaamheden bij Weert/Budel staken.
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht door Bastiaan_L » di 16 jan 2007 22:46

Trein-O-Fiel schreef:we hebben al niet zoveel meer over, dus moeten we zuinig zijn op dat wat nog over is ...

Dat is in ieder geval niet waar. Als je foto's ziet van honderd jaar geleden, valt het echt op hoe kaal alles toen was vergeleken met nu. Hier en daar stond een boompje of een struikje, maar voor de rest was het allemaal heide. Sindsdien is er veel bos bijgeplant. Het landschap is daardoor drastisch veranderd, dat wel, maar de natuur is daardoor juist verrijkt. We hebben ten eerste de Veluwe. Daarnaast heeft Oost- en Zuid-Nederland ergens tussen de honderd en tweehonderd (of meer) verschillende boswachterijen en heides. Over het grootste deel van de westkust liggen duinen, met hier en daar bebouwing. Nogmaals, we hebben beslist niet te weinig natuur!

Aan de andere kant, dat schiet mij nu juist te binnen, is de IJzeren Rijn een geval apart. Iets staat mij bij van een woestijn-achtig gebied waar het spoor doorheen ging. Dat waren als het ware twee spoorstaven in het zand. Dat is wel iets wat verloren kan gaan (of misschien al weg is). Weet iemand of dit nog bestaat?

Bastiaan_L

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland