Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Dossier IJzeren Rijn

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Playertwo » vr 19 sep 2008 09:42

Wat dachten ze ervan om een spoor om Weert heen te leggen, deels parallel aan de A2?

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Bloemkooltje-Waldo » ma 22 sep 2008 22:07

^^Oef: dat is een forse omweg. De A2 loopt namelijk behoorlijk ver van Weert vandaan.
Weekendreiziger :)"

Avatar gebruiker
Bloemkooltje-Waldo
Berichten: 3971
Geregistreerd: di 18 nov 2003 18:33
Woonplaats: Tiel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door VelhaChica » ma 22 sep 2008 22:20

Ik vermoed dat ze in Weert blij mogen zijn als er een paar hoge geluidsschermen komen. Veel meer dan dit kan ik niet bedenken eigenlijk.

VelhaChica
Berichten: 305
Geregistreerd: di 06 mei 2008 13:16
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Playertwo » di 23 sep 2008 09:21

Altijd nog goedkoper dan een tunnel van een half miljard. Eventueel kan je het spoor ook ten zuiden van de stad leiden, als dat minder ver om is.

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Laurent » di 23 sep 2008 20:45

Je kan ook zeggen dat ze de pot op kunnen, en gewoon gaan baggeren. Des noods wat zware treintjes, waarvoor ProRail ook flink vangt, over laten komen, en een paar keer flink laten remmen bij Weert.
Scheelt een hoop geld juichen*
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Avatar gebruiker
Laurent
Moderator / Beheerder
Berichten: 3446
Geregistreerd: vr 06 okt 2006 23:14
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door groentje » wo 29 okt 2008 22:20

Nah, zo gemeen zijn we niet in België gemeen grijnzen

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Nieuws » ma 17 nov 2008 18:55

Geen overeenstemming over alternatief tracé IJzeren Rijn

17 november 2008

Maandagvoormiddag is er geen overeenstemming bereikt over de dekking van de kosten van het alternatieve tracé voor de IJzeren Rijn. Dat verklaarde de woordvoerder van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte. Dat betekent dat het historische tracé de enige mogelijke oplossing blijft, voegde hij eraan toe.
De IJzeren Rijn is een spoorwegverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. De lijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik, maar België wil de heropening om de haven van Antwerpen beter te ontsluiten en een rechtstreekse goederenverbinding met het Duitse Ruhrgebied te bekomen. Nederland heeft bezwaren omdat de spoorlijn intussen door een waardevol natuurgebied loopt.

Nederland tekende daarom met de hulp van Duitsland een alternatief tracé uit. Dat houdt onder meer de aanleg van 30 kilometer nieuw spoor in tussen Roermond en Mönchengladbach. Het probleem van dit alternatief was het prijskaartje. Op een overleg maandag in Brussel, konden de Belgische, Nederlandse en Duitse onderhandelaars geen akkoord bereiken over de verdeling van de kosten. Daardoor moet nu teruggegrepen worden naar het historische tracé.

© Belga via De Tijd

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Nieuws » ma 17 nov 2008 18:58

Afbeelding

Geen akkoord over alternatief IJzeren Rijn

17 november 2008

BRUSSEL - Een alternatief tracé voor de goederenspoorlijn IJzeren Rijn bij Roermond is van tafel. De variant valt te duur uit, zo bleek maandag bij overleg van minister Camiel Eurlings (Verkeer) met Belgische en Duitse bewindslieden in Brussel.

De goederenspoorlijn moet van Antwerpen via Roermond naar Mönchengladbach lopen. Duitsland en Nederland wilden een variant waarbij de lijn Roermond noordelijk zou passeren, om de stad te ontzien. Eurlings had maandag 100 miljoen euro extra op tafel gelegd om dat mogelijk te maken. ‘Maar Duitsland en België wilden dat we nog meer zouden bijdragen. Dat heb ik geweigerd, vanwege de belastingbetaler in Nederland’, zei Eurlings.

Tenzij een van de landen voor 31 december alsnog de portemonnee trekt, is volgens Eurlings de eerder besproken tussenvariant nu weer terug op tafel. Die houdt in dat het spoor ten oosten van Roermond loopt en vervolgens met een tunnel onder natuurgebied De Meinweg door gaat. Daarna sluit de verbinding aan op het oude, nog bestaande tracé van de IJzerenRijn.

‘In plaats van een tweesporige lijn met driehonderd treinen per dag gaan we nu voor een bescheiden kippenlijntje met maximaal zeventig treinen per dag’, aldus Eurlings.

De capaciteit is zo beperkt, omdat de tunnel enkelsporig zal zijn. Volgens Eurlings is deze variant op zijn vroegst in 2018 klaar. ‘Er zal nog heel wat water door de Maas vloeien, voordat de eerste trein rijdt.’

De Duitse verkeersminister van Noord-Rijnland-Westfalen Oliver Wittke toonde zich zeer teleurgesteld dat een grote Europese goederenspoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse achterland uitblijft.

De IJzeren Rijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik. Nederland hield de lijn de afgelopen jaren grotendeels op slot met als argument dat natuurgebied De Meinweg zou worden verstoord. Volgens de Belgen beschermt Nederland de belangen van de Rotterdamse haven en de Betuweroute.

De Volkskrant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Nieuws » ma 17 nov 2008 19:06

Chronologisch overzicht IJzeren Rijn

1839 Verdrag van Londen
In het verdrag dat de Belgische onafhankelijkheid regelt, wordt vastgelegd dat België het recht heeft op een vervoercorridor naar Duitsland. En wel via Sittard, waar Nederland op zijn smalst is.

1843
Nederland wil de positie van de Rotterdamse haven niet benadelen en gooit waar mogelijk roet in het eten. De Belgen leggen een alternatieve verbinding aan die via Luik en Verviers naar Keulen loopt. De route is kostbaar omdat veel hellingen moeten worden genomen.

1856
Er komt een tweede spoorverbinding tussen Antwerpen en Duitsland, via Hasselt, Maastricht en Aken. Dit traject is traag, onder meer vanwege een knelpunt bij Maastricht.

1869
De Belgische regering twijfelt nu zelf ook over de IJzeren Rijn. Ze vreest concurrentie voor het peperdure tracé via Luik. Toch slaagt de Belgische spoorwegmaatschappij Grand Central Belge er door stug onderhandelen in om tot een voorlopige overeenkomst te komen. Omdat Roermond en Weert van de verbinding willen profiteren, bedingt Den Haag dat de route naar die steden wordt verlegd.

1873
De route wordt definitief vastgelegd in het IJzeren Rijn Verdrag. De Duitsers en de Nederlanders starten met de aanleg van hun deel van het traject.

1879
Na dertig jaar touwtrekken wordt de IJzeren Rijn in gebruik genomen. Er volgt een periode van bloei. Aan de lijn vestigen zich bedrijven als de Kempensche Zink Maatschappij, tegenwoordig bekend als Budelco. Tussen Antwerpen en Mönchengladbach pendelen dagelijks twaalf goederentreinen en zes passagierstreinen.

1893
Afgezien van het spoor Weert-Roermond is het Nederlandse deel van de IJzeren Rijn in het bezit van de Grand Central. De Nederlandse regering maakt daaraan een einde door de tracé's van de Belgische grens tot Weert en van Roermond naar Dalheim over te nemen.

1914
Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wil Duitsland de IJzeren Rijn gebruiken voor troepentransporten. Maar het neutrale Nederland weigert en laat het spoor blokkeren. De Duitsers leggen een alternatieve lijn aan via Visé en Montzen, door de Georgtunnel onder het Drielandenpunt in Vaals. Dit traject wordt bekend als de 'Montzenlijn' en wordt in 1917 in gebruik genomen.

1918
Na de Eerste Wereldoorlog eist België Nederlands grondgebied op in Zeeuws-Vlaanderen. De relatie tussen de buurlanden bekoelt danig, wat de exploitatie van de IJzeren Rijn niet ten goede komt. Problemen met de dienstregeling en hoge grens-tarieven voorkomen dat het vervoer over de lijn op gang komt.

1940
Bij de Duitse inval wordt de spoorbrug over de Maas bij Buggenum opgeblazen. De Duitsers herstellen de brug snel. In 1944 vernietigen ze de overspanning omdat de geallieerden in aantocht zijn. De bevrijders slepen twee elders veroverde bruggen aan omdat ze groot belang hechten aan een verbinding met de Antwerpse haven.

1956
Ook na de Tweede Wereldoorlog hapert de commerciële exploitatie van de IJzeren Rijn. De provincie Limburg, de gemeente Roermond en de Limburgse Kamers van Koophandel zijn voor reactivering. Als vertegenwoordigers van Duitsland, België en Nederland in het Roermondse stadhuis tot een overeenkomst willen komen, gooien de NS roet in het eten. De spoorwegen vrezen voor de concurrentie met Rotterdam. De Navo maakt intensief gebruik van de verbinding, voor het transport van troepen en materieel.

1978
Tussen Antwerpen en Neerpelt wordt weer personenvervoer op de IJzeren Rijn ingevoerd. Op het Duitse deel van het traject rijden sinds 1945 passagierstreinen. Tussen Roermond en Dalheim passeren dagelijks enkele goederentreinen met auto-onderdelen en bier.

1990
België blijft ijveren voor de heropening van de IJzeren Rijn en krijgt steun vanuit Straatsburg. De Nederlandse Europarlementariër P. Cornelissen pleit samen met zijn Belgische collega K. Pinxten voor heropening van de lijn, om de sterke groei van het internationale goederenverkeer het hoofd te bieden. Merkwaardig genoeg laten de Belgische spoorwegen NMBS weten, dat ze heropening van de IJzeren Rijn te duur vinden.

1991
De NMBS krijgt bijval van het Overlegorgaan de Meinweg, dat het zojuist opgerichte nationaal park De Meinweg beheert. Ook de gemeente Roermond en de provincie Limburg zijn niet langer voor reactivering. Het traject Roermond-Dalheim wordt gesloten voor goederenvervoer. De NS conserveren het spoor, op bevel van de Navo. Het goederenvervoer tussen Antwerpen en het Ruhrgebied wordt over de Montzenlijn gedirigeerd.

1995
Uit een onderzoek van het Gewest Midden-Limburg blijkt dat heropening van de IJzeren Rijn nauwelijks iets oplevert voor Limburg.

1996
Een initiatief om spoorfietsen op de stilgelegde spoorlijn Roermond-Dalheim te introduceren, stuit op fel verzet van natuurbeschermers. Die zijn bang dat adders en padden worden overreden en dat het gedaan is met de rust in De Meinweg. De Vlaamse regering kondigt een haalbaarheidsonderzoek aan naar de heropening van de lijn. De Europese Commissie geeft de reactivering hoge prioriteit. De IJzeren Rijn wordt bestempeld tot hoofdader in het 'transeuropese vervoersnetwerk'. De Belgen dreigen de heropening te koppelen aan de discussie over de Hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Breda. Maar Den Haag houdt de boot af. De beslissing dat tussen Rotterdam en het Ruhrgebied een peperdure Betuwelijn moet komen, draagt bij aan die houding. De Limburgse busmaatschappij Hermes stelt vergeefs voor om railbussen op het traject Roermond-Mönchengladbach te introduceren.

1997
De NS sluiten de verbinding Roermond-Dalheim af door in Roermond balken over het spoor te leggen. Een deel van de installaties bij overgangen wordt ontmanteld.

1998
De Vlaamse regering dreigt de samenwerking met Nederland op een laag pitje te zetten als Den Haag blijft tegenwerken. De Belgen halen het verdrag van 1839 uit de kast om doorgang over Nederlands grondgebied 'via de kortste weg' te eisen. In februari verschijnen de resultaten van het in 1996 aangekondigde haalbaarheidsonderzoek. De Vlamingen concluderen dat heropening van het oude traject via Roermond de voorkeur verdient. Dat zou maximaal 300 miljoen gulden kosten. De Limburgse gouverneur B. van Voorst tot Voorst zegt dat de extra kosten voor de passage van Roermond, Weert en De Meinweg daarbij niet zijn meegerekend. Het alternatief via Eindhoven en Venlo zou daardoor net zo duur zijn. VVD-minister Jorritsma is voor de heropening, mits een route wordt gekozen waarvan Nederland kan profiteren.

1999
Er verschijnt een Startnotitie IJzeren Rijn. Hierin worden naast het historisch tracé een viertal alternatieve tracés voorgesteld. Uitgangspunt bij het ontwikkelen van deze alternatieve tracés is het zoveel mogelijk gebruik maken van bestaande spoorlijnen, dan wel het bundelen met bestaande infrastructuur.

Varianten:
  1. Historisch tracé Budel - Weert - Roermond - Dalheim
  2. Historisch tracé met noordelijke omleiding bij het Meinweggebied
  3. Historisch tracé met zuidelijke omleiding bij het Meinweggebied
  4. Historisch tracé tot Roermond. Daarna aansluiting bestaande spoorlijn Roermond - Venlo
  5. Ter hoogte van Weert middels een (nieuwe) verbindingsboog aangesluiting op de bestaande spoorlijn Weert - Eindhoven.
  6. Bij Weert de verbindingsboog verruimen richting Budel om het natuurgebied Weerter- en Budelerbergen te ontzien.

2003
De hoogopgelopen ruzie tussen Nederland en België over de kosten en de uiteindelijke keuze voor het tracé van de IJzeren Rijn wordt voorgelegd aan het Permanente Hof van Arbitrage in Den Haag. De IJzeren Rijn is door de Europese Commissie op de lijst van 'prioritaire projecten’ geplaatst. De verbinding is een belangrijke schakels in het continentale netwerk van transportroutes, vindt de Commissie, en komt dan ook in principe in aanmerking voor een Europese subsidie die kan oplopen tot dertig procent van de kosten.

2005
Het Permanente Hof van Arbitrage in Den Haag oordeelt dat Nederland en België samen moeten opdraaien voor de reactivering van de IJzeren Rijn op Limburgs grondgebied. Het oordeel is bindend. België moet de kosten dragen voor reactivering van het historisch tracé, minus de kosten die zijn veroorzaakt door achterstallig onderhoud. Ook moet België de reactivering van het historisch tracé zelf betalen. Extra maatregelen, zoals een zes kilometer lange tunnel onder natuurgebied de Meinweg, komen voor rekening van Nederland en België gezamenlijk. De omleiding komt voor rekening van Nederland en er moet bovendien ook toestemming met België over worden bereikt

2007
De 21 gemeenten in Midden- en Noord-Limburg pleiten samen bij minister Camiel Eurlings om de IJzeren Rijn via Venlo te laten lopen. De regering van Wallonië is tegen de heropening van de IJzeren Rijn is. De Walen vrezen dat dit ten koste gaat van de Montzenlijn van Antwerpen naar Aken en werkgelegenheid kost in Luik. Verkeersminister Oliver Wittke van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen ziet een heropening van het historisch tracé van de spoorlijn IJzeren Rijn (door het Meinweggebied) helemaal niet zitten. Wittke gaat ervan uit dat het historisch tracé niet meer in gebruik wordt genomen. Ook verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) ziet een reactivering van de historische spoorlijn IJzeren Rijn door het Meinweggebied bij Roermond niet langer zitten. Volgens de bewindsman is het voor Nederland niet langer acceptabel dat de spoorlijn door het natuurgebied nieuw leven wordt ingeblazen.

2008
Een Duits alternatief voor (een deel van) het historische tracé van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn gooit hoge ogen. Minister Camiel Eurlings van Verkeer ziet deze route zitten en naar zijn zeggen België ook.
Deze variant, die Roermond en het natuurgebied De Meinweg ontziet, komt als beste uit de bus komt uit het onderzoek naar de heropening van de lijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. Het historisch tracé van Roermond naar de Duitse grens zou daarmee van de baan zijn. Het gaat om een route langs de Duitse autosnelweg A52 en bij Roermond langs de N280. Of de Duitse oplossing goedkoper uitvalt dan het historische tracé, is echter zeer de vraag. Duitsland zal aankloppen bij Nederland en België voor de extra kosten, verwacht de minister. "Maar ik zal me stevig opstellen."

De discussies over de reactivering van de historische spoorlijn IJzeren Rijn tussen Antwerpen en Duisburg hebben het Europees Parlement in Straatsburg bereikt.
Drie groene partijen in dat parlement hebben schriftelijke vragen over de grensoverschrijdende spoorlijn gesteld. In Venlo heeft GroenLinks schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld over de grensoverschrijdende studie. De drie milieupartijen, GroenLinks, Die Grünen en Ecolo, vinden dat de Europese Commissie de regeringen van Duitsland, België en Nederland ertoe moet bewegen om een grensoverschrijdende milieu-effectrapportage (merstudie) te houden voor het gehele tracé van de spoorlijn.
Een dergelijke allesomvattende studie is volgens de drie partijen nodig om te kunnen kiezen voor het minst schadelijke tracé. De studie moet zich volgens de partijen niet richten op het historisch tracé maar op de nieuwe varianten voor het spoortracé die in de loop der jaren zijn bedacht. De groene partijen hebben de commissie ook gevraagd of ze wil onderzoeken hoeveel vervoersbewegingen over de weg achterwege kunnen blijven door de reactivering van de goederenspoorlijn. Verder willen de partijen weten welke CO(-2)-reductie dat oplevert.

De heringebruikname van de IJzeren Rijn is in Duitsland het onderwerp van politieke spelletjes, stelde gedeputeerde Bert Kersten (PvdA, Openbaar Vervoer).
Hij komt met zijn kritiek een week nadat de gemeenten Weert, Leudal en Cranendonck met een gezamenlijk wensenpakket bij minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) hadden aangeklopt. Voornaamste onderdeel daaruit is de Weerter wens om een tunnel van vier kilometer aan te leggen teneinde alle overlast van goederentreinen te voorkomen.
Gedeputeerde Bert Kersten richt zijn pijlen op de Duitse opstelling. "De verantwoordelijke staatssecretaris komt uit het oosten van het land en vindt daarom vooral verbindingen met landen in Oost-Europa interessant. Zijn voorganger kwam van hier net over de grens. Hij had meer oog voor de zaken aan zijn westgrens. Bovendien is de huidige regering erg gericht op de as München-Hamburg, terwijl in werkelijkheid tachtig procent van de transporten verloopt via Rotterdam en Antwerpen", schetst de gedeputeerde de Duitse situatie en de gevolgen daarvan voor Nederland voor het uiteindelijke tracé,
De opstelling van Duitsland is immers cruciaal bij de bepaling van de uiteindelijke keuzes voor de IJzeren Rijn. Wordt het oude tracé dwars door de stad Roermond en het nationaal park De Meinweg gebruikt of wordt gekozen voor de zogenaamde N280/A52-variant?
De provincie is tegen hergebruik van het oude tracé. Dat geldt ook voor minister Camiel Eurlings (CDA, Verkeer en Waterstaat), die zelfs bereid is een bijdrage te leveren voor de Duitse kant, als de oosterburen zelf ook de beurs trekken.
Noordrijn-Westfalen voelt ook voor de N280/A52-variant.

Dagblad De Limburger

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door werchter » ma 17 nov 2008 20:04

Akkoord over tracé IJzeren Rijn

De ministers van Nederland, België en Duitsland hebben in Brussel een akkoord bereikt over het tracé van de IJzeren Rijn. Dat is de spoorweg tussen de haven van Antwerpen en het Duitse achterland. In 2018 moeten er weer treinen gaan rijden over de spoorlijn.

De IJzeren Rijn volgt voor het grootste deel het oude tracé. Minister Eurlings heeft nog een variant bepleit waarbij natuurgebied De Meinweg bij Roermond volledig zou worden ontzien. De treinen gaan daar nu door een tunnel rijden, is afgesproken.

Over de financiering van de spoorlijn is nog geen volledige overeenstemming.

NOS Nieuws

Avatar gebruiker
werchter
Berichten: 453
Geregistreerd: zo 03 jun 2007 22:24
Woonplaats: Scherpenzeel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Gekko123 » di 18 nov 2008 23:08

Roerdalen blijft zich verzetten tegen aanleg IJzeren Rijn via Meinweg
Datum nieuwsfeit: 18-11-2008


De gemeente Roerdalen heeft met verbazing gereageerd op de plannen om alsnog de spoorlijn Antwerpen - Mönchen-Gladbach, oftewel de IJzeren Rijn, door het Meinweggebied te laten lopen. Het college van Burgemeester en wethouders wil zich niet zomaar neerleggen bij de onverwachte keuze en is voornemens zich - in overleg met het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn - te beraden op vervolgstappen om de aanleg van een spoorlijn door Nationaal Park De Meinweg, tegen te houden.

IJzeren Rijn, Meinweg Op maandag 17 november jl. hebben de Ministers van Verkeer en Waterstaat van België, Duitsland en Nederland in Brussel gesproken over het toekomstige tracé van de spoorlijn Antwerpen - Mönchengladbach. Hoewel van Nederlandse kant is ingezet op een alternatief tracé langs de nieuw aangelegde N 280 en de BAB 52, heeft dit niet tot het gewenste resultaat geleid. Ondanks het aanbod van minister Eurlings 100 miljoen extra beschikbaar te stellen om de lijn uit het Meinweggebied te weren, vinden België en Duitsland deze variant te duur. Zij willen liever het oude tracé in ere herstellen, met die concessie dat in de Meinweg een ondertunneling wordt gemaakt.

De gemeente, Provincie en Rijksoverheid hebben zich van begin af aan tegen het plan verzet een spoorlijn door het Meinweggebied te laten lopen. Het Nationaal Park De Meinweg tevens Natura 2000 gebied zal daardoor namelijk in een jarenlange bouwput veranderen. Recreanten en toeristen zullen wegblijven omdat zij niet meer kunnen genieten van de rust en de ruimte die hier - met jarenlange inspanningen voor een zorgvuldig beheer worden geboden. In hoeverre de werkzaamheden zich verhouden met de Natuurbeschermingswet in relatie tot de Vogel- en Habitatrichtlijn is bovendien nog niet duidelijk.

Nieuwsbank.nl

Gekko123
Berichten: 512
Geregistreerd: ma 14 jan 2008 16:24
Woonplaats: Delft
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Nieuws » di 25 nov 2008 22:39

Eurlings accepteert 'tussenvariant' IJzeren Rijn

25 november

DEN HAAG - De IJzeren Rijn, de omstreden goederenspoorlijn tussen de haven van Antwerpen en Duitsland langs Roermond, zal worden heropend via een gemoderniseerd tracé, de zogenoemde tussenvariant. Minister Camiel Eurlings van Verkeer kondigt dat dinsdag aan in een brief aan de Tweede Kamer.

Hij overlegde vorige week met Duitse en Belgische bewindslieden over een alternatief, het zogenoemde A52-tracé. Dat tracé strandde omdat het financieel onhaalbaar is, concludeerde de Belgische minister Inge Vervotte. Omdat België de IJzeren Rijn wil heropenen en recht van doortocht heeft ,,heb ik geen andere keuze dan om mij bij de conclusie van België neer te leggen'', aldus Eurlings.

Hij hield vorige week nog een slag om de arm, voor het geval Duitsland en België dit jaar alsnog geld zouden bijpassen voor het A52-alternatief. Eurlings bood zelf 100 miljoen euro extra. Maar de buurlanden wilden meer en dat weigerde Eurlings, ,,vanwege de Nederlandse belastingbetaler''. Nu accepteert hij dat de IJzeren Rijn wordt 'gereactiveerd'. Zij het niet dan na modernisering en aanpassingen aan de lijn, door geluidswerende maatregelen, een omleiding om Roermond en een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg.

ED

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Nieuws » ma 08 dec 2008 13:30

Deadline IJzeren Rijn moet gerespecteerd worden

4 december 2008

"Het kan niet dat Nederland de IJzeren Rijn, de historische treinverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied, pas tegen 2018 in gebruik wil nemen." Dat zegt Eddy Bruyninckx, afgevaardigd bestuurder van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. Hij wijst erop dat het Internationaal Arbitragehof in 2005 gesteld heeft dat België wel degelijk aanspraak kan maken op het gebruik van de IJzeren Rijn in Nederland. Sindsdien werd er volgens Bruyninckx duidelijk gesteld dat er van de voorziene timing geen afwijking meer zou getolereerd worden en dat de heropening tegen 2015 een feit zou moeten zijn. De IJzeren Rijn vormt voor Antwerpen een snellere spoorverbinding tussen de haven en het Duitse Ruhrgebied. Dat maakt Antwerpen aantrekkelijker als aanleghaven en de industrie in het Ruhrgebied minder eenzijdig afhankelijk van de verbinding met Rotterdam.

Knack

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Nieuws » ma 29 dec 2008 15:42

IJzeren Rijn, treinlijn vol venijn

25 december 2008

Er lijkt in Nederland niemand, maar dan ook helemaal niemand te vinden die er nog iets in ziet. Het traject van de IJzeren Rijn is prachtig en daar moeten geen goederentreinen over gaan rijden, is het idee. Maar volgens afspraken uit de 19de eeuw, heeft België het recht om van de spoorlijn gebruik te maken.

De Belgische minister Vervotte van Verkeer eist het en haar Nederlandse collega Eurlings heeft toegezegd. In 2018 rijden er weer goederentreinen. Tenminste…

De lijn komt Nederland binnen in Budel Schoot. Dat is nog in de provincie Brabant. Eén keer per dag wordt de lijn daar nog gebruikt om de zinkfabriek te bevoorraden.

De trein komt uit de Antwerpse haven. Stopt in Budel en rijdt weer terug. Straks moeten er 72 gaan rijden. Door Budel, door Weert, Roermond, onder Nationaal Park De Meinweg en dan verder richting het Ruhrgebied.

Wilma Joosten woont haar hele leven aan het spoor in Budel Schoot. Ze herinnert zich nog dat er veel treinen reden. Ze herinnert zich ook de zondagen dat er geen treinen reden, dan wandelde ze met de hele familie over het spoor naar de Weerterbergen, een natuurgebied even verderop. Nu heeft ze één keer per dag het zinktreintje en ze moet er niet aan denken dat de IJzeren Rijn in zijn geheel weer in gebruik wordt genomen. Donderende en denderende treinen, de hele dag en nacht door. Ze gruwelt bij de gedachte.

De wethouder van Weert laat vlakbij het station zien en horen waar hij zo tegen is. Er komen straks al 70 goederentreinen uit het noorden van Nederland. Wonen en leven wordt in Weert ondoenlijk als daar ook nog eens meer dan 70 goederentreinen uit het zuiden bijkomen. Treinen ook met gevaarlijke stoffen. Als de IJzeren Rijn dan toch weer in gebruik genomen wordt, dan onder de grond.

In Roermond zou de trein ook door de stad gaan. Daar is een alternatief voor bedacht, maar dat alternatief is volgens de wethouder daar ook niet goed. De trein gaat rijden op plekken waar nu nog mensen wonen. Dat kun je die mensen niet aandoen.

De wethouder van Roermond is ook voorzitter van een uniek samenwerkingsverband. De provincie, de Kamer van Koophandel, gemeentes en de milieufederatie vechten gezamenlijk tegen de IJzeren Rijn.

Om de lijn opnieuw in gebruik te nemen zijn er allerlei milieusparende maatregelen bedacht. De trein zou in de huidige plannen bijvoorbeeld niet door het Nationaal Park de Meinweg moeten lopen, maar eronder. Toine Wutz van de milieufederatie vindt het een onzalig plan. Het Nationaal Park moet je helemaal met rust laten.

Coen Thevissen is vrijwilliger in het park. Zijn vader werkte op het oude station Vlodrop. Kleine Coen hielp zijn vader tot het station in de jaren 70 gesloten werd. Hij sprak veel machinisten en mede daarom weet hij wat voor een onzalig idee het is om de lijn onder het park door te laten lopen. Dat kan volgens Thevissen nooit goed gaan.

De tunnel onder het park komt uit bij het klooster Sankt Ludwig. Daar zit tegenwoordig de organisatie rond Maharishi. De mensen doen aan transcendente meditatie. Ze hebben juist dit gebied gekozen vanwege de stilte.

De Nederlandse woordvoerder van de organisatie, Raja Willem, kan zich niet voorstellen dat er meer dan 70 treinen per dag door hun meditatie komen denderen. Hij verwacht dat de verantwoordelijke overheden nog wel tot inkeer zullen komen. En dat het dus gewoon rustig blijft in Vlodrop.

Het lijkt alsof alle mensen langs de lijn dat gevoel delen. Het kan toch niet zo zijn, dat als er zo veel mensen tegen zijn en dat het dan toch gebeurt. En 2018 is nog ver weg, ook al begint er bijna weer een nieuw jaar.

NOS

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door groentje » di 30 dec 2008 20:12

Ik begrijp die mensen wel, maar toch besluipt me het gevoel dat hier eigenlijk alleen maar een NIMBY-groep spreekt. Treintjes? Ja, graag, maar niet hier, niet zo dicht, niet zo dit, niet zo dat, niet zo duur...
Natuurlijk moeten er dempende maatregelen getroffen worden, we wonen nu eenmaal niet meer in de 19e eeuw, maar ik volg toch absoluut het njet van de lokale bevolking niet, en ik ben nochtans ook een groene jongen. Er is gewoon nood aan extra grensoverschrijdend spoor, zowel voor goederen als voor reizigers. Vanzelfsprekend horen deze mensen dan ook de lusten te krijgen, ik ben helemaal voor een nieuwe stopplaats in Budel, eens de trein rijdt.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door SuperGhost » wo 31 dec 2008 03:11

gaan er ook passagierstreinen rijden dan?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Hemmen-Dodewaard » wo 31 dec 2008 10:44

groentje schreef:Natuurlijk moeten er dempende maatregelen getroffen worden, we wonen nu eenmaal niet meer in de 19e eeuw, maar ik volg toch absoluut het njet van de lokale bevolking niet, en ik ben nochtans ook een groene jongen.


Er zijn wat oplosbare geluidsproblemen in Weert en Roermond, maar ik denk dat het grootste probleem voor velen in Nederland is dat er een spoorlijn door een Nationaal Park moet worden (her)aangelegd. Nadat eindelijk de laatste jaren een draagvlak was gecreeerd om unieke stukken (nog resterende) natuur apart te zetten, is dit is een grote stap terug. Zelfs in de V.S. zou er nooit een spoorlijn door een nationaal park kunnen worden aangelegd.

Hemmen-Dodewaard
Berichten: 320
Geregistreerd: ma 31 maart 2008 11:11
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door SuperGhost » wo 31 dec 2008 13:44

en hier ligt die er nog (alleen is hij nogal overwoekerd) en heeft het Europese hof beslist dat deze heropend moet worden.

Dan moet je wel he?

Maar er is wel wat te zeggen om tussen Roermond en de Duitse grens net iets zuidelijker een nieuwe spoorlijn aan te leggen.
Als je hem dan dubbelsporig maakt kun je hier ook passagierstreinen over laten rijden en stations bij Melick-Sint Odiliënberg en Herkenbosch-Vlodrop maken. Kun je of een trein Roermond-ergens in Duitsland inleggen, of de stoptrein Nijmegen-Roermond verlengen tot Herkenbosch.

Sla je wel mooi twee vliegen in een klap.

Maarja, Nederland kenende gaat er moeilijk gedaan worden over de heropening van de bestaande lijn én over de aanleg van een alternatief.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron