Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Dossier IJzeren Rijn

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Playertwo » wo 31 dec 2008 13:58

En als je die uitspraak naast je neerlegt, zit er geen enkele sanctie op tevreden zon

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door SuperGhost » wo 31 dec 2008 14:05

daar kan België daarna wel voor naar het Europese gerecht om een schadevergoeding te eisen, aangezien ze het recht hebben om die spoorlijn te gebruiken.

Ik zou het er niet op wagen om de uitspraak dus te negeren.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Hemmen-Dodewaard » wo 31 dec 2008 14:25

SuperGhost schreef:en hier ligt die er nog (alleen is hij nogal overwoekerd) en heeft het Europese hof beslist dat deze heropend moet worden.


Het Europese hof heeft niet besloten dat deze lijn door het Nationaal Park heropend moet worden. Het hof heeft alleen besloten dat Nederland doorgang aan Belgie moet verlenen. Aangezien Belgie niet wil meebetalen aan de N280/A52 variant, die het park ontziet. Dan blijft een simpele variant (enkelspoor geen bovenleiding) door de Meinweg de goedkoopste optie. Een gedeeltelijke ondertunnelling van het Meinweg trace is daarnaast dan noodzakelijk om aan de (minimale) Nederlandse en Europese natuurregels te voldoen. Feit blijft dat er jaren gegraven gaat worden in een Nationaal Park, waarna je met een tunnel blijft zitten met alle extra veiligheidsvoorschriften van dien (toegang en ontsnappingsroute voor brandweer etc.).

Hemmen-Dodewaard
Berichten: 320
Geregistreerd: ma 31 maart 2008 11:11
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Playertwo » wo 31 dec 2008 15:36

SuperGhost schreef:daar kan België daarna wel voor naar het Europese gerecht om een schadevergoeding te eisen, aangezien ze het recht hebben om die spoorlijn te gebruiken.

Ik zou het er niet op wagen om de uitspraak dus te negeren.
Kunnen ze ook niet, aangezien dit een arbitragezaak is geweest voor het IGH (in Den Haag) en niet voor het EHRM of HvJ-EG

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door groentje » do 01 jan 2009 13:05

SuperGhost schreef:gaan er ook passagierstreinen rijden dan?

De doortrekking van de dieseltjes van Neerpelt tot in Weert wordt al jaren beloofd. Er is ook zeker belangstelling voor aan Belgische kant, en ongetwijfeld ook bij Weertenaars e.d. om een dagje Antwerpen te beleven. En dat zou zelfs mogelijk zijn zonder veel extra materieel en personeel. Het zou bovendien de lijn beter aanvaardbaar maken dan een lijn die uitsluitend dient voor het goederenverkeer.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Nieuws » wo 25 feb 2009 14:56

De trein der traagheid

25 februari 2009

Het commentaar in Den Haag over de IJzeren Rijn? "Een kippenlijntje." "Een ongewenste concurrent." "Vlaanderen zou toch stoppen met dat gezeur over de IJzeren Rijn als de verdieping van de Westerschelde er kwam?" "Ik leg me er niet bij neer dat de Belgen vasthouden aan hun zogenaamde rechten."

Het bedrijfsleven in Antwerpen, Limburg - zowel Belgisch als Nederlands - en Duitsland heeft vooral baat bij een snelle oplossing om zo goedkoop en milieuvriendelijk mogelijk goederen per spoor te vervoeren. Jammer genoeg verzandde het debat in de Nederlandse Tweede Kamer vorige week in een robbertje Belgen-bashing. Kern van de boodschap: we willen een alternatief tracé, en ook dat gaan we zo duur maken dat zelfs België niet meer is geïnteresseerd.

De snelste spoorverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied is sinds 1991 niet meer in gebruik, omdat de toenmalige NMBS-top van oordeel was dat de Montzenroute, via Luik, volstond om de groei van het goederenverkeer op te vangen. Vier jaar later, volgende maand exact veertien(!) jaar geleden, opperde de Belgische spoorwegmaatschappij de mogelijkheid om de IJzeren Rijn te reactiveren.

Sindsdien heeft Nederland weinig blijk gegeven van goed nabuurschap. Ondanks de kennisgeving braken onze noorderburen stukken spoorweg op. Ook verklaarden ze de Meinweg tot natuurgebied, zelfs al doorkruist een snelweg dat bos. In 2005 erkende het Permanent Hof van Arbitrage dat België recht heeft op de verbinding. Daarbij moeten de kosten verdeeld worden, maar moet Nederland elke afwijking van het oorspronkelijke spoortracé betalen.

Twee jaar geleden reed een trein voor het eerst opnieuw over de verbinding. Maar die deed zes uur over het tracé in plaats van drie, omdat hij de Meinweg moest ontzien. Op 17 november vorig jaar bereikten Nederland, België en Duitsland een akkoord dat de IJzeren Rijn in 2018 opnieuw in gebruik wordt genomen. Weliswaar met een capaciteit van 70 treinen per dag, omdat de tunnel enkelsporig is.

Maar één zwaluw maakt duidelijk de lente niet. De leden van de Nederlandse Tweede Kamer vinden dat België en passant ook maar een ondertunneling van het spoor in het grensstadje Weert moet betalen. Kostprijs: 500 miljoen euro. Volgens de Nederlandse minister van Verkeer, Camiel Eurlings, werd een alternatief tracé mogelijk te vroeg afgeschoten. Daarbij gaat het om een tracé langs de A52: Nederland was bereid 100 miljoen euro extra op tafel te leggen, als België en Duitsland de rest van de kosten voor hun rekening namen. Nu zou Duitsland daartoe eventueel bereid zijn, mits België ook meebetaalt.

Zoniet dreigt Eurlings met een blanco cheque: de voorzieningen die in Nederland getroffen moeten worden om mens en natuur te ontzien, gaan minstens 536 miljoen euro kosten. Het totale bedrag wordt pas in 2018 bekend, als alle geluidsmaatregelen zijn getroffen. Vertaald: dit is de zoveelste poging om de reactivering uit te stellen. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe doet er verstandig aan om zo snel mogelijk een bindend verdrag op te stellen, met een duidelijke timing, en sancties voor het geval dat de lijn niet tegen 2018 zou gerealiseerd zijn. Daarbij hoort bij voorkeur ook de mogelijkheid om de lijn uit te breiden.

Luc Huysmans

Trends

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Nieuws » do 26 feb 2009 07:41

Geen treinen meer over deel IJzeren Rijn

25 februari 2009

DEN HAAG - Voorlopig mogen er geen treinen meer rijden over een deel van de IJzeren Rijn tussen Budel en Weert. Dat besliste de Raad van State woensdag. Eerst moet onderzocht worden welke gevolgen onderhoud en gebruik van deze spoorlijn kunnen hebben voor de beschermde natuur ter plaatse.

Al in de zomer van 2006 vroeg de Limburgse Milieufederatie onderhoudswerk door ProRail aan de rails tussen Weert en Budel stop te leggen omdat er geen vergunning was. Begin 2007 besliste de minister van LNV echter dat geen vergunning nodig was. De Milieufederatie ging met succes in beroep. De Raad van State vernietigt dit besluit van de minister op basis van Europese regels.

De SP in de Tweede Kamer heeft de ministers Camiel Eurlings (Verkeer) en Gerda Verburg (LNV) gevraagd welke gevolgen de uitspraak heeft voor de heringebruikname van het historisch tracé van de IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Roergebied. Ook wil SP-kamerlid Paul Lempens weten of de minister gaat verhinderen dat nog treinen over het baanvak Weert-Budel rijden.

Telegraaf

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door groentje » zo 22 maart 2009 05:18

Ik ben het niet eens met Luc Huysmans, het alternatieve tracé verdient een goede kans. Voor zover ik kan zien is het trouwens interessanter dan het historische tracé. Wat niet wil zeggen dat ik veel begrip heb voor de sabotageacties vanuit de 2e Kamer...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Vinny » zo 22 maart 2009 22:50

Je kunt ook de Maaslijn verbreden naar dubbelspoor plus een Roerboog (goederen) en een Kaldenkirchenboog (goederen) langs de nieuwe snelweg bij Venlo naar Duitsland.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door SuperGhost » ma 23 maart 2009 00:08

waarbij je het probleem verschuift naar Nijmegen, waar er al weinig ruimte is voor extra treinen.

Plus dat Ruhrgebied-Antwerpen via Nijmegen nogal om is.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Marko » ma 23 maart 2009 00:20

Vinny bedoelt de route Neerpelt-Weert-Swalmen-Tegelen-Kaldenkirchen-Mönchengladbach engel

Marko
Berichten: 3664
Geregistreerd: do 20 nov 2003 22:08
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door SuperGhost » ma 23 maart 2009 00:21

ohw, zo. Excuses dan. blozen
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door groentje » ma 23 maart 2009 19:25

Als tussenoplossing kan dit wel helpen, ja. Al zullen de Duitsers dan wel best het stuk Venlo-Viersen helemaal op 2 sporen brengen... Zullen er trouwens ook geen protestcomités opduiken langsheen die spoorlijn? Die ook nog eens voor vertraging kunnen zorgen...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Bloemkooltje-Waldo » di 24 maart 2009 22:53

Protestcomités? Allicht des duivels
Weekendreiziger :)"

Avatar gebruiker
Bloemkooltje-Waldo
Berichten: 3971
Geregistreerd: di 18 nov 2003 18:33
Woonplaats: Tiel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Vinny » wo 25 maart 2009 17:02

Als we naar alle protestcomités gaan luisteren, dan wordt er in Nederland natuurlijk nooit meer een meter spoorstaaf gelegd nadenkend

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kleine nieuwsberichten - Treinen Nederland 2009 door Chopper » wo 24 jun 2009 14:18

Roefs: IJzeren Rijn-spoor door Roermond weghalen

24 juni 2009

Het gedeelte van de IJzeren Rijn dat door vijf Roermondse wijken loopt moet afgebroken worden. Dat is een voorstel van Tweede Kamerlid Lia Roefs van de PvdA. De gemeente kan het gebied opnieuw ontwikkelen als het spoor is weggehaald.

Volgens kamerlid Roefs wordt het spoorgedeelte dat door de wijken loopt hoe dan ook nooit meer gebruikt. Zou de IJzeren Rijn weer actief worden dan wordt het spoor bij Roermond omgeleid. Onduidelijk is wanneer minister Eurlings zijn Belgische ambtscollega hierover gaat spreken.


L1 Nieuws

Avatar gebruiker
Chopper
Berichten: 285
Geregistreerd: zo 12 okt 2008 17:29
Woonplaats: Venlo
Bericht Re: Kleine nieuwsberichten - Treinen Nederland 2009 door Playertwo » wo 24 jun 2009 19:22

Klein probleempje is dat Nederland zichzelf in een verdrag ten tijde van de splitsing met België verplicht heeft om een doorgang te realiseren van België naar Duitsland, en dat dat verdrag onlangs nog in een arbitragezaak tussen Nederland, België en Duitsland is bekrachtigd. Wil je dat doen, mag je dus een dure boog om Roermond heen of een andere route gaan betalen als Nederland.

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Klein goederennieuws 2009 door Nieuws » do 10 dec 2009 15:05

Geel wil tunnel voor treinverkeer

donderdag 10 december 2009

GEEL - Als het goederenspoor de IJzeren Rijn straks wordt gereactiveerd, ziet het stadsbestuur van Geel de trein het liefst onder de grond verdwijnen. De tientallen bijkomende goederentreinen zullen er immers voor zorgen dat de overwegen dagelijks urenlang gesloten zijn waardoor de rest van het verkeer stilstaat. Een aanslag op de mobiliteit die voor het Geelse bestuur onaanvaardbaar is.

Er wordt gedacht aan verzakking van de spoorweg vanaf Geel-West ter hoogte van de Ring tot aan de kruising van de spoorweg met Retieseweg-Logen. Dat betekent dat de spoorweg in Geel-Centrum ondergronds zou lopen waardoor de kruising van de spoorweg gelijkgronds zou kunnen gebeuren zonder enige hinder. Dat zou het geval zijn voor de overweg Valkenborch-Groenstraat, een nieuwe overweg in plaats van de overweg ter hoogte van Rauwelkoven en de overwegen in de Dr. Van De Perrestraat, de Technische Schoolstraat, Galven en Logen.

Voor de stationsomgeving denkt het stadsbestuur aan een stedelijk plateau als een soort overdekking van de spoorweg. Ook het in- en uitstappen gebeurt dan uiteraard op het niveau -1. Verder wil het stadsbestuur de reductie van de trillingshinder en de toegelaten geluidsnormen verder laten onderzoeken. Ook vraagt men aandacht voor de optimalisatie van het personenvervoer per trein. Niet onbelangrijke nuance, de omkaderende maatregelen die ongetwijfeld tientallen miljoenen euro gaan kosten, moeten betaald worden door de spoorwegbeheerder. In hoeverre de verzuchtingen van de gemeenten hierin kunnen gevolgd worden, zal nog voor pittige discussies zorgen.

Het Nieuwsblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron