Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Internationaal en buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Dossier IJzeren Rijn

Nieuws, vragen en discussies over internationaal reizigersvervoer en in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door lamotep » vr 04 maart 2011 18:37

Werkgroep over heractivering IJzeren Rijn

4 maart 2011

BRUSSEL - De Nederlandse, Duitse, Belgische en Vlaamse overheden richten een werkgroep op die een plan moet uitwerken om de IJzeren Rijn weer in gebruik te nemen.

De IJzeren Rijn is de spoorwegverbinding die Antwerpen met het Duitse Ruhrgebied verbindt. Vlaams minister-president Kris Peeters heeft dat vrijdag afgesproken met Harry Voigtsberger, de economieminister van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen.

Belangen
Door het grote belang voor de Antwerpse haven dringt België al jaren aan op het opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn. Na jarenlange discussies tussen België en Nederland besliste een arbitragehof in 2005 dat Nederland dat proces niet mag hinderen.

Scheldeverdieping
''Nu de Scheldeverdieping is afgerond, is de IJzeren Rijn voor de haven van Antwerpen een topprioriteit'', aldus Vlaams minister-president Peeters. Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zei dat Nederland bereid is mee te doen met de werkgroep.

Bron: nu.nl

lamotep
Berichten: 2807
Geregistreerd: zo 21 jan 2007 14:59
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Roberta » vr 21 nov 2014 10:40

Even een stukje citeren uit "Ademloos" uit 2013. Ik maak hieruit min of meer op dat tussen Nederland en België al afspraken zijn om de IJzeren Rijn te reactiveren, maar dat er nu intern politiek een discussie is losgebroken in België. Er is sprake van dat er al een tracé vastligt, maar de route wordt niet besproken.







Komt het dan toch nog goed met de IJzeren Rijn?

2013

Op het vlak van de mobiliteit is niet alleen de Oosterweelverbinding een gebed zonder einde. Ook de IJzeren Rijn, de spoorlijn die de Antwerpse haven moet verbinden met het Roergebied, is al vele jaren een splijtzwam. Het tracé van de IJzeren Rijn ligt namelijk gedeeltelijk op Nederlands grondgebied. En sinds de eindeloze diplomatieke schermutselingen over de verdieping van de Schelde weten we hoe moeilijk het kan zijn om zaken te doen met onze noorderburen.

Daar komen dan ook nog eens onze interne communautaire discussies bij. Gisteren riepen in de Kamer politici van de N-VA, sp.a en het VB bevoegd minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) en staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) tot de orde over de kwestie. Bij de Vlaamse partijen overheerst namelijk het gevoel dat de Franstalige politici niet bijster veel interesse vertonen voor dit dossier, dat cruciaal is voor de economie in Antwerpen, Limburg en bij uitbreiding heel Vlaanderen.

Even de feiten op een rij. Na een lijdensweg van tientallen jaren bereikten België en Nederland op 4 juli 2011 eindelijk een akkoord over het definitieve tracé van de IJzeren Rijn. Eind 2012 was er ook een memorandum met concrete afspraken tussen de beide landen. Dat moest alleen nog passeren via de federale ministerraad. En dat blijkt ruim een halfjaar later nog altijd niet te zijn gebeurd.

Waar zit de knoop? Het dossier van de IJzeren Rijn is het voorwerp van onderhandelingen tussen de gewesten over het investeringsplan 2013-2025 van de NMBS. Met andere woorden: nadat internationaal alle bommen zijn ontmijnd, moet nu binnen onze eigen landsgrenzen nog eens dezelfde operatie worden uitgevoerd. Twee jaar na het akkoord met Nederland staan we in de praktijk nog geen stap verder. Zo traag malen de molens in dit land.

Maar goed, er is licht aan het einde van de tunnel. Na de stekelige vragen van Peter Luykx (N-VA), Peter Vanvelthoven (sp.a) en Tanguy Veys (VB) heeft minister Labille gisteren gemeld dat hij vandaag overleg pleegt met Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) en dat hij vervolgens het dossier vrijdag op de ministerraad hoop te kunnen voorleggen.
Het is dus niet helemaal uitgesloten dat de IJzeren Rijn er ooit nog komt. Al willen we daar niet meteen geld op inzetten.

Lex Moolenaar
Gazet van Antwerpen 18-07-2013 pag. 54.



Bron: Ademloos en de Gazet van Antwerpen 18-07-2013 pag. 54.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Dossier IJzeren Rijn door Roberta » ma 23 maart 2015 13:12

IJzeren Rijn-doorbraak verrast Limburg

Hans Straus — Geplaatst opdinsdag 24 februari 2015 - 18:11

De claim van de Vlaamse minister Ben Weyts dat er een doorbraak is in de reactivering van de IJzeren Rijn, heeft gedeputeerde Patrick van der Broeck onaangenaam verrast. Volgens Weyts komt er een onderzoek waar Nederland aan meebetaalt.

Duitsland en Nederland betalen mee.

Weyts claimt volgens het persbureau Belga dat niet alleen België, maar ook Duitsland en Nederland mee gaan betalen aan een grootschalige studie naar drie tracés die voor de reactivering van de IJzeren Rijn op tafel liggen.
Dat is een spoorlijn die het Duitse Ruhrgebied verbindt met Antwerpen via Belgisch- en Nederlands Limburg.

Overlast in Weert en Roermond.
Een reactivering van de lijn zou met name in Weert en Roermond voor veel overlast zorgen en is daarom in die gemeenten onbespreekbaar. Ook de provincie Limburg is geen voorstander van reactivering.

Van der Broeck onaangenaam verrast.
Gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA, infrastructuur) toonde zich onaangenaam verrast door het nieuws uit België. Hij gaf bij Radio 1 aan niet op de hoogte te zijn van Nederlandse steun aan de Vlaamse studie, waar ook Europese subsidie voor zal worden aangevraagd.

Onderzoek naar samenwerking.
Van der Broeck zei dinsdagochtend dat hij gaat onderzoeken waarom de provincie Limburg niet gekend is in de samenwerking tussen genoemde landen. Van der Broeck blijft volhouden dat hij een heropening van de IJzeren Rijn absoluut niet ziet zitten. De spoorlijn loopt niet alleen door een natuurgebied in Midden-Limburg, maar ook door stedelijk gebied.

Zeer kostbare aangelegenheid.
Volgens Van der Broeck is reactivering bovendien erg duur. "Ik heb nog nergens in begrotingen van genoemde landen geld gereserveerd gezien voor de reactivering." Mobiliteitsminister Ben Weyts van Vlaanderen zegt op zijn beurt dat alle betrokkenen dit historisch dossier uit het slop willen halen. "Ik heb de studie al aangemeld bij de Europese Commissie."


Bron: 1Limburg

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Internationaal en buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast