Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Werken in het OV

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Buschauffeur Lijndienst

Over het werk van personeel in het OV.

Plaats een reactie

Bericht Buschauffeur Lijndienst door Zuyderduyn » vr 25 jun 2010 10:56

Beste Lezers,

Het laatste jaar heb ik als koerier gewerkt in verschillende type auto`s (Sprinter,Bakwagen), allen overigens rijbewijs B. Ik vind dit werk ontzettend leuk en na een paar jaar kantoor ben ik er wel achter dat ik graag op de weg ben.

Aangezien ik als koerier geen 40 uur garantie heb ben ik op zoek naar vastigheid en heeft mij een baan als lijndienstchauffeur altijd geinteresseerd, ook omdat ik toch het contact met mensen als 'eenzame' koerier wel enigzins mis.

Hoe is een procedure als buschauffeur. Is het de bedoeling dat je bij een rijschool eerst je rijbewijs haalt of zijn er bedrijven die je gewoon een opleidingstraject aanbieden incl. Rijbewijs e.d.?

Weet iemand toevallig nog bedrijven waar ze momenteel op zoek zijn? Mijn leeftijd is 23.

Gr Hans!

Zuyderduyn
Bericht Re: Buschauffeur Lijndienst door Nielske1990 » vr 25 jun 2010 11:13

Zuyderduyn schreef:Weet iemand toevallig nog bedrijven waar ze momenteel op zoek zijn?
Kan hier geen zinnig woord over zeggen, maar lijkt me wel handig als je vermeldt welke regio je woont. Anders komt men hier dadelijk aanzetten met vacatures in Friesland terwijl je in Zeeland woont ofzo...
knipoog

Nielske1990
Bericht Re: Buschauffeur Lijndienst door mhc » vr 25 jun 2010 11:15

Hallo Hans,

Je moet tegenwoordig ook in het bezit zijn van rijbewijs BE en een chauffeursdiploma, althans bij Connexxion. Hoe dat bij andere maatschappijen is weet ik niet.

Zie http://www.werkenbijconnexxion.nl/buschauffeur_bij_connexxion/131/.
Succes met de sollicitatie.

Groet,
Marcel
Mijn project: Historie station/haltes van o.a.: Hollandsche Rading - Maartensdijk - Groenekan - Bilthoven\nLid WG-DES & Seinwezen v/h Spoorwegmuseum en Spoorgroep NedTRAK

mhc
Spoorvrijwilliger
Spoorvrijwilliger
Bericht Re: Buschauffeur Lijndienst door Zuyderduyn » vr 25 jun 2010 11:25

Bedankt voor de tip tot dusverre. Inderdaad makkelijk om m`n regio te vermelden al ben ik bereid een eindje te rijden: Voorthuizen (Veluwe)

Zuyderduyn
Bericht Re: Buschauffeur Lijndienst door ziggeh » ma 28 jun 2010 10:52

Zuyderduyn schreef: ook omdat ik toch het contact met mensen als 'eenzame' koerier wel enigzins mis.
Verwacht hier niet al te veel van: een goeiemorgen kan er vaak al niet meer vanaf, helemaal met de chipkaart. Maar voor 80% ligt het ook aan je eigen instelling, met vrolijkheid en grapjes krijg je vaak ook veel aardigheid terug. glimlach

ziggeh
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Bericht Re: Buschauffeur Lijndienst door ino94 » ma 28 jun 2010 12:50

Dat is volgens mij heel plaatselijk. Hier in Leiden zegt bijna iedereen iets van 'hallo' of 'goedemorgen' tegen de chauffeur. Bij het uitstappen gaat bij de meesten de hand omhoog, en in de avond wordt er ook een hoop gedag door de bus geroepen.

Het tegenovergestelde daarvan gebeurt in bijvoorbeeld de Zuidtangent; daar is er totaal geen contact met de chauffeur.

ino94
Bericht Re: Buschauffeur Lijndienst door gkw1969 » wo 30 jun 2010 12:45

mhc schreef:Hallo Hans,

Je moet tegenwoordig ook in het bezit zijn van rijbewijs BE en een chauffeursdiploma, althans bij Connexxion. Hoe dat bij andere maatschappijen is weet ik niet.

Zie http://www.werkenbijconnexxion.nl/buschauffeur_bij_connexxion/131/.
Succes met de sollicitatie.

Groet,
Marcel

Even een tip voor Marcel: lees ff je eigen link; voor de opleiding binnen Connexxion heb je enkel rijbewijs B nodig. Tijdens de opleiding leer je voor rijbewijs D en de Code 95(de vervanger van het chauffeursdiploma)

Dan even algemene informatie van een buschauffeur:
Verschillende vervoersbedrijven zijn constant op zoek naar nieuw personeel, met name in de Randstad.
Op het platteland is bij Connexxion vaak alleen maar oproepcontracten; hoe dat bij Veolia en Arriva zit weet ik niet. Syntus zoekt momenteel geen chauffeurs; Qbuzz weet ik zo niet.

Het hangt er dus even vanaf waar je werk zoekt.

Het werk van buschauffeur is een interessante baan en redelijk zelfstandig. Natuurlijk kom je problematische passagiers tegen, maar het is ook vaak dat de "toon de muziek maakt". Oftewel.... hoe jij om gaat met je passagier heeft effect op de manier waarop de passagier met jou om gaat.

Het sociale aspect komt met name op het platteland naar voren, waar mensen vaak spraakzamer zijn dan in de grote stad.

Als je even aangeeft in welke omgeving je werk zoekt, kan ik misschien meer info verschaffen over wat de bedrijven in die hoek zoeken aan chauffeurs.

Groetjes
Gerard (chauffeur Connexxion rayon Enschede)
If you're tired of London, you're tired of life.\nVolg mij ook op: http://twitter.com/#!/gerardklinge"

gkw1969
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Buschauffeur Lijndienst door seinhuis » wo 30 jun 2010 22:33

Het beste kan je wachten tot een vervoerder chauffeurs nodig heeft en via hun een opleiding volgen. Of een mbo-opleiding naar chauffeur volgen. Dit laatste kost wel meer tijd en geld, maar je hebt een grotere kans om aangenomen te worden.

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Buschauffeur Lijndienst door John » do 01 jul 2010 02:05

Kijk niet alleen bij vervoerders, uitzendbureaus zoals Start People en Randstad bieden hier ook opleidingstrajecten voor aan. Ik zou niet zelfstandig aan de opleiding beginnen. Het is een behoorlijk bedrag wat je zelf zou moeten investeren en zonder baangarantie is dat vrij riskant. Al is het natuurlijk wel mogelijk, via een rijschool zijn het D-rijbewijs en de code 95 wel te behalen.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Buschauffeur Lijndienst door AGH » di 13 jul 2010 18:47

Je moet gewoon eens contact opnemen met Randstad of Consolid (of voor Syntus is HEBY-Senergy een hele goeie).
Die kunnen je zo zeggen wat ze voor je kunnen betekenen.

Ik ben vandaag bij HEBU in Zoetermeer langs geweest, meteen daarna door gegaan naar Qbuzz in Ridderkerk en ga daar 1-8 aan de slag.

Nu ben ik al in het bezit van alle papieren en heb tot 1-6 bij Arriva gewerkt, maar ook voor nieuwbakken chauffeurs zijn uitzendbureau's nog op zoek.

Gewoon proberen dus...

AGH
Oud OV-collega

Plaats een reactie

Keer terug naar Werken in het OV