Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Werken in het OV

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

HTM: wanneer pantograaf voor of achter omhoog?

Over het werk van personeel in het OV.

Plaats een reactie

Bericht HTM: wanneer pantograaf voor of achter omhoog? door richair » za 15 jan 2011 15:48

Ik woon langs een HTM tram lijn, en soms zie ik trams met de achterste pantograaf omhoog, en soms met de voorste.

Ik vroeg me af wie bepaalt welke gebruikt wordt en wanneer omgedraaid wordt. Even aannemende dat ze gewisseld worden om slijtage te verdelen, worden ze bijv. elke rit omgewisseld, elke dag, elke week? Ben eigenlijk wel benieuwd.

Bedankt,

RIchard

richair
Bericht Re: HTM: wanneer pantograaf voor of achter omhoog? door sjbve » do 20 jan 2011 22:39

Ik meen eens ergens te hebben gelezen dat ze een paar jaar geleden hebben besloten om op de achterste pantograaf te gaan rijden (daarvoor werd vrijwel uitsluitend op de voorste pantograaf gereden). Dit om de bedrijfszekerheid ervan te verhogen en inderdaad ook om slijtage meer te verdelen. In principe zou het precies een jaar duren, voordat de voorste pantograaf weer 'de norm' werd. Sindsdien wordt dat elk jaar omgewisseld. De datum van dat omwisselen werd het moment dat ze voor het eerst op de achterste pantograaf omschakelden (dus niet per 1 januari), maar wanneer dat is ben ik vergeten.
Maar hoeveel van dat beleid nu nog steeds van toepassing is? Geen idee. Misschien hebben ze het wel helemaal losgelaten en is het nu meer random en per individuele tram.

Op internet kon ik alleen het volgende vinden, op modeltram.org:
De GTL-8 beschikt tevens over een 2e pantograaf, op het dak van de B-bak. Deze pantograaf dient als reserve, voor mocht de voorste pantograaf worden verspeeld. De pantografen gaan niet meer middels een touw op en neer, zoals bij de PCC gebruikelijk was, maar hydraulisch. De bestuurder van de tram dient slechts nog een handel om te zetten om de pantograaf te laten zakken of op te laten.
Het wisselen van pantograaf vergt echter meer aandacht. Hiervoor moet men alle deuren openen, de pantograaf laten zakken, in de C-bak in een kast een schakelaar omzetten en sleutel pakken, in de A-bak een handel omzetten, in de B-bak via de hulpcontroller de pantograaf op zetten, en tot slot terug naar de kast in de C-bak om de sleutel weer terug te brengen.

sjbve
Bericht Re: HTM: wanneer pantograaf voor of achter omhoog? door Libris » do 20 jan 2011 23:51

@sjbve en toch is het niet helemaal regelmatig bij de trams, (het overgrote deel is op het moment achter, zoals ik het ervaar), ik zie ze ook regelmatig met de voorste op rijden glimlach

Libris
Bericht Re: HTM: wanneer pantograaf voor of achter omhoog? door richair » za 29 jan 2011 14:50

De laatste tijd zie ik voor mijn gevoel ook weer meer pantograven aan de voorkant omhoog. Misschien dat ze net in een overgangstraject zitten.
Ik zal wel eens een trambestuurder vragen als ik er weer eens in zit.

richair
Bericht Re: HTM: wanneer pantograaf voor of achter omhoog? door Qboy » zo 24 apr 2011 10:06

Maar het maakt eigenlijk niet zo uit dat er een pantograaf hoog zit voor of achter. Het word wel link als je de 2 pantograven allebei omhoog zet omdat je dan geen 2e kans hebt om te rijden.

Qboy
Bericht Re: HTM: wanneer pantograaf voor of achter omhoog? door museum_tram » za 22 okt 2011 09:27

Met 2 beugels tegelijk rijden ze op een paar uitzonderingen na nooit.
Der is tijdje een regel geweest over de voorste of achterste beugel. Hier houden ze zich toch niet meer aan. Vanwege de vele defecten hebben ze toch maar 1 beugel beschikbaar. Als je goed kijkt kan je dat ook zien. Met de revisie gaat de B beugel weg en zou alleen de À beugel over blijfen.

museum_tram
Spoorvrijwilliger
Spoorvrijwilliger

Plaats een reactie

Keer terug naar Werken in het OV