Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Werken in het OV

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Sollicitatietopic voor Bus, Tram en Metro

Over het werk van personeel in het OV.

Plaats een reactie

Bericht Sollicitatietopic voor Bus, Tram en Metro door kaiba » zo 18 nov 2007 21:42

Even het verhaal vertellen : Ik ben nu zo, n 10 jaar vrachtwagenchauffeur, en na 7 jaar het bij dezelfde werkgever uitgehouden te hebben door de redelijke tijden die men daar hanteerde (4/5 uur beginnen maar ook rond 17:00 afgewerkt) was ik genoodzaakt om te wisselen van werkgever door de economische situatie . Toen binnen 1 jaar van 2 werkgevers gewisseld, ik dreigde overspannen te raken door de lange werkdagen (14/15 uur op een dag) . Ik wil namelijk aan sociale activiteiten kunnen doen ( fitness, de plaatselijke voetbalclub bezoeken etc) Iets wat in het wegtransport gewoon onmogelijk is. Nu zit ik voor "nood " als bakwagen chauffeur bij een slachterij/ vlees groothandel. Ik verdien er hartstikke goed (gemiddeld 2000 euro netto incl toeslagen en reiskosten voor 45 / 50 uur per week) collega,s zijn leuk maar ik word ook regelmatig geconfronteerd met het slachten van dieren en ik kan je zeggen : leuk is dat niet!!!!

Ik zit al enige tijd te denken om de switch te maken naar buschauffeur lijndienst er is iets wat me echter tegenhoud: beginsalaris is echt mager (van 1550 incl toeslagen kan ik niet meer rondkomen) , en de vraag hoe het zit met de diens troosters, word er veel in het weekend gewerkt , avonddiensten enz. Ik zou het erg prettig vinden als een buschauffeur de moeite zou nemen om eens uit te leggen hoe hij tegen zijn vak aankijkt wat de verdiensten zijn wat de voordelen , maar zeker ook wat de nadelen van het vak zijn zodat ik tot een juiste afweging kan komen en de uiteindelijke stap kan gaan zetten ( blijven of switchen) wie verteld het mij zich iets afvragen:

kaiba
Bericht door Hugo » zo 18 nov 2007 22:24

De switch tussen vrachtwagenchauffeur en buschauffeur wordt vaker gemaakt (in beide richtingen overigens), vooral om problemen met sociaal leven, werkdruk en behoorlijke onregelmatigheid te ontspringen.

Met betrekking tot dienstroosters is er altijd wel wat te regelen. Normaal gesproken kom je als chauffeur in een bepaalde roulering terecht. De hoeveelheid en combinatie van diensten is daarbij utieraard afhankelijk van het aantal uren in het contract. Die roulering loopt ook door in de avonduren en in het weekend, maar door middel het kenbaar maken van je wensen en ruilen van diensten is het vaak wel mogelijk om bepaalde diensten te mijden. Zo zijn er bij ons op de vestiging ook chauffeurs die vrijwel alleen maar ochtenddiensten of juist avonddiensten draaien, maar die mogelijkheden zijn er alleen als de planner, leidinggevenden en ook collega's daarmee instemmen!

Grote voordelen van het vak zijn toch wel de vrijheid die en het contact met reizigers dat je hebt. Je houd er, gezien je rijervaring, wel van om op de weg te zitten en alle buschauffeurs vinden het leuk om te rijden. Je merkt dat ook in hoe men met elkaar omgaat en praat over bepaalde zaken. Afhankelijk van je instelling naar de reizigers kan je ook heel leuke situaties met hen opbouwen. Uiteraard zal je ook te maken krijgen met klagende en boze reizigers (en medeweggebruikers!), maar door daar op een juiste manier mee om te gaan, voorkom je veel grotere ellende. Ten opzichte van het besturen een vrachtwagen moet je bedenken dat je nu ineens 50 mensen vervoert, in plaats van tientallen tonnen vracht, en dat je wel wordt geacht je rijstijl daar op aan te passen. De verdiensten kan je teruglezen in de CAO voor OV-bedrijven (http://www.fnvov.nl/cao/cao.pdf).

Dit is wat ik er in het kort, in grote lijnen, over kan vertellen. Stel gerust meer vragen als je die hebt glimlach

Hugo
Bericht door Marko » zo 18 nov 2007 23:38

De CAO waar Hugo naar verwijst, is vernieuwd. Hier de wijzigingen op een rij. Belangrijkste onderdeel: het basissalaris is verhoogd.

Mocht je niet door de keuringen voor buschauffeur komen, denk dan eens na over chauffeur bij de reinigingsdiensten. Er is een heerlijk tekort aan chauffeurs bij Van Gansewinkel, Sita en soortgelijke bedrijven.

Andere opmerking: staar je niet blind op de aanvangssalarissen. Je hebt een gemotiveerd verhaal, je kunt gerust je laatste loonstroken meenemen bij een sollicitatiegesprek. Vaak is er meer mogelijk.

Succes

Marko
Bericht door kaiba » di 20 nov 2007 23:13

Hallo Hugo & jablan, alvast bedankt voor jullie reactie ik heb nog een aantal vragen , ik kom daar in de loop van de week op terug als ik het wat rustiger heb.

kaiba
Bericht door kaiba » wo 21 nov 2007 22:55

Hierbij nog wat vragen : Zijn de diensten erg onregelmatig , werken jullie veel in het weekend?? Als ik bv 1 x in de 2 weken naar de plaatselijke FC (vaak op zaterdagavond/zondagmiddag)wil is dat gewoon mogelijk?? Geen problemen met opvang van kinderen?? Zoals jullie merken ben ik bang om van het ene (lange werkdagen) in het andere (onregelmatige tijden) te vallen.

Natuurlijk besef ik dat iedere werk zo zijn nadelen heeft, maar het werk als buschauffeur lijkt me ook veel leuker als vrachtwagenchauffeur . Het gekke is dat ik altijd al buschauffeur wou worden maar tijdens de aanmelding destijds werd er mij verteld dat dat een moeilijk traject was en dat het beter was om vrachtwagenchauffeur te worden teleurgesteld jammer dat ik daar destijds ben ingetrapt.

Zal toch even over die drempel moeten en ga me dan ook aanmelden bij Connexxion (geloof dat ze hier in Arnhem veel mensen nodig hebben. Ik kan altijd met ze praten .

kaiba
Bericht door Hugo » do 22 nov 2007 14:42

Er zijn bij ons verschillende soorten diensten: vroege, late, dag- en gebroken diensten. Grofweg starten de meeste vroege diensten tussen 5.00-7.00 uur, de late diensten beginnen tussen 16.00-18.00 uur. Met een gemiddelde diensttijd van 8 uur, kan je ongeveer wel uitrekenen tot hoelaat de dienst staat. De dag- en gebroken diensten zitten een beetje tussen de vroege en late diensten in. Vaak communiceer ik met mijn planner welk dagdeel ik wil werken (vroeg, dag, laat) en kan ik de rest van mijn afspraken daaromheen plannen. Dat gaat prima.
Zelf heb ik ook een voorkeur om in het weekend te werken, anderen willen deze dagen juist absoluut niet werken. Ook hier valt vaak wel een mouw aan te passen. In principe loopt het dienstrooster wel gewoon door in de weekenden, maar wanneer jij graag ergens wilt zijn, kan je dat gewoon aangeven of je dienst ruilen met collega's. Ook zit je met je dagelijkse en wekelijkste rust, dus als je je diensten een beetje handig plant, ben je op momenten dat je vrij wilt (/moet) zijn ook daadwerkelijk vrij glimlach Overigens kan ik alleen spreken over de ervaringen bij mijn huidige vestiging, op andere vestigen zullen de procedures vergelijkbaar maar niet precies hetzelfe zijn. Met de opvang van kinderen heb ik gelukkig niets te maken roffel

In het begin vond ik de onregelmatige en extremere werktijden ook wennen en niet fijn. Inmiddels weet ik niet beter en ben ik er juist hartstikke blij mee. Je kan nu heel eenvoudig meerdere dingen op een dag doen, waarvoor je anders een vrije dag of avonduren moet opofferen.

Naast het gebruikelijke rijbewijs en CCVB-diploma krijg je waarschijnlijk ook nog een OV-cursus, wat inhoudt dat je informatie krijgt over de zonering, vervoerbewijzen en gebruik van diverse systemen. Dat stelt niet heel veel voor, zeker niet als je al een beetje bekend bent met het reizen met het OV (OV-ervaring als reiziger is w.m.b. erg nuttig als lijndienstchauffeur).

En zoals je zegt: een keertje op gesprek komen kan altijd!

Hugo
Bericht Opleiding buschauffeur door GlenSpey » wo 31 aug 2011 19:54

Al enkele jaren ben ik op zoek naar mogelijkheden om te werken als buschauffeur en/of treinmachinist. Dit is mijn droom en het is hetgene wat ik het liefste zou doen qua werk. Echter wil het allemaal nog niet echt vlotten. Enkele jaren geleden waren er veel acties om nieuwe chauffeurs te werven maar toen had ik nog geen rijbewijs en ik was nog geen 21. Inmiddels ben ik 22 en is er bijna niets meer te vinden op dit gebied, althans niet waar ik woon (Arnhem). De vacatures die er zijn zijn bijna allemaal voor de randstad en het meerendeel loopt via uitzendbureau's, deze komen allemaal met dat ik te ver weg woon of ze antwoorden gewoon helemaal niet. Ik krijg dus eigelijk nergens een voet tussen de deur. Onlangs zag ik een paar acties voor mensen tot 21 jaar, waar ik met mijn 22 op dit moment dus ook niks meer aan heb. Helaas loop ik dus een beetje de boot, of beter gezegd de bus, mis.

Mijn vraag aan jullie: zijn er mogelijkheden om toch binnen de vervoersbedrijven te komen en om via die weg dan omhoog te klimmen naar buschauffeur? Dus niet via de uitzendbureau's Start/Randstad/Consolid/Hebu die toch altijd met hetzelfde praatje komen (of liever gezegd het gebrek aan een praatje tong naar buiten ). Ik weet dat er bij Connexxion vacatures zijn voor chauffeurs groepsvervoer, dit is ook allemaal rond de stad Utrecht, maar ik ben wél bereid om te verhuizen als er de mogelijkheid in zit om door te groeien glimlach

GlenSpey
Bericht Re: Opleiding buschauffeur door John » za 03 sep 2011 19:22

Bedenk in eerste instantie goed wat je zelf wilt. In je bericht noem je bijvoorbeeld al drie verschillende soorten functies.

Groepsvervoer van Connexxion is over het algemeen het vervoer van schoolkinderen in het speciaal onderwijs en het vervoer van ouderen en mensen met een beperking. Werk wat toch heel anders is dan chauffeur in het openbaar vervoer. Ik verwacht eigenlijk niet dat als je binnen het groepsvervoer van Connexxion werkt er goede doorgroeimogelijkheden zijn naar buschauffeur op de lijndienst.

Als je nog niet in het bezit bent van een D-rijbewijs met code 95 (chauffeursdiploma) is het vrijwel uitgesloten dat een OV-bedrijf je rechtstreeks aanneemt. Die papieren kan je natuurlijk ook op eigen houtje bij een rijschool gaan halen, maar bedenk wel dat het een behoorlijke investering is waarbij de kans dat een OV-bedrijf je vervolgens in dienst neemt nog steeds vrij klein is. Niet echt aan te raden dus.

Als je graag buschauffeur wil worden ben je eigenlijk afhankelijk van uitzendbureau's. Deze financieren (voor het grootste deel) je opleiding en er zijn vaak afspraken dat de vervoerder je na een bepaalde periode overneemt. Goed, je hebt al wat mindere ervaringen opgedaan met uitzendbureau's maar laat je daardoor niet meteen uit het veld slaan. Wanneer je als reactie terug krijgt dat je te ver weg woont dan ben je gewoon bij de verkeerde. Achterhaal bijvoorbeeld met welke uitzendbureau's de OV-bedrijven in jou regio samenwerken en zorg dat je daar in beeld komt. Kijk kritisch naar je eigen presentatie en bel er bijvoorbeeld een keertje achteraan als zij niks van zich laten horen.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Opleiding buschauffeur door ziggeh » zo 04 sep 2011 00:02

Volgens mij stellen de meeste uitzendbureaus als eis dat je in de buurt woont c.q. met eigen vervoer (= auto/fiets) naar de garage kunt komen. Om 5.00, als de bussen uitrijden, is het namelijk vrijwel niet mogelijk om daar te komen met het openbaar vervoer vanuit een andere stad. Dan is je beschikbaarheid dus beperkt tot laten we zeggen 8.00-22.00, terwijl het gros van de diensten meestal eerder begint of later eindigt. Kortom: je hebt dan een te beperkte beschikbaarheid voor hen.

ziggeh
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Bericht Re: Opleiding buschauffeur door AGH » zo 04 sep 2011 00:51

inderdaad eerst gewoon eens informeren bij een uitzndbureau als Randstad Transport of Consolid...
als Hermes straks in het SAN-gebied gaat rijden, zullen ze vadt wel meer chauffeurs nodig hebben...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Opleiding buschauffeur door seinhuis » zo 04 sep 2011 15:41

Je kan ook een chauffeurs opleiding volgen op MBO-niveau. Chauffeursopleiding Personenvervoer CCV-B of Chauffeur Personenvervoer (daarnaast zullen er nog meer scholen zijn met deze opleiding)

Je krijg dan, naast een chauffeursdiploma (code 95), ook een MBO-diploma.

Het grote voordeel is dat je ook kan kiezen voor 1 dag per week naar school en (minimaal) 4 dagen werken, zodat je gelijk geld verdien.

Tevens hoef je niet te tekenen voor een aantal jaren. En mocht je naar een andere (vervoers)bedrijf gaan (bijvoorbeeld dat het bedrijf in dat gebied stopt met rijden, en een ander bedrijf komt) dan hoef je niet alsnog alles terug te betalen.

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Opleiding buschauffeur door gkw1969 » zo 04 sep 2011 15:56

Inderdaad is het beste om via een uitzendbureau te solliciteren als buschauffeur.
Randstad Uitzendbureau werkt samen met Connexxion(moeder bedrijf Hermes);
Randstad zet je in opleiding bij Connexxion en na het behalen van je diploma moet je 18 maand via Randstad bij Connexxion/Hermes rijden. Bij gebleken geschiktheid wordt je daarna in dienst genomen.

De verwachting is dat in het SAN gebied er binnenkort een grote uitvraag komt voor chauffeurs. Bezuinigingen zijn daar niet gepland en vanaf 2012 gaat de nieuwe concessie in met veel extra werk.

Het advies is om in te schrijven bij Randstad en/of Consolid.
Voorlopig is het bij Arriva nog niet duidelijk wat er gaat gebeuren.
Syntus Veluwe heeft tijdelijk een vacaturestop.
Je kunt wel bij Syntus en Connexxion een open sollicitatie sturen. Meestal wordt je dan in contact gebracht met een uitzendbureau die jou gaat opleiden.

Je moet dus uitzendbureaus gebruiken, anders kom je niet aan de slag.
If you're tired of London, you're tired of life.\nVolg mij ook op: http://twitter.com/#!/gerardklinge"

gkw1969
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Opleiding buschauffeur door GlenSpey » zo 04 sep 2011 19:02

Bedankt voor de reacties duim omhoog
Groepsvervoer bij cxx zie ik bij nader inzien ook niet zitten. Het loon en het aantal uren is te laag en als er weinig doorgroeimogelijkheden zijn kan ik het beter niet doen, want ik zou er wel mijn huidige opleiding voor op moeten geven.

Vanaf 2012 zijn er dus weer opleidingsplaatsen in het SAN-gebied (ik neem maar even aan dat dat hetzelfde is als het huidige KAN-gebied?)... wanneer in 2012 gaat deze nieuwe concessie precies in? Is dat al gelijk in januari of pas verderop in het jaar?
In een eerder contact wat ik heb gehad met consolid werd mij namelijk ook al verteld dat er aan het eind van het jaar opleidingsplaatsen rondom Arnhem zouden komen, echter kreeg ik niet de indruk dat dat al zeker was. Ook omdat dat alweer een half jaar terug was.
Maar als het zeker is dat er veel ruimte vrij komt voor nieuwe chauffeurs dan blijf ik tot die tijd lekker zitten op mijn huidige opleiding glimlach

Edit; lees net dat de concessie in het KAN-gebied pas in december 2012 afloopt, betekent dat dan ook dat er vanaf dan pas nieuwe plaatsen beschikbaar komen? Want dan duurt het toch opeens weer een heel jaar langer..

GlenSpey
Bericht Re: Opleiding buschauffeur door John » zo 04 sep 2011 21:23

Als Hermes vanaf december 2012 meer chauffeurs nodig heeft dan start de werving en selectie daarvoor natuurlijk eerder.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Buschauffeur, kunt U mij helpen? door sandoz » ma 05 sep 2011 10:12

Maar even inhaken op dit forum:
ik werk op dit moment in een sector waar amper nog werk te vinden is en zit er sterk over te denken om te scholen tot buschauffeur, om in ieder geval mijn toekomst veilig te stellen (w.b. werk/pensioen)
Het enige wat me nu tegenhoudt is de onregelmatige dienst i.c.m. een partner die ook onregelmatige diensten heeft en daarbij de zorg over 2 kids.

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben; dus is bijv. je rooster al lang van te voren bekend of krijg je die per week. Anders is plannen erg lastig (kinderopvang e.d.)

sandoz
Bericht Re: Buschauffeur, kunt U mij helpen? door ziggeh » wo 07 sep 2011 02:14

sandoz schreef:om in ieder geval mijn toekomst veilig te stellen (w.b. werk/pensioen)
Dat is heel erg afhankelijk van de regio waarin je van plan bent te gaan rijden en de voor die regio geldende bezuinigingsmaatregelen...

ziggeh
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Bericht Re: Sollicitaties naar en vragen over het beroep buschauffeur door AGH » wo 07 sep 2011 12:22

als je nog geen papieren hebt om bus te mogen rijden en je wilt de opleiding niet zelf betalen, kom je toch terecht bij een uitzendbureau, dus ik zou daar gewoon eens gaan informeren...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Sollicitaties naar en vragen over het beroep buschauffeur door John » wo 07 sep 2011 13:37

Toekomst veilig stellen is wel iets wat eventueel pas op termijn kan. Reken er niet op dat je meteen een vaste baan krijgt. Verder krijgt rijdend personeel bij GVB zeer ruim van te voren zijn rooster en er valt daarin natuurlijk altijd onderling te ruilen met collega's. Hoe het bij andere vervoerders zit weet ik niet.

John
Moderator / Beheerder

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Werken in het OV