Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Werken in het OV

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Sollicitatietopic voor Bus, Tram en Metro

Over het werk van personeel in het OV.

Plaats een reactie

Bericht Re: Sollicitaties naar en vragen over het beroep buschauffeur door AGH » wo 07 sep 2011 19:51

bij ons wordt er flink geruild, alleen is het bedrijf daar niet zo blij mee...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Sollicitaties naar en vragen over het beroep buschauffeur door gkw1969 » wo 07 sep 2011 23:15

Onder de CAO stads- en streekvervoer (de grote vervoerders Connexxion, Hermes, Arriva en Veolia vallen hier onder) zijn de roosters voor een jaar bekend.
Enkele weken voor de ingang van een dienstregeling moet er een rouleringsrooster klaar zijn.
Een rouleringsrooster bestaat uit een aantal weken, afhankelijk van het aantal chauffeurs.
Stel er zijn 30 chauffeurs die 35 uur werken, deze komen dan in een roulering van 32 weken(het makkelijkste werk je met blokken van 4 weken). Na die 32 weken begin je gewoon weer bij 1. Het is een soort continu rooster. Als er niks wijzigt draai je gewoon continu door, na iedere 32 weken begin je weer overnieuw met het rooster.
Vrije dagen blijven na een dienstregelingwijziging vaak staan, tenzij er uitbreiding of inkrimping komt van het rooster of als het vrije dagen patroon niet helemaal correct is.

Bij Syntus en delen van Arriva werkt men met de CAO Multi Modaal en deze kent het zogenaamde Blokkensysteem. Het blokkensysteem kun je zien als zelfroosteren.
Hierbij vul jij je eigen rooster in, meestal voor een periode van 6 of 12 maand. Jij bepaald zelf je vrije dagen en op welke dagen jij vroege of late dienst wil.

Er gaan binnen de CAO Stad en Streek enkele pilots opgestart worden voor werken-naar-wens, wat is afgeleid van het blokkensysteem.

Hoe het bij het stadsvervoer geregeld is weet ik niet. Maar bij het streekvervoer weet jij je rooster voor de rest van het jaar, kleine afwijkingen in vakantieperiodes buiten beschouwing gelaten. laat is laat en vroeg is vroeg.

Kom je op 0-uren basis binnen, dan heb je geen rooster en ben je afhankelijk van wat ze je bieden.
If you're tired of London, you're tired of life.\nVolg mij ook op: http://twitter.com/#!/gerardklinge"

gkw1969
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Sollicitaties naar en vragen over het beroep buschauffeur door sandoz » ma 12 sep 2011 12:35

Ik was van plan het rijbewijs binnenkort te gaan halen en zelf te betalen, via een uitzendbureau starten moet je toch altijd? Heb je dan altijd een 0 uren contract?

ziggeh schreef:
sandoz schreef:om in ieder geval mijn toekomst veilig te stellen (w.b. werk/pensioen)
Dat is heel erg afhankelijk van de regio waarin je van plan bent te gaan rijden en de voor die regio geldende bezuinigingsmaatregelen...

Die regio zal Venlo/Nijmegen zijn

gkw1969 schreef:Onder de CAO stads- en streekvervoer (de grote vervoerders Connexxion, Hermes, Arriva en Veolia vallen hier onder) zijn de roosters voor een jaar bekend.

Ik ga er vanuit dat dat alleen geldt voor vast personeel en niet voor personeel via consolid?

[modedit=spookje]Als klantenservice 3 berichten samengevoegd tot 1[/modedit]

sandoz
Bericht Re: Sollicitaties naar en vragen over het beroep buschauffeur door GlenSpey » ma 17 okt 2011 13:40

En we zijn weer een paar maanden verder. Het blijft kriebelen.
Nog altijd hou ik de websites van de grote vervoerders en uitzendbureau's in de gaten en nog altijd doe ik mijn best op eventuele sollicitaties, maar het wil nog niet echt vlotten.

Laatst zat ik te denken aan de mogelijkheid om dan zelf maar de opleiding voor het D-rijbewijs te betalen. Maar dan wel gewoon bij een rijschool, niet bij een ROC. Alleen schiet ik daar wel iets mee op? Er zijn weliswaar iets meer vacatures voor mensen die het D-rijbewijs al in bezit hebben, maar vergroot het mijn daadwerkelijke kans op een baan wel? Zo'n rijbewijs is een investering van formaat.. die paar duizend euro heb ik niet zomaar liggen dus het is wel prettig als t het waard is glimlach

GlenSpey
Bericht Re: Sollicitaties naar en vragen over het beroep buschauffeur door John » ma 17 okt 2011 17:41

GlenSpey schreef:Nog altijd hou ik de websites van de grote vervoerders en uitzendbureau's in de gaten en nog altijd doe ik mijn best op eventuele sollicitaties, maar het wil nog niet echt vlotten.
Weet je ook waarom het niet wil vlotten? Wat heb je concreet ondernomen tot nu toe?

Er zijn weliswaar iets meer vacatures voor mensen die het D-rijbewijs al in bezit hebben, maar vergroot het mijn daadwerkelijke kans op een baan wel?

Natuurlijk vergroot het je kans, maar niet rechtstreeks bij een vervoerder. Die nemen sowieso nauwelijks personeel van buiten aan. Voor een uitzendbureau ben je met een rijbewijs aantrekkelijker omdat ze niet meer in je hoeven te investeren en veel sneller inzetbaar bent. Maar zekerheid heb je dan natuurlijk nog allerminst.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Sollicitaties naar en vragen over het beroep buschauffeur door GlenSpey » ma 17 okt 2011 20:17

Ik heb diverse malen gesolliciteerd, bij Consolid, Hebu en vervoersbedrijf Syntus woonde ik te ver weg. Bij Randstad waren geen opleidingsplaatsen in mijn regio (Arnhem). Bij Arriva was ik te oud (ja serieus, ik ben 22 en was te oud omdat ze daar mensen tot 21 zochten). Bij Connexxion zijn nooit vacatures voor welke plaats dan ook in Gelderland.

Het komt er dus voornamelijk op neer dat ik te ver weg woon voor alles. Waarom er in mijn plaats nooit vacatures zijn weet ik niet.

GlenSpey
Bericht Re: Sollicitaties naar en vragen over het beroep buschauffeur door trolleystad » wo 26 okt 2011 08:28

GlenSpey schreef:Ik heb diverse malen gesolliciteerd, bij Consolid, Hebu en vervoersbedrijf Syntus woonde ik te ver weg. Bij Randstad waren geen opleidingsplaatsen in mijn regio (Arnhem). Bij Arriva was ik te oud (ja serieus, ik ben 22 en was te oud omdat ze daar mensen tot 21 zochten). Bij Connexxion zijn nooit vacatures voor welke plaats dan ook in Gelderland.

Het komt er dus voornamelijk op neer dat ik te ver weg woon voor alles. Waarom er in mijn plaats nooit vacatures zijn weet ik niet.

Wacht maar even tot eind 2012, dan heeft Breng waarschijnlijk weer meer personeel nodig. Het zal dan wel allemaal via een uitzendbureau gaan, ze nemen haast niemand meer gelijk in vaste dienst. Op dit moment vliegen er al veel uitzendkrachten uit.

trolleystad
Medewerker Connexxion
Medewerker Connexxion
Bericht Re: Sollicitaties naar en vragen over het beroep buschauffeur door sandoz » vr 04 nov 2011 09:27

waarom vliegen er nu uitzendkrachten uit dan?

sandoz
Bericht Re: Sollicitaties naar en vragen over het beroep buschauffeur door vossloch » vr 04 nov 2011 10:29

lijkt mij dat dit de gemakkelijkste vorm van bezuiningen is .
Jim Davis , Garfied pocket 43 : \n"We leven in een bijzondere wereld. Ze kunnen een man op de maan zetten. En toch kunnen ze geen computer maken die stuitert."

vossloch
Bericht Re: Sollicitaties naar en vragen over het beroep buschauffeur door AGH » vr 04 nov 2011 11:20

voor eigen personeel zijn er sociale plannen, zodat die niet zomaar ontslagen kunnen worden.

dus als er minder chauffeurs nodig zijn, dan gaan eerst de uitzendkrachten eruit, daarna de mensen met een tijdelijk contract om pas daarna te kijken naar gedwongen ontslagen bij het vaste personeel...

dit is ook een reden, waarom busbedrijven proberen zoveel mogelijk uitzendkrachten in dienst te hebben.
deze kunnen ze vrij makkelijk kwijt raken als het nodig is en ze zijn redelijk flexibel inzetbaar...
daarnaast zijn deze mensen vaak weer goedkoper dan het eigen personeel (voornamelijk, omdat uitzendkrachten alleen maar geld kosten als ze er zijn)...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Sollicitatietopic voor Bus, Tram en Metro door Mikos » zo 01 jan 2012 15:20

Vacatures 1 januari 2012

Ook in het Bus, Tram en Metrovervoer zijn er momenteel vacatures. Hieronder een overzicht.

Trambestuurder via Consolid, standplaats Den Haag.

Trambestuurder via Randstad, standplaats Rotterdam.

Nachtbuschauffeur via Consolid, standplaats Dalfsen. Voornamelijk werk op zaterdag en zondag. Klik hier voor meer informatie.

Buschauffeur via Consolid, standplaatsen Zwartsluis, Tiel, Bergen op Zoom/Roosendaal, Oosterhout en Den Bosch/Veghel/Zeeland.

Buschauffeur via Randstad, standplaatsen Den Bosch (Arriva), Deventer (Syntus), Breda (Veolia), Doetinchem en Zutphen, Waalwijk (Veolia); let op: Studentenbijbaan, Oosterhout (Veolia), Tilburg (Veolia), Roosendaal (TCR), Bergen op Zoom (Veolia), Maastricht (Veolia), Breda (Veolia) en Hulst (Veolia).

Buschauffeur via Start People, diverse standplaatsen door het land. Zowel voor ervaren buschauffeurs als voor mensen die nog niet in het bezit zijn van rijbewijs D. Heb je nog geen rijbewijs D? Kijk dan bij vacatures met de titel "Buschauffeur in opleiding".

Mikos
Bericht Re: Sollicitatietopic voor Bus, Tram en Metro door GlenSpey » di 17 jan 2012 14:49

Over een aantal weken heb ik een kennismakingsgesprek bij een uitzendbureau om een opleiding tot buschauffeur te gaan volgen juichen*
Ik heb echter nog nooit een dergelijk gesprek gehad blozen ja, wel voor allerhande stages in het verleden, maar niet 'om het eggie'. Wat kan ik zoal verwachten en waar moet ik me op voorbereiden? Tips zijn zeer welkom glimlach

GlenSpey
Bericht Re: Sollicitatietopic voor Bus, Tram en Metro door John » di 17 jan 2012 15:14

Ha, eindelijk een beetje perspectief duim omhoog

Ik denk dat het woord kennismakingsgesprek al genoeg zegt. Men wil kennis met je maken en waarschijnlijk gaan ze dingen vragen zoals wat je motivatie is om te solliciteren en wat je van het beroep verwacht. Daarnaast zullen ze vast uitleggen hoe de route eruit ziet om daadwerkelijk buschauffeur te worden en het perspectief op werk daarna. Zo'n gesprek is geen eenrichtingsverkeer, het biedt voor jou nadrukkelijk de mogelijkheid om vragen te stellen zodat je goed weet waar je aan begint.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Sollicitatietopic voor Bus, Tram en Metro door GlenSpey » di 24 jan 2012 18:38

Inmiddels het eerste gesprekje al gehad. Was geloof ik met 20 minuten weer buiten, maar ben wel door de eerste ronde laughing
Er werd eigelijk alleen gekeken of ik aan de 'basiseisen' voldeed, en wat mijn motivatie was. Ook kreeg ik een korte uitleg over het bedrijf en het vervolgtraject. Voor nu moet ik 3-4 weken wachten voor een vervolggesprek, beetje lang, maar ik hoop dat t het waard is glimlach

GlenSpey
Bericht Re: Sollicitatietopic voor Bus, Tram en Metro door Mikos » wo 01 feb 2012 19:41

Vacatures 1 februari 2012
De volgende vacatures staan momenteel open:

Tramconducteur bij GVB. Standplaats: Amsterdam.

Buschauffeur via Consolid. Standplaatsen: Den Bosch, Veghel, Zeeland.

Buschauffeur via Randstad. Standplaatsen: Den Bosch, Waalwijk (studentenbijbaan), Oosterhout, Roosendaal, Maastricht en Bergen op Zoom.

Buschauffeur via Start People. Standplaatsen: Uithoorn, Schiphol, Edam/Volendam, Hoorn, Zaandam, Amsterdam, Purmerend, Utrecht, Hilversum, Sint Maartensdijk, Middelburg, Tilburg, Breda, Waalwijk, Tiel, Den Bosch/Veghel, Rotterdam/Heinenoord en Eindhoven.

Kapitein bij Connexxion. Standplaats: Velsen.

Ga je solliciteren op een van deze vacatures? Laat ons dan het verloop van je sollicitatie weten in dit topic!

Mikos
Bericht Re: Sollicitatietopic voor Bus, Tram en Metro door GlenSpey » ma 27 feb 2012 19:50

Even een update:

Inmiddels heb ik mijn 2e gesprek gehad. Het stelde niet veel voor; mijn CV en motivatie werden even kort doorgesproken en er werd verteld wat de volgende stappen zijn. Beetje een herhaling van het eerste gesprek dus, alleen ging men er iets dieper op in. Was met 10 minuten al klaar. Ben nu aan het wachten op het psychologische onderzoek en de medische keuring alvorens ik een gesprek krijg bij de vervoerder zelf. Standplaats wordt overigens zeer waarschijnlijk Arnhem (trolleys laughing).

GlenSpey
Bericht Re: Sollicitatietopic voor Bus, Tram en Metro door zone5324bericht » ma 27 feb 2012 20:03

vacatures die via internet als open gemeld worden, moet je vaak met een korreltje zout nemen.

de ervaring leert, dat websites vaak niet bijgehouden worden, of dat men vacatures laat staan, om zo sollicitanten te krijgen...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Sollicitatietopic voor Bus, Tram en Metro door Mikos » do 01 maart 2012 17:24

Vacatures 1 maart 2012
De volgende vacatures staan open voor de functies van eerstelijns personeel. We proberen zoveel mogelijk de vacatures te filteren, zodat alleen de functies waarin men een opleiding krijgt voor het uitoefenen van die functie worden geplaatst in dit overzicht.

Tramconducteur bij GVB. Standplaats: Amsterdam.

Medewerker Service&Veiligheid via Consolid. Standplaats: Den Bosch/Eindhoven.

Buschauffeur via Randstad. Standplaatsen: Den Bosch en Waalwijk.

Kapitein bij Connexxion. Standplaats: Velsen.

Ga je solliciteren op een van deze vacatures? Laat ons dan het verloop van je sollicitatie weten in dit topic!

Mikos

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Werken in het OV