Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Werken in het OV

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Arbeidsvoorwaarden, prestatiecontracten en werkzaamheden.

Over het werk van personeel in het OV.

Plaats een reactie

Bericht Arbeidsvoorwaarden, prestatiecontracten en werkzaamheden. door Roberta » wo 29 mei 2013 09:52

Arbeidsvoorwaarden, prestatiecontracten, werkzaamheden en een beetje flexibiliteit.

Soms maak je dingen mee... Neem nu vanmorgen op het stationsplein van Amsterdam. GVB 2032 lijn 17 staat achteraan de halte stil. De tram is net binnen en het personeel houdt pauze. Even later komt lijn 1 binnen. De wisselstraat voor de halte's worden vervangen, en daartoe is een stuk van de straat afgezet en opgebroken. Blijkbaar doet één wissel het niet, en de bestuurder van lijn 1 gebaart aan het personeel van lijn 17 of ze naar voren willen rijden. Echter, de bestuurder van lijn 17 steekt 10 vingers in de lucht (10 minuten pauze?). Voor de bestuurder van lijn 1 zit er niets anders op dan achteruit te steken, wat niet eenvoudig is omdat inmiddels vanaf de Martelaarsgracht al drie trams gearriveerd zijn. Dan over de opgebroken wisselstraat lopen om het wissel met een wisselijzer om te zetten, en dan weer vooruit te rijden. Ondertussen heeft de bestuurder van lijn 1 het niet makkelijk met zijn passagiers, die uit willen stappen. Tot overmaat van ramp doet dan ook het slagboompje in de afzetting het niet... Ondertussen staat de tijd niet stil, en staat er al een aardige rij trams te wachten (met niet minder vriendelijke bestuurders en passagiers).

Ik weet dat er prestatiecontracten zijn, rusttijden en weet ik niet wat al meer. Maar hoe inflexibel moet je zijn om voor je collega niet een stukje vooruit te rijden met je tram (in de pauze)? Normaal werkt natuurlijk alles wel, maar bij werkzaamheden kan je verwachten dat niet alles ideaal verloopt. En is dan een beetje meewerkzaamheid dan teveel gevraagd?

Ondertussen rijdt lijn 17 nog steeds niet, en besluit ik maar om met lijn 2 naar m'n werk te gaan. Mijn tijd wordt immers ook niet gestolen...

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Arbeidsvoorwaarden, prestatiecontracten en werkzaamheden door pe_pe » wo 29 mei 2013 11:30

Had de bestuurder van lijn 1 niet beter zelf even de tram van lijn 17 een stukje verder kunnen rijden?

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Arbeidsvoorwaarden, prestatiecontracten en werkzaamheden door Roberta » wo 29 mei 2013 11:38

Dan moet die nog over een opgebroken wisselstraat lopen. Maar kom op mensen, collega's onder elkaar...

Roberta
Bericht Re: Arbeidsvoorwaarden, prestatiecontracten en werkzaamheden door John » wo 29 mei 2013 13:34

Beetje jammer dat je conclusies trekt op basis van het vermoeden dat lijn 17 daar stond te pauzeren. Elke GVB'er snapt ook wel dat je soms te vroeg moet vertrekken om de algehele doorstroming te bevorderen dus ik neem aan dat er wat anders aan de hand was. 10 minuten pauze is ook nagenoeg onmogelijk, omdat bij alle trams er op papier 2 minuten zitten tussen aankomsttijd en vertrektijd op CS.

Zo niet dan is het natuurlijk een kwalijke zaak.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Arbeidsvoorwaarden, prestatiecontracten en werkzaamheden door Ubahn » do 30 mei 2013 11:50

Te vroeg vertrekken moet idd soms maar bij hoge uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld als er 2 sporen aldaar buiten dienst zijn. Dan is het uitladen, inladen en wegwezen, of als de tram ervoor uitgevallen is. Dan wilt de verkeersleiding wel 's "regelmaat" toepassen waardoor b

De trams aan de CS-Westzijde krijgen 6 minuten vanaf Dam naar CS, terwijl het in 2 a 3 minuten kan worden gedaan, maar dat hangt er natuurlijk van af hoe snel bij Martelaarsgracht bent. Als je geen trams voor je hebt, kan het echt snel, vooral nu de begrenzing van 25 er weer uit is aldaar.Als de tram een beetje vroeg op de Dam is en hij kan meteen doorrijden naar CS dan zal deze erg vroeg zijn (vooral lijn 17!). Tien minuten is wel erg gortig en redelijk onmogelijk want lijn 17 rijdt vaker dan 10 minuten dus dan moet er nog een andere daar staan.
Dan vind ik het wel raar dat die lijn 1 achter lijn 17 ging staan. Stond de 17 op z'n eigen spoor of op die van lijn 1? Het spoortoewijzingssysteem wilt trams wel eens om vage redenen op andere sporen zetten.

En o ja, pauzes zijn NOOIT ingepland op CS. Dat is altijd een keerpunt dus 2 minuten in de dienstregeling.

Allemaal vragen dus omdat ik en jij ook niet weten wat er precies aan de hand was. Conclusies trekken is dus erg voorbarig.

Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Arbeidsvoorwaarden, prestatiecontracten en werkzaamheden door Roberta » do 30 mei 2013 13:43

Ik vermoed dat lijn 1 onvrijwillig achter lijn 17 terecht kwam. Zoals in mijn eerste post staat was het wissel direct achter lijn 17 defect (niet ondenkbaar, want de wisselstraat wordt op het ogenblik vervangen). Ik vermoed dat lijn 1 naast het vrije spoor van lijn 17 moest komen, maar dat de bestuurder te laat door had dat het wissel niet werkte. Vandaar ook (in mijn ogen) het verzoek van lijn 1 aan lijn 17 om een stukje op te steken.

Roberta

Plaats een reactie

Keer terug naar Werken in het OV