Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Werken in het OV

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Door "rood" rijden

Over het werk van personeel in het OV.

Plaats een reactie

Bericht Door "rood" rijden door Brandsma » wo 24 okt 2007 22:00

Toen ik vandaag in de bus zat viel mij op dat de buschauffeur op de buslijn, gelegen direct naast de doorgaande weg door het "rode buslicht" reed. Het normale verkeer had wel groen in dezelfde richting (rechtdoor, maar ook rechtsaf), zodat er vanwege constante rijsnelheid (verkeerslicht was al meer dan 20 seconden groen) op zich geen extra gevaar was (afslaand verkeer remt toch af voor de bocht)

In hoeverre is de chauffeur/chauffeuse in overtreding als door het "rode buslicht" wordt gereden, terwijl dezelfde rijrichting wel groen heeft?

Brandsma
Bericht door Bulldozer » wo 24 okt 2007 22:01

Net zo strafbaar als dat je zelf door het rood gaat.

Bulldozer
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht door Geert » wo 24 okt 2007 22:11

Was dat toevallig bij de Berenkuil (rotonde voor je Utrecht binnenrijdt)? Vooral 's avonds rijden de chauffeurs daar wel eens door rood (als dezelfde richting voor het normale verkeer groen heeft).

Ook wel eens (nou ja, regelmatig eigenlijk) gezien dat de buschauffeur dat stukje busbaan toen gewoon niet gebruikte, ik neem aan dat de sjoof dan niet strafbaar is?

Geert
Bericht door Reiziger Ddrs » wo 24 okt 2007 22:57

Natuurlijk ben je niet strafbaar als je buiten de busbaan om door groen rijdt ik was het niet

In Dordrecht wordt overigens ook zowat dagelijks door rood gereden op de busbaan langs de Provincialeweg. Rechtdoorgaand verkeer heeft daar dan groen, rechtsafslaand rood en de busbaan (rechtdoor, links van de rechtsafstrook gelegen) apart genoeg ook rood...

Maarja, sinds het hier Arriva is is het voor de bus in heel wat meer gevallen sneller om met het autoverkeer mee te rijden dan de busbaan te nemen. Zogenaamd vanwege de doorstroming hebben de bussen minder prioriteit gekregen, in werkelijkheid hebben er nog nooit zulke lange rijen voor de verkeerslichten gestaan.

Reiziger Ddrs
Bericht door mcn lls bd » wo 24 okt 2007 23:52

Reiziger Ddrs schreef:Natuurlijk ben je niet strafbaar als je buiten de busbaan om door groen rijdt ik was het niet

Maar helaas staat deze bus wel op de busbaan.
Waarom komt dit niet met grote letters in de krant?

Ik weet wel een kop
"COWBOY BUSSHAUFFEUR MAAKT BIJNA AANRIJDING VANWEGE RIJDEN DOOR ROOD"

mcn lls bd
Bericht door Brandsma » do 25 okt 2007 00:03

Geert schreef:Was dat toevallig bij de Berenkuil (rotonde voor je Utrecht binnenrijdt)? Vooral 's avonds rijden de chauffeurs daar wel eens door rood (als dezelfde richting voor het normale verkeer groen heeft).

Ook wel eens (nou ja, regelmatig eigenlijk) gezien dat de buschauffeur dat stukje busbaan toen gewoon niet gebruikte, ik neem aan dat de sjoof dan niet strafbaar is?

Nee, dat was niet bij de berenkuil. Daar kan de chauffeur tijdens de rustige uurtjes beter niet via de busbaan rijden. De bus moet toch vrijwel altijd op de rotonde stoppen omdat de busbaan bij de afrit op de rotonde de normale rijbaan kruist.

Het was op de Utrechtseweg (N237), volgens mij bij de kruising na het tunneltje in De Bilt (N412), al zou het ook bij de kruising met de Amersfoortseweg kunnen zijn.
Nouja, doet er ook niet toe. De chauffeur was in overtreding omdat hij op de busbaan door het rode licht reed, ondanks dat dezelfde rijrichting groen had.

Brandsma
Bericht door Geert » do 25 okt 2007 00:07

Bij de Amersfoortseweg rijden ze meestal gewoon door als de normale rijrichting ook groen heeft. Het mag niet, maar ik geef ze geen ongelijk: er is toch geen conflicterende weg, het fietslicht staat al op rood voor de normale rijrichting.
Ik vind kruispunten zoals bij de Dreef/Kromme Rijnlaan eerlijk gezegd veel gevaarlijker, daar kan je legaal links/rechts afslaan met groen en tegen fietsers of voetgangers aanrijden die ook groen hebben. nadenkend

Geert
Bericht door Brandsma » do 25 okt 2007 10:08

Dan was het dus de Amersfoortseweg lijkt mij.

Sowieso staan die verkeerslichten hier verkeerd afgesteld, ten opzichte van Sneek/Leeuwarden. Moet je eens kijken hoeveel minuten in een uur er geen verkeer over dat kruispunt rijdt omdat een een of andere afslag nog steeds op groen staat, en daar allang geen verkeer meer vandaan komt (of er moet gewacht worden op verkeer dat op de kruising staat dat nog linksaf moet slaan, wat er helemaal niet staat).

Brandsma
Bericht door Bloemkooltje-Waldo » do 25 okt 2007 11:53

Geert schreef:Ik vind kruispunten zoals bij de Dreef/Kromme Rijnlaan eerlijk gezegd veel gevaarlijker, daar kan je legaal links/rechts afslaan met groen en tegen fietsers of voetgangers aanrijden die ook groen hebben. nadenkend
Dat is sowieso geen fijn punt. Met een bus noch met een auto of fiets. Verkeer voor linksaf moet eerst wachten tot geen verkeer meer uit tegengestelde richting nadert en heeft dan maar een aantal (roodseconden) om over te steken.
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht door Woepje » do 25 okt 2007 12:51

Inderdaad, als je zomaar linksaf kan slaan, kun je die verkeerslichten net zo goed gaan opheffen omdat iedereen toch door mekaar gaat rijden. In Groningen, elders zal het ook wel zo zijn, is het vaak een drama wanneer de verkeerslichten voor de fietsers allemaal tegelijk op groen springen...Heb nog niet meegemaakt dat er botsing geweest is, maar ik kijk er niet raar van op dat ik dat alsnog een keer ga zien....Het is namelijk zo: "ikke ikke ikke, en de rest kan stikken". Dus groen is groen, karren. Dat er dan ook andere fietsers komen, maakt niet uit, we fietsen er gewoon voorlangs, achterlangs of er dwars doorheen.

En niet alleen bussen of auto's rijden door rood, maar ook fietsers doen dat. Vanochtend heb ik er weer 5 gezien, terwijl ik gewoon braaf stond te wachten bij een totaal nutteloos verkeerslicht, maar dat terzijde.

Woepje
Bericht door RailHopper_II » do 25 okt 2007 15:48

Fietsers en door rood is standaard in de grote steden, in Utrecht is het eigenlijk bijna zeldzaam als je een fietser wél ziet wachten voor een stoplicht :wink: Als je die dan al ziet heb je grote kans dat ik het ben, de stoplichten die ik tegen kom staan er niet voor niets en ik wil niet onder cxx lijn 50 (citaro G) of 77 (MAN lion's city) terecht komen ik was het niet Op rustige momenten of bij rustige en overzichtelijke oversteekplaatsen heb ik er echter geen bezwaar tegen dat fietsers door rood fietsen...

Bas
Afbeelding\n"Bestijg nooit de trein zonder uw valies met dromen"

RailHopper_II
Bericht door seinhuis » vr 26 okt 2007 15:34

Het leukste van verkeerslichten dat bijna niemand weet wat rood betekent, maar ze weten wel wat groen betekent...

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht door Woepje » vr 26 okt 2007 18:48

Haha ik snap wat je bedoelt. Men weet het trouwens dondersgoed, maar houden zich er gewoon niet aan.

Woepje
Bericht door Jeroen » vr 26 okt 2007 20:20

Als ze verkeerslichten eens wat strakker zouden afstellen (dus zonder onnodig lange ontruimingstijden) is er ook helemaal geen reden meer om door rood te fietsen. Ik kan de meesten die het nu doen niet echt kwalijk nemen dat ze het doen. Ik doe het zelf ook wel eens, tenminste als ik voldoende overzicht heb. Sommige fietsers hebben echter het idee dat de weg van hun is, en dat het autoverkeer toch wel voor ze stopt. Of bijvoorbeeld halverwege stil gaan staan wachten op verkeer van rechts, terwijl er geen middenberm is. Levensgevaarlijk. nadenkend

Jeroen
Bericht door treinfan » vr 26 okt 2007 20:32

heir heeft een kruispunt ook net stoplichten gekregen (of weg naar station hilversum voor mij), 1 wachtseconde glimlach
ik ben volgens mij niet eens echt langzamer hierdoor (ik wacht WEL voor rood), omdat ik voorheen soms ook 4 minuten moest wachten voor de stroom auto's onderbroken was verbaasd

treinfan
Bericht door Woepje » vr 26 okt 2007 20:48

Jeroen schreef:Als ze verkeerslichten eens wat strakker zouden afstellen
En ze ook wil plaatsen op plaatsen waar ze ook enige vorm van nuttigheid kunnen waar maken. Verkeerslichten plaatsen bij een voorrangsweg met 1 zijstraat is typisch zo'n plek waar die dingen totaal overbodig zijn. Het verkeerslicht voor de doorgaande weg staat 90% van de tijd op groen. Het verkeerslicht van de zijstraat staat 10% van de tijd op groen. Leuk is dat als je daar dan moet wachten verbaasd. Deze discussie past trouwens meer in het stoplicht vs verkeerslicht geblaat laughing.

Woepje
Bericht door Hugo » za 27 okt 2007 15:53

Geert schreef:Ook wel eens (nou ja, regelmatig eigenlijk) gezien dat de buschauffeur dat stukje busbaan toen gewoon niet gebruikte, ik neem aan dat de sjoof dan niet strafbaar is?

Reiziger Ddrs schreef:Natuurlijk ben je niet strafbaar als je buiten de busbaan om door groen rijdt ik was het niet

In principe is iedere bestuurder verplicht om gebruik te maken van een doelgroepenstrook wanneer deze een rechtsliggend onderdeel is van een rijbaan. In het geval dat Geert schetst (waarbij er sprake is van een busstrook en niet van een busbaan) is een chauffeur weldegelijk strafbaar; niet voor het feit dat hij of zij het rode negenoog negeerde (want dat is inderdaad niet van toepassing op die rijstrook), maar wel voor het feit dat er geen gebruik wordt gemaakt van de doelgroepenstrook.

Hugo
Bericht Re: Door "rood" rijden door AGH » wo 14 jul 2010 14:11

Weet zelf van een paar punten waar de afstelling van het buslicht niet correct is.
Officieel hoort de bus dan ook te wachten tot wit licht, maar met het verkeer mee oprijden gebeurt dan toch vaker (wordt schijnbaar op die paar plekken ook gedoogd door de politie).

Als beste voorbeeld wil ik hier aangeven de Graadt van Roggenweg in Utrecht, richting Westplein net voor de bushalte.
Daar zit een 9-oog die op wit hoort te springen als verkeer voor rechtdoor ook groen heeft.
maar dat licht springt normaal pas veel later op wit.
Schijnt een verkeerde instelling te zijn en dat wordt blijkbaar niet aangepast.
Het is een kruispunt met flitspaal, maar bussen worden niet geflitst...

AGH
Oud OV-collega

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Werken in het OV