Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Werken in het OV

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Door "rood" rijden

Over het werk van personeel in het OV.

Plaats een reactie

Bericht Re: Door "rood" rijden door SuperGhost » vr 16 jul 2010 01:17

Bij bushaltes Den Sliem (in Groenlo, ri. Eibergen) en Viersprong (in Eibergen, ri. Groenlo) rijden bussen ook regelmatig met het verkeer mee als dat groen heeft en de bus nog rood.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: door gkw1969 » vr 16 jul 2010 12:10

graaf35 schreef:Ik weet wel een kop
"COWBOY BUSSHAUFFEUR MAAKT BIJNA AANRIJDING VANWEGE RIJDEN DOOR ROOD"
Nou.... als een buschauffeur bewust door rood rijdt bij een situatie zoals hier gezegd wordt, dan zal er geen "bijna aanrijding" zijn. Neem maar van mij aan dat buschauffeurs wel goed weten wat ze doen. Dit in tegenstelling tot automobilisten die nog net oranje/rood meepikken.

Dan kom ik gelijk op het strakker afstellen: momenteel zijn er meerdere verkeerslichten juist te strak afgesteld. De gemiddelde regel is 3 tot 4 seconden dat alles rood heeft. Met name bij kruisingen met bus- en trambanen springen buslichten gelijk op wit op het moment dat het overige verkeer rood wordt.

In principe is iedere bestuurder verplicht om gebruik te maken van een doelgroepenstrook wanneer deze een rechtsliggend onderdeel is van een rijbaan. In het geval dat Geert schetst (waarbij er sprake is van een busstrook en niet van een busbaan) is een chauffeur weldegelijk strafbaar; niet voor het feit dat hij of zij het rode negenoog negeerde (want dat is inderdaad niet van toepassing op die rijstrook), maar wel voor het feit dat er geen gebruik wordt gemaakt van de doelgroepenstrook.

Waar haal je deze wijsheid vandaan? Ik mag als buschauffeur rustig van mijn busbaan af als ik daarvoor kies. Ik en ben ook niet verplicht de busbaan te gebruiken.
Een doelgroepenstrook is volgens het woordenboek:

doelgroepenstrook
Lange strook (aantal kilometers) op een snelweg die voor bepaalde soorten vervoer (vrachtauto`s, bussen, etc.)bestemd is (bv bij de Brienenoordbrug in Rotterdam)

Daar mag dus gewoon van afgeweken worden. Ik mag, als buschauffeur, rustig van mijn busbaan af, ik krijg daar ook absoluut geen bekeuring voor, tenzij ik het overige verkeer in gevaar breng.
In Almelo hebben wij een half jaar lang geen gebruik gemaakt van de busbanen omdat de verkeerslichten niet ingeregeld waren. Zij wij dan een half jaar strafbaar bezig geweest? nee, want wij zijn niet verplicht een busbaan te gebruiken, sterker nog..... bij MAT-ritten MOGEN we de busbaan NIET gebruiken. Dan moeten we over de normale rijbaan.
Nee, een busbaan is geen verplichte rijstrook, maar een hulpmiddel ter bevordering van de doorstroming van het OV.
If you're tired of London, you're tired of life.\nVolg mij ook op: http://twitter.com/#!/gerardklinge"

gkw1969
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Door "rood" rijden door AGH » za 17 jul 2010 10:25

De ontruimingstijd van een kruispunt is per kruispunt verschillend en wordt a.d.h.v. het verkeersaanbod bepaald.
Waarom het regelmatig voorkomt, dat een buslicht al op wit licht springt, terwijl het kruisende verkeer dan pas net rood heeft, komt doordat men er vanuit gaat, dat een stilstaande bus niet zo snel optrekt, waardoor het kruisende verkeer niet tegelijkertijd op de kruising zal zijn als de bus.
Natuurlijk zijn er gemeenten die hun verkeerslichten op kruispunten zo inrichten, met de gedachte dat niemand door rood zal rijden.

Het komt dus niet altijd even goed uit of het komt regelmatig voor, dat verkeerslichten verkeerd ingesteld zijn.
-----------------------------------
De reactie van gkw1969 op het 2de citaat kan echter wel vraagtekens oproepen.

Ik citeer uit mijn wegwijzer in het verkeer van Verjo 26ste druk, januari 2006:

Rechtsliggende doelgroepstroken die onderdeel van de rijbaan zijn en rechtsliggende doelgroeprijbanen moeten door de aangegeven doelgroep gebruikt worden.

Ik had echter bij mijn theorie examen voor de bus een vraag over de doelgroepenstrook op de Van Brienenoordbrug (A16).
Daar werd gevraagd of een bus verplicht was deze strook te gebruiken.

Ik heb ja ingedrukt n.a.v. bovenstaand citaat.

Het antwoord was echter nee.

Dus het CBR vindt, dat het niet verplicht is om rechtsliggende doelgroepenstroken te gebruiken, terwijl het theorieboekje wel over verplichting spreekt.

Inderdaad wordt er door de meeste wegbeheerders een verbod aan vervoerders opgelegd, dat mat-ritten gebruik maken van een busbaan/-strook.

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Door "rood" rijden door gkw1969 » za 17 jul 2010 10:41

ahghermens schreef:-----------------------------------
De reactie van gkw1969 op het 2de citaat klopt niet helemaal.

Degene van wie het 2de citaat is, heeft namelijk wel gelijk.

Als een busbaan of busstrook aan de rechterkant van de weg ligt, is een bus verplicht hier gebruik van te maken.

Maar zoals zoveel wetten is niet vermeld, dat er niet om een bepaalde reden vanaf geweken mag worden.

Dat ben ik niet met jou eens. Dus als er een "busbaan" ligt, met alleen het woord "bus", dan is een touringcar ook verplicht deze te gebruiken? Ik dacht het niet.
Net zo min als dat ik, bijvoorbeeld tussen Hengelo en Enschede, verplicht ben de busbaan te gebruiken. Sterker nog: met lijn 16 van Hengelo naar Universiteit Twente kan ik niet eens gebruik maken van de busbaan aldaar omdat we de kruising niet oversteken, maar linksaf slaan.

Heb jij dan toevallig een wetsartikel waar in staat dat ik VERPLICHT ben de busbaan te gebruiken als hij er ligt?
If you're tired of London, you're tired of life.\nVolg mij ook op: http://twitter.com/#!/gerardklinge"

gkw1969
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Door "rood" rijden door AGH » za 17 jul 2010 10:43

je reactie is duidelijk, alleen heb ik toevallig tegelijkertijd met jouw reactie de mijne aangepast, dus kijk daar aub ook nog even naar...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Door "rood" rijden door Marko » za 17 jul 2010 11:16

ahghermens schreef:Natuurlijk zijn er gemeenten die hun verkeerslichten op kruispunten zo inrichten, met de gedachte dat niemand door rood zal rijden.
Hebben jullie geen last van de turbo-afstelling van de verkeerslichten zoals die langzaam maar zeker overal wordt doorgevoerd?

Ik bedoel de situatie dat er 'teveel' ruimte tussen twee auto's/vrachtwagens/bussen zit, waardoor het verkeerslicht direct op rood springt, nog voor je erdoor bent. Anders gezegd: je houdt tegenwoordig groen/wit als je bumper-aan-bumper de kruising oversteekt.

Marko
Bericht Re: Door "rood" rijden door AGH » za 17 jul 2010 12:26

het is echt overal anders.

waar ik zo'n hekel aan heb, zijn verkeerslichten met lussen die de hele tijd op groen blijven staan, ook als er geen voertuigen meer op de lussen staan.

Hierdoor blijf je zelf gewoon doorrijden.
Kom je in de buurt van de verkeerslichten, springen ze opeens op geel en rood.
Moet je dus opeens in de remmen.

Als die lichten nu gewoon meteen op rood springen als er geen voertuigen meer bij de streep staan, dan kan je als achterop komend verkeer, gewoon je voertuig uit laten rollen.
Dit scheelt brandstof en spaart je remmen.

Ook handig zou zijn (zoals op een aantal kruispunten van de Rotterdamseweg in Ridderkerk) alle richtingen op rood en de eerste die komt die krijgt meteen groen.
Als je dan aan komt rijden met een snelheid van niet hoger dan 50 (het is normaal een 80 km weg), dan kan je dus met slechts 1x terugschakelen en zonder remmen door als je de eerste bent die aan komt rijden...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Door "rood" rijden door John » di 24 aug 2010 23:24

gkw1969 schreef:Als een busbaan of busstrook aan de rechterkant van de weg ligt, is een bus verplicht hier gebruik van te maken.

Er is een verschil tussen een busstrook en een busbaan

Een busstrook is, zoals het woord het al zegt, een strook van de weg die speciaal voor bussen bedoeld. De scheiding met de andere rijstroken wordt alleen aangegeven door wegmarkering (strepen). Een bus is verplicht van deze strook gebruik te maken volgens het principe dat de plaats op de weg altijd zo rechts mogelijk is, maar de bus mag ook van de andere stroken gebruik maken, bijvoorbeeld om in te halen.

Een busbaan wordt gezien als een aparte weg en ligt altijd fysiek gescheiden van de rest van de weg, vaak door een groenstrook of een vangrail of soms ligt er helemaal geen weg in de buurt (Almere, Zuidtangent). De Amsterdamse variant van de busbaan, incl. tramrails, ligt veelal in de middenberm van een gewone weg. De fysieke scheiding is hier vaak een verhoging of een stoeprandje. Bussen zijn niet verplicht van een dergelijke busbaan gebruik van te maken en mogen ook gewoon gebruik maken van de weg voor het andere verkeer (tenzij er een geslotenverklaring is natuurlijk).

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Door "rood" rijden door ReisThijs » wo 25 aug 2010 11:51

Het niet-op-de-busstrook rijden vind ik ook heel begrijpelijk als het rustig is op de weg. Als de bus dan over de busstrook rijdt staat deze vaak voor niks voor een rood negenoog te wachten terwijl het overige verkeer gewoon doorrijdt. Dan is het dus vaak sneller om gewoon met het overige verkeer mee te rijden.

Bij een busbaan is dit meestal helemaal niet aan de orde, daar moet je wel over die baan rijden om bij de haltes te kunnen komen.

ahghermens schreef:Dus het CBR vindt, dat het niet verplicht is om rechtsliggende doelgroepenstroken te gebruiken, terwijl het theorieboekje wel over verplichting spreekt.
De vraag blijft dus, of dit in de wet terug te vinden is? Een theorieboekje heeft immers geen wettelijke status.

ahghermens schreef:Inderdaad wordt er door de meeste wegbeheerders een verbod aan vervoerders opgelegd, dat mat-ritten gebruik maken van een busbaan/-strook.
Wat ze dan dus aangeven door 'Lijnbus' op de busbaan te schilderen. Een bus die niet bezig is met het rijden van een lijndienst is geen lijnbus dus mag daar niet rijden.

ReisThijs
Bericht Re: Door "rood" rijden door John » wo 25 aug 2010 15:45

ReisThijs schreef:ahghermens schreef:Dus het CBR vindt, dat het niet verplicht is om rechtsliggende doelgroepenstroken te gebruiken, terwijl het theorieboekje wel over verplichting spreekt.De vraag blijft dus, of dit in de wet terug te vinden is? Een theorieboekje heeft immers geen wettelijke status.
ReisThijs schreef:De vraag blijft dus, of dit in de wet terug te vinden is? Een theorieboekje heeft immers geen wettelijke status.

Het is heel simpel: Je mag van de doelgroepstrook gebruik maken maar ook van de andere rijstroken, tenzij daar ter plekke is aangegeven dat je daar geen gebruik van mag maken. Alleen is het zo dat je plaats op de weg zoveel mogelijk rechts dient te zijn. Om bij het voorbeeld van de A16 te blijven: Als je op de middenstrook rijdt en de doelgroepstrook rechts naast je is leeg ben je in overtreding op basis van het niet zoveel mogelijk rechts houden. Vooral vrachtwagens met een buitenlands kenteken zie je die fout daar vaak maken omdat die het principe van de doelgroepstrook niet kennen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Door "rood" rijden door ziggeh » wo 25 aug 2010 19:45

John schreef:Bussen zijn niet verplicht van een dergelijke busbaan gebruik van te maken en mogen ook gewoon gebruik maken van de weg voor het andere verkeer (tenzij er een geslotenverklaring is natuurlijk).
Waarschijnlijk ben je er wel bekend mee, maar: hoe zit het eigenlijk bij de kruising Zeilstraat/Amstelveenseweg bij lijn 15 (en overigens ook 62 en 145) richting Station Zuid. De ene keer pakt de bus de trambaan van lijn 2, maar meestal rijdt de bus daar gewoon over de 'normale' weg naar het Haarlemmermeercircuit. Is hier een regel over?

ziggeh
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Bericht Re: Door "rood" rijden door John » wo 25 aug 2010 19:59

Bij de kruising Amstelveenseweg/Zeilstraat dienen de bussen op de Zeilstraat die naar het Haarlemmermeerstation gaan gewoon rechts voor te sorteren op de normale rijbaan en op de Amstelveenseweg ook de gewone rijbaan te volgen in plaats van de trambaan. Als je dat niet doet kom je op het Haarlemmermeercircuit in de binnenste tramring uit waardoor je het Haarlemmermeerstation zou missen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Door "rood" rijden door Fabian-uit-DE » wo 25 aug 2010 21:58

Is het in Nederland niet toegestaan binnen een dorp of stad van elke strook (als automobilist) gebruik te maken, ook als je dan niet zoveel rechts als mogelijk rijdt?

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Door "rood" rijden door dennistd » wo 25 aug 2010 22:10

Hoe bedoel je dat precies?
Als de meest rechter baan een busstrook is mag je daar niet op rijden, dus dan rij je niet op de meest rechtse baan, maar wel op de meest rechtse baan waar je mag rijden.

dennistd
Bericht Re: Door "rood" rijden door Fabian-uit-DE » wo 25 aug 2010 22:34

Natuurlijk "op de meest rechtse baan waar je mag rijden". Dus: Is het voor automobilisten verplicht, binnen de bebouwde kom op de meest rechtse baan waar je mag rijden te rijden?

In Duitsland kunnen automobilisten namelijk binnen de bebouwde kom ook van de linke rijstrook gebruik maken, als de rechte leeg is en ze moeten niet op de meest rechtse baan waar je mag rijden rijden knipoog Dit is niet van toepassing buiten de bebouwde kom en voor voertuigen zwaarder dan 3,5 t.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Door "rood" rijden door dennistd » wo 25 aug 2010 22:42

Voor zover ik weet moet je gewoon zoveel mogelijk rechts houden, ook in de bebouwde kom.

dennistd
Bericht Re: Door "rood" rijden door Libris » wo 25 aug 2010 22:47

Onnodig en overmatig links rijden (d.w.z. niet op de meest rechter toegestane rijstrook voor het betreffende voertuig) is niet toegestaan, en ook strafbaar. Alleen wanneer blijkt dat je links rijdt met een reden (bijvoorbeeld om binnen xx meter linksaf te slaan, of om te zorgen dat je op de goeie baan uitkomt bij een splitsing/kruispunt) is het niet strafbaar.

Onnodig links rijden wordt meestal niet bestraft met een bekeuring, maar het is wel mogelijk dat je er een fikse waarschuwing voor krijgt.

Dus samengevat, Links rijden (wanneer de meest rechter, beschikbare rijstrook vrij is) is toegestaan wanneer blijk dat het met een "gegronde" rede is. glimlach

Libris
Bericht Re: Door "rood" rijden door mhc » do 26 aug 2010 00:31

Uitzondering is eigenlijk alleen bij het afslaan naar links en bij het voorsorteren, verder is de plaats op de weg uiterst rechts zwaaien
Mijn project: Historie station/haltes van o.a.: Hollandsche Rading - Maartensdijk - Groenekan - Bilthoven\nLid WG-DES & Seinwezen v/h Spoorwegmuseum en Spoorgroep NedTRAK

mhc
Spoorvrijwilliger
Spoorvrijwilliger

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Werken in het OV