Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Column] De stiltecoupé

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht [Column] De stiltecoupé door Carpento » za 21 maart 2009 19:01

[center] Afbeelding[/center]

De stiltecoupé is een wonderlijk fenomeen. Het gebeurt me met regelmaat dat het in coupés buiten het stiltegebied beduidend stiller is dan in de vrij onherkenbare stiltecoupés. En dat lijkt me toch net niet helemaal de insteek.

Onherkenbaar, zo erg is het over het algemeen niet, tenzij je nog een Koploper-drietje treft wat nog niet gereviseerd is. In dat materieel zijn de aanduidingen voor de stiltecoupé echt minuscuul, en dan kun je het mensen nauwelijks kwalijk nemen dat ze niet merken dat ze hun mond moeten houden. Vervolgens wordt alsnog de rest van de coupé beziggehouden met hun escapades, ruzies en voorkeuren voor wat betreft de maaltijd van vanavond.

Nu is het zo dat de genoemde koploper-drietjes langzaam maar zeker uitsterven en in de rest van het intercitymaterieel zijn de raambanden vrij prominent aanwezig. Toch blijkt dat deze onvoldoende opvallen. Misschien zou het helpen om de stiltecoupé optisch veel sterker te laten afwijken ? Heldergroene bekleding misschien ? In de huidige situatie moet je aan een paar grote maar redelijk onopvallende stickers zien dat je geacht wordt de snaveltjes toe te houden, en ik denk dat zulks voor de gemiddelde reiziger best veel gevraagd is. En als je dan toch andere stoelbekleding doet, plak dan op elke hoofdsteun een duidelijk bordje, de hoofdsteun voor je kijk je de hele reis tegenaan. Een ander idee: een zeker busvervoerder heeft tijden gehad dat er in de groene stoelen felgele X-symbolen aangebracht waren. Dat lijkt me ook wel een aardige, maar dan in dit geval met het stilte-pictogram.

Aan de andere kant, ik weet ook wel dat de stiltecoupé geen prioriteit heeft voor de NS, maar op de voorzichtige manier zoals ze nu aangeduid worden is het concept gewoon niet sterk genoeg om zelfstandig te werken. Je bent wat dat betreft soms aan de grillen van je medereiziger overgeleverd, al kun je het geluk soms een handje helpen.

Vanmiddag reisde ik van Utrecht naar Groningen, een stevige reis en dan houd ik er wel van om me in een stiltecoupé op te sluiten, al dan niet met laptop bij de hand. Vanaf Utrecht ging dat best goed, een paar mensen in de coupé die ijverig aan het werk waren of rustig een krantje doorspitten. Op station Amersfoort wandelden twee heren van middelbare leeftijd binnen die elkaar aan het gesprek te horen al een tijdje niet meer gesproken hadden. Zulke gevallen kun je de koe vaak wel bij de horens vatten. Dat gaat het beste door er snel bij te zijn en nog voordat men zich goed en wel geïnstalleerd heeft op een zitplaats te vragen of de heren rekening zouden willen houden met het feit dat ze zich in een stiltecoupé bevinden. Dat bleek in dit geval niet zo’n probleem, en daarop besloten de heren één deurtje verder (in een gewone tweedeklascoupé dus) hun conversatie te vervolgen. Op een vriendelijke manier werd dit ‘probleem’ opgelost.

Dat er vervolgens alsnog een jongedame al bellend binnenwandelt is spijtig, maar daar wilde ik op dezelfde manier iets aan doen. Uit beleefdheid besloot ik te wachten tot het gesprek over was om daarna te vragen of ze rekening wilde houden met de stiltecoupé. Die beleefdheid heeft me parten gespeeld want het gesprek duurde tot Zwolle (…) en daar vertrok mevrouw. Niet met stille trom, want nog steeds kwebbelend, maar ach, kleinigheidjes hou je toch.

In Zwolle de volgende situatie: twee licht studentikoze heren die de coupé binnenwandelen en een rustig gesprek voeren. Nog enthousiast van de eerste poging besluit ik dezelfde tactiek toe te passen. Het volgende gesprekje ontwikkelt zich:

Ik: Heren, zouden jullie er rekening mee willen houden dat dit een stiltecoupé is ?
Student: Ja maar er mag toch wel gepraat worden ?
Ik: Nou, bij voorkeur niet, daarvoor zijn het nou net stiltecoupés
Student: Ja sorry hoor, maar ik ga gewoon praten, dat mag toch best ?
Andere passagier: Je kunt toch ook één deur verder gaan zitten ?
Student: Mag daar wel gepraat worden dan ?
Andere passagier: Ja, precies
Student: Hmm, gezeik
*stilte*

De heren bleven zitten, want hoewel studenten zich niet graag iets laten gezeggen: inspanning leveren is een nog grotere doodzonde. Dan liever mokkend blijven zitten. Maargoed, het was weer stil. Niet voor lang want de volgende beller diende zich aan. Lastig, want die kun je na het voorgaande gesprek met de heren student eigenlijk niet ongestoord zijn gang laten gaan. De beleefdheid die me een halfuurtje eerder opbrak heb ik maar even overboord gezet en er naartoe gewandeld. Met een wijzend gebaar en een vriendelijke vraag duidelijk gemaakt waar ik me aan stoorde, en voorgesteld dat de beller ergens anders ging zitten of het gesprek kort hield. Het werd het laatste. Dan blijkt dat mensen op een nette vraag soms wel en soms niet lekker reageren, maar wat steun van anderen kan wel het verschil maken.

De andere passagier die zich in bovenstaande discussie mengde gaf nog aan dat zij het maar knap vond dat ik zo actief mensen aansprak. Normaal doe ik dat ook niet zo snel maar na de positieve reactie van de oudere heren had ik gewoon de smaak te pakken. En áls je het dan eenmaal doet kun je ook geen onderscheid meer maken. Laat je de beller zijn gang gaan dan willen de studenten ook weer verder keuvelen. Toen er later op de reis weer een telefoon rinkelde zag ik uitgerekend de door mij aangesproken beller opveren als door een wesp gestoken. Alsof mensen zich verongelijkt voelen dat de één wel mag bellen en zij niet. Zo ligt het dus niet: in de stiltecoupé allemaal niet bellen en telefoon op de trilstand.

Misschien is het ook wel een veel breder probleem: hebben we tegenwoordig nog het respect om onze mond een treinreis lang dicht te houden voor een ander ? Ervaart de gewone reiziger de stiltecoupé als lastig ? Er blijven immers minder zitplekken over om zonder gene een gesprek te voeren.

Ik denk dat het gelijk ergens in het midden ligt. Elkaar op de stiltecoupé aanspreken moet kunnen, het respect dat er naar geluisterd word kun je alleen maar op hopen, en wat mij betreft mag de NS wat actiever en duidelijker de stiltecoupé promoten. Wat meer afwijking ten opzichte van een gewone coupé, een commercial de wereld in slingeren en het personeel instrueren. Een langswandelende conducteur liet het bellende meisje waarover ik het eerder had ook gewoon rustig doorkeuvelen. Een subtiele verwijzing naar de stiltecoupé had prima gekund denk ik, je stoort iemand met de kaartjescontrole toch al in het gesprek.

Misschien komt het ooit nog goed, ik blijf in stilte hopen.

Carpento
Erelid
Erelid
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door stoker » zo 22 maart 2009 15:19

Hehe Carpento ik hoop al jaren op een beetje rust van die pubers in de stilte-coupe mja helaas dromen zullen het denk ik wel altijd blijven.
Ik vind dat het treinpersoneel hier wel eens tegen mag optreden als er klachten komen van reizigers in zo'n coupe.

greets
de stook

stoker
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Laurent » zo 22 maart 2009 16:36

Pubers?
Ik heb tot nu toe vaker jengelende en krijsende kinderen gehad in een stiltecoupe (1e klas notabene!) dan leeftijdsgenoten.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door TGVgek » zo 22 maart 2009 17:46

Ik merk ook wel eens dat mensen boven 30 in stilte coupe praten en/of bellen.

Er is groot verschil tussen 1ste klas en 2de klas, maar sommige mensen willen/ zien het verschil gewoon niet. Dus ander kleur stoelen heeft ook geen zin.
Dat zijn vaak volwassen mensen.

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door mcn_Whz » zo 22 maart 2009 20:12

TGVgek schreef:Er is groot verschil tussen 1ste klas en 2de klas, maar sommige mensen willen/ zien het verschil gewoon niet. Dus ander kleur stoelen heeft ook geen zin.
Het helpt ook niet dat NS steeds de kleur stoelen verandert (met als summum SM'90 versus DM'90).
\Studeert op het oude - Opdat gij 't onthoude - En kraghten meught winnen - Om 't nieuwe te ontginnen", dr P.J.H. Cuypers (1827-1921) "

mcn_Whz
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Marco007 » di 07 apr 2009 21:11

Tsja, dan is het bij jou dan goed uitgepakt... laughing
Ik poogde ooit eens op een vriendelijke en rustige manier een ander jong persoon van buitenlandse komaf er op te wijzen dat hij in een stiltecoupé aan het bellen was en het gesprek nogal op een luide toon werd gevoerd.
Ik zat daar een opdracht voor school te maken en moest even goed me kop erbij houden.
Toen ik hem aansprak, was het eerst van: wat mot je?
Toen het bla bla verhaal... (Dat ik maar kon opt.....)
En uiteindelijk dat ik een k.....leier was.... en toen kwam er nog een maat van hem bijzitten en heb ik me mond maar gehouden... maar toen werd het dus echt reizigertje pesten want ze gingen dus even in hun moedertaal verder en er werd voortdurend naar mij geknikt en gekeken...
Ik was blij dat ze op Delft uitstapten... Er viel een enorm blok opgehoopte stress en woede van me af...
Maar bovenstaande situatie heb ik ook wel eens met oudere mensen meegemaakt. (niet met dat ge-k..... en get..., maar wel dat ik me mond moest houden en respect moest hebben voor de oudere mensen van nu...)

Trouwens, het valt me wel op dat mensen in de 1e klas meestal netter en relaxter reageren dan als ik 2e klas reis. laughing
Dus daarom voor mij ook weer een reden om 1e klas te reizen. laughing

Marco007
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Carpento » di 07 apr 2009 21:32

En nog een tip: soms is het in een gewone coupé alsnog stiller als in een stiltecoupé knipoog

Carpento
Erelid
Erelid
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Jetertje » do 23 apr 2009 12:29

Soms is het in een gewone coupé (met constante achtergrond'ruis') makkelijker om je ergens op te concentreren dan in een stiltecoupe, waar alle geluiden juist extra opvallen. knipoog En waar natuurlijk net die ene persoon z'n mond niet houdt...
Dagelijks Gdm-Ut...

Jetertje
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Wilco » za 02 mei 2009 18:43

Al die pratende reizigers in de stiltecoupe kunnen van mij een emmer met ijskoud water en ijsklontjes over hun heen krijgen!! opgehoepeld met die lui

En dan beweert de NS ook nog ja in een stiltecoupe mag ook gepraat worden zich iets afvragen

vanwaar dan de term Stiltecoupe?
Aml-Shl\nAsd-Mt-Hrl-Rm-Br-Gvc-Aml\nVrijdag.\nAml-Zl-Lw-Shl-Rsd-Nm-Dv-Aml

Wilco
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Phantom » ma 04 mei 2009 14:53

Een stilte coupe houd gewoon in dat iedereen even wat zachter moet doen dan anders... Niet dat je helemaal je tetter moet houden...

Ik bel ook vrolijk verder in de stilte coupe, maar dan praat ik wel veel en veel zachter dan normaal...
Reizigers, cargo en museum machinist / Wagenmeester

Phantom
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Gilles » di 05 mei 2009 11:08

Iemand die heel zachtjes een gesprek voert is mooi. Maar het zou nog mooier zijn als je met je telefoon even naar het balkon loopt en daar je gesprek voert en dan weer terug komt.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Wilco » di 05 mei 2009 12:49

Een stilte coupe moet volledig stil zijn!!
Anders moet het maar rust coupe gaan heten.
Aml-Shl\nAsd-Mt-Hrl-Rm-Br-Gvc-Aml\nVrijdag.\nAml-Zl-Lw-Shl-Rsd-Nm-Dv-Aml

Wilco
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Phantom » wo 06 mei 2009 01:42

Gilles schreef:Iemand die heel zachtjes een gesprek voert is mooi. Maar het zou nog mooier zijn als je met je telefoon even naar het balkon loopt en daar je gesprek voert en dan weer terug komt.

En daar dus door de herrie niet te verstaan bent....
Blij dat we in Nederland een wet hebben waar een heel stuk instaat overvrijheid van communicatie engel

Wilco schreef:Een stilte coupe moet volledig stil zijn!!
Anders moet het maar rust coupe gaan heten.

Hou jij dan in het vervolg je tetter ook dicht als je daar weer zit? Dan heb ik het over een ritje rond een uur of 10 richting Almelo vanaf Schiphol enkele weken geleden....
Reizigers, cargo en museum machinist / Wagenmeester

Phantom
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Gilles » wo 06 mei 2009 01:45

Ik geloof niet dat die vrijheid slaat op het vrij uit mogen praten in een stilte-coupé. Maar je hebt de intentie. Dat is al veel meer dan de meesten in die coupé duim omhoog

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door groentje » wo 06 mei 2009 01:47

Ik begrijp ergens wel dat je niet gaat bellen op het platform, doorgaans is er een pokkeherrie, en ik heb dan doorgaans erg veel last om beller aan de andere kant te verstaan. Ik probeer wel mijn gesprek zo kort mogelijk te houden. Maar goed, wij hebben geen stiltecoupés.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door frankst » wo 06 mei 2009 03:38

Wat is destijds eigenlijk de drijfveer geweest om stiltecoupes in te voeren? Kunnen ze er niet beter weer mee stoppen want ik krijg niet echt de indruk dat het "concept" werkt...?

frankst
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Gilles » wo 06 mei 2009 12:05

In het verleden had je de zgn. werkcoupés; daar was behoefte aan volgens onderzoek dus is dat concept doorontwikkeld naar de stiltecoupés van nu. Als ik de reacties zo lees dan lijkt het alsof de stiltecoupés in de 1e klas beter werken dan in de 2e klas.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Carpento » wo 06 mei 2009 14:15

frankst schreef:Wat is destijds eigenlijk de drijfveer geweest om stiltecoupes in te voeren? Kunnen ze er niet beter weer mee stoppen want ik krijg niet echt de indruk dat het "concept" werkt...?

Soms werkt het wel hoor, maar soms ook niet zo geweldig knipoog

Carpento
Erelid
Erelid

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger