Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Column] De stiltecoupé

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Kaatje1970 » ma 23 mei 2011 16:28

ziggeh schreef:
Kaatje1970 schreef:je bent vrij om in een normaal gedeelte te gaan zitten, waar je lekker muziek kan luisteren
Kaatje1970 schreef: 's Middags hangt het wel van de tijd af. Is het erg druk, dan zet ik mijn tablet aan en kijk een serie of luister naar muziek.
Laatste uiteraard niet in de stiltecoupé neem ik aan? knipoog

Ook in een stiltecoupé, maar ik zet het geluid zo dat anderen het niet horen. Ben overgevoelig voor geluiden (vandaar dat ik ook liever in de stiltecoupé zit, als deze ook daadwerkelijk stil zou zijn), dus mijn muziek gaat nooit te hard, dus anderen hebben er ook geen last van.

Kaatje1970
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door InterRailer » ma 23 mei 2011 23:57

Fabian-uit-DE schreef:In Duitsland heb je ze wel (in de ICE-treinen) en daar (of hier knipoog ) werkt het precies als in Nederland. zwaaien

Dat wist ik niet, ik ben ze nog nooit tegengekomen in een RE/IC/ICE. Maar ik neem juist de trein voor de sfeer, juist vanwege de verschillende mensen, maar het moet wel leuk blijven inderdaad. Dus iedereen gewoon een beetje rekening met elkaar houden. Maar de trein moet geen business class vliegtuig gaan worden.

InterRailer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Fabian-uit-DE » di 24 mei 2011 00:27

Ze zijn ook niet goed te zien, maar wel aanwezig: http://www.bahn.de/p/view/service/zug/h ... iche.shtml

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door groentje » di 24 mei 2011 01:47

Tja, niet iedereen heeft dezelfde verwachtingen van een treinreis, net daarom zijn stiltecoupés, 'kuszeteltjes' (zoals in de Kopenhaagse bussen), eerste klasse... heel erg handig. Zo bied je voor iedereen wat wils aan.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Laurent » di 24 mei 2011 09:09

InterRailer schreef:Dat wist ik niet, ik ben ze nog nooit tegengekomen in een RE/IC/ICE. Maar ik neem juist de trein voor de sfeer, juist vanwege de verschillende mensen, maar het moet wel leuk blijven inderdaad. Dus iedereen gewoon een beetje rekening met elkaar houden. Maar de trein moet geen business class vliegtuig gaan worden.
Grappig dat je dat zegt. Ik moest laatst "even" naar de andere kant van het land, ruim 6 uur getreind. Dan ga ik echt niet voor de gezelligheid hoor, maar neem ik gewoon studieboeken mee en ga ik wat zitten werken/sommetjes maken, leren voor een tentamen ofzo, iig mijn tijd nuttig besteden. En ja, dan heb ik best behoefte aan een stille trein. Overigens zat ik niet in de stiltecoupe, maar gewoon in de achterste bak van het VIRM stel onderin, zaten totaan de eerste grote stad ook maar enkele mensen in, lekker rustig.
Jij neemt de trein voor de sfeer, maar als je iedere dag van stadscentrum naar stadscentrum moet, dan is de auto geen reëel alternatief. Als je dan nog voor de spitsen kan reizen, kan ik me voorstellen dat wanneer je een uur in de trein zit, je best behoefte hebt aan wat rust zodat je nog wat kan werken, slapen of whatever. Dat is het grootste verschil tussen een frequente reiziger en een persoon die soms maar met de trein gaat, de laatste ziet treinreizen wellicht nog als een avontuur ofzo. knipoog
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door InterRailer » di 24 mei 2011 13:07

Ik moest vroeger ook iedere dag met de trein om naar school te gaan. Dus ik snap je punt wat je bedoelt, en ik ben zeker niet tegen stiltecoupé's. Wat ik meer bedoel is dat het toch OV en niet dat het merendeel van de trein een stille bedoeling gaat worden.

Wel moet het begrip stiltecoupé strikter gehandhaafd worden. Helaas zijn deze coupés ook erg verspreid, het is beter om bijvoordbeeld het voorste of het achterste rijtuig(en) als stiltecoupé te reserveren. Maar mensen moeten wel een gezellig praatje kunnen maken, maar harde muziek of geschreeuw is natuurlijk ook niet de bedoeling.

InterRailer
Bericht Re: [Column] De stiltecoupé door Laurent » di 24 mei 2011 13:28

Nee, in de stiltecoupé houd je gewoon je mond. Hard geschreeuw of harde muziek doe je nergens in de trein, maar in de rest van de trein ga je lekker zitten babbelen. Overigens ligt het per traject en materieel eraan waar deze coupé zich bevindt.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Beste Reiziger